Auteur Topic: Werking van de Cambridge Audio 851w.  (gelezen 385 keer)

Johndv

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • Liever een Adam!
Werking van de Cambridge Audio 851w.
« Gepost op: 05 maart 2025, 11:36:45 »
Mijn Cambridge 851w eindversterker schijnt iets te hebben met klasse A en klasse D. Ik snap er helemaal niks van, deze eindversterker schijnt opnieuw ontworpen te zijn. Hij wordt ook echt heet, 53 graden wordt hij bij normaal gebruik. Dat staat ook in de gebruiksaanwijzing. Sind de eindversterker hier thuis staat is het stroomverbruik toe genomen.

Als iemand mij de werking van mijn eindversterker kan uitleggen en misschien een voordeeltje kan aanwijzen, zou ik dat erg leuk vinden.
Vincent SA-T1 vv - Cambridge Audio azur 851W ev - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
Re: Werking van de Cambridge Audio 851w.
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart 2025, 13:42:43 »
Klasse XD heeft 0 komma 0 met klasse D te maken en alles met een aangepaste klasse AB.
Er wordt aan de uitgang een gelijkstroom toegevoegd die het crossover-punt van de eindtransistoren weghaalt bij de nuldoorgang van het eigenlijke signaal.
De AB versterker presteert hierdoor theoretisch beter bij zwakke muzieksignalen maar of dat hoorbaar is dat valt te betwijfelen.
Nadeel van deze werkwijze is dat de geïnjecteerde stroom moet worden gecompenseerd door een stroom geleverd door de klasse AB trap en die stromen mag je voor de audioweergave tegen elkaar wegstrepen maar je kWh-meter in de meterkast legt ze feilloos vast en de versterker zet dat elektrisch vermogen voor 100% om in, voor audioweergave, nodeloze warmte.
An inability to grasp science is no argument against it....

Johndv

• Hero Member
  • Liever een Adam!
« Reactie #2 Gepost op: 05 maart 2025, 19:26:09 »
Dankje Arjan.  Toppie!
Vincent SA-T1 vv - Cambridge Audio azur 851W ev - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
« Reactie #3 Gepost op: 05 maart 2025, 20:06:54 »
Extra zonnepaneel John. 8)
Eens buizen altijd buizen.

Johndv

• Hero Member
  • Liever een Adam!
« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2025, 22:02:59 »
Extra zonnepaneel John. 8)
Goed idee René! ;D