Auteur Topic: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?  (gelezen 53136 keer)

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #30 Gepost op: 17 mei 2013, 21:39:04 »
Vorig jaar een nieuwe cd-speler gekocht waarvan ik wist dat de fabrikant die uit zijn programma zou halen maar goed,
ik wilde hem hebben. En dat is wat de liefhebber doet. Dat e.e.a minder aangeboden wordt weerhoudt de liefhebber er niet
van om zoiets te bemachtigen. Of het nu een draaitafel, cd-speler, radio of wat dan ook is. Ook de streamer heeft zijn
voorkeur voor muziekweergave: Prima!
En om helemaal terug te gaan in de tijd: ook deze geeft nog muziek:
;D
ADAM    Bryston     DENON

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #31 Gepost op: 17 mei 2013, 21:59:57 »
Splinternieuw uit de winkel? ;) ;D

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #32 Gepost op: 17 mei 2013, 22:03:20 »
Vorig jaar een nieuwe cd-speler gekocht waarvan ik wist dat de fabrikant die uit zijn programma zou halen maar goed,
ik wilde hem hebben. En dat is wat de liefhebber doet.
Inderdaad.  Toen ik op zoek was deed de gelegenheid zich niet voor en heb ik gezocht naar iets wat aansloot bij mijn set.  Wellicht dat zo'n B-speler me nog een keer in de schoot geworpen wordt.

Dat voor velen de cd-speler afgedaan heeft zie ik wel in de tweedehandsprijzen.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #33 Gepost op: 17 mei 2013, 22:04:01 »
Splinternieuw uit de winkel? ;) ;D
Ik heb 'm bekeken en het leek op een demo.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #34 Gepost op: 17 mei 2013, 22:13:20 »
 ;D ;)
ADAM    Bryston     DENON

karma

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #35 Gepost op: 20 mei 2013, 14:54:31 »
Ik heb graag de muziek in de kast staan, dat geld zowel voor lp's als cd's. Je hebt de keuze bewust gemaakt om dat bepaalde album aan te schaffen terwijl je op een harde schijf de wereld aan nummers kan kwakken zonder datzelfde gevoel.

Ik denk dat er altijd een markt zal blijven bestaan voor apparaten die cd's kunnen afspelen.
+1

+2

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #36 Gepost op: 05 juni 2013, 22:48:23 »
ik heb al mijn muziek op 3 hd's staan. 1 boven in de luisterruimte in m'n pc. 1 beneden die aan de mac mini hangt en 1 bij m'n broer. Zelfs alls m'n huis afbrandt heb ik al m'n muziek nog  :afro:

Idem hier, ik en mijn broer hebben exacte kopijen van elkaars hd
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #37 Gepost op: 13 juni 2013, 08:08:30 »
Ik hoop dat de CD speler nog heel lang in het verkoop assortiment blijft.

Er komt een moment dat mijn oude machine het opgeeft. Dan moet er een nieuwe komen.
Maar ik wordt niet nerveus. Als de speler verdwijnt dan duurt dat maar even en dan gaat er vast wel weer iemand , op het moment dat bijna iedereen geen CD speler meer heeft, roepen dat de CD veel beter klinkt dan muziek via een NAS of zoiets.
Dan gaan we weer allemaal aan de CD speler. Die truc halen ze nu toch ook uit met de LP speler. Of niet soms?

groeten

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #38 Gepost op: 13 juni 2013, 08:40:47 »
Ik hoop dat de CD speler nog heel lang in het verkoop assortiment blijft.

Er komt een moment dat mijn oude machine het opgeeft. Dan moet er een nieuwe komen.
Maar ik wordt niet nerveus. Als de speler verdwijnt dan duurt dat maar even en dan gaat er vast wel weer iemand , op het moment dat bijna iedereen geen CD speler meer heeft, roepen dat de CD veel beter klinkt dan muziek via een NAS of zoiets.
Dan gaan we weer allemaal aan de CD speler. Die truc halen ze nu toch ook uit met de LP speler. Of niet soms?groeten

Marcel

Denk meer dat de beleving in het algemeen er voor zorgt dat mensen plaatjes blijven draaien en het niet zozeer met kwaliteit heeft te maken. Zo zie ik de cd speler dan ook niet verwijnen.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #39 Gepost op: 13 juni 2013, 09:07:08 »
Ik doel ook meer op de verkopende partijen.

Voor mij blijft het zoeken van een CD doosje in het kastje een leuke start van een luistersessie.
Het zoeken tussen de platenhoezen is ook leuk. Die dingen zijn vaak erg mooi. Het opzetten van een LP is gewoon erg leuk. De techniek die zijn werk zichtbaar doet.

In de hifi bladen en op hifi fora lees je verhalen over de enorme geluidskwaliteit van de platen en zijn spelers. En er zijn al weer een paar jaar volop platenspelers en platen te koop.  Op dit moment duwt de verkopende kant ons naar de streaming audio. Als we straks geen CD spelers meer kopen gaat er een marketing afdeling aan de gang om weer mooie CD spelers aan de man te brengen.
Maar de platenspeler is nooit echt weg geweest en dat gaat met de CD speler ook niet gebeuren.

Groeten

Marcel

 
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #40 Gepost op: 13 juni 2013, 22:40:28 »
Vorig jaar een nieuwe cd-speler gekocht waarvan ik wist dat de fabrikant die uit zijn programma zou halen maar goed,
ik wilde hem hebben. En dat is wat de liefhebber doet. Dat e.e.a minder aangeboden wordt weerhoudt de liefhebber er niet
van om zoiets te bemachtigen. Of het nu een draaitafel, cd-speler, radio of wat dan ook is. Ook de streamer heeft zijn
voorkeur voor muziekweergave: Prima!
En om helemaal terug te gaan in de tijd: ook deze geeft nog muziek:
;D

Verdomd, het was me nog niet opgevallen. Maar dat doosje met naalden voor in de hoek heb ik hier en daar ga ik een fijn persoon die zo'n soort speler heeft over een paar weken een plezier mee doen. Wat is de wereld toch klein. :)

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #41 Gepost op: 14 juni 2013, 11:12:18 »
De vraag is goed "hoelang blijft de CD nieuw in de schappen staan". Een concreet antwoord kan zijn:

nog 3 jaar, 10 jaar, 15 jaar, etc.

Ik denk dat het nog 10 jaar duurt. De vergelijking met een platenspeler gaat niet op. Ten eerste is de techniek wezenlijk anders. Ten tweede heeft een LP iets aandoenlijks, het is een fysieke manier om met de hobby bezig te zijn. Daarnaast (3) appeleert het aan de behoefte van de man om met iets tastbaars en mannelijks bezig te zijn, iets dat hij begrijpt, lekker aan kan sleutelen en in jargon over kan lullen. Die aspecten zijn minder aanwezig bij een CD-speler. Een platenspeler is tegenwoordig een doel op zichzelf, terwijl een CD speler altijd een vehikel zal blijven. Niemand zal een traan laten als het ding verdwijnt. Het alternatief is veel duurzamer: streamen. Voor de LP speler is geen alternatief, behalve misschien die grote tape-dingen, die je onder audioliefhebbers nog weleens tegen komt om dezelfde redenen.

Stel dat CD spelers "altijd" wel zullen blijven bestaan, praten we dan over.. eeh.. een miljoen jaar? Zoiets? Nog langer?

« Laatst bewerkt op: 14 juni 2013, 11:21:09 door a.b.d.o.n. »
Over mijn smaak valt te twisten

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #42 Gepost op: 14 juni 2013, 18:24:57 »
Vorig jaar een nieuwe cd-speler gekocht waarvan ik wist dat de fabrikant die uit zijn programma zou halen maar goed,
ik wilde hem hebben. En dat is wat de liefhebber doet. Dat e.e.a minder aangeboden wordt weerhoudt de liefhebber er niet
van om zoiets te bemachtigen. Of het nu een draaitafel, cd-speler, radio of wat dan ook is. Ook de streamer heeft zijn
voorkeur voor muziekweergave: Prima!
En om helemaal terug te gaan in de tijd: ook deze geeft nog muziek:
;D

Verdomd, het was me nog niet opgevallen. Maar dat doosje met naalden voor in de hoek heb ik hier en daar ga ik een fijn persoon die zo'n soort speler heeft over een paar weken een plezier mee doen. Wat is de wereld toch klein. :)
Wat leuk! Ik heb dat ding, inclusief de spijkers, zo'n 35 jaar in mijn bezit. Het blikje is nu nog half vol, zo hard gaat het hier niet
dus het zal mijn tijd wel uitduren ;D
ADAM    Bryston     DENON

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #43 Gepost op: 15 juni 2013, 09:05:36 »
Nee, ik denk niet dat de CD speler nog een miljoen jaar blijft bestaan.

Maar ik hoop dat zolang als ik leef en naar muziek kan en wil blijven luisteren er nog aan een goede nieuwe CD speler is te komen. Ik vind het wel erg leuk om een CD doosje uit de kast te zoeken en de schijf er uit te nemen en de lade van de speler open te zien gaan. De CD er in leggen en op knopdruk gaat de lade statug dicht en kan het genieten beginnen.
Allemaal comfortabeler dan een plaat opleggen maar wel met iets van hetzelfde ritueel. Iets in handen hebben, zelf bezitten. Ik ga met dezelfde zorg om met mijn CD schijfjes als een ander met zijn platen.  Je zult bij mij geen vingerafdruk vinden op een CD.
Ik vind aan streaming audio helemaal niks aan. Dan moet ik naast een netwerkspeler ook nog een computer of een NAS hebben draaien. Veel te omslachtig.  Als je het op een NAS heb staan of op een computer moet je een back up hebben. Bij mij staat de back up gewoon in mijn kast.  Alleen als het gestolen wordt of verbrand dan ben ik alles kwijt.
Dan zou je al je muziek in een cloud moeten hebben. Das nog iets om over na te denken.

Maar toch blijf ik de CD speler trouw.  Ik vind de techniek van zo'n ding ook geweldig mooi.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #44 Gepost op: 15 juni 2013, 09:21:13 »
Ik blijf 'm ook trouw.   8)

Ik heb ooit eens geschreven:

Citaat
Sinds enige weken draai ik met een ander loopwerkje en toen ik deze week luisterbezoek had ontdekte ik dat dankzij dit vernuftige stukje techniek de oude tijden weer een beetje herleven.

Ik stam uit de tijd dat tapedecks en draaitafels gemeengoed waren en ik heb eigenlijk nooit afstand kunnen doen van m'n "zwarte goud".
Daarnaast was het fascinerend een tapedack met grote spoelen te zien draaien en te wachten op het einde van de band.  Het ene tapedeck ratelde aan het eind en moest handmatig tot zwijgen gebracht worden.  De ander sloeg vanzelf af en mijn laatste deck hield een moment stil, om vervolgens weer enkele uren de andere kant uit te draaien.  Terug naar mijn nieuwe spelert.

Het ritueel ziet er als volgt uit: Luikje wegschuiven dat me doet denken aan het openzetten van de stofkap.  CD-tje in de bovenlader plaatsen wat verdacht veel wegheeft van het op zijn plaats leggen van het zwarte goud.  Dan het magnetisch pukje plaatsen dat ik maar associeer met het plaatsen van de naald boven de eerste groef.  Dan gaat het luikje dicht en kan het nummer gekozen worden, echter bij een draaitafel liet je eerst de armlift zakken en deed je dan pas de stofkap dicht.  Slechts nog een druk op de knop en we kunnen genieten van muziek.  Dit apparaat doet mede door de extra handelingen oude tijden bij mij herleven, echter met alle bijkomende voordelen van een moderne cd-spelert!

Ik geniet ervan.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.