Auteur Topic: Radiant Acoustics Clarity 6.2  (gelezen 2150 keer)

mmuetst

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
Radiant Acoustics Clarity 6.2
« Gepost op: 17 oktober 2024, 22:12:05 »
Woensdag avond 16 oktober een leuke luistersessie bijgewoond bij HiFiKlubben. Ze presenteerde de luidsprekers: Radiant Acoustics Clarity 6.2 (een hele bek vol)
We hebben het over deze rakkers.

Dit komt uit hun Deense stal en is tot stand gekomen vanuit verschillende bedrijven. Ik was zeker onder de indruk van deze luidsprekers.
Naast luisteren ook weer leuke en mooie muziek ontdekt die ik zeker op het forum zal delen.

mmuetst

• Hero Member
Re: Radiant Acoustics Clarity 6.2
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2024, 06:54:09 »
Dit model is waarschijnlijk het gevolg geweest van dit prototype:

Ik heb deze al op verschillende fora zien langs komen.
Alleen heeft men voor een ATM tweeter gekozen uiteindelijk.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2024, 08:12:56 »
De luisteravond bij HiFiklubben begon met een kopje koffie. Er stonden meer stoelen dan er gasten waren, opzich vond ik dat niet erg want een te volle zaal komt het luisteren niet ten goede.

Menno, de manager van de winkel draaide eerst drie geijkte audiofiel nummers die je op elke show hoort met een glimlach op zijn gezicht: “dan hebben we die maar alvast gehad”  :D
(Eric Clapton, Dire Straits en Eagels).

Hierna kwam een presentatie hoe de luidsprekers tot stand zijn gekomen. Wat opvalt is dat het filter zeer mooi is opgebouwd. Alleen luchtspoelen die op een juiste manier ten opzichte van elkaar zijn geplaatst op de printplaat.

Na de presentatie kregen we een aantal andere muziekstukken te horen:
Mitski album: The Land Is Inhospitable and So Are We
Nummer Bug like an Angel

Mooi album en klonk prachtig op deze luidsprekers. Laag is zeer gecontroleerd.

De luidsprekers werden aangestuurd door een top set van NAD M66 voorversterker met de M23 eindversterker. De CLARITY 6.2 zijn wel luidsprekers die wel wat vermogen lusten.

Het tweede nummer wat we te horen kregen (wat ik nog niet kende):
Emilie Nicolas album: Tranquille Emile nummer: Feel Fine
Derde nummer:
The slow show album: white water nummer: Lucky you, Lucky Me (deze gaan we zeker toevoegen aan “dat klinkt geil uit je luidsprekers” ) ;)

Helaas zat ik wat achter in de zaal en was het moeilijk om altijd een goede indruk te kunnen krijgen van deze luidsprekers. Later toen een aantal gasten weg moesten (trein halen etc.) werd het wat rustiger in de zaal en kwam de kwaliteit meer naar voren van deze luidsprekers.

Uiteindelijk is het nog laat geworden. Ik verliet de winkel om klokslag 00:00. De heren van Hifiklubben hadden ook voor een drankje en hapje gezorgd. Er stonden zelfs speciaal biertjes, wijn en frisdrank (voor wie met de auto was). Daarnaast was er een kaasplank en zoutjes aanwezig.
Leuke gesprekken gevoerd met het personeel en de andere gasten.
(Deel 2 komt nog, vergelijken van andere luidsprekers)

Audiofreak

• Hero Member
  • those oldies but goodies
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2024, 09:40:16 »
Leuk verslag Michael  Toppie!
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2024, 11:32:02 »
De luisteravond bij HiFiklubben begon met een kopje koffie. Er stonden meer stoelen dan er gasten waren, opzich vond ik dat niet erg want een te volle zaal komt het luisteren niet ten goede.

Menno, de manager van de winkel draaide eerst drie geijkte audiofiel nummers die je op elke show hoort met een glimlach op zijn gezicht: “dan hebben we die maar alvast gehad”  :D
(Eric Clapton, Dire Straits en Eagels).

Hierna kwam een presentatie hoe de luidsprekers tot stand zijn gekomen. Wat opvalt is dat het filter zeer mooi is opgebouwd. Alleen luchtspoelen die op een juiste manier ten opzichte van elkaar zijn geplaatst op de printplaat.

Na de presentatie kregen we een aantal andere muziekstukken te horen:
Mitski album: The Land Is Inhospitable and So Are We
Nummer Bug like an Angel

Mooi album en klonk prachtig op deze luidsprekers. Laag is zeer gecontroleerd.

De luidsprekers werden aangestuurd door een top set van NAD M66 voorversterker met de M23 eindversterker. De CLARITY 6.2 zijn wel luidsprekers die wel wat vermogen lusten.

Het tweede nummer wat we te horen kregen (wat ik nog niet kende):
Emilie Nicolas album: Tranquille Emile nummer: Feel Fine
Derde nummer:
The slow show album: white water nummer: Lucky you, Lucky Me (deze gaan we zeker toevoegen aan “dat klinkt geil uit je luidsprekers” ) ;)

Helaas zat ik wat achter in de zaal en was het moeilijk om altijd een goede indruk te kunnen krijgen van deze luidsprekers. Later toen een aantal gasten weg moesten (trein halen etc.) werd het wat rustiger in de zaal en kwam de kwaliteit meer naar voren van deze luidsprekers.

Uiteindelijk is het nog laat geworden. Ik verliet de winkel om klokslag 00:00. De heren van Hifiklubben hadden ook voor een drankje en hapje gezorgd. Er stonden zelfs speciaal biertjes, wijn en frisdrank (voor wie met de auto was). Daarnaast was er een kaasplank en zoutjes aanwezig.
Leuke gesprekken gevoerd met het personeel en de andere gasten.
(Deel 2 komt nog, vergelijken van andere luidsprekers)
luchtspoel is de beste optie, echter de prijs is niet leuk meer, betaalde in 2018  35euro voor een tritec 2mh, deze spoel  kost nu 154euro, te bizar voor woorden.

Audiofreak

• Hero Member
  • those oldies but goodies
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2024, 12:52:36 »
Het lijkt wel of tegenwoordig overal maar een schepje bovenop gegooid wordt.
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2024, 23:18:30 »
Hier een technische review. Het is mij wel duidelijk dat dit geen luidsprekers zijn voor buizenversterkers.
Maar met een stevige transistor kun je mooi geluid uit deze doosjes toveren

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2024, 10:59:07 »
Deel twee van de luistersessie:
Na de tweede ronde van de muziek werd er even pauze gehouden. HiFiklubben Utrecht had voor lekkere speciaal biertjes gezorgd. Ik had een bokbiertje met peper er in (ben de naam vergeten). Die smaakte goed. Na de pauze kregen we nog wat meer uitleg hoe de luidsprekers gemaakt worden. De kast en het filter worden in China gemaakt en in Denemarken in elkaar gezet door Nordic Hi-Fi. Zo kunnen ze de luidsprekers voor een mooie prijs aanbieden. De units, tweeter en Woofer worden in Denemarken gemaakt.
Ze gebruiken hun eigen HiFiklubben winkels voor distributie over Europa.
Na het praatje was het weer tijd voor meer muziek. Nu was het de beurt aan klassiek Beethoven (niet mijn ding, dus niet genoteerd hoe en wat, welke uitvoering).

Nu was het tijd om te vergelijke. Eerst met een Dali luidspreker Rubikore 2
Stevie Ray Vaughan met Tin Pan Alley en Elton John met Nikita werden op beide luidsprekers gespeeld.
Het eerste wat mij opviel was het gecontroleerde laag van de Clarity 6.2 wat ook een stukje dieper gaat.

Mijn voorkeur zou naar de Clarity gaan. De Dali is zeker geen verkeerde luidspreker. Ik mij voorstellen dat mensen niet naar units willen kijken als de luidsprekers in een woonkamer staan. De Clarity heeft namelijk geen gril, de Dali daar in tegen wel.

Na deze vergelijking werd de Clarity vergeleken met de B&W
705 S3 Signaturen. De B&W klonk heel dun t.o.v. de Clarity. Er werd een stuk koor muziek opgezet. De Clarity klonk een stuk overtuigender dan de B&W.

Hierna werden er verzoek nummers gespeeld.
Live opname van Melody Gargot: Our love is Easy kwam heel overtuigend uit de Clarity.
Denk dan ik moet gaan sparen (misschien een leuke aanbieding tijdens black friday) voor deze luidsprekers.

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2024, 11:43:06 »
Leuke info, Michael. Bijzonder speaker ontwerp met bijzondere units.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2024, 10:56:32 »
Leuk informatief verslag.

Ik ga de diverse genoemde muziekjes eens op mijn Sundara beluisteren.

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.