Auteur Topic: Reparatie Schiit Gungnir  (gelezen 1781 keer)

dekkersj

• Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • Tempus fugit, memento mori.
    • amorgignitamorem.nl
Re: Reparatie Schiit Gungnir
« Reactie #15 Gepost op: 10 april 2025, 22:58:54 »
Je wilt toch weten waar het euvel dan vandaan komt  ;D De hele wereld gebruikt die dingen en dat gaat gewoon goed. Zelf zit ik nu ook in die business en ik weet inmiddels dat met die smps-en veel aan de hand kan zijn. PFC spanning is vaak iets van 400 V en daar komen geen mlcc's aan te pas. Wel in de hulpspanning, meestal een flybackje. Maar voor het echte werk zijn andere topologieen in zwang en dan worden daar meestal IC oplossingen gebruikt. En daar gaat het wel eens, zitten veel valkuilen in. Ik vermoed dat het zo een diep verstopt probleempje is. (zei hij die vandaag zijn eigen ontworpen quasi resonante flyback werkend heeft gekregen, in ene keer jonguh!)

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 10 april 2025, 23:01:36 door dekkersj »
Impulsresponsie: hernoem van "pdf" naar "7z", en uitpakken.
::
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041
De dood is niet het einde, het is onderdeel van de levenscirkel.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #16 Gepost op: 11 april 2025, 08:17:31 »
In de  Schiit Gungnir zit een lineaire voeding. Niks spannends aan:  Transformator -> gelijkrichter -> buffer elco's -> spanningsregelaar voor 24 volt (in dit geval, want er zijn meerdere spanningen aanwezig) en dan bij het analoog audio gedeelte een elco van 100uf met daar overheen die 0.1uf keramische condensator. Ik denk dat er gewoon één slechte tussen heeft gezeten. Schiit heeft best wel wat van deze DAC's verkocht. Kom alleen klachten tegen over de USB print (die je ook kunt vervangen voor een betere) die niet wordt herkend door Windows 10/11.
Dus ik denk dat dit net een gevalletje pech is geweest dat die condensator in de fik is gegaan. Dat daarna de printplaat door verkolen ook is gaan geleiden vind ik weer een ander verhaal.
Waarschijnlijk is het materiaal voor die printplaat toch lekker goedkoop. Bij de eerste keer aanzetten kwam er behoorlijk wat rook vanaf.
De DAC was al door het baasje weggebracht naar een officieel reparatie bedrijf, maar die gaven aan dat er niks meer aan te doen was en dat het kwam door verkeerd aansluiten.
Waarschijnlijk hadden ze geen zin om de DAC te repareren. Het baasje had wel aangegeven dat hij al een andere DAC had gekocht, dus het was geen verkoop argument.
Gezien er geen zekering zit in die 24 volt voeding (en ook niet in de -24 volt voeding) zal ik het baasje adviseren om de DAC niet aan te laten staan als hij niet thuis is.
Aan/uit schakelaar zit aan de achterkant wat ook niet echt handig is.

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #17 Gepost op: 11 april 2025, 09:05:56 »
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #18 Gepost op: 11 april 2025, 17:34:41 »
https://youtube.com/shorts/K_NRXNXFDEY?si=H2LA7EMyYUDB5agC

Kijk hier 'ns.
Oef. Junior-probeer-soldeer is bezig... Op deze manier kun je veel verborgen fouten creëren.

Groet,
Jacco
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2025, 17:43:48 »
Hij lijkt aandelen in flux te hebben.
Maar de fout was al aanwezig toen hij begon dus dat past in Michael's plaatje en dat van mij.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2025, 17:45:26 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #20 Gepost op: 11 april 2025, 17:58:18 »
Ja, nogmaals, dat zal een condensator van bedenkelijke kwaliteit geweest zijn. Of tijdens het soldeerproces een verkeerd profiel oid toegepast zijn, dat moet wel allemaal kloppen. Als dat klopt, heb je er geen problemen mee. Dat bewijst de praktijk ook, er worden er miljarden gebruikt en dat gaat gewoon goed.

Groet,
Jacco

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #21 Gepost op: 14 april 2025, 16:18:27 »
De DAC nu even in de set opgenomen, je moet goed testen na een reparatie  ;)
De output van deze DAC is een stuk zachter dan de uitgang van mijn Eversolo.

Of ik verschil hoor tussen de Eversolo DAC of de Schiit? Voor deze test heb ik de Schiit en de Eversolo DAC op het zelfde volume gezet. De Schiit is 8 dB zachter dan de Eversolo. Zo een paar nummers geluisterd met de verschillende DAC's. Klinken allebei prachtig, hoor geen verschil. Reparatie 100% geslaagd  ;)

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #22 Gepost op: 15 april 2025, 21:21:55 »
Nadeel van deze DAC is dat hij aan- en uitschakelt tussen albums en skippen van nummers als je de Coax aansluiting gebruikt. Ik heb nu de DAC aangesloten via de USB poort van mijn Eversolo streamer. Gek genoeg herkent de DAC de Eversolo wel (in tegenstelling van mijn Windows Laptopje). En ook ondanks dit een USB3 poort is (maar waarschijnlijk wel downwards competible). Nu schakelt de DAC niet tussen het skippen van nummers maar wel als je maar een ander album gaat.
Dit geeft ook een plop over je luidsprekers, wel lelijk.