Auteur Topic: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?  (gelezen 53289 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Gepost op: 16 mei 2013, 22:31:14 »
Linn is ermee gestopt. 
Ford levert zijn auto's zonder.
Nog andere fabrikanten leveren ze niet meer.

Wat denken jullie?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2013, 22:34:41 »
Zodra diensten in CD-kwaliteit gaan streamen (zoals qobuz) en misschien spotify in de toekomst ook, is er geen enkele reden om nog CD-s te kopen.

Over mijn smaak valt te twisten

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2013, 22:47:50 »
Ik weet niet meer in welk topic ik dit al eens gezegd heb maar ik denk dat de CD op den (niet al te lange duur) zal verdwijnen. Muziek streamen is de toekomst! Zelf ben ik er al jaren geleden op overgestapt.... omdat ik dit minstens net zo goed vind klinken als een cd..... Tevens is het ruimte besparend, en ik denk ook minder gevoelig voor schade (ik denk aan vieze, bekraste en of beschadigde cd's

Just my 2 cents


Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2013, 23:14:33 »
Ik heb graag de muziek in de kast staan, dat geld zowel voor lp's als cd's. Je hebt de keuze bewust gemaakt om dat bepaalde album aan te schaffen terwijl je op een harde schijf de wereld aan nummers kan kwakken zonder datzelfde gevoel.

Ik denk dat er altijd een markt zal blijven bestaan voor apparaten die cd's kunnen afspelen.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2013, 23:27:33 »
Misschien maakt het na een dip wel een zelfde opleving door als nu de platenspeler.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2013, 23:29:30 »
Zodra diensten in CD-kwaliteit gaan streamen (zoals qobuz) en misschien spotify in de toekomst ook, is er geen enkele reden om nog CD-s te kopen.

die reden is er wat mij betreft al lang niet meer..
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2013, 23:44:44 »
Misschien maakt het na een dip wel een zelfde opleving door als nu de platenspeler.

Ik heb gelukkig bij de introductie van de CD begin jaren '80 gelukkig al mijn LP's gehouden (meer dan 2000) en ben daar nog steeds heel blij om.  :)

Ook mijn Thorens TD 125 en Technics SL 110 heb ik gehouden en daar wordt nog steeds mee gespeeld. :)

De geschiedenis gaat zich nu met de CD herhalen...
Meer dan 2000CD's in bezit.... Ga ze echt niet wegdoen...
Mijn Marantz en Sony (SA)CD spelers trouwens ook niet....

Denk dat in de hogere kwaliteitsklasse de CD speler wel blijft bestaan.
Ook CD's zullen in beperkte mate nog geproduceerd worden. M.n klassieke muziek op CD heeft wat dat betreft nog steeds bestaansrecht...
Zelfs de SACD heeft in beperkte mate nog bestaansrecht...

Audiofielen gaan dus de CD en CD speler redden... ;)

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2013, 06:53:24 »
Ik ben zo'n audiofiel die de cd-speler in leven zou willen houden. Dat wil overigens niet zeggen dat ik niet ga streamen, maar het fysiek in handen kunnen houden van een album is belangrijk voor mij. Niet alleen voor het schijfje, maar ook voor de album-art, tracklist en songteksten. Dit kan natuurlijk ook allemaal digitaal, maar heeft het niet voor mij. Daarnaast vind ik cd-spelers een mooi stuk techniek welke in grote mate bijdraagt aan het plezier welke ik beleef aan de hobby. Dit is vergelijkbaar met LP's, al is de interactie daar nog ietsje groter.

Er gaat zich waarschijnlijk over niet al te lange tijd een verschuiving plaatsvinden, waarbij de cd-speler wat meer op de achtergrond komt te staan. Helemaal uit de schappen zie ik ze echter niet verdwijnen.

#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2013, 08:39:24 »
...en ik denk ook minder gevoelig voor schade (ik denk aan vieze, bekraste en of beschadigde cd's...

Bij een gecrashte HD ben je (tenzij je, zoals iedere Nederlander, 4 backups hebt...) wèl alles in één klap kwijt.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2013, 08:47:43 »
ik heb al mijn muziek op 3 hd's staan. 1 boven in de luisterruimte in m'n pc. 1 beneden die aan de mac mini hangt en 1 bij m'n broer. Zelfs alls m'n huis afbrandt heb ik al m'n muziek nog  :afro:
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2013, 08:49:26 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2013, 09:09:37 »
Ik hou al m'n originele cd's nog (staan in dozen gearchiveerd), gebruik een RAID-5 opslagsysteem voor de veiligheid én een externe back-up.

HuubF

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 406
  • Het is een mening, hoor!
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2013, 09:44:52 »
Vergelijking met LP's vind ik nergens op slaan. Bij LP's gaat het voor een groot deel om de klank en het bezit van een interessant ingewikkeld apparaat.
Het digitale signaal op CD wordt 100% identiek op een HD gezet en CD-spelers zien er een stuk minder spectaculair uit.

De pride of ownership van een mooie cd-doos is inderdaad een punt. Ik ben overgegaan op uitsluitend streamen toen ik het ineens ongelofelijk ouderwets vond om elke keer naar een cd-speler te moeten lopen en vervolgens met de afstandsbediening de rest te doen.

Browsen in muziek, dat is pas leuk. Zo ontdek je nog eens iets nieuws. En het in willekeurige volgorde afspelen van je favoriete nummers, ook zo heerlijk. Wat mij betreft is de cd-speler ten dode opgeschreven zodra er diensten zijn die alle muziek ongecomprimeerd kunnen leveren. Een volgende stap na Spotify dus.

Roon Rock server, Atoll ST300 Sig, Neumann KH420, Silent Angel N8, Roon met Tidal, Audioquest Niagara 1200, Atlas en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Audiolamp)

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2013, 09:48:33 »
...en ik denk ook minder gevoelig voor schade (ik denk aan vieze, bekraste en of beschadigde cd's...

Bij een gecrashte HD ben je (tenzij je, zoals iedere Nederlander, 4 backups hebt...) wèl alles in één klap kwijt.

Ja en als je niet uit kijkt bij het oversteken heb je kans dat je onder een auto komt
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #13 Gepost op: 17 mei 2013, 10:56:25 »
...en ik denk ook minder gevoelig voor schade (ik denk aan vieze, bekraste en of beschadigde cd's...

Bij een gecrashte HD ben je (tenzij je, zoals iedere Nederlander, 4 backups hebt...) wèl alles in één klap kwijt.

Ja en als je niet uit kijkt bij het oversteken heb je kans dat je onder een auto komt

 ;D

proximus

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.118
Re: Hoelang zal de cd-speler nog nieuw in de schappen staan?
« Reactie #14 Gepost op: 17 mei 2013, 11:01:49 »
Ik heb graag de muziek in de kast staan, dat geld zowel voor lp's als cd's. Je hebt de keuze bewust gemaakt om dat bepaalde album aan te schaffen terwijl je op een harde schijf de wereld aan nummers kan kwakken zonder datzelfde gevoel.

Ik denk dat er altijd een markt zal blijven bestaan voor apparaten die cd's kunnen afspelen.
+1