Auteur Topic: Kapotte CD - kan dat  (gelezen 1577 keer)

Carl

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
Kapotte CD - kan dat
« Gepost op: 10 december 2024, 13:49:49 »
Ik ben in het bezit van een fraaie CD namelijk Louis Armstrong met Oscar Peterson (recording for the First time). Het is van oorsprong een heel oude analoge opname. Heel vaak gedraaid in het verleden maar in mijn souterrain klinkt die CD niet goed. Het klinkt als een staande golf. Nu heb ik laatst weer een hele avond CD’s gedraaid en nergens last behalve bij deze CD. Het probleem zit rond de 60/80 Hz zeg maar.

Nu zou ik bijna constateren dat de CD kapt is/aan het kapot gaan is. Een vriend beweerde echter dat deze oude opname slecht geremasterd is. Dit komt nu bij de nieuwe luidsprekers naar boven.

De vraag is eigenlijk of CD’s in kwaliteit achteruit kunnen gaan (mijn CD’s zijn verder nieuwstaat). Of zou zoiets aan de laser kunnen liggen. Hoewel dan zou je het bij andere CD ‘s ook moeten horen.

« Laatst bewerkt op: 10 december 2024, 13:53:24 door Carl »

Marcel Dali

• Hero Member
Re: Kapotte CD - kan dat
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2024, 14:01:50 »
CD's kunnen kapot gaan. Maar dat heeft geen invloed op de klankkwaliteit op zich.
Als een CD kapot aan het gaan is dan merk je dat door het helemaal wegvallen van het geluid.  Het typische digitale klikken en stotteren of blijven hangen.
En soms zelfs het helemaal weigeren te spelen of delen worden niet gespeeld.

Het is niet zo dat je door een kapotte CD ineens meer bas gaat horen of meer ruis.
Een CD kun je niet grijs draaien zoals dat bij een LP wel kan. 

Als een opname beroerd klint dan kan dat inderdaad de master zijn die is gebruikt om op die CD te zetten.

Marcel Dali
Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.

dickster

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2024, 14:04:50 »
Het enige wat ik me kan voorstellen waar cd's kapot van gaan is wat ze cd rot noemen. Dan word de aluminium laag aangetast en zijn je cd's niet meer leesbaar. Dat CD's slechter gaan klinken na verloop van tijd lijkt me niet waarschijnlijk. er treed namelijk geen fysieke aftasting, zoals bij een lp, plaats.

Dick
Advance Paris Myconnect 250
musical fidelity round table
everything but the box terra 2 en subterrenean 2
Dropveters als bekabeling

bst

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2024, 14:14:27 »
Cd's zijn drager van een digitaal signaal met nullen en enen, en voor wat betreft het afspelen is het ook 0 of 1, dus of hij speelt goed af, of niet en dan blijft hij hangen of slaat over of speelt helemaal niet, maar het lijkt me technisch praktisch onmogelijk dat alleen bepaalde frequenties niet meer hoorbaar zijn.
Liefhebber van oud spul:
B&W Matrix 801 Mk2, B&W 802s80, B&W DM5
Thorens TD160B MkII
Pioneer PDS601/Philips CD614/Sony CDP-XE270/Denon DA500
Onkyo P5030 & AVM Evolution V3
Onkyo M5000R & Onkyo P3000R
En nog wat ander los klein spul...

Carl

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2024, 16:06:31 »
Bedankt voor de info. Blijf raar. Kennelijk wordt er dus nu iets aangestoten wat mijn vorige set niet deed.

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2024, 19:30:49 »
https://www-wikihow-com.translate.goog/Fix-a-Scratched-CD?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=rq#:~:text=Apply%20a%20very%20thin%20coat,it%20can%20be%20read%20again

Hou de cd maar eens tegen het licht en als je lichtpuntjes ziet kun je te maken hebben met cd slijtage.
Zonlicht, autoradio of grijs draaien kan invloed hebben.
Maar bij juist gebruik moet het gewoon decennia's meegaan.
« Laatst bewerkt op: 10 december 2024, 19:38:49 door Bryston power »
Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2024, 23:14:53 »
Is het album ook via streaming dienst terug te luisteren? Dan zou je kunnen horen of die zelfde mastering fouten ook hoorbaar zijn.

Carl

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2024, 16:34:33 »
Ik heb beneden nog geen streamer Mmuest. Ik zit te wachten tot de nieuwe Auralic S 1 leverbaar is. Ik kom er zeker op terug.