« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2024, 13:49:17 »
Dat positieve verschil moet er wel zijn, anders zou Elac haar eigen product beconcurreren.
Wat een strategische keuze zou kunnen zijn. 
Ik ben een tijd geleden al gevallen voor de Jet tweeter, was toen nog type 3. De 5 die ik nu in mijn vloerstaanders en monitoren heb, zetten een heel mooi beeld neer. Ben zelf nu ook wel nieuwsgierig naar de nieuwe 6.
Ik denk dat die verschillen niet te duiden zijn, tenzij theoretisch en/of anders van ontwerp dan wel toegepast.

Dit schrijft Elac er zelf over: De aluminium foliebanen hebben nu ongelijk verdeelde massa en de variabele diktes van de banen. Dit resulteert in een verbeterde lineaire respons in het frequentiebereik in het hoorbare gebied met name rond 2 kHz en 12 kHz frequenties, evenals in het ultrasone gebied tussen 20kHz en 50 kHz. Daarnaast is er minder vervorming vooral tussen 1 kHz en 2 kHz, en een lagere resonantiefrequentie. Deze laatste verbetering biedt aanzienlijke voordelen bij het optimaliseren van het crossover-filter tussen de ribbon-tweeter en de woofer

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae
Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.