Auteur Topic: Garrard draaitafels  (gelezen 878 keer)

Be Tweeter

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
    • ARJANKU.IT service
Garrard draaitafels
« Gepost op: 06 mei 2025, 10:06:42 »
Garrard is een wat onbekender draaitafelmerk uit het verleden. Ik heb de afgelopen weken twee exemplaren op MP gekocht t.w. een 86SB ( omdat miin ouders die haden) en een 100 Zero.
De Zero heb ik gisteren lekker in het zonnetje een mechanische beurt gegeven en dat was nodig ook; veel ingedikt en hier en daar zelfs versteend vet.
Een soort pulleytrekker moeten fabriceren om een hefboom eraf te krijgen maar alles functioneert weer.
Nu de arm en bedrading nalopen.
De arm is een speciale met een hulparm die het element recht op de plaatgroef houdt zodat de fouthoek miniem is. Of de voordelelen groter zijn dan de nadelen ( meer wrijving) valt te bezien maar het is allemaal mooi uitgevoerd. De dwarskrachtcompensatie is magnetisch dus daar is weer geen sprake van wrijving.
Verder is het een tussenwielspeler en het rubber wiel is nog heerlijk soepel dus ik voorzie een leuke draaitafel met een apart uiterlijk.
De 86 SB is wat moderner met snaaraandrijving ( SB staat voor Synchronous Belt drive) en een enkele arm
De automatiek is vrijwel identiek behoudens de ontbrekende platenwisselaar-hevel dus daar zal ook wel wat gesmeerd dienen te worden.
Dan gaan ze in de verzameling* of verkoop.

* een stuk of 8 momenteel.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2025, 10:09:39 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
Re: Garrard draaitafels
« Reactie #1 Gepost op: 06 mei 2025, 11:05:13 »
Grappig. Je had destijds een platenwinkel (Hemmes) in de stad waar je elpee's kon beluisteren met een koptelefoon. De draaitafels waren allemaal Garrard.

Ze zijn er nog zie ik net: https://www.dejongensvanhemmes.nl/
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

sterremuur

• Sr. Member
  • Ja, ik ook hier!
    • Sterremuur!
« Reactie #2 Gepost op: 06 mei 2025, 11:34:36 »
Garrard stond vroeger bekend om de goed waarneembare rumble.
 :)
Ook actief met tapedeckforum

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
« Reactie #3 Gepost op: 06 mei 2025, 12:13:05 »
Grappig. Je had destijds een platenwinkel (Hemmes) in de stad waar je elpee's kon beluisteren met een koptelefoon. De draaitafels waren allemaal Garrard.

Hemmes was samen met de Swingmaster mijn favoriete platenwinkel, daarnaast hifiwinkel de Groef. Die de zaak begonnen zijn, De jongens van Hemmes, zijn mannen die vroeger bij Hemmes hebben gewerkt. Roel Hemmes de eigenaar van Hemmes speelde saxofoon op sommige LP's van Cuby&the Blizzards. Die man had een grote muziekkennis.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

• Hero Member
  • those oldies but goodies
« Reactie #4 Gepost op: 06 mei 2025, 14:07:27 »
Ik heb eind jaren zestig van de vorige eeuw nog een Garrard SP25 MKII met een Shure MD element gehad. Een kennis van mij had toen al een Garrard 401 met een SME 3012 arm en dat was in die tijd een geliefde draaitafel.

Ik kan me ook nog goed herinneren dat de Garrard Zero 100 op de markt kwam, mede door de opvallende constructie van de arm.

« Laatst bewerkt op: 07 mei 2025, 12:35:56 door Audiofreak »
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp; Tuner: Quad FM-4

JohnK

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
« Reactie #5 Gepost op: 06 mei 2025, 14:18:14 »
Mooie machines zijn het.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

minplus

• Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei 2025, 18:02:11 »

Hemmes was samen met de Swingmaster mijn favoriete platenwinkel, daarnaast hifiwinkel de Groef. Die de zaak begonnen zijn, De jongens van Hemmes, zijn mannen die vroeger bij Hemmes hebben gewerkt. Roel Hemmes de eigenaar van Hemmes speelde saxofoon op sommige LP's van Cuby&the Blizzards. Die man had een grote muziekkennis.

Roel was een een bijzondere jongen en bijna een vriend, enorm veel met hem gepraat, weet niet of hij nog leeft. Heb een jaar deeltijd in De Groef gewerkt tot ik het te druk met de studie kreeg.

minplus

• Sr. Member
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2025, 18:21:44 »
Fraai systeem, die arm van de Garrard.

Zag een bericht uit 2022 over Roel. Zou hem graag weer eens ontmoeten.

minplus

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2025, 18:51:03 »

Met leuke Nikko versterkertjes.

renes

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2025, 19:08:45 »

Roel was een een bijzondere jongen en bijna een vriend, enorm veel met hem gepraat, weet niet of hij nog leeft. Heb een jaar deeltijd in De Groef gewerkt tot ik het te druk met de studie kreeg.
Misscien heb je mij wel eens geholpen ;D

minplus

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: 06 mei 2025, 19:37:22 »
Zou best kunnen. Denk dat het ergens rond 1976 a 1978 zal zijn geweest.
Ben nog een maand geleden bij Frans, een fijne jongen die er toen al werkte en nog deeltijds werkt als erg goede reparateur, langs geweest. Trof hem niet maar daarna wel gesproken.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2025, 19:41:53 door minplus »

renes

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 06 mei 2025, 21:01:39 »
Zou best kunnen. Denk dat het ergens rond 1976 a 1978 zal zijn geweest.
Ben nog een maand geleden bij Frans, een fijne jongen die er toen al werkte en nog deeltijds werkt als erg goede reparateur, langs geweest. Trof hem niet maar daarna wel gesproken.
Dat is te vroeg, ik kwam in 1982 in Aduard wonen. Keek wel mijn ogen uit wat er op muziekgebied te koop was in Grunn en vooral hoe druk het in de platenwinkels was.

minplus

• Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 06 mei 2025, 21:43:34 »
Noop, toen was ik al jaren afgestudeerd en elders aan het werk. Maar kwam nog vaak in De Groef en ook de 30 jaren daarna.
De laatste 10 jaar minder vaak.