Auteur Topic: Elac Debut 3.0  (gelezen 3638 keer)

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
Elac Debut 3.0
« Gepost op: 09 december 2024, 16:35:55 »
Andrew Jones gooit opnieuw hoge ogen.
Lees op verschillende sites dat dit een juweeltje en elke cent waard is.

« Laatst bewerkt op: 10 december 2024, 18:23:48 door Bryston power »
Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

wim72

• Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
Re: Elac Debut 3.0
« Reactie #1 Gepost op: 09 december 2024, 16:53:12 »
Er zijn vele youtube hifi guru's die deze speakers aanprijzen als zeer goed voor hun prijs:

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
« Reactie #2 Gepost op: 09 december 2024, 17:43:08 »
Klopt ... Maar ook nl recensies geven een hoge waardering aan deze speakers.
Maakt me dan ook wel nieuwsgierig hoe deze klinken.
Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

wim72

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2024, 02:11:22 »
Hoe goed deze Elac's ook zijn voor de prijs ik zou toch doorsparen voor een Elac monitor met Jet-tweeter.

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2024, 08:12:04 »
Hoe goed deze Elac's ook zijn voor de prijs ik zou toch doorsparen voor een Elac monitor met Jet-tweeter.

Dat positieve verschil moet er wel zijn, anders zou Elac haar eigen product beconcurreren. Ik ben een tijd geleden al gevallen voor de Jet tweeter, was toen nog type 3. De 5 die ik nu in mijn vloerstaanders en monitoren heb, zetten een heel mooi beeld neer. Ben zelf nu ook wel nieuwsgierig naar de nieuwe 6.

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Markus

• Trade Count: (4)
  • Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2024, 12:55:49 »

Wat is de achterliggende gedachte hiervan?
Mislukt audiofiel, geslaagd veterstrikker en beëdigd apparatuurtuurder

Audiofreak

• Hero Member
  • those oldies but goodies
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2024, 13:00:49 »
Dat vroeg ik mij ook al af !!!
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp; Tuner: Quad FM-4

Markus

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2024, 13:01:15 »
Dat positieve verschil moet er wel zijn, anders zou Elac haar eigen product beconcurreren.
Wat een strategische keuze zou kunnen zijn. ;)
Citaat
Ik ben een tijd geleden al gevallen voor de Jet tweeter, was toen nog type 3. De 5 die ik nu in mijn vloerstaanders en monitoren heb, zetten een heel mooi beeld neer. Ben zelf nu ook wel nieuwsgierig naar de nieuwe 6.

Ik denk dat die verschillen niet te duiden zijn, tenzij theoretisch en/of anders van ontwerp dan wel toegepast.

:)

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2024, 13:49:17 »
Dat positieve verschil moet er wel zijn, anders zou Elac haar eigen product beconcurreren.
Wat een strategische keuze zou kunnen zijn. ;)
Citaat
Ik ben een tijd geleden al gevallen voor de Jet tweeter, was toen nog type 3. De 5 die ik nu in mijn vloerstaanders en monitoren heb, zetten een heel mooi beeld neer. Ben zelf nu ook wel nieuwsgierig naar de nieuwe 6.

Ik denk dat die verschillen niet te duiden zijn, tenzij theoretisch en/of anders van ontwerp dan wel toegepast.

Dit schrijft Elac er zelf over: De aluminium foliebanen hebben nu ongelijk verdeelde massa en de variabele diktes van de banen. Dit resulteert in een verbeterde lineaire respons in het frequentiebereik in het hoorbare gebied met name rond 2 kHz en 12 kHz frequenties, evenals in het ultrasone gebied tussen 20kHz en 50 kHz. Daarnaast is er minder vervorming vooral tussen 1 kHz en 2 kHz, en een lagere resonantiefrequentie. Deze laatste verbetering biedt aanzienlijke voordelen bij het optimaliseren van het crossover-filter tussen de ribbon-tweeter en de woofer
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

wim72

• Jr. Member
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2024, 16:09:23 »
Ben zelf overgestapt van 3 weg softdome monitor naar 2.5 weg AMT vloerstaander en het verschil was naar mijn mening nogal groot in hoogweergave vandaar dat mijn keuze zou zijn doorsparen voor een versie met Jet-tweeter.

Markus

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2024, 11:04:20 »
Dit schrijft Elac er zelf over: De aluminium foliebanen hebben nu ongelijk verdeelde massa en de variabele diktes van de banen. Dit resulteert in een verbeterde lineaire respons in het frequentiebereik in het hoorbare gebied met name rond 2 kHz en 12 kHz frequenties, evenals in het ultrasone gebied tussen 20kHz en 50 kHz. Daarnaast is er minder vervorming vooral tussen 1 kHz en 2 kHz, en een lagere resonantiefrequentie. Deze laatste verbetering biedt aanzienlijke voordelen bij het optimaliseren van het crossover-filter tussen de ribbon-tweeter en de woofer

Ik heb zelf ook enkele Elac's gehad en deze bevielen zeer goed. Maar zoals eerder al aangegeven; Ik denk niet dat je de verschillen tussen de diverse variaties op het thema eruit zult pikken (op gehoor).

;)

Markus

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2024, 11:07:40 »
Ben zelf overgestapt van 3 weg softdome monitor naar 2.5 weg AMT vloerstaander en het verschil was naar mijn mening nogal groot in hoogweergave vandaar dat mijn keuze zou zijn doorsparen voor een versie met Jet-tweeter.

Dat kan heel goed, want een tweeter met een ander afstraalgedrag heeft zeker ook voordelen. Daarnaast kan de JET-tweeter best eens beter zijn dan toegepaste soft-dome in een voordeligere lijn.
Wat ook heel goed kan is dat het vooral anders is en hoe dat dit geclassificeerd moet worden vooral of juist een persoonlijke aangelegenheid is.

Maar je deed een goede wissel dus!

:cheers:

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2024, 11:25:34 »

Ik heb zelf ook enkele Elac's gehad en deze bevielen zeer goed. Maar zoals eerder al aangegeven; Ik denk niet dat je de verschillen tussen de diverse variaties op het thema eruit zult pikken (op gehoor).

Verschil tussen de type 3 en de 5 merkte ik zeker wel. Naar de 6 nog geen vergelijk kunnen doen.
 ;)

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #13 Gepost op: 11 december 2024, 11:26:29 »

Dat kan heel goed, want een tweeter met een ander afstraalgedrag heeft zeker ook voordelen. Daarnaast kan de JET-tweeter best eens beter zijn dan toegepaste soft-dome in een voordeligere lijn.
Wat ook heel goed kan is dat het vooral anders is en hoe dat dit geclassificeerd moet worden vooral of juist een persoonlijke aangelegenheid is.

Maar je deed een goede wissel dus!

Er staan leuke video's op het net. Dit is er een van:
 :cheers:

Markus

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2024, 13:11:49 »
Verschil tussen de type 3 en de 5 merkte ik zeker wel. Naar de 6 nog geen vergelijk kunnen doen.
 ;)

Een (persoonlijk) vergelijk is leuk om te doen, maar heeft voor een ander vaak weinig waarde.
Niet dat ik daarmee je oordeel over zoiets diskwalificeer en wel eerder dat van een ieder, anders dan ikzelf.  ;D

Met andere woorden; Zo subjectief als maar zijn kan.