Auteur Topic: What makes Bloom's music bloom?  (gelezen 39117 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #105 Gepost op: 17 juli 2021, 12:31:48 »
Ik kom zelfs uit donkerrood gebied, eerst maar even pas op de plaats. Ben wel volledig gevaccineerd maar waarom zou je het spek op de kat binden.
Bindt de kat ook maar niet op het spek  :rofl:
BBQ ( ga daar nu mee bezig) en een Chinees restaurant uit het verleden schieten me te binnen. 8) maar het is inderdaad kat op het spek binden.

Eet smakelijk René en als het weer meewerkt is het een gezellige bezigheid. Ik heb gisteren een uitgebreide Indonesische rijsttafel in elkaar geflanst en dat vraagt altijd de nodige bereidingstijd.

Vandaag ga ik een originele Zuppa di Pomodori met Marzano tomaten maken. Uiteraard worden er allemaal verse ingrediënten gebruikt.
 

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #106 Gepost op: 24 juli 2021, 11:53:06 »
Ik was nog niet helemaal tevreden over de weergave: bij zangers was de focus bijvoorbeeld helemaal weg. Na wat onderzoek bleek dat te liggen aan de t.racks DSP206 digitale externe crossover. Het blijkt dat die dus geen hifi is. Zucht. Maar toen ik alles nakeek ontdekte ik wel dat mijn Marantz voorversterker aansluitingen heeft voor twéé subs. Dat was ik helemaal vergeten, omdat ik er altijd maar één opgesteld heb. Eigenlijk betekent dat, dat ik de t.racks helemaal niet nodig heb. De Marantz heeft geen limieten over hoe hoog of hoe laag de crossover mag gaan. Dus heb ik de twee wooferkorven (althans hun eindversterkers) op sub1 en sub2 aangesloten, de elektrostaten op de stereo front outputs en daarna de interne Audyssey van de Marantz alles laten afregelen zonder dat de t.racks nog in het spel is. En ja hoor: mijn focus is terug. Het klinkt immens veel beter. Wie wil komen luisteren, is nog altijd welkom.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #107 Gepost op: 24 juli 2021, 20:45:03 »
Lekker bezig Bloom. Een bezoekje aan jou staat op mijn Bucket list  ;) veel luister plezier met deze nieuwe opstelling!

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #108 Gepost op: 25 juli 2021, 09:09:27 »
Ik ben meer dan nieuwsgierig.
We gaan zeker wat afspreken Bloom.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #109 Gepost op: 07 augustus 2021, 22:23:59 »
En de t.racks DSP206 is terug. De fout lag niet bij hem, maar bij de Audyssey van de Marantz. Die had niet gedetecteerd dat de elektrostaten in feite in tegenfase stonden tegenover de wooferkorven en daardoor ging de calibratie niet zoals het hoort. Ik heb geprobeerd het op te lossen door de polen van de elektrostaten om te draaien en dat hielp. Nu komt Audyssey wel klagen dat de hele luidspreker een incorrecte fase heeft, maar als ik dan op "negeren" klik gaat hij wel verder en calibreert hij alles correct. Nu klinkt alles zoals het hoort.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #110 Gepost op: 07 augustus 2021, 22:39:41 »
Ik zat er net aan te denken.  :rofl:

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #111 Gepost op: 21 september 2021, 20:35:14 »
Gezien de stijgende prijzen van elektriciteit heb ik besloten om mijn klasse AB eindversterkers te vervangen door klasse D. Daartoe heb ik een klasse D eindversterker op basis van de Hypex NCore500 gekocht, die kan 2x500W in 4Ω leveren, dat is dus heel wat en veel meer dan ik eigenlijk nodig heb.
De Musical Fidelity P.270 en Advance Acoustic MAA406 eindversterkers wil ik dus van de hand doen. Als je geïnteresseerd bent, contacteer me maar!

Mijn theorie is eigenlijk dat de elektrostaten met heel wat minder vermogen zouden moeten toekomen in zo'n tweewegconfiguratie met die wooferkorven. Ze moeten immers niks meer onder 200 Hz weergeven en dat betekent dat ze nauwelijks nog vermogen verbruiken. Ik heb dus wat geëxperimenteerd om te kijken wat het minimum is waarmee ze nu toekomen.

Audiostatics fullrange: minstens 2x300W in 4 Ω en 2x600W in 2 Ω nodig.  (Mijn Audiostatics zijn 4 Ω gemiddeld en dippen tot 2,7 Ω)

Audiostatics ≥ 200 Hz met wooferkorven ≤ 200 Hz: minstens 2x60 W in 4 Ω nodig volgens mijn berekening.
Poging 1: buizenversterker 2x35 W in 8/4 Ω. Oordeel: onvoldoende en dus slecht. Bij dynamiek onmiddellijke vervorming.
Poging 2: buizeneindversterker Velleman 4040 2x90 W in 8/4 Ω. Oordeel: prima. Niets slechts te horen. Deze kan het dus prima aan. Hij ziet er zo uit:

Maar: verbruikt veel te veel.
Poging 3: transistoreindversterker 2x60 W in 4 Ω. Oordeel: prima. Niets slechts te horen. Deze kan het dus prima aan en is het absolute minimum.
Dit was een heel goedkope Dynavox ET-100 eindversterker van 2x30W/8Ω en 2X60W/4Ω. Maar fullrange komt die natuurlijk zwaar tekort, maar in deze configuratie gaat het dus prima.
(<klik voor groter plaatje)
(<klik voor groter plaatje)
En hier te koop voor 179 euro: https://www.electro-andijk.nl/index.php/categorien/audio/dynavox/dynavox-et100-zwart-detail
Dus deze kan, laag verbruik. Net zoals een klasse D, die verbruikt ook heel weinig.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2021, 00:27:19 door Bloom »

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #112 Gepost op: 23 september 2021, 07:59:33 »

 Bloom je kunt maar geen afscheid nemen van die ES 300 RS...het zijn watt zuipers,toch?

inmiddels ±25 jr oud en er toch maar aan vast houden....eigenlijk om de 6 jr een revisie nodig.

De ene speelt al merkbaar zachter (opgelost?) en het is dan de piano waarom je er aan vasthoud :think:

En de verandering vind plaats om het stroomverbruik lager te houden ???

Daar vliegt dan o.a een eindbak de de deur uit waarvan je beweerde die gaat nooit meer de deur uit..toch?

Jazeker de MF P270 dacht ik.

Ga je er met een class D erop vooruit? kwa stroomverbruik wel. en klangmatig? maakt niets uit want

je hebt wattzuipers als weergevers en die hebben kwantitatieve watts nodig een geen kwalitatieve.

Dus een class D is prima....zelfs een crown xls van meer als 1000 watt aan 2 ohm is prima kosten?

± 500...600 euro........mijn advies? neem afscheid van die ES 300 RS overjarige zuipschuiten ;)
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #113 Gepost op: 23 september 2021, 08:50:19 »
Op het ogenblik spelen die steenrode ES-100 waarvan de elektronica veranderd werd met DCI-segmentering van de statordraden en de Audio4 T700 trafo's én een autotrafo zoals bij de ES-200 en ES-300. Daardoor hebben ze nu dezelfde elektronica én ze hadden al hetzelfde paneel. Ze verbruiken dus hetzelfde. Het zijn luidsprekers van gemiddeld 4 Ω impedantie en ze dippen tot 2,7 Ω. Dat vereist dus eindversterkers die stabiel zijn in 2 Ω als je het goed wil doen en als je ze fullrange aanstuurt. Zo'n Musical Fidelity P.270 geeft 2x300W in 4 Ω en is stabiel zelfs tot in 1 Ω en die doet dat dus uitstekend. Er moet niet alleen kwantiteit zijn qua vermogen, maar uiteraard ook kwaliteit als je met elektrostaten werkt want die laten ALLES horen. Een Crown voldoet niet. Wel qua vermogen, niet qua kwaliteit. Duidelijk hoorbaar.

Maar: met de huidige configuratie in een tweewegsysteem waarbij de wooferkorven voor het laag onder 200 Hz zorgen en de elektrostaten voor het "hoog" (hogere bassen, midden en hoog) vanaf 200 Hz omhoog tot zo hoog als ze maar gaan (22 kHz maar als je tot -3 dB wil gaan zelfs 40 kHz met die nieuwe ingangskring), dan hebben ze heel wat minder nodig.  Ik moet bekennen dat die Dynavox ET-100 van minder dan 200 euro met 2x30W/8Ω en 2x60W/4Ω het tot mijn zeer grote verrassing uitstekend doet met het nieuwe "hoog".  Hij mag zelfs een tijdje blijven staan. En dat is dus niet bepaald een grote stroomleverancier he. Niet meer nodig in deze configuratie.
Je hebt wel nog steeds bakken vermogen nodig voor die wooferkorven, dat is een feit. Daar pomp ik dus maar liefst 6000 W in per wooferkorf met twee Behringer NX6000 eindtrappen. Daar telt vooral de kwantiteit. En het geheel klinkt absoluut fantastisch.

Iedereen die tijd en zin heeft en geen antivaxxer is, is welkom om eens te komen luisteren!

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #114 Gepost op: 23 september 2021, 09:10:13 »
Mooi resultaat, goed bezig.
I love vintage.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #115 Gepost op: 25 september 2021, 09:54:48 »
Nog steeds enorm nieuwsgierig.
Na onze vakantie gaan we agenda's trekken.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #116 Gepost op: 29 september 2021, 19:22:10 »
Op het ogenblik spelen die steenrode ES-100 waarvan de elektronica veranderd werd met DCI-segmentering van de statordraden en de Audio4 T700 trafo's én een autotrafo zoals bij de ES-200 en ES-300. Daardoor hebben ze nu dezelfde elektronica én ze hadden al hetzelfde paneel. Ze verbruiken dus hetzelfde. Het zijn luidsprekers van gemiddeld 4 Ω impedantie en ze dippen tot 2,7 Ω. Dat vereist dus eindversterkers die stabiel zijn in 2 Ω als je het goed wil doen en als je ze fullrange aanstuurt. Zo'n Musical Fidelity P.270 geeft 2x300W in 4 Ω en is stabiel zelfs tot in 1 Ω en die doet dat dus uitstekend. Er moet niet alleen kwantiteit zijn qua vermogen, maar uiteraard ook kwaliteit als je met elektrostaten werkt want die laten ALLES horen. Een Crown voldoet niet. Wel qua vermogen, niet qua kwaliteit. Duidelijk hoorbaar.

Maar: met de huidige configuratie in een tweewegsysteem waarbij de wooferkorven voor het laag onder 200 Hz zorgen en de elektrostaten voor het "hoog" (hogere bassen, midden en hoog) vanaf 200 Hz omhoog tot zo hoog als ze maar gaan (22 kHz maar als je tot -3 dB wil gaan zelfs 40 kHz met die nieuwe ingangskring), dan hebben ze heel wat minder nodig.  Ik moet bekennen dat die Dynavox ET-100 van minder dan 200 euro met 2x30W/8Ω en 2x60W/4Ω het tot mijn zeer grote verrassing uitstekend doet met het nieuwe "hoog".  Hij mag zelfs een tijdje blijven staan. En dat is dus niet bepaald een grote stroomleverancier he. Niet meer nodig in deze configuratie.
Je hebt wel nog steeds bakken vermogen nodig voor die wooferkorven, dat is een feit. Daar pomp ik dus maar liefst 6000 W in per wooferkorf met twee Behringer NX6000 eindtrappen. Daar telt vooral de kwantiteit. En het geheel klinkt absoluut fantastisch.

Iedereen die tijd en zin heeft en geen antivaxxer is, is welkom om eens te komen luisteren!

Vaxxen NOT! Ik geloof mijn eigen oren. Best wel arrogant  dat je het (eigen) draadje vervuild op deze manier.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.227
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #117 Gepost op: 29 september 2021, 19:33:36 »
Arrogant? Waarom?

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #118 Gepost op: 29 september 2021, 19:39:53 »
Ik snap de reactie van LaanCr niet echt. Kun je het uitleggen?


Groeten, Ando.
Science is no democracy

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #119 Gepost op: 29 september 2021, 20:15:33 »
Blijkbaar is hij tegen vaccinatie, die zijn bij Bloom niet welkom en dat zeer terecht. Komen er hier ook niet in.
Eens buizen altijd buizen.