Auteur Topic: Raar akoestisch probleem  (gelezen 617 keer)

Focal

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
Raar akoestisch probleem
« Gepost op: 01 oktober 2024, 22:24:25 »
Hallo!

Ik heb een vraag over een raar akoestisch probleem wat we niet echt uitkomen. Wellicht heeft iemand hier een idee?

Ik ben vandaag bij een audio-maat van me geweest en hij heeft een geweldige Full AudioNote set staan waar je U tegen zegt. Ook heeft hij veel zorg besteed aan plaatsing en akoestische behandeling in de vorm van diverse absorptie panelen rondom.
Geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen.  Als hij gaat luisteren ziet en hoort hij een breed podium en staat alles duidelijk in de ruimte.
Als IK ga luisteren blijft hier niks van over. Ik hoor erg weinig mooi in het midden staan. Sterker nog.. ik hoor een erg diffuus stereobeeld en veel geluid komt echt links/rechts vanuit de luidsprekers. Erg raar!  Er zijn meer mensen wezen luisteren bij hem en hebben veelal dezelfde ervaring als hij.  Ik val er dus echt buiten met mijn ervaring.   

Ik vermoed dat ik moeite heb met de plaatsing en luisterplek. De luidsprekers staan hart op hart een kleine 4 meter uit elkaar. De afstand tot luisterplek vanaf de luidspreker is 3 meter.
Dus,.. de speakers staan breed uit elkaar. Dus geen gelijkbenige luisterdriehoek. Sterker nog.. je zit relatief dicht op de speakers terwijl deze vrij breed uitstaan.
Dit maakt het voor mij plausibel dat dit het stereobeeld vertroebeld en negatief beïnvloed.
Maar dan zou je denken dat dat bij veel meer mensen is.
Maar niet dus… 🤷🏻‍♂️

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Dank!

Dmt 15 mkII

• Hero Member
Re: Raar akoestisch probleem
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2024, 22:35:02 »
4meter uitelkaar met 3meter afstand is verre van ideaal,goed uitgangspunt is afstand tot luidsprekers 1.5x de afstand tussen de luidsprekers, dus 4meter uitelkaar wordt 6meter luister afstand.

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #2 Gepost op: 02 oktober 2024, 07:15:44 »
Heeft denk ik ook te maken met het type luidspreker waar je naar luistert.
Bij een breedbander zal dit anders ervaren worden dan bij een Magnepan kan ik me zo voorstellen.

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

JohnK

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober 2024, 08:37:55 »
Hififreak en ik zijn ooit ook bij iemand op bezoek geweest die dacht dat je een mooi breed stereobeeld kreeg door zijn speakers meters uit elkaar te zetten…. Het bleek heel anders uit te pakken

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Focal

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2024, 09:40:48 »
4meter uitelkaar met 3meter afstand is verre van ideaal,goed uitgangspunt is afstand tot luidsprekers 1.5x de afstand tussen de luidsprekers, dus 4meter uitelkaar wordt 6meter luister afstand.
Dát heb ik dus thuis.  Zo’n 1,5x de afstand tussen de speakers als luister afstand.
Als je bij hem een draadje zou spannen hart op hart tussen de speakers en je zou in het midden van dat draadje de afstand naar de luisteraar meten, dan zou je ongeveer op 2,5m uitkomen.
En dan een 3 meter vanaf de speaker gemeten.

Maar het is gewoon raar dat hij en anderen niet mijn ervaring delen. Dat dat zó anders is.

Focal

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 02 oktober 2024, 09:54:35 »
Heeft denk ik ook te maken met het type luidspreker waar je naar luistert.
Bij een breedbander zal dit anders ervaren worden dan bij een Magnepan kan ik me zo voorstellen.
Zijn AudioNotes hebben best een brede baffle een dit kan misschien ook roet in het eten gooien? 🤷🏻‍♂️. Al stonden de speakers recht op de luisteraar gericht.
Het is ook meer dat we het raar vonden dat onze ervaringen zo verschillend waren.

Ik heb zowel de Magnepan als breedbander gehad maar nooit deze rare dingen gehoord zoals bij m’n maat. Ik heb dan ook altijd een andere opstelling. Zo’n 1,5x de breedte tussen de speakers = luister afstand.

dickster

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 02 oktober 2024, 09:56:05 »
Ik denk dat het een gevalletje perceptie is. Ik denk dat veel luisteraars onder de indruk zijn van de set en daarom een prachtig beeld horen. Een vriend van mij heeft dezelfde speakers als die ik heb maar heeft ze 5 meter uit elkaar staan en zit op een 4 meter van de speakers. Daar hoor ik dus geen ook geen soundstage maar geluid.
Ik ben dus genegen om je verhaal te volgen en ik denk dat je gelijk hebt.
Waarom ga je niet eens met hem zijn speakers opnieuw positioneren?

Dick
Advance Paris Myconnect 250
musical fidelity round table
T+A criterion TCI 2E
Cardas quadlink 5c

Focal

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 02 oktober 2024, 10:10:17 »
Ik denk dat het een gevalletje perceptie is. Ik denk dat veel luisteraars onder de indruk zijn van de set en daarom een prachtig beeld horen. Een vriend van mij heeft dezelfde speakers als die ik heb maar heeft ze 5 meter uit elkaar staan en zit op een 4 meter van de speakers. Daar hoor ik dus geen ook geen soundstage maar geluid.
Ik ben dus genegen om je verhaal te volgen en ik denk dat je gelijk hebt.
Waarom ga je niet eens met hem zijn speakers opnieuw positioneren?

Dick
Dát opnieuw positioneren wilden we inderdaad doen, maar vlakbij de speaker had hij een erg grote DIY voeding staan voor z’n drie switches en werd het lastig dit zomaar even te verplaatsen.
Wél had ik z’n speakers nagemeten t.o.v van de achterwand (hij ging er beetje laconiek mee om zag ik) en zag dat de rechter speaker ruim 2cm verder naar voren stond als de linker. Hij dacht dat dat niet veel uitmaakte, maar de boel tóch ff goed gezet. Het werd iets beter, maar ik hoorde nog steeds zo’n 70% van het geluid bij/uit de luidsprekers komen. Rest of in het midden, of all over the place.

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 02 oktober 2024, 11:23:25 »
Wat sommige mensen als een rommelig stereobeeld ervarenis voor anderen een brede stage.
De beste test in mijn optiek is een stem in mono, als het dan uit het midden lijkt te komen dan klopt het in beginsel.
Ik heb ook het idee dat niet iedereen even scherp hoort dat je met stereo eigenlijk gefopt wordt. Wanneer je daar wél gevoelig voor bent dan lijkt het al snel niet uit het midden te komen ( hetgeen correct is).
An inability to grasp science is no argument against it....

dickster

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 02 oktober 2024, 11:32:45 »
Dat foppen is toch ook de bedoeling van stereo? Je laat een bepaalde frequenties vanaf twee  speakers komen en als de speakers goed opgesteld staan komen de frequenties op een bepaalde plek bij elkaar en daardoor horen wij een stereobeeld of sla ik nu de plank mis?

Dick
T+A criterion TCI 2E
Cardas quadlink 5c

Bloom

• Hero Member
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #10 Gepost op: 02 oktober 2024, 11:41:25 »
Ja, maar als de speakers te ver uit elkaar staan wordt het midden te zwak en krijg je dat de muziek aan elke luidspreker lijkt te 'plakken' en geen "podium" meer hoort.
Je kunt natuurlijk ook allerlei ongewenste effecten krijgen als het gehoor achteruitgaat en zeker als één oor slechter is dan het ander. Dat kan dan problematisch worden als andere huisgenoten dat probleem niét hebben.
Dus bij een normaal werkend gehoor zou je bij een goede opstelling en een stereosignaal een zangstem uit het midden tussen de twee luidsprekers moeten horen. Bij weergave van monosignaal doorheen een stereosysteem zou je alles in het midden moeten horen. Dat heeft als nadeel dat je geen podium meer hoort. Mono is dus zeker niet beter. Stereo is juist uitgevonden om het geluidsbeeld breder te maken en je ook informatie in de diepte en zelfs de hoogte te laten horen. Of dat lukt, hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van je installatie, de inrichting en dus akoestiek van de luisterruimte en de opstelling van de luidsprekers daarin.

Focal

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 02 oktober 2024, 12:31:01 »
Wat sommige mensen als een rommelig stereobeeld ervarenis voor anderen een brede stage.
De beste test in mijn optiek is een stem in mono, als het dan uit het midden lijkt te komen dan klopt het in beginsel.
Ik heb ook het idee dat niet iedereen even scherp hoort dat je met stereo eigenlijk gefopt wordt. Wanneer je daar wél gevoelig voor bent dan lijkt het al snel niet uit het midden te komen ( hetgeen correct is).
Nou,… twee zaken hierover.
1: We hebben testen gedaan met mono/stereo en dat leek bij ons beide prima te gaan. Ook het mono leek zowel bij hem als mij (ongeveer) uit het midden te komen

2: Hij heeft bepaalde gehoorschade en zou alles niet goed horen. Ikke hoor prima en tijdje geleden nog m’n oren laten uitspuiten en hoor conform m’n leeftijd.
Maar.. dit verklaard nog niet waarom ik de enige lijk te zijn die bij zijn set het podium All over the place hoor.  Dan zouden anderen min of meer mijn ervaring moeten hebben lijkt mij.

Zou je het fenomeen dat je met ‘stereo’ eigen gefopt wordt, en dat de ene daar wel/niet gevoelig voor is kunnen uitleggen?
Lijkt me interessante materie🙂

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 02 oktober 2024, 12:55:34 »
Dat foppen is toch ook de bedoeling van stereo? Je laat een bepaalde frequenties vanaf twee  speakers komen en als de speakers goed opgesteld staan komen de frequenties op een bepaalde plek bij elkaar en daardoor horen wij een stereobeeld of sla ik nu de plank mis?

Dick
bepaalde frequenties? wat moet ik mij daarbij voorstellen?

dickster

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 02 oktober 2024, 14:21:00 »
Ga je weer spijkers op laag water zoeken DMT? Ik mag toch aannemen dat een slimme kerel zoals jij begrijpt wat ik er mee bedoel.

Dick
T+A criterion TCI 2E
Cardas quadlink 5c

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 02 oktober 2024, 14:23:55 »
Ga je weer spijkers op laag water zoeken DMT? Ik mag toch aannemen dat een slimme kerel zoals jij begrijpt wat ik er mee bedoel.

Dick
nee ik begrijp het niet sorry, niets met spykers van doen,dat je mij slim vind,is wel aardig van je!
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2024, 14:25:32 door Dmt 15 mkII »