Je schat me helemaal verkeerd in qua keuzes bst en al helemaal op het punt te willen strooien met geld richting het ambtenarenapparaat. 
Als ze verantwoord met gemeenschapsgeld om zouden gaan, er mee omgaan als of het hun eigen portemonnee betrof, zou dit wel eens een forse besparing tot gevolg kunnen hebben.
Het gaat om de juiste zaken smart te doen, hetgeen niet automatisch hoeft te betekenen dat zoiets meer kost.
Onze lokale overheid wilde snoeien in het personeelsbestand. Op vrijdag nam een deel van de ambtenaren afscheid van hun werkplek en diezelfde personen kwamen de maandag erop werk verrichten voor diezelfde gemeente, echter nu als ZZP-er, ingehuurd voor klussen. Dit betekende dat het doel van de gemeemte gehaald werd, maar voor het gemak vermeldde men niet dat door deze actie de kosten stegen. Een keer raden wie de rekening gepresenteerd krijgt. Het jaar erop steeg de OZB, want de gemeente kwam tekort. Gek toch?
Ik denk dat je hier een verschil moet maken tussen de ambtenaren die uitvoeren en de bestuurders die gekozen worden. Personeel eruit zetten is vaak een politieke keuze die gemaakt wordt door de mensen die wij met zijn allen verkiezen. Die maken vaak ook hele rare keuzes waar de ambtenaren vervolgens uitvoering aan moeten geven. En daar zitten echt veel goede mensen bij die hard werken, maar elke zoveel jaar weer geconfronteerd worden met nieuw beleid. Elke 4 jaar nieuw kabinet met nieuw beleid. Elke 4 jaar provinciale verkiezen en gemeenteraadsverkiezingen. En niet op hetzelfde moment, terwijl elk van die veranderingen flinke wijzigingen met zich meebrengt voor de ambtenaren die dat proberen uit te voeren. Ik vind het met deze manier van democratie een klein wonder dat die mensen uberhaupt iets gedaan krijgen.
Begrijp me niet verkeerd, er zijn zondermeer overbetaalde ambtenaren tussen die geen bal uitvoeren. Maar in mijn werk heb ik er met tientallen samengewerkt en dat zijn gewoon goedbedoelende en hardwerkende mensen die de ene verandering naar de andere over zich heen krijgen en steeds opnieuw verwacht wordt dat zij maar zo even 123 hun werkwijze aanpassen zonder dat daarbij fouten optreden. Ik weet niet wie er hier ooit in de overheid gewerkt heeft in bijv. sociale zaken, die zullen denk ik beamen dat het geen kattepis is wat je daar voor de kiezen krijgt als ambtenaar. Als er hier iets moet veranderen, dan is het de manier waarop wij bestuurders kiezen. En een verbod op mensen op die posten die nul verstand van zaken hebben. Dan wordt de overheid een stuk effectiever.