Auteur Topic: Toon regeling omzeilen Luxman A-384  (gelezen 2388 keer)

mmuetst

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
Toon regeling omzeilen Luxman A-384
« Gepost op: 02 februari 2025, 22:05:22 »
Nu ik toch de smaak te pakken heb ga ik aan het volgende projectje beginnen. Mijn eigen Luxman A-384 versterker ga ik aanpassen zodat de hele schakeling van tone regeling uit het signaal pad gaat. Luxman heeft in deze versterker geen optie ingebouwd om de tone uit te schakelen.
Het signaal gaat door drie opamps heen en zit eigenlijk direct achter de ingangen van de versterker. Om vervolgens  naar een buisje te gaan (ja er zit een 12AU7a in de voorversterker). Kan de aanpassing heel makkelijk uitvoeren zonder de versterker heel drastisch te modificeren. Het enige wat ik moet doen is uitzoeken of het tone bord versterkt of verzwakt. Ik hoop dat het eerste het geval is want dan hoef ik alleen twee connectoren op het moeder bord met elkaar te verbinden. Dit kan dan ook weer heel makkelijk ongedaan gemaakt worden. Indien het bord verzwakt kan ik altijd wat weerstanden gebruiken om hetzelfde effect te krijgen.

Dit zijn de kabels waar het om gaat:

En zo ziet het gebakje er verder van binnen uit.
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2025, 22:08:26 door mmuetst »

Marcel Dali

• Hero Member
Re: Toon regeling omzeilen Luxman A-384
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2025, 05:36:04 »
Waarom wil je de tone regeling er uit hebben?

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2025, 09:01:16 »
Waarom wil je de tone regeling er uit hebben?

Marcel
Omdat ik die toch niet gebruik en het signaal onnodig door drie opamps heen moet. Tevens gaat het signaal altijd door een analoog filter heen, die dan min of meer wel met de knoppen Bass en Treble op 12 uur op neutraal staan, invloed kan hebben. Je moet dan denken aan extra ruisvloer en minder rechte frequentie respons van 20 tot 20Khz (hoewel dat mee zal vallen).
Bij de meeste versterkers van die tijd (en nu) kun je de toonregeling via een knop omzeilen. Zo niet bij dit model.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2025, 09:13:34 door mmuetst »

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2025, 09:08:34 »
Heb de meting uitgevoerd en zoals ik nu kan zien wordt er niet versterkt of verzwakt (alle knopjes voor bass, treble en balance staan op 12 uur). Ik doe dit met een toongenarator app via mijn iPad stuur ik een signaal naar de versterker van 1khz.
Met de scoop meet ik voor de toonregeling en na de toonregeling. De sinus blijft gelijk.
Nu nog een geschikt kabeltje vinden om de boel door te lussen.

Dit is de meting van het ingaande signaal:

Dit is de meting van het uitgaande signaal (geen versterking)

Dit is het circuit wat de toonregeling doet en dus altijd in het signaal pad zit:

« Laatst bewerkt op: 03 februari 2025, 09:12:39 door mmuetst »

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2025, 16:04:46 »
Duidelijk verhaal.

;D ;D  "Sloopse"  ;)

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2025, 20:20:35 »
De doorluskabel zit er tussen. Nu maar luisteren of er verschil is. Zo niet dan gaan de orginele aansluitingen er weer op (die zweven nu los in de versterker).
Heb gisteren al zitten luisteren. Subjectief zou ik zeggen dat er verschil is. Maar ben nog niet overtuigd van mijn eerste waarneming.
Wat ik wel vreemd vind is dat Luxman de moeite heeft genomen voor een mono knop maar niet voor een knop om deze toonregeling schakeling te passeren.

Brugje zijn de gekleurde draadjes:

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2025, 20:43:15 »
Ik zie in dat service manual iets vreemds in de eindtrap, de PNP trap lijkt niet te kunnen worden aangestuurd want er is, voor zover ik kan zien, geen route voor de basisstroom. Volgens mij moeten er nog twee lijntjes getrokken worden naar de drivertrap met de ruststroominstelling. Kun jij in die versterker zien of dit klopt?
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2025, 21:36:29 »
Ik zie in dat service manual iets vreemds in de eindtrap, de PNP trap lijkt niet te kunnen worden aangestuurd want er is, voor zover ik kan zien, geen route voor de basisstroom. Volgens mij moeten er nog twee lijntjes getrokken worden naar de drivertrap met de ruststroominstelling. Kun jij in die versterker zien of dit klopt?
Lastig, deze versterker is niet service vriendelijk (of wel je moet de halve versterker slopen om onder de main board te komen). U kent dat wel, geen handig luikje wat open kan voor reparaties. Zal niet de eerste keer zijn dat er fouten in schema’s zitten. Trouwens komt deze Luxman uit een zwarte periode van dit merk. Ze gingen goedkopere versterkers bouwen.

Bedoel je trouwens transitoren Q515 en Q519? Vind het schema sowieso vreselijk om te lezen. Was een behoorlijk zoekpuzzel om dat toon board te omzeilen.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2025, 21:38:13 door mmuetst »

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2025, 08:49:49 »
Q515 en Q516 lijken mij niet te kloppen.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2025, 22:12:28 »
Q515 en Q516 lijken mij niet te kloppen.
Je bedoelt dat transistor (zie voorbeeld) door de condensator C512 geen rust stroom krijgt?

Ik ben al weer te lang uit de elektronica om het hele schema stap voor stap te snappen @be-tweeter  ;D.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2025, 22:15:14 door mmuetst »

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #10 Gepost op: 07 februari 2025, 09:36:07 »
Precies wat je schrijft, er zitten alleen condensatoren verbonden met die basis en die laten geen stroom door.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 08 februari 2025, 22:05:40 »
Nu een aantal dagen aan het luisteren en vandaag een paar keer gewisseld met de aansluiting binnen in de versterker. Dus met en zonder toonregeling board. Ik hoor geen verschil. Weer voor mijzelf een fabel uit de wereld geholpen dat dit “veel” invloed zou kunnen hebben. We laten de versterker gewoon orgineel. Kap er weer op schroeven. Ga wel verder luisteren naar deze versterker omdat hij prima mijn Magnepans aanstuurt. Wil ook de phono trap eens proberen. Deze versterker ondersteund ook MC dus kan mijn draaitafel er op aansluiten. Wel mooi dat ze het Phono gedeelte apart hebben afgeschermd.

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 09 februari 2025, 13:14:24 »
Nu een aantal dagen aan het luisteren en vandaag een paar keer gewisseld met de aansluiting binnen in de versterker. Dus met en zonder toonregeling board. Ik hoor geen verschil. Weer voor mijzelf een fabel uit de wereld geholpen dat dit “veel” invloed zou kunnen hebben. We laten de versterker gewoon orgineel. Kap er weer op schroeven. Ga wel verder luisteren naar deze versterker omdat hij prima mijn Magnepans aanstuurt. Wil ook de phono trap eens proberen. Deze versterker ondersteund ook MC dus kan mijn draaitafel er op aansluiten. Wel mooi dat ze het Phono gedeelte apart hebben afgeschermd.

Leuk  Toppie! experiment met een uitkomst die is zoals het zou moeten zijn als de maker van de versterker zijn huiswerk goed heeft gedaan.

Marcel