Hififreaks.nl
Hifi hardware => Luidsprekers en subwoofers => Topic gestart door: Bloom op 03 januari 2021, 11:33:38
-
Het grote probleem van elektrostaten, magnetostaten en full ribbons, bekend onder de verzamelnaam paneelluidsprekers, is ze behoorlijk te integreren met woofers en subwoofers voor het laag.
Voor fatsoenlijk laag heb je vooral GROTE panelen nodig. Veel oppervlakte. Daar ontkom je niet aan. Dus ligt het voor de hand een wat kleiner en beter plaatsbaar paneel te combineren met een woofer of subwoofer voor het laag en sublaag. Hét grote probleem hierbij is dat verschillen in klankkleur, timing en dergelijke verdwijnen zodra je behoorlijk onder 100 Hz blijft met je crossover. Dan lukt de integratie voor een subwoofer vrij goed. Maar als je ook integratie nodig hebt voor een woofer op een hogere frequentie, zeg 200 tot 300 Hz, dan wordt het problematisch. Dan krijg je zogenaamde "hybride systemen" met een woofer voor het laag en een paneel voor midden en hoog. Ik heb er al gezien met een crossover op 600 Hz. En ik heb er nog nooit een gehoord die echt GOED klonk: er waren altijd wel integratieproblemen. Dat gezegd zijnde, komen de beste hybride systemen van Martin Logan, maar ook die zijn in mijn ogen lang niet perfect.
Zelf heb ik dus altijd gekozen voor fullrange panelen. Maar het zwakke punt is inderdaad de basweergave. Mijn systeem kan alle noten van een drumpartij 100% correct weergeven, maar zonder de autoriteit en druk die een conuswoofer daarin kan leggen. De subwoofer die ik gebruik en alles vanaf 80 Hz omlaag overneemt, doet wonderen maar biedt geen soelaas voor de dip die het systeem vertoont beginnend beneden 300 Hz en die echt hoorbaar wordt zo rond 150 Hz.
Ik heb een woon- of luisterkamer van 6x5 meter (dus 30 m²) en dat is dus zeker niet van de grootste. Mijn elektrostaten zijn 188 cm hoog, ca 40 cm breed en 5 cm diep.
Het idee is de sub eruit te kieperen en de panelen te combineren met een baffleless paar 18" woofers voor het laag en sublaag. Dat zal er ongeveer zo uit zien (zonder het uitstekende deel breedbanders en met de metalen korf in zwart):
(https://i.imgur.com/IfNU1rb.jpg)
Ik kwam toevallig op dit terecht:
https://www.trans-fi.com/diy-speaker-blog (https://www.trans-fi.com/diy-speaker-blog)
Dit vind ik heel interessant. Het gaat me met name over zijn eindproduct: 2x Dayton UM18 woofers (http://"https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-um18-22.html") (18" of 46 cm diameter) in een 'cradle' (wieg) bestaande uit staal dat normaal gebruikt wordt voor stellingen, dus met metalen buizen.
Mij gaat het dus alleen over het onderste stuk, dus zonder die twee omhoogrijzende pijpen met midrange en tweeter/midrange eraan. Mijn doel is de woofers te combineren met mijn elektrostaten voor midden en hoog.
Het gaat dus om 2 van die 18" woofers per kanaal, dus vier in totaal en twee cradles of korven. Eventueel zou dat staal zwart of zo gespoten kunnen worden.
Hij schrijft dat het staal geen enkele trilling ontvangt vanwege de woofers, omdat die zoals een soort hangmat zijn opgehangen aan kabels en er wordt dus niets aan trillingen doorgegeven. Hij vreesde voor een heen en weer slingeren van de woofers bij zware bassen, maar uiteindelijk bleken ze dat pas te doen bij 5 Hz.
Hij stuurt ze aan via een Behringer NX6000D (http://"https://www.thomann.de/be/behringer_nx6000d.htm") eindversterker (slechts 399 euro) met ingebouwde crossover en DSP en dat loopt tot 230 Hz voordat andere luidsprekers het overnemen. Mijn eigen sub begint pas bij 80 Hz, dus dat wil zeggen dat de elektrostaten boven 80 Hz alles moeten doen. Ik zou het laag zoveel mogelijk bij hen weg willen halen naar woofers die daar beter in zijn, maar om het qua klankkleur met elkaar te doen matchen moeten het open baffle woofers zijn. Vermits deze woofers tot 5 Hz kunnen weergeven, zou mijn huidige sub dan overbodig worden.
Lijkt me een leuk nieuw projectje dat mogelijk is voor niet àl te veel geld...
Er is een Belgische website (maar erachter schuilt een Nederlandse firma) die buiskoppelingsshop.be heet en die alle onderdelen voor de cradles of korven in huis had. Voor twee korven in zwart met alles erop en eraan was ik ca 320 euro kwijt.
Volgende stap: twee Behringer NX6000 eindversterkers en een t.racks DSP206 externe crossover.
En tenslotte de vier Dayton UM18 woofers.
(https://i.imgur.com/4ntRcdO.jpg)(<klik voor groter plaatje) (http://"https://i.imgur.com/4ntRcdO.jpg")
Dit zijn de gebouwde en afgewerkte korven waarin de 46 cm woofers opgehangen zullen worden. De woofers kunnen helaas pas in februari geleverd worden, dus ligt het project stil tot dan. Al het andere heb ik al in huis.
Hier kun je het volledige verhaal van die Engelse bouwer lezen (in het Engels uiteraard): https://theartofsound.net/forum/showthread.php?67840-Open-Baffleless
En hij heeft nog een paar interessante video's op Youtube gezet:
De externe crossover t.racks DSP-206 ziet er zo uit:
(https://bdbo1.thomann.de/thumb/bdb3000/pics/bdbo/13372026.jpg)(<klik!) (http://"https://www.thomann.de/be/the_t.racks_dsp_206.htm")
Hiermee kan ik een stereosignaal uitspiltsen naar hoog, midden en laag ook in stereo. Het gaat om een 24 bit 96 kHz digitale filter met ongelooflijk veel instellingen en de mogelijkheid alles in te regelen voor alle crossovers en het onderlinge volume van de diverse luidsprekersystemen.
De woofers zullen aangestuurd worden door twee Behringer NX6000 eindversterkers. De Engelsman Vic gebruikte NX6000D eindversterkers met ingebouwde crossover en DSP, maar omdat die geen aansluitingen hebben voor de satellieten en je die dan toch apart moet filteren, verkoos ik om de iets goedkopere NX6000 zonder die crossover en DSP te kopen en het dan voor beide tegelijk te doen met een extern apparaat.
De externe crossover en de twee zware eindversterkers hebben ventilatoren ingebouwd. De eindversterkers hebben er elk twee aan de achterkant, de crossover één interne.
Na aanzetten blijkt dat teveel gezoem te veroorzaken voor in een woonkamer. Op een podium (professionele audio) is dat natuurlijk van geen belang, maar hier zou het stil moeten zijn.
Dus heb ik drie temperatuurcontroles voor een 12 V gelijkstroom ventilator besteld:
(https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61hsTVLWxJL._AC_SL600_.jpg)(<klik!) (http://"https://www.amazon.de/-/nl/gp/product/B07ZNYSBX3")
En die zal ik in de drie toestellen monteren zodat hun ventilatoren alleen aanspringen wanneer daar behoefte toe is en de draaisnelheid zal dan afhankelijk zijn van de temperatuur. Dat zou hen stil moeten maken.
Die Behringer NX6000 eindversterkers zien er trouwens zo uit:
(https://cdn.shopify.com/s/files/1/1876/6953/products/NX6000_P0CHT_Left_L_530x@2x.png)
Op de woofers na is alles binnen, dus zal ik de "avonturen" aanvullen zodra ik die woofers heb, aangesloten en alles afgeregeld.
-
Interessant. Die DSP, kun je daar ook tijdgerelateerde zaken mee instellen? Daar heb ik qua integratie hele goede resultaten mee gehoord in demo's.
Groet,
Jacco
-
Leuk project Bloom. Ik ben benieuwd hoe de baffle less sub gaat presteren.
-
Die DSP, kun je daar ook tijdgerelateerde zaken mee instellen? Daar heb ik qua integratie hele goede resultaten mee gehoord in demo's.
Ja: zowel niveau als shape als timing. En je kunt dat via het voorpaneel doen, of via een computer aangesloten op usb of op afstand via het (bekabeld) netwerk.
-
Ben vooral benieuwd hoe de twee woofers de akoestische kortsluiting kunnen trotseren.
Door de push pull krijg je natuurlijk een versterking. Er staat niet bij of hij met de afstandsbusjes heeft geëxperimenteerd, langer vs korter.
-
Had je ook kunnen kiezen voor een 2de sub erbij? Dat je nu voor 2 gaat lijkt me logisch als deze al vanaf een redelijk hoge frequentie mee moet gaan doen, dan hoor je ook waar hij staat. Daarom mijn vraag of een 2de erbij van wat je nu hebt ook een optie is geweest.
Maar dit project is absoluut interessant. Las ook dat hij de 2de woofer uit fase had aangesloten, dat lijkt me inderdaad logisch. De onderlinge afstand lijkt me nog wel belangrijk. De achterste zou de voorste kunnen beïnvloeden door te weinig luchtspleet.
-
Het worden twee korven met elk twee woofers erin. Eén korf is voor links en de ander voor rechts, het gaat dus om stereo subs. Dat is inderdaad noodzakelijk omdat ik hoop dat de crossover boven 200 Hz kan gebeuren en alles toch netjes integreert.
-
Ben vooral benieuwd hoe de twee woofers de akoestische kortsluiting kunnen trotseren.
Door de push pull krijg je natuurlijk een versterking. Er staat niet bij of hij met de afstandsbusjes heeft geëxperimenteerd, langer vs korter.
Hij heeft allerlei oplossingen geprobeerd. De voorkeur is de woofers tegen elkaar aan te monteren, maar door de rolranden en de bewegingsvrijheid van de conus gaat zoiets niet. Het is dus de kleinste afstand geworden die volledige bewegingsvrijheid van de conus garandeert. De Engelse bouwer had verwacht dat hij een DRC (digital room calibration) nodig zou hebben om te compenseren voor de akoestische kortsluiting, maar tot zijn aangename verrassing bleek dat niet nodig en pompten die jongens serieuze bassen naar buiten ook zonder enige kast.
-
Ik ben nu al nieuwsgierig.
Mooi project.
Zou het kunnen dat dit nog beter mooier wordt dan wat er nu staat te spelen?
Marcel
-
Dat is wel de bedoeling, ja.
-
Volgende uitdaging is dan om het niet-lineaire gedrag te compenseren met pre-distortion ;D
Groet,
Jacco
-
Deze oplossing met woofers op deze wijze gemonteerd en in tegenfase aangestuurd (compound) wordt vooral gebruikt om gelijkblijvende akoestische parameters te behouden in een half zo grote kast. Ik kan me niet voorstellen dat dit de meest optimale oplossing is voor een aanvullig op toch al imposante vliezen.
Ik zou dan persoonlijk meer vertrouwen hebben in de open baffle visie van een meneer Linkwitz (RIP) dan in de contrapties van een niet metende Brit.
-
Misschien ook om mechanische trilling te voorkomen?
Groet,
Jacco
-
Inderdaad. De Brit had bij al zijn vorige oplossingen last van een hevig meetrillende en -daverende parketvloer. Het is pas met deze "korven" waarin de woofers met staalkabel opgehangen worden, dat de trillingen niet via het frame naar de parketvloer overgedragen worden. En dat lijkt me dus een goeie oplossing voor eender welke woning. :love:
-
(https://i.pinimg.com/originals/99/a8/d3/99a8d3011b613d76eb7317fcb894e23d.jpg)
Celestion 6000 system uit 1996
(https://lh3.googleusercontent.com/proxy/8n8rWRGIUMQif76Po5LsbFQqP1vp97YfnSyHLgoYks3lQufP_kAjFCWwDqFb3dfs9SQKMwdbqgYe9nNuBCJWRFJfXxy-kBckD2aYX4fIDGnXD1d82lvj-VIokiA6ksWmIZVhQAT4Qmjk7qhARgxvPko)
-
Ja, maar die woofers zijn veel te klein en een parketvloer zou gaan meetrillen op deze manier.
-
Misschien ook om mechanische trilling te voorkomen?
Groet,
Jacco
Dan worden ze in fase aangestuurd zoals bijvoorbeeld bij diverse subs als Beolab2 etc. Dan cancellen ze elkaars wens tot bewegen uit, hier gebeurt dat niet en duwen de reactiekrachten de boel dezelfde kant uit
Dat Celestionsysteem maakte daar voor zover ik weet wél gebruik van doordat ze naar elkaar toe en van elkaar af bewogen en niet evenwijdig aan elkaar.
Die waren overigens ook elektronisch gecorrigeerd.
-
Als je de conussen naar elkaar toe monteert, of de magneten naar elkaar toe, dan moet je de twee woofers tegenpolig aansluiten: dat lijkt mij volledig logisch, anders krijg je een enorme tegenwerking tussen de twee woofers en wat is daar de zin van?
-
Wat is zo de zin ervan bezien uit het punt van mechanische cancelling of trillingen? 0,0
Wat is de zin hiervan bezien uit het punt van bewegend oppervlakvergroting die je bij open of non baffle ontwerpen nastreeft? 0,0
-
Zou je dan met de ene woofer de niet-lineariteiten kunnen cancellen? :sceptic:
Groet,
Jacco
-
Dat is inderdaad aan de orde in compoundsystemen waarbij de woofers middels een kleine afgesloten ruimte gekoppeld zijn of wanneer je tegen beide units aankijkt en er eentje omgekeerd gemonteerd zit.
Je kunt die niet-lineairiteiten ook verkleinen door de uitslag bij dezelfde geluidsdruk te verkleinen door beide speakers naar je toe te laten werken.
-
Domme vraag misschien, maar wat zou er gebeuren als je de twee samengemonteerde woofers in fase aansluit en in het koppelstuk (ring) een gat maakt voor een poort die d.m.v. een slang/buis in een andere ruimte uitkomt? De conussen kunnen dan vrijuit bewegen zonder akoestische 'tegenkoppeling' of hoe je dat noemt.
-
Op het ogenblik zou dat niet kunnen, omdat de woofers met afstandsbussen in elke schroefopening aan elkaar geschroefd zijn. Er is dus geen doorverbinding tussen die afstandsbussen en dus ook geen manier om de lucht van het binnenste af te leiden. Maar als je dat wel zou doen, dan leid je de frontale energie van beide woofers af naar een andere ruimte en schep je daarmee een zogenaamde "infinite baffle". Zelf hou je dan alleen de energie over als de wooferconussen naar achteren bewegen.
-
Nou, je houdt alle luchtbewegingsenergie van één zijde van de conussen in de ruimte over (naar voren en naar achteren bewegend) maar doordat de luchtmassa in de slang zal resoneren worden de conussen gedempt bij die frequentie met een dip als gevolg.
Woofers in de wand naar een ander vertrek monteren is een prima, zij het wat onpraktische oplossing.
I
-
https://www.linkwitzlab.com/woofer.htm
Hier nog wat ideeën over de dynamische luidspreker ingezet als di-pool
Een zinniger inzet als je het mij vraagt, waarbij twee units ingezet worden om meer lucht te verplaatsen in plaats van ongeveer net zoveel.
-
Het probleem met dergelijke constructies is telkens dezelfde: de kast gaat hevig meetrillen en dus ook een parketvloer en dus moet je dat serieus volstoppen met isolatie om die trillingen zoveel mogelijk te onderdrukken.
De oplossing met baffleless drivers heeft als voornaamste nadeel de akoestische kortsluiting, maar geen van die andere akoestische nadelen als ze "zwevend" opgehangen worden. En die baffleless oplossing is voor mij makkelijker samen te stellen omdat ik helemaal geen kaas gegeten heb van en/of talent heb voor het zelf bouwen van houten kasten.
-
Volstoppen met dempingsmateriaal? Een sub,? Niet dus.
Ook paneelresonanties heb je bij een sub in beperkte mate last van.
Zet 'm op een paar dempers voor een wasmachine en er zjllen geen problemen van doorgifte zijn.
Het schrijnwerken vereist inderdaad wat kennis en kunde.
-
De levering van die Dayton woofers lijkt steeds meer overeenkomsten te vertonen met die van de vaccins: het wordt maar uitgesteld en uitgesteld. Momenteel is de verwachte leverdatum tussen 4 en 11 maart...
-
Het is een drama, hier ook professioneel aan het wachten en wachten. Wat normaliter voor 15:00 bestellen en de volgende dag geleverd, is nu minimaal 4 werkdagen geworden. Met uitschieters naar 9 dagen.
Groet,
Jacco
-
Moet je al helemaal geen laptop nodig hebben... al 5 maanden een drama, distributeurs hebben bijna geen voorraad. Lang leve de goedkope productie in China.
Groeten, Ando.
-
Denk je een nieuw HiFi forum te hebben gevonden..... zijn de berichten voor 99,9% hetzelfde als in dat andere, blauwe forum.
Wat een verduckte gemiste kans is dit, zeg.
Shit
-
Denk je een nieuw HiFi forum te hebben gevonden..... zijn de berichten voor 99,9% hetzelfde als in dat andere, blauwe forum.
Wat een verduckte gemiste kans is dit, zeg.
Shit
:rofl:
-
Denk je een nieuw HiFi forum te hebben gevonden..... zijn de berichten voor 99,9% hetzelfde als in dat andere, blauwe forum.
Wat een verduckte gemiste kans is dit, zeg.
Shit
En waar had je op gehoopt?
Groet,
Jacco
-
Denk je een nieuw HiFi forum te hebben gevonden..... zijn de berichten voor 99,9% hetzelfde als in dat andere, blauwe forum.
Wat een verduckte gemiste kans is dit, zeg.
Shit
Welk blauw forum? Ik ken er 3.
-
Denk je een nieuw HiFi forum te hebben gevonden..... zijn de berichten voor 99,9% hetzelfde als in dat andere, blauwe forum.
Wat een verduckte gemiste kans is dit, zeg.
Shit
;D ;D
Tsja, ik bekijk wel eens twee verschillende forums met als onderwerp Renault.
Best vreemd maar op beide gaat het wel erg vaak over Renault. :think:
Marcel :D
-
Denk je een nieuw HiFi forum te hebben gevonden..... zijn de berichten voor 99,9% hetzelfde als in dat andere, blauwe forum.
Wat een verduckte gemiste kans is dit, zeg.
Shit
Toch kies ik dit forum en niet die andere.
Als je de subwoofers klaar hebt Johan kom ik graag weer luisteren naar jouw set, natuurlijk in de na-Coronatijd. De vorige keer was 9 dagen voor de Coronamaatregelen aan dat kon nog net.
-
Het zijn nu eenmaal niet de onderwerpen maar voornamelijk de mensen die bepalend zijn voor de sfeer. Er zijn ook meerdere kroegen in Rotterdam en ze tappen allemaal bier en praten over Feijenoord.. Vandaar...
Groeten, Ando.
-
De leverdatum is nogmaals verschoven. Het staat nu op 25 maart - 4 april.
-
Lekker frustrerend zoiets.
Hou vol.
Marcel
-
Ja, maar ik besef dat de Franse firma waar ik dat besteld heb daar zelf ook niks aan kan doen. Zij moeten ook wachten op een levering vanuit de V.S. vanwege Dayton Audio in Ohio.
We weten natuurlijk niet hoeveel personeel van Dayton getroffen werd door corona, of ze eventueel gesloten werden voor een termijn. OnderTrump is dat immers een complete ramp geworden.
-
die zijn hier toch ook te koop ?
-
Waar dan? Het gaat wel om de Dayton UM18-22 he.
-
die zijn hier toch ook te koop ?
Bloom woont in België voor uw informatie...
-
Waar dan? Het gaat wel om de Dayton UM18-22 he.
ja dat zag ik . maar ook niet op voorraad bij soundimports
die zijn hier toch ook te koop ?
Bloom woont in België voor uw informatie...
ja dat is waar , even vergeten .
-
Vandaag zie ik de verwachte leverdatum op 1 - 8 april staan...
-
interessant project , in de volg modus .
-
En de vier woofers zijn vandaag geleverd! Dit weekend wordt dus knutselweekend!
-
Ik blijf het een raar verhaal vinden om een luidspreker op deze manier te gebruiken. Bij nalezing van zijn blog blijkt er ook weinig gefundeerde redenatie en doordacht dsp programmeerwerk achter te zitten.
De bottom line bij laag uit open baffles is veel, heel veel lucht verzetten en een luidspreker met met X max die je zonder kast meestal al makkelijk kunt aanspreken help je niet meer lucht te verzetten door feitelijk de aandrijfkracht te verdubbelen maar het oppervlak niet.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen, je kunt ze altijd nog boven elkaar plaatsen😉
-
(https://i.imgur.com/hztMTC4.jpg)(<klik voor groter plaatje) (https://i.imgur.com/hztMTC4.jpg)
Baffleless korf met twee Dayton UM18-22 woofers gemonteerd, opgehangen in een "hangmat" en in laatste fase van mechanische constructie.
(https://i.imgur.com/8aijqQb.jpg)(<klik voor groter plaatje) (https://i.imgur.com/8aijqQb.jpg)
Volledig afgewerkte korf met complete bedrading. Uiterst rechts onderaan zie je de dubbele Neutrik Speakon connectoren waarop beide kanalen van een eindversterker zullen worden aangesloten.
-
Ik ben erg nieuwsgierig wat deze constructie brengt.
Het ziet er in ieder geval best heftig uit.
Succes Bloom.
Marcel
-
Het huis blijft heel? ;D
-
Het ziet er wel heel stoer uit in elk geval. :) :)
-
Apart hoor. Ziet er inderdaad heel heftig uit, maar wat haal je voor rendement uit zo’n opstelling?
Groeten, Ando.
-
Het ziet er wel heel stoer uit in elk geval. :) :)
Inderdaad, en erg imposant.
-
Wat zegt een zekere meneer Linkwitz erover? (https://www.linkwitzlab.com/faq.htm)
Hier bij het antwoord op Q5 liggen mijn twijfels. 'D' is hier een behoorlijk korte afstand waardoor de afval met 6dB/okt al ruim boven de 120 Hz. zal beginnen waardoor de excursie-eisen mogelijk al snel de mogelijkheden ontstijgen.
-
Daarvoor dient een DSP en bruut geweld: 6000 W in elke woofer.
Ik heb de constructie en bijhorende eindversterkers nog niet aangesloten en weet dus nog niet hoe het presteert. Ik moet het eindversterkerrek anders inrichten en dat vereist wat zwaar gesjouw. Daarna pas kan ik beginnen alle benodigde aansluitkabels te leggen om alles aangesloten te krijgen en pas dan kan het inregelen en luisteren beginnen.
-
Ben heel benieuwd...
Groeten, Ando.
-
Alles is nu aangesloten zoals ik het wil en ik heb alles geconfigureerd en de Audyssey in mijn Marantz aan het werk gezet.
De elektrostaten gaan van zo hoog als ze maar kunnen tot ca 200 Hz en dan nemen de wooferkorven het over, die gaan omlaag tot 40 Hz en daar mag de sub overnemen. Dat uiterste sublaag doet die sub nog net iets beter dan de wooferkorven, dus vandaar.
1ste observatie: percussie is nu waauw! Mét alle autoriteit die je maar kunt wensen.
2de observatie: ik hoor de overgang tussen elektrostaat en wooferkorf nog steeds, zeker bij mannelijke stemmen. Dat moet nog beter. De DRC van de Marantz gaat er denk ik te vlug overheen en past de crossoverfrequenties niet voldoende goed aan.
Ik zal dus uitkijken naar nog een externe DRC, gewoon voor stereo. Die miniDSP die ik eerder vermeld had gebruiken standaard DiracLive, dus die vallen af. Met DiracLive heb ik meer dan genoeg ervaring opgedaan toen ik die Emotiva pré hier had en ik heb toen na uitgebreide testen geconcludeerd dat DiracLive totaal incompatibel is met dipolen zoals elektrostaten en andere paneelluidsprekers en "open baffles".
Dus mogelijk wordt het geen commerciële DRC maar doe ik het met zelfbouw: http://drc-fir.sourceforge.net/
DRC is de software die de meting uitvoert met behulp van een meetmicrofoon en een notebook.
BruteFIR is de software die in de audioketen zal draaien vanaf een daartussen geschakelde computer en de meting van DRC invers toepast zodat je een correctie krijgt over het hele audiospectrum heen.
DRC en BruteFIR zitten standaard in de Debian repo's, dus voor mij zal dit de makkelijkste manier zijn denk ik. Ik heb geen kant en klare DRC gevonden in een aankoopbaar toestel die met zekerheid alles kan en doet wat ik wil.
-
En wat zouden de requirements van een dergelijke DRC moeten zijn?
Groet,
Jacco
-
De voornaamste is effectief een meting van het volledige audiospectrum uitvoeren en een inverse filter leveren van het verschil tussen invoer en wat de meetmicrofoon oppikt van de luidsprekers. En nee, een paar pfieuw-geluidjes van nog geen seconde uit enkele luidspreker voldoen op dat vlak niet volgens mij.
-
Ja, ik doe ook altijd een meting met langere tijd. Maar dan heb ik geen last van reflecties, die heb ik in mijn type metingen niet. Je zult denk ik een onderscheid moeten maken tussen je directe overdracht en je "gemengde" overdracht waar de reflecties in zitten. Ik heb daar ook wel eens over zitten nadenken, maar ik ben er nog niet uit.
Groet,
Jacco
-
Met welke software en hardware doe jij dat?
-
Overdrachten bepalen doe ik bij voorkeur met SpectraPLUS, daar zit een correlatie algoritme in. En je kunt er ook trouwens al je meetanalyses mee doen. Ik heb een externe ADC op usb en qua microfoon ben ik er nog niet wat ik precies wil. Maar zoals gezegd, dergelijke metingen doe ik niet. Ik kan me voorstellen dat je een microfoon wilt gebruiken die meer overeenkomt met je luistersituatie.
Qua offline berekeningen en fitting software heb ik MatLab en Mathematica als het moet. Dat is dan voor de wiskundige kant van de zaak. Die laatste heb ik gebruikt om een FIR filter te berekenen met een specifieke impulsresponsie (geen voorpieken).
Ik weet alleen niet goed hoe je de reflectie en het directe geluid zou moeten scheiden.
Groet,
Jacco
-
Dat gebeurt door een korte puls door het luidsprekersysteem te sturen en dan met de microfoon in tijd vertraagde duplicaten daarvan op te pikken. Dat zijn de reflecties, wat op tijd 0 binnenkomt met een hogere amplitude is het directe geluid.
-
Je zou eigenlijk de overdracht moeten bepalen van de tweede puls tov de eerste puls etc. Misschien zit daar wat in.
Groet,
Jacco
-
De Audyssey met zijn korte testtonen zit sowieso in de Marantz pré, dus die mag altijd als laatste aan het werk om afstanden te bepalen en reflecties weg te werken. Al zal dat laatste niet nodig zijn, mijn luisterruimte staat zo vol dat vrijwel alles één grote diffusie is.
De bedoeling is een systeem tussen de Marantz en de digitale crossover te zetten dat gebruik maakt van een meting met lange testtonen (dus meer de weergave van het audiospectrum meten via sweeps) om pieken en dalen in dat audiospectrum te corrigeren. Kent iemand zo'n systeem op de markt? Of moet ik het zelf bouwen?
-
Is deze misschien geschikt.
https://www.roomeqwizard.com/
Marcel
-
Die is in Java geschreven. Ik vraag me dus af of die snel genoeg gaat zijn... Maar ik zal hem zeker eens uitproberen.
-
Ik ben bezig met een van de stukjes software die als link gegeven is op die site: Equalizer APO. Dat integreert naadloos in Windows en het ziet er heul veelbelovend uit.
Groet,
Jacco
-
Voor mij komt Windows niet in aanmerking. Het moet Linux zijn!
-
Ik heb de crossover tussen de elektrostaten en de wooferkorven verlaagd van 200 Hz naar 150 Hz. En dat klinkt effectief beter.
De volgende stap is wat experimenteren met zowel DRC als REW als meetsoftware voor het weergavesysteem en BruteFIR voor het toepassen van de correctiefilter die in de vorige stap is aangemaakt. Dit toepassingssysteem komt tussen de Marantz AV-voorversterker en de t.racks DSP-206 digitale crossover te staan. Gewoon stereo in en stereo uit. Ik zal wel moeten testen hoe goed van kwaliteit de ingebouwde geluidskaart in moderne moederborden is. De kans is wel hoog, vermits dat normaal allemaal in één enkele chip zit en je dus geen kortere leidingen kunt hebben. De bedoeling is in elk geval géén ruis en liefst ook geen of zo weinig mogelijk vervorming. Als een ingebouwde geluidskaart hieraan niet kan voldoen, zal ik op zoek moeten naar een insteekkaart die dat wel kan. Heeft misschien iemand hier al ervaring mee?
-
Hier een bespreking van een stel open baffle luidsprekers door de Audioclub Oost-Brabant in Nederland: http://www.aob-hifi.nl/Recensies/2021/Daudio/Daudio.htm
Ik heb alle muziek die hier gedemonstreerd werd op mijn systeem staan en er een afspeellijst van gemaakt. Wie dat wil kan dat dus bij mij horen met mijn eigen "open baffle"-systeem. We zijn allemaal ingeënt, dus het kan weer!