Auteur Topic: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.  (gelezen 41255 keer)

Jerry

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 319
  • Wazzat??
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #30 Gepost op: 13 november 2012, 20:28:41 »
Blijft leuk om te zien !

Groeten,

              Jerry
The test of the machine is the ultimate test.
If the machine produces tranquility, it's right.
If it disturbs you, either change the machine, or your mind.

It's fruitless endeavour to try and educate a fool that rejoices in ignorance.

Condemnation without examination is prejudice.

cat-16

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #31 Gepost op: 13 november 2012, 23:08:34 »
Mooie set en die hoorns, tsja, wennen maar wel lekker.
Ik luister naar muziek, dus ik leef!

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.568
  • Liever een Adam!
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #32 Gepost op: 14 november 2012, 09:47:51 »
Erg mooi Kwabber! Vooral de speakers. 8)
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Tjeb

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 8
  • Por mis Santos cojones!
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #33 Gepost op: 25 november 2012, 20:25:13 »
Hey Kwabber, hoe is het nu afgelopen et de extra OTL die je aan het bouwen was?
Ben je hier ooit nog eens verder mee gegaan of is het inmiddes verstoft in de berging?

Verder blijft het een mooie Set!! :)


Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #34 Gepost op: 25 november 2012, 22:09:06 »
Hoi Tjeppie,

Ik heb die andere destijds op een plank in elkaar gebouwd en twee weken getest. Die deed het toen prima. Daarna heb ik beiden in mono geschakeld en ook dat werkte maar ik hoorde eigenlijk geen verschil. Het zou wat meer headroom moeten geven (1,5 W naar 3,5W per kanaal) maar zo hard draai ik eigenlijk nooit. Dus dat heb ik niet echt nodig. Daarnaast vind ik het een beetje asociaal (en onnodig) om nog eens 300W te verstoken voor iets wat ik niet nodig heb. Maar goed, destijds had ik al een fraai ontwerp gemaakt voor de kast waar die in moest komen dus daar ben ik nog mee bezig geweest totdat ik een "kleine" fout maakte waardoor ik opnieuw zou moeten beginnen. Daar had ik geen zin in en dus sinds die tijd ligt de versterker hier nog in gedeelten stof te verzamelen.

Wie weet, ooit? Denk het niet trouwens.

Verder blijft het een mooie Set!! :)

Eens.  ;D  ;)

Groeten...

Tjeb

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 8
  • Por mis Santos cojones!
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #35 Gepost op: 26 november 2012, 19:18:06 »
Ah duidelijk, ik kan me nog herineren dat je met een mooie houtsoort aan het werk wilde..
Ik zat je stukje door te ezen en pang.... Daar schoot me dit verhaal me ineens te binnen...  ;D

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #36 Gepost op: 13 april 2013, 11:40:26 »
Ondertussen zijn we weer wat verder en heeft een nieuw apparaat zijn weg gevonden naar Chez Fantasio. Een HTPC in een sjiek jasje.  :yeah:



Top ding. Hierop draait dan de Squeezebox server en voor films en series XBMC. Daarnaast wordt hij nog gebruikt voor het downloaden. De display is uitgezet want daar werd iktoch wel een beetje flauw van.

Hoe dan ook, ik ben er blij mee.

Groeten...

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #37 Gepost op: 13 april 2013, 11:46:13 »
Mooie aanwinst!  :)

Ik ben zelf net heel voorzichtig de wereld van HTPC ingestapt met een OpenElec Raspberry Pi en heb alleen nog maar lol gehad van dat dingetje.
Muziekkwaliteit heet slecht te zijn van de analoge uitgang maar ik lach me gek over de mogelijkheden van dat 'pakje sigaretten'.
An inability to grasp science is no argument against it....

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #38 Gepost op: 13 april 2013, 12:10:34 »
Zo'n Raspberry Pi heb ik ook nog wel interesse in al was het alleen maar voor het klooien. Mooi ding. Als ik dan klaar zou zijn met het spelen zou ik hem achter de beamer hangen. Maar daar zie ik nog wel de nodige haken en ogen aan. Misschien als er een volgende editie uitkomt en iets krachtiger gaat zijn.

Groeten...

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #39 Gepost op: 09 juni 2013, 11:19:27 »
Goei...gister dus bij Kwabber op bezoek geweest. Eerst even Eelco ophalen. We zijn een soort van Peppi e en Kokkie aanworden als het gaat om audio. We gaan dus samen regelamtig op luisterbezoekjes..en zo vandaag naar het oosten waar de wijzen de dus schijnbaar wonen. Al heb ik het idee dat sommige mensen uit het oosten heel erg hun best moeten doen om wijs te worden..maar goed dat is een ander verhaal.

Kwabber woont gewoon in een vrijstaand huis . Dit huisje heeft wat liefde en aandacht nodig, maar het is een prachtige setting. Kwabber is bijna in dit huis geboren, heeft er ook bijna zijn hele leven gewoond. Mooi dus. Binnen gekomen loop je via de gang direct de luisterruimte in...whauuww..dit is echt mooi. De speakers kijken je bozig aan met hun hun grote hoorns en er staan een rek naast met mooie spullen. Even kijken maar de prioriteit lag even elders: Koffie...dit voelde de gastheer goed aan en tijdens de kopjes koffie (waarbij de koffiezetter het even leek te begeven....Chansigvirus hoorde ik de gastheer heel zachtjes mompelen) wat uitgewisseld over de afgelopen periode en dat het wel heel lang heeft geduurd.

Vervolgens werd de betrekkelijke rust onderbroken, Huub maakt zijn entree. Dan weet je dat het gedaan is met de rust en gaat alles in een snel tempo. Eens zien of wie hier en daar de op de rem kunnen trappen. Na nog wat koffie en het te horen krijgen van de doelen van Huub van deze middag (hij zal daar zelf ws wel meer over schrijven)...op naar de muziek. Het bleek een bijzondere middag te worden.

Bij de eerste noten was het voor mij eigenlijk al wel duidelijk, als dat laag nu....dan zou het voor mij een top geluidje zijn waar ik niets op aan te merken heb. Wat ik mis is een bepaalde moeilijk te omschrijven levendigheid in het stemgebied. Mijn idee is dat dit mogelijk met de plaatsing van de speakers te maken heeft. Op laag niveau voel je de vloer al mee doen en op momenten als het echt los gaat (bv The XX) dan trilt alles mee...de beamer is nu ws kapot.   

Met betrekking tot het laag delen Eelco en ik onze mening: Speakers op tegels zetten (Kwabber heeft er genoeg). Ik vind persoonlijk dat er een zweem om het laag ligt, het mag van mij helderder. Ik hoor dynamiek maar het is naar mijn idee te weinig levendig. Raar om te schrijven...frisheid in het laag. Mijn volgende gedachten (waarbij ik even moet zeggen dat die van mij is) is dat dit ten koste gaat van bijvoorbeeld de stemmen.

Zo dat is eruit...lastig hoor want je bent wel bij iemand op bezoek die veel tijd, aandacht en liefde aan zijn gegeven heeft. Tijdens wat roken en koffie worden de ervaringen gedeeld. Huub is er van overtuigd dat de Behringer erg veel roet in het eten gooit, ik verwacht van niet en Eelco al helemaal niet. Kwabber weet hoe de situatie was voor de Behringer dus die schudt meewarig zijn hoofd als Huub van alles roept over de Behringer. Volgende stap gaat wel worden dat de Behringer er tussen uit gaat.

Berhinger uit de set en draaien maar. Tsja...inderdaad wanneer er nu laag komt dat ontspoort het . Wel apart dat een samenzang nummertje me meer raakt zonder de Behringer. (Bright Eyes). Ook een stukje klassiek vind ik heeeeeel erg mooi om te horen.  Alleen dat laag....wat zouden de stenen doen in deze situatie (dus zonder Behringer) ?

Huub had ook zijn DAC meegenomen en deze werd ook tusen de set geplaatst. Op een Rotel cd speler. Er werd vervolgens ook  geswitcht tussen de Harman Kardon en de Rotel/PS Audio combi. Daar hoorde ik geen verschillen tussen.

Vervolgens weer koffie, roken, meningen uitwisselen. Kwabber hield zich ondertussen schijnbaar erg groots gezien zijn reactie toen de bende vertrokken was. Uiteindelijk is de Behringer weer in de set gegaan, en ja dan ga ik ook weer twijfelen. Al meen ik wederom te ervaren dat de set me niet weet te betrekken bij de muziek.Wel ervaar ik het laag weer anders.

Vervolgens merk ik dat ik aan het gapen ben en erg moe wordt. Het is ook wel een beetje klaar dus. Voor mij is de eindconclusie....heel erg mooie speakers om te zien. Bij rustiger werk zijn ze fenomenaal en ga wat aan het laag doen. Persoonlijk zou ik de Behringer er tussen uit halen en stenen onder de tegels. Daar had ik in ieder geval geen zin meer in. Dus na nog wat uitwisselen van meningen zijn we richting huis gegaan.

Ik vond het een erg leuke dag en ook leerzaam. Mijn laag is toch ook nog niet geheel optimaal en dat blijft een (voor mij) moeilijk controleerbaar iets. Ik hoop dat Kwabber het toch ook plezierig heeft gevonden en mogelijk wel iest heeft gehad aan de kritische blikken die er geworpen zijn op zijn set.

Gr Hans
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2013, 12:05:38 door chansig »
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #40 Gepost op: 09 juni 2013, 11:30:39 »
Informatief stuk met construvtieve feedback Hans. Zat er wellicht wat door de koffie, dat je het ineens zo helder kan formuleren?
Bij deze ben je uitgenodigd om eens kritisch naar onze nieuwe set met de GX100's te komen luisteren. Ben benieuwd wat je van onze laagweergave vind en of je ook ons constructieve feedback kan geven.

Overigens blijf ik de toeters van Kwabber geweldig vinden om te zien.  :yeah:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #41 Gepost op: 09 juni 2013, 11:56:26 »
Interessant om te lezen.
En mooie speakers!

Baardmannetje

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 206
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #42 Gepost op: 09 juni 2013, 11:57:37 »
Mijn verslag is iets minder uitgebreid dan dat van Hans en Huub maar vooruit!

Kwabbernoot z'n set ziet er alvast prachtig uit, wanneer je zijn huis betreed weet je direct dat je met een groot muziekliefhebber van doen hebt. Ik hou daar altijd enorm van. Allerhande muziekdragers liggen er verspreid en de set neemt een zekere prominente rol in de huiskamer in.

Gelukkig waren we vandaag met drie luisteraars die elkaar al een poosje kennen en elkaar goed aanvullen, ikke als geen verschillen hoorder, Huub als het tegenovergestelde en Hans die daar keurig tussen zit...

 ;D

Kwabber zijn set is bekend dus wat vind ik ervan?

Ik zit met 'mixed-feelings'...

We begonnen met een Moppie Bright Eyes. Het album I'm Wide Awake, It's Morning vind ik een van zijn beste en wordt hier thuis met regelmaat beluisterd. Dat klonk erg mooi. Stemmen en akoestische gitaar waren van een echtheid die ik eigenlijk niet eerder heb ervaren. Ook lijkt de akoestiek van de opnameruimte hoorbaar. Een bijzondere ervaring.

Toen er een lied van The XX werd opgezet. Ging er iets mis. Ik kon er niet zo vlug de vinger opleggen maar na wat ampel beraad bleek er een soort versmering te zijn in het midlaag. Opvallend was het dat je met deze bass-heavy muziek de vloer, je zetel, het hele huis hoorde meedoen. Ik vermoed dat door massa onder zijn speakers te plaatsen in de vorm van een zware tegel en misschien zelfs de speakers daarop te ontkoppelen en een grote winst kan worden gehaald. Hans en ik wilde eigenlijk gelijk met tegels aan de sjouw maar dat werd door onze gastheer kundig tegengehouden.

Waar ik de set minder vond weergeven was bij muziek als Porcupine tree en Tool. Ik had het gevoel dat het geluid gecompressed werd. Ik miste dynamiek. Wat ik op z'n minst opmerkelijk vond en absoluut niet verwacht had.

Het stuk van Dvorak was weer heel erg mooi. Een cello heb ik nog nooit zo echt uit een stel speakers horen komen als bij Kwabbernoot z'n set. Ongekend.

De verschillen tussen met Beringer en zonder heb ik ook gehoord. Alleen deel ik Huub's mening geenszins. Ik vond het met Behringer stukken beter. De klankbalans klopte veel meer. En ik miste dus geen levendigheid. Wat leuk is aan zo'n middag met een hele onbekende set is om te ervaren hoe je went aan het geluid. Uiteindelijk vind ik het dan ook erg lastig om verschillen met zekerheid te duiden... Ik heb geen verschillen gehoord tussen de set met de H/K of met Rotel als loopwerk en de grillplaat PS-audio DAC van Huub...

Al met al een reuze geslaagde middag, goed gezelschap, een ervaring rijker en tijd goed besteed.

Is het toch nog best een beetje uitgebreid geworden...

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #43 Gepost op: 09 juni 2013, 12:07:49 »
Informatief stuk met construvtieve feedback Hans. Zat er wellicht wat door de koffie, dat je het ineens zo helder kan formuleren?
Bij deze ben je uitgenodigd om eens kritisch naar onze nieuwe set met de GX100's te komen luisteren. Ben benieuwd wat je van onze laagweergave vind en of je ook ons constructieve feedback kan geven.

Overigens blijf ik de toeters van Kwabber geweldig vinden om te zien.  :yeah:

Het is zondag...dus al aan de drank..ws is dat het. Maar zeg je nu stiekem dat ik eigenlijk maar een beetje vaag ben ?  ;D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Glas en toeters, klasse D en DSP. Kwabbernoot rommelt wat aan.
« Reactie #44 Gepost op: 09 juni 2013, 12:17:45 »
Informatief stuk met construvtieve feedback Hans. Zat er wellicht wat door de koffie, dat je het ineens zo helder kan formuleren?
Bij deze ben je uitgenodigd om eens kritisch naar onze nieuwe set met de GX100's te komen luisteren. Ben benieuwd wat je van onze laagweergave vind en of je ook ons constructieve feedback kan geven.

Overigens blijf ik de toeters van Kwabber geweldig vinden om te zien.  :yeah:

Het is zondag...dus al aan de drank..ws is dat het. Maar zeg je nu stiekem dat ik eigenlijk maar een beetje vaag ben ?  ;D

Gr Hans

Inderdaad. Je hebt al mijn verwachtingen overtroffen.  :o
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A