Auteur Topic: Glutenvrije cake zonder eieren, hoe dan?  (gelezen 1481 keer)

dekkersj

• Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • Tempus fugit, memento mori.
    • amorgignitamorem.nl
Glutenvrije cake zonder eieren, hoe dan?
« Gepost op: 08 februari 2025, 14:30:33 »
Vandaag bezig geweest met probeerrecept voor een cake zonder gluten en ei. Ik dacht slim te doen en glutenvrije basismeel van koopmans te gebruiken en dan de eieren te vervangen door 1 theelepel baking soda en 1 eetlepel appelazijn. Maar na een half uur is ie hopeloos ingestort, terwijl het heel goed begon.

Mijn zusje kan niet tegen gluten en ei, maar lust wel graag een cake. Ik ook trouwens  ;D

Wie heeft er een werkend recept?

Groet,
Jacco
Impulsresponsie: hernoem van "pdf" naar "7z", en uitpakken.
::
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041
De dood is niet het einde, het is onderdeel van de levenscirkel.

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Glutenvrije cake zonder eieren, hoe dan?
« Reactie #1 Gepost op: 08 februari 2025, 18:59:22 »
Standaard recept cake is 200g boter, 200g ei, 200g suiker en 200g bloem, 1:1:1:1 recept. Je moet de helft vervangen door een alternatief. De 200g ei is het vervelendste want dat is een smaakbepalend iets en maakt het mede luchtig.
Ik zou de koude methode doen, eerst de suiker en de boter luchtig kloppen dan heb je het al luchtig. Vervanger voor ei wordt moeilijk, sojaroom kun je opkloppen misschien is dat iets, als yoghurt dikte erdoor mengen, het moet luchtig worden. Je hebt al een vervanger voor de bloem, ter ondersteuning bakpoeder of koolzuur toevoegen.
Het nat van een potje kikkererwten is op te kloppen tot schuim, misschien een idee.
Het zal niet echt een cake 1 op 1 zijn. Lukt niet misschien een soort eierkoek maken.
Het vergt enig onderzoek en proefbakken.
Rustig afbakken, bij 140C in de oven zetten en dan de oven naar 160C. Dan heeft de cake kans om te groeien. Als de oven te warm is schroeien de zijkanten direct dicht en ontploft de cake in het midden open. Ik weet de plakken uit het midden van zo'n omacake zijn erg lekker omdat deze net wel/niet gaar zijn maar de zijkanten kunnen beter dienst doen als beschuit want zijn droog.
Nooit gedaan,  zou je cake kunnen bakken van roggebloem?, zit ook gluten in maar een ander soort waar men minder gevoelig voor is. Half roggebloem half zetmeel. Men vervangt bij gewone cake een deel van de bloem wel eens door zetmeel, ook bij het bakken van een kapsel is dat het geval.
Ei vervangen door kwark of dikke yoghurt?
Zonder ei blijft de cake wit, beetje wortelsap erbij?, kurkuma?.
Ik zie een pot basterdsuiker staan, niet doen wordt minder luchtig. Kristallen van kristalsuiker snijden lucht in het beslag.
Veel vragen maar ik heb het nog nooit gedaan, cake zonder ei en bloem.
Wel een mooi project met een uitdaging.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2025, 19:12:17 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #2 Gepost op: 08 februari 2025, 19:14:35 »
Het is geen gemakkelijke, nee. En mijn volgende experiment zal richting de kwark of yoghurt gaan als ik eea zo inschat. Morgen weer een dag  :D

Groet,
Jacco
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041

renes

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 08 februari 2025, 19:17:51 »
Het is geen gemakkelijke, nee. En mijn volgende experiment zal richting de kwark of yoghurt gaan als ik eea zo inschat. Morgen weer een dag  :D

Groet,
Jacco
Proefbakker is een mooi beroep, heb het niet voor niets meer dan 20 jaar gedaan. Doe je best. ;D

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #4 Gepost op: 08 februari 2025, 19:20:20 »

Groet,
Jacco
Proefbakker is een mooi beroep, heb het niet voor niets meer dan 20 jaar gedaan. Doe je best. ;D
De rest van je verhaal ga ik tzt rustig in me opnemen, voor vandaag heb ik mijn limiet bereikt. Kan niks meer bij.

Groet,
Jacco

renes

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 08 februari 2025, 19:25:13 »

Groet,
Jacco
De rest van je verhaal ga ik tzt rustig in me opnemen, voor vandaag heb ik mijn limiet bereikt. Kan niks meer bij.

Groet,
Jacco
Heb opgeschreven wat mij het eerste binnenschoot. Mijn ervaring is dat er dan wel wat bruikbaars tussen zit om verder mee te gaan.