Auteur Topic: Veranderende wereld rondom software, besturingssystemen, de cloud data opslag.  (gelezen 7206 keer)

Frits Denon

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • Elac addict
De wereld is snel aan het veranderen. In de politiek wordt al gesproken over Nederlandse cloud opslag. De afhankelijkheid van Google en Microsoft is groot.

Ik heb vanaf het begin altijd al moeite gehad met data opslag in de cloud. Altijd al een mail programma gehad, die een kopie van mijn Gmail opslaat op de PC. Programma kan ook de mail bij Gmail helemaal weghalen als ik dat zo instel.

Mijn foto's heb ik niet in de cloud, behalve dat wat er nu op mijn Iphone staat en dat haal ik er met enige regelmaat wel af.

Ik ben een jaar geleden helemaal overgestapt naar Apple PC's, maar kan vrij makkelijk weer naar een Linux systeem als Trump rare dingen gaat doen.

Gezien de verontrustende ontwikkelingen met Amerika vraag ik mij af of ik die stap moet gaan zetten. Loskomen van de Amerikaanse tech.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Veranderende wereld rondom software, besturingssystemen, de cloud data opslag.
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2025, 09:38:29 »
Ik denk daar niet over na, heb er te weinig verstand van IT om me daar zorgen over te maken. Ik denk wel dat we Trump en consorten de rug moeten toekeren en er minder aandacht aan moeten schenken. Vandaag een heel stuk in de krant hoeveel aandacht Amerika krijgt en hoe weinig Duitsland. De media moet zich eens achter de oren krabben met hun overmaat aan Amerikaanse aandacht, de muziek die er wegkomt is goed maar de rest?
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

• Hero Member
Re: Veranderende wereld rondom software, besturingssystemen, de cloud data opslag.
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2025, 10:07:31 »
Wat dat betreft zijn we in het bedrijfsleven en bij de overheid 100% afhankelijk als het om cloud of besturingssystemen gaat en vergeet de Office pakketten niet.
Microsoft Amerikaans
VMware (virtualisatie) Amerikaans
AWS, Azure of Google allemaal Amerikaanse cloud diensten.
Nu hebben die clouddiensten wel datacentera op ons grondgebied, we hebben hier in Nederland nu eenmaal een prima infrastructuur als het om IT gaat. Zowel betrouwbare spanning en data lijnen.

Zijn er alternatieven? Voor VMware is de enige Europese alternatief Proxmox uit Oostenrijk. Voor cloud is er nog geen echt alternatief (zover ik weet) en Windows server kun je vervangen door Linux. Maar probeer maar eens MS Office te vervangen door bijvoorbeeld Libre Office, kansloos

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2025, 10:15:06 »
De meeste mailprogrammas kun je instellen voor meteen ophalen (POP3) of op de server laten staan (IMAP). Omdat ik op meerdere apparaten werk is IMAP bij mij de standaard. Kijk met POP3 wel uit dat je regelmatig backups maakt van alles ( met Thunderbird is terugzetten of migreren een redelijk makkelijk gebeuren).
Het gebeuren in de VS is hoogst verontrustend vinden gelukkig ook veel mensen in de VS - laagste presidentswaardering na zo'n korte tijd - Helaas zijn daar ook hele volksstammen die de gechargeerde abortusverhalen voor zoete koek slikten en met dit enkele issue met het hele gezin op Trump stemden. Daag

« Laatst bewerkt op: 21 februari 2025, 11:03:10 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2025, 10:19:41 »
Veel kleine gebruikers kunnen makkelijk naar Libreoffice en kunnen het automatisme van Windows en MS Office makkelijk links laten liggen. Misschien een beetje terug naar de tijd van de BBC computers waar de gebruikers er ook echt een hobby van maakten om iets van computers te snappen.
Gek genoeg draait onze negatiefscanner die door Bill Gates al in de ban was gedaan ( geen drivers meer) onder Linux als een zonnetje.
An inability to grasp science is no argument against it....

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2025, 10:40:03 »
Veel kleine gebruikers kunnen makkelijk naar Libreoffice en kunnen het automatisme van Windows en MS Office makkelijk links laten liggen. Misschien een beetje terug naar de tijd van de BBC computers waar de gebruikers er ook echt een hobby van maakten om iets van computers te snappen.
Gek genoeg draait onze negatiefscanner die door Bill Gates al in de ban was gedaan ( geen drivers meer) onder Linux als een zonnetje.

Linux en Libre Office kan ik heel goed mee omgaan, dus dat is het probleem zeker niet voor mij. En de connectie met hardware ook altijd prima, is ook mijn ervaring.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

sterremuur

• Sr. Member
  • Ja, ik ook hier!
    • Sterremuur!
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2025, 13:18:44 »
Ik draai als reserve mijn eigen servers onder Linux Server met Virtualmin.
Mijn gewone domeinen draaien op een NL hoster.
Ik kan alles zo naar mijn servers (Intell NUC ) overzetten.
Ook actief met tapedeckforum

bst

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2025, 15:32:16 »
Wat dat betreft zijn we in het bedrijfsleven en bij de overheid 100% afhankelijk als het om cloud of besturingssystemen gaat en vergeet de Office pakketten niet.
Microsoft Amerikaans
VMware (virtualisatie) Amerikaans
AWS, Azure of Google allemaal Amerikaanse cloud diensten.
Nu hebben die clouddiensten wel datacentera op ons grondgebied, we hebben hier in Nederland nu eenmaal een prima infrastructuur als het om IT gaat. Zowel betrouwbare spanning en data lijnen.

Zijn er alternatieven? Voor VMware is de enige Europese alternatief Proxmox uit Oostenrijk. Voor cloud is er nog geen echt alternatief (zover ik weet) en Windows server kun je vervangen door Linux. Maar probeer maar eens MS Office te vervangen door bijvoorbeeld Libre Office, kansloos

Als het gaat om alternatieven voor MS365, die zijn er zeker, met synchronisatie naar lokaal. Op basis van open source software, gehost in NL. Een voorbeeld is thegood.cloud maar er zijn meer dan genoeg anderen. Ik snap wel dat je kansloos zegt, maar dat heeft vooral te maken met een gewenningsperiode. Er zijn genoeg bedrijven die gebruik maken van diensten als thegood.cloud en voor veel normaal administratief werk, werkt dat prima als je het eenmaal goed neergezet en uitgelegd hebt. We zijn zo gewend aan windows dat alles wat anders is onhandig vinden. De eerste keer dat ik met een Apple werkte vond ik het ook niks, uiteindelijk is dat ook een kwestie van wennen. Voor werk gebruik ik overigens wel windows, want dat is wat voor veel beheerders makkelijk is. Prive gebruik ik verschillende varianten van Linux ook geregeld en voor het uitwisselen van bestanden en synchronisatie naar lokale machines gebruik ik thegood.cloud gebaseerd op NextCloud. Werkt voor mij tot nu toe prima, zowel op Linux als Windows.

Als je virtualisatie wil dan kan dat ook prima Linux gebaseerd, maar ook dat is wel wennen en sommige grote bedrijfsapplicaties ondersteunen dat niet, dat is vaak de reden dat men bij windows server of Azure moet blijven, tenzij je over wil stappen op wat anders als bedrijfsapplicatie(s). Ik weet hoeveel werk dat is, want dat doe ik al 20 jaar voor allerlei organisaties, dus ik snap dat dat voor velen een te grote stap is. En dan is weggaan bij de grote techbedrijven inderdaad kansloos.
Liefhebber van oud spul:
B&W Matrix 801 Mk2, B&W 802s80, B&W DM5
Thorens TD160B MkII
Pioneer PDS601/Philips CD614/Sony CDP-XE270/Denon DA500
Onkyo P5030 & AVM Evolution V3
Onkyo M5000R & Onkyo P3000R
En nog wat ander los klein spul...

bst

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2025, 15:33:50 »
Ik denk daar niet over na, heb er te weinig verstand van IT om me daar zorgen over te maken. Ik denk wel dat we Trump en consorten de rug moeten toekeren en er minder aandacht aan moeten schenken. Vandaag een heel stuk in de krant hoeveel aandacht Amerika krijgt en hoe weinig Duitsland. De media moet zich eens achter de oren krabben met hun overmaat aan Amerikaanse aandacht, de muziek die er wegkomt is goed maar de rest?

Ik denk dat Trump negeren niet echt een oplossing is. Wat die man en de organisatie achter hem aan het doen is, gaat ons op langere termijn veel meer raken dan wat er nu in duitsland gebeurt. Van wat er nu gebeurt gaat men nog generaties lang last hebben, of wij hem nou de rug toekeren of niet.. wegkijken is denk ik niet echt een goede manier om daar mee om te gaan. Daarmee wil ik overigens niets afdoen aan het feit dat wat in duitsland nu gebeurt ook dramatisch is.
Liefhebber van oud spul:
B&W Matrix 801 Mk2, B&W 802s80, B&W DM5
Thorens TD160B MkII
Pioneer PDS601/Philips CD614/Sony CDP-XE270/Denon DA500
Onkyo P5030 & AVM Evolution V3
Onkyo M5000R & Onkyo P3000R
En nog wat ander los klein spul...

Johndv

• Hero Member
  • Liever een Adam!
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2025, 17:07:24 »
Laat ik mij er maar niet mee bemoeien.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2025, 17:35:04 door Johndv »
Vincent SA-T1 vv - Cambridge Audio azur 851W ev - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Paul

• Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Doet mij maar buisjes
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2025, 17:40:54 »

Waarom niet, een ieder zo zijn mening.

Johndv

• Hero Member
  • Liever een Adam!
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2025, 17:49:50 »

Waarom niet, een ieder zo zijn mening.
Weet ik Paul! :)
Vincent SA-T1 vv - Cambridge Audio azur 851W ev - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

renes

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2025, 19:18:55 »

Ik denk dat Trump negeren niet echt een oplossing is. Wat die man en de organisatie achter hem aan het doen is, gaat ons op langere termijn veel meer raken dan wat er nu in duitsland gebeurt. Van wat er nu gebeurt gaat men nog generaties lang last hebben, of wij hem nou de rug toekeren of niet.. wegkijken is denk ik niet echt een goede manier om daar mee om te gaan. Daarmee wil ik overigens niets afdoen aan het feit dat wat in duitsland nu gebeurt ook dramatisch is.
Daar denk ik anders over. Gaat het goed/slecht met Duitsland gaat het goed/slecht met Nederland, het is onze grootste handelspartner. Wat moet je anders met Trump dan hem de rug toekeren?, die gelooft alleen zichzelf. Aan de onzin die hij en de zijnen uitkramen moet je geen aandacht schenken.

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2025, 19:56:35 »
Aan de onzin die hij en de zijnen uitkramen moet je geen aandacht schenken.

In Den Haag hebben ze ook schijt aan ons.  We zijn alleen in beeld als melkkoe.
Laat ze eerst maar eens bezuinigen binnen eigen gelederen i.p.v. hun geblunder bij ons neer te leggen.

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2025, 20:04:33 »
Aan de onzin die hij en de zijnen uitkramen moet je geen aandacht schenken.

In Den Haag hebben ze ook schijt aan ons.  We zijn alleen in beeld als melkkoe.
Laat ze eerst maar eens bezuinigen binnen eigen gelederen i.p.v. hun geblunder bij ons neer te leggen.
Dat ben ik met je eens, er zitten teveel mensen in Den Haag die er niet thuishoren. Een kamerlid verdient 141.000 euro per jaar, er zitten sowieso 36 personen in de 2e kamer die dat verdienen met om de zoveel tijd een vinger op te steken.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2025, 20:07:23 door renes »