Auteur Topic: Ruis uit de speakers.  (gelezen 827 keer)

Focal

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
Ruis uit de speakers.
« Gepost op: 03 oktober 2024, 12:48:08 »
Hallo!

Ik heb eerder een topic geplaatst over een raar akoestisch probleem bij een maat van me. Hij hoorde een mooi stereo beeld en ikke juist helemaal niet.

Deze vraag gaat over dezelfde AudioNote set van hem en wat mij opviel. Hij heeft dus ook een AudioNote versterker met buizen.

Toen ik z’n luisterruimte inliep viel me gelijk een ruis op. Z’n set stond aan.
Ik vond dat opvallend,.. dat de ruis zo goed te horen was terwijl ik op zeker 2-3 meter afstand stond. Ik maakte daar een opmerking over dat dat waarschijnlijk níet goed is. Wellicht zijn er buizen aan het einde van hun levensduur??
Geen idee?  Ik heb zelf nog niet eerder naar een buizenversterker geluisterd maar dit leek mij niet goed.
De volumeknop stond nog niet eens ver open en er was al een duidelijke ruis te horen waarvoor ik bij m’n SS AVM de volumeknop op 100% moet zetten. En mijn potmeters v/d volumeknop moeten een keer vervangen worden zelfs.

Hij stelde dat dat normaal was en dat de ruis -als er een signaal was- niet meer hoorbaar zou zijn. Maar ook.. dat bij mijn versterker dit “afgekoppeld” zou worden en daarom geen/weinig ruis hoorbaar zou zijn, en dat bij een signaal er meer ruis zou zijn.
Dit leek mij echt onzin, maar omdat ik op dat vlak te weinig technische kennis heb het er maar bij gelaten.

Pikant detail hierin vind ik dat hij ontzettend met ‘schone’ stroom bezig is.
Tussen het WCD en z’n set zit:
-9Meter “audiofiel” stroomkabel.
-Een giga transformator. Ivm ruisonderdrukking.
-Een deftige PowerConditioner.
-Diverse érg decadente stroomkabels van formaat ‘tuinslang’
-Een erg grote DIY voeding dat 3 netwerk switches voed.

Dussss…. wat mij betreft érg vreemd dat er zoveel ruis uit z’n set komt terwijl er niks speelt.
Maar natuurlijk ook dat hij dat oké vindt, maar op andere vlakken erg bezig is met een ruisvrije set op te bouwen.

M’n vragen:
-Is het normaal dat er bij buizen (veel) ruis te horen is?
-Zo niet, wat ligt het meest voor de hand waar kan dit aan kan liggen?

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Ruis uit de speakers.
« Reactie #1 Gepost op: 03 oktober 2024, 12:58:29 »
Buizen geven wel eens ruis, nieuwe buizen kan helpen en onderhoud.
Van dat schone stroomgedoe heb ik geen verstand van maar ik hoor van mensen die er verstand van hebben dat als je dat nodig hebt voor een goed geluid je de versterker beter weg kunt doen, slecht apparaat.
Eens buizen altijd buizen.

Focal

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 03 oktober 2024, 13:03:50 »
Van dat schone stroomgedoe heb ik geen verstand van maar ik hoor van mensen die er verstand van hebben dat als je dat nodig hebt voor een goed geluid je de versterker beter weg kunt doen, slecht apparaat.
Ja als ze kapot dreigen te gaan kan ik mij er wat bij voorstellen.  Zoiets lijkt mij in ieder geval níet normaal.
Tja.. de stroom/kabels. Het zou bij buizenversterkers wat anders kunnen liggen dan bij SS 🤷🏻‍♂️
Bij fatsoenlijke versterkers zou je aannemen/denken dat zoiets géén verschil zou (mogen) maken.
We hebben zijn deftige stroomkabel ook bij mij geprobeerd. Op m’n AVM versterker en Linn streamer.   0,0% verschil biels ons beiden op. Wat híj weer erg opvallend vond want hij hoorde overal een verschil waarop die kabel geplaatst werd.

Van welke mensen hoor jij dat je de versterker dan beter weg kunt doen?

Paul

• Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Doet mij maar buisjes
« Reactie #3 Gepost op: 03 oktober 2024, 13:18:02 »
Volgens mij hangt het ook van de gevoeligheid van je luidsprekers af.
Op de Klipsch van 97dB hoorde ik met de volumeregelaar dicht ook een lichte ruis maar dan bij de luidspreker en niet op de luisterplek.

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
« Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2024, 15:24:47 »
Ja als ze kapot dreigen te gaan kan ik mij er wat bij voorstellen.  Zoiets lijkt mij in ieder geval níet normaal.
Tja.. de stroom/kabels. Het zou bij buizenversterkers wat anders kunnen liggen dan bij SS 🤷🏻‍♂️
Bij fatsoenlijke versterkers zou je aannemen/denken dat zoiets géén verschil zou (mogen) maken.
We hebben zijn deftige stroomkabel ook bij mij geprobeerd. Op m’n AVM versterker en Linn streamer.   0,0% verschil biels ons beiden op. Wat híj weer erg opvallend vond want hij hoorde overal een verschil waarop die kabel geplaatst werd.

Ik heb ook buizenversterkers en dat ruist ook enigszins maar niet storend. Op de luisterplaats hoor ik het niet. Laatste tijd  meer dus gaat mijn vv voor onderhoud en waarschijnlijk nieuwe buizen naar diegene die de vv gemaakt en ontworpen heeft.
Die heeft zelf natuurlijk ook buizenversterkers en heeft als stroomkabel een haspel van de bouwmarkt en gewone apparaat netkabels. Geen moeilijk stroomgedoe.

Hier is iemand geweest die met dezelfde opvatting als jouw vriend. Hij had speciale voedingskabels voor de vv, ev en cdspeler. Tot zijn verbazing hoorde hij geen verschil in kabels, dat lag dan weer aan mijn spul en het verlengsnoer van de Gamma. Mijn installatie en snoer waren te slecht om de verschillen te horen. Mijn opmerking dat mijn apparaten zo goed zijn dat het niet uitmaakt viel niet goed. Toen mijn JMR luidsprekers de B&W's aflosten hoorde hij ineens wel verschil, het zal wel maar ik niet.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2024, 15:53:06 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 03 oktober 2024, 18:52:07 »
Punt 1: Een versterker die niet ruist schakelt dit niet af, onzin!
Punt 2: De ene versterker ruist meer dan de ander en,  zoals reeds genoemd, helpen luidsprekers met een hoog rendement er aan mee om deze ruis op grotere afstand nog hoorbaar te laten zijn

Punt 3: Bij mensen die dat soort accessoires voor stroomvoorziening aanschaffen hoef je absoluut niet aan te komen met technisch of wetenschappelijk onderbouwde verhalen want ze varen blind op de know how van hun hai ent juwelier.
An inability to grasp science is no argument against it....

Paul

• Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Doet mij maar buisjes
« Reactie #6 Gepost op: 03 oktober 2024, 19:28:02 »
Speelt de impedantie van de luidsprekers en het verloop hiervan ook nog in mee ?

Focal

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 03 oktober 2024, 19:29:47 »

Ik heb ook buizenversterkers en dat ruist ook enigszins maar niet storend. Op de luisterplaats hoor ik het niet. Laatste tijd  meer dus gaat mijn vv voor onderhoud en waarschijnlijk nieuwe buizen naar diegene die de vv gemaakt en ontworpen heeft.
Die heeft zelf natuurlijk ook buizenversterkers en heeft als stroomkabel een haspel van de bouwmarkt en gewone apparaat netkabels. Geen moeilijk stroomgedoe.

Hier is iemand geweest die met dezelfde opvatting als jouw vriend. Hij had speciale voedingskabels voor de vv, ev en cdspeler. Tot zijn verbazing hoorde hij geen verschil in kabels, dat lag dan weer aan mijn spul en het verlengsnoer van de Gamma. Mijn installatie en snoer waren te slecht om de verschillen te horen. Mijn opmerking dat mijn apparaten zo goed zijn dat het niet uitmaakt viel niet goed. Toen mijn JMR luidsprekers de B&W's aflosten hoorde hij ineens wel verschil, het zal wel maar ik niet.
Kijk, daar houd ik dan wel van,.. niet (te)moeilijk doen. En helemaal van iemand die zelf z’n apparatuur bouwt.
Zegt ook wel wat denk ik.

Dat wat je zegt over dat je kabels en/of apparatuur te slecht/net niet optimaal zijn om verschillen te horen heb ik ook gehoord.
Vindt dat wel beetje onzin. Als je fatsoenlijk spul hebt staan zou het (als het kan) een hoorbaar verschil moeten maken en kan het niet zo zijn dat je éérst aan de voorwaarden van idioot duur spul moet voldoen voordat je iets hoort.

Enja.. dan hebben we altijd nog de tijd die ertussen zit om je kabels te wisselen.

Focal

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 03 oktober 2024, 19:34:39 »
Punt 1: Een versterker die niet ruist schakelt dit niet af, onzin!
Punt 2: De ene versterker ruist meer dan de ander en,  zoals reeds genoemd, helpen luidsprekers met een hoog rendement er aan mee om deze ruis op grotere afstand nog hoorbaar te laten zijn

Punt 3: Bij mensen die dat soort accessoires voor stroomvoorziening aanschaffen hoef je absoluut niet aan te komen met technisch of wetenschappelijk onderbouwde verhalen want ze varen blind op de know how van hun hai ent juwelier.
Punt 1: Dat leek mij al.
Punt 3: Klopt.  Al vaak met bepaalde metingen en luistertesten aangekomen.  Dát blijkt allemaal niks te zeggen want ze denken wat te horen. Of weten dat zeker, .. en redeneren dan achterwaarts. Dus het maakt verschil want ik hoor het. En nee, niets alles is te meten. Wat prima wél zo is.
Dus worden van allerlei rare verklaringen gezocht om het hoorbare verschil toch te verklaren.

Oh.. en de 2-4 seconden wetenschappelijk Auditief geheugen is ook maar onzin. Zij kunnen dat wel véél langer onthouden. Véle minuten zelfs.  Tja 🤷🏻‍♂️

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 03 oktober 2024, 20:40:21 »
Geen één van die fabrikanten die dat soort power producten maakt laat metingen zien aan de binnenkant van het audio apparaat, de gelijkspanning van de voeding. Het enige wat ze laten zien is welke ellende ze beweren tegen te houden die uit het stopcontact komt. En ja daar zit zeker rommel op, maar (en dit is ook wat René bedoeld) de voeding in je audio apparaat filtert dit al. Zou die dat niet doen, dan heb je te maken met een slecht audio apparaat. In de metingen van ASR zie je dat soms terug komen in de metingen dat een voeding minder goed is. Echter zijn dit vaak overblijfselen van 50 Hz en laat ons lichtnet nu juist net op die frequentie werken. Ook typisch dat vaak duurdere merken (de zo genaamde high end) er beroerd uit komen.
Wat de ruis van een buizenversterker, je kunt redelijke stille buizenversterkers ontwerpen. Ook hier speelt de voeding een grote rol. Ook het voorkomen van brom door gebruik te maken van gelijkspanning voor de gloeispanning voor de buizen is zo’n voorbeeld om de versterker “stiller” te maken. Ik hoor bij mijn versterkers wel een ruisje als ik mijn oor op de tweeter leg, maar ik luister zo zelf nooit naar muziek  ;)
Al mijn buizenversterkers hebben slechtere signaal/ruis verhoudingen en slechtere vervormingscijfers. Toch vind ik het prettig luisteren naar deze versterkers.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2024, 20:44:16 door mmuetst »