Wat dat betreft zijn we in het bedrijfsleven en bij de overheid 100% afhankelijk als het om cloud of besturingssystemen gaat en vergeet de Office pakketten niet.
Microsoft Amerikaans
VMware (virtualisatie) Amerikaans
AWS, Azure of Google allemaal Amerikaanse cloud diensten.
Nu hebben die clouddiensten wel datacentera op ons grondgebied, we hebben hier in Nederland nu eenmaal een prima infrastructuur als het om IT gaat. Zowel betrouwbare spanning en data lijnen.
Zijn er alternatieven? Voor VMware is de enige Europese alternatief Proxmox uit Oostenrijk. Voor cloud is er nog geen echt alternatief (zover ik weet) en Windows server kun je vervangen door Linux. Maar probeer maar eens MS Office te vervangen door bijvoorbeeld Libre Office, kansloos
Als het gaat om alternatieven voor MS365, die zijn er zeker, met synchronisatie naar lokaal. Op basis van open source software, gehost in NL. Een voorbeeld is thegood.cloud maar er zijn meer dan genoeg anderen. Ik snap wel dat je kansloos zegt, maar dat heeft vooral te maken met een gewenningsperiode. Er zijn genoeg bedrijven die gebruik maken van diensten als thegood.cloud en voor veel normaal administratief werk, werkt dat prima als je het eenmaal goed neergezet en uitgelegd hebt. We zijn zo gewend aan windows dat alles wat anders is onhandig vinden. De eerste keer dat ik met een Apple werkte vond ik het ook niks, uiteindelijk is dat ook een kwestie van wennen. Voor werk gebruik ik overigens wel windows, want dat is wat voor veel beheerders makkelijk is. Prive gebruik ik verschillende varianten van Linux ook geregeld en voor het uitwisselen van bestanden en synchronisatie naar lokale machines gebruik ik thegood.cloud gebaseerd op NextCloud. Werkt voor mij tot nu toe prima, zowel op Linux als Windows.
Als je virtualisatie wil dan kan dat ook prima Linux gebaseerd, maar ook dat is wel wennen en sommige grote bedrijfsapplicaties ondersteunen dat niet, dat is vaak de reden dat men bij windows server of Azure moet blijven, tenzij je over wil stappen op wat anders als bedrijfsapplicatie(s). Ik weet hoeveel werk dat is, want dat doe ik al 20 jaar voor allerlei organisaties, dus ik snap dat dat voor velen een te grote stap is. En dan is weggaan bij de grote techbedrijven inderdaad kansloos.