Auteur Topic: Gebalanceerde aansluiting element  (gelezen 274 keer)

Carl

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
Gebalanceerde aansluiting element
« Gepost op: 08 maart 2025, 21:50:52 »
Ik heb hier een tweede hands phono voorversterker op zicht. Ik heb een principe afspraak om hem over te nemen. Op de phono voorversterker zitten gebalanceerde in - en uitgangen. Nu zie je gebalanceerde uitgangen wel vaker bij phonoversterkers. Gebalanceerde ingangen zelden. Dat begrijp ik niet zo goed want het signaal wat afkomstig is van een (MC ?) element is toch altijd gebalanceerd dacht ik. Wat zou daar de reden daarvoor kunnen zijn?

Nu is de rest van de apparatuur (voor en eindversterker) niet gebalanceerd ( Conrad Johnson ziet er de voordelen niet van). Uitgaande dat ik de phono voorversterker overneem zat ik me af te vragen of het zinvol is om de phono kabel toch gebalanceerd aan te sluiten. Als je ergens brom e.d. oppakt zit het hier toch rond het element en phono voor voorsterker. 

« Laatst bewerkt op: 08 maart 2025, 21:55:04 door Carl »

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
Re: Gebalanceerde aansluiting element
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2025, 09:31:59 »
Een element is in essentie gebalanceerd maar de bekabeling grosso modo niet.
Sommige phono-pre's zijn gebalanceerd qua opzet maar gebruiken, om het makkelijk te maken, wel de bestaande bekabeling van de platenspeler ( Lehmann bijvoorbeeld).
Gebalanceerde phonobekabeling of -versterking is ongerelateerd tot de bekabeling verderop in de keten.
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

• Hero Member
Re: Gebalanceerde aansluiting element
« Reactie #2 Gepost op: 13 maart 2025, 10:38:36 »
Bedankt Arjen. Ik heb inmiddels de phono versterker overgenomen. Het is een Ayre 5 P ex https://www.ayre.com/wp-content/uploads/2018/06/Ayre_P5xe_Manual.pdf  Hij heeft een gebalanceerde in - en uitgang. Gebalanceerde ingangen bij phono versterkers zie je eigenlijk niet zo veel. Ik denk er eigenlijk over om er een gebalanceerde phono kabel bij te kopen. Wel de bedoeling van de ontwerper. Of dat nog stiller is dan de huidige situatie betwijfel ik trouwens (heel erg stil zo). Die gebalanceerde kabel kan ik tweede hands krijgen, maar ik ken verder nog geen prijs. Andere optie is een paar gebalanceerde stekkers op mijn Crystal Cable solderen. Lijkt me wel goedkoper 😀

Overigens is het voordeel van de constructie van Ayre dat je op de leegstaande ingang een stekker kan zetten waarbij je de afsluiting aanpast. Ik wil mijn Benz element graag afsluiten met iets van 22.000 Ohm - dat raadt Benz zelf aan tenminste.

Leuk artikeltje trouwens https://www.project-audio.com/wp-content/uploads/2022/10/true-balanced-technical-booklet_RZ.pdf
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2025, 12:06:59 door Carl »