Auteur Topic: Beter geluid met deze buisjes, kan dat?  (gelezen 3927 keer)

Dmt 15 mkII

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
Re: Beter geluid met deze buisjes, kan dat?
« Reactie #60 Gepost op: 04 januari 2025, 16:00:09 »
Hij heeft het als hobby. De hardware hobby was een tegenhanger van het werk wat hij deed, software ontwikkelaar. Als hobby maakt hij nu buizenmicrofoons en compressors voor in de opnamestudio's.
met het digitale geweld in studio, is dat mateloos populair geworden, zelf naast mijn broodwinning van 18jaar tot 58 jaar in studio, zaalversterking en drummer geweest, nu luisteraar en stuk rustiger an,had/heb ook de tomeloze energie niet meer na een fors infarct.

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
« Reactie #61 Gepost op: 04 januari 2025, 16:07:53 »
Hij ergerde zich aan de compressie zoals het op cd's stond, hij dacht dat moet anders kunnen. In een aantal studio's staat nu zo'n apparaat van hem, het blijft hobby. De microfoons ook, daar zitten mini buisjes in de gebruikt worden in Russische straaljagers. Hij heeft nog voorraad want nu niet meer aan te komen.
Hij is trouwens liefhebber van Tannoy luidsprekers, hij heeft de Little Red Monitor en de Super Red Monitor. Als versterker heeft hij een buizen ev met 2x813 eindbuizen, ik geloof 2x15 Watt maar laat de pannen op het dak rammelen, de vvs is hetzelfde als die ik gebruik.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2025, 16:54:59 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #62 Gepost op: 04 januari 2025, 16:16:10 »
Hij ergerde zich aan de compressie zoals het op cd's stond, hij dacht dat moet anders kunnen. In een aantal studio's staat nu zo'n apparaat van hem, het blijft hobby. De microfoons ook, daar zitten mini buisjes in de gebruikt worden in Russische straaljagers. Hij heeft nog voorraad want nu niet meer aan te komen.
ja helaas een trendy iets geworden vooral in de wat stevige muziek...wat nu juist mijn favoriete muziek is,snoeihard singaal en zo plat als een dubbeltje.

renes

• Hero Member
« Reactie #63 Gepost op: 04 januari 2025, 16:57:17 »
Hij is trouwens liefhebber van Tannoy luidsprekers, hij heeft de Little Red Monitor en de Super Red Monitor. Als versterker heeft hij een buizen ev met 2x813 eindbuizen, ik geloof 2x15 Watt maar laat de pannen op het dak rammelen, de vvs is hetzelfde als die ik gebruik.

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #64 Gepost op: 04 januari 2025, 17:36:24 »
ja hebben een hoog rendement en zeer vriendelijke impedantie curve, ken ze goed,voor mij persoonlijk te arm in laagweergave, behalve de srm met foamrand, erg fijne luidspreker, zelf nu 15mkII dmt, gaan net stapje verder in resolutie en detaillering, en rendement is nog hoger.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2025, 17:39:28 door Dmt 15 mkII »

Paul

• Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Doet mij maar buisjes
« Reactie #65 Gepost op: 04 januari 2025, 20:09:53 »
Inmiddels een andere buizenvoorversterker in de set voorzien van 4x 6922 buisjes in de phonotrap en 2x ECC82 voor de line ingang met een separate voeding.

JohnK

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
« Reactie #66 Gepost op: 04 januari 2025, 21:20:38 »
Mooi ding Paul.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Johndv

• Hero Member
  • Liever een Adam!
« Reactie #67 Gepost op: 05 januari 2025, 01:50:21 »
Dat is een vet ding Paul!
Vincent SA-T1 vv - Cambridge Audio azur 851W ev - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #68 Gepost op: 05 januari 2025, 09:30:08 »
Ziet er goed uit Paul.  Geniet!

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

• Hero Member
« Reactie #69 Gepost op: 05 januari 2025, 10:35:56 »
Mooi spul, buizen altijd goed. ;D

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #70 Gepost op: 05 januari 2025, 11:56:46 »
De echte liefhebber en fijnproever ken nie zonder een

;D ;D ;D

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #71 Gepost op: 05 januari 2025, 11:58:33 »
Ik heb wat buizen betreft geluk, mijn kameraad heeft voorraad genoeg en anders heeft hij zo zijn adressen waar het te koop is. In mijn buizenspul zitten buizen van Duitse, Nederlandse en Amerikaanse makelij. Allemaal NOS. Heb nog SRS551 ( RS1003) liggen uit de DDR, die zijn van 1962. Die buizen zijn verpakt voor het Oost-Duitse leger en wel zo dat ze gedropt kunnen worden.
Dat er blijkbaar verschillen zitten in hetzelfde type buis vind ik raar, een 6SN7 is toch een 6SN7 en alle 6SN7's moeten toch hetzelfde doen. Als het nu een RCA of een Sylvania is. Voor militaire doeleinden lijkt me dat wel noodzakelijk, in bv radarapparatuur.
Ik heb ooit een setje NOS USA Sylvania 5963 voor mijn voorversterker gekocht en deze klonken minder sprankelend (sommigen zouden het als “bruin” typeren).
Verder heb je natuurlijk verschil in gain bij dezelfde type buizen. Dit wordt vaak aangegeven door letters en cijfers toe te voegen aan het type nummer.
Dan heb je nog iets als long plate. Ik heb begrepen dat die buizen sneller last hebben van microfonie. Daar over gesproken, microfonie is iets wat kan spelen bij de kwaliteit van een buis. Verder zijn we het wel eens dat slechte kwaliteit van bijvoorbeeld Russische of Chinese buizen de levensduur van een buis korter kan zijn door bijvoorbeeld slecht vacuüm of slechte pinnen die snel afbreken.

renes

• Hero Member
« Reactie #72 Gepost op: 05 januari 2025, 12:22:40 »
Oude buizen kunnen last hebben van microfonie. Ik heb mijn Lundiarek van zolder verwijderd en een eettafel daarvoor inplaats neergezet, nu minder hinder van microfonie. De buizen die nu in de vvs zitten zijn uitgezocht, dit zijn de stilste van een partij type 76. Deze zijn echt stil, net zo stil als een Rotel RC890 vvs. Hebben geen last van microfonie en dat voor 82 jaar oude buizen. Waarom zulke oude buizen?, kameraad Frens vond het een uitdaging om er een vvs van te maken, omdat het kan. Pakte goed uit.
Mijn ervaring met Russische buizen is dat na een korte tijd tijd de vonken door de buis heen vlogen, een vacuumprobleem. Wel een mooi gezicht maar minder voor de geluidskwaliteit.

Paul

• Hero Member
  • Doet mij maar buisjes
« Reactie #73 Gepost op: 05 januari 2025, 14:48:03 »
Mooi spul, buizen altijd goed. ;D

Momenteel op een 2x 10 watt buizeneindversterker op de Adam monitoren en die gebruik ik meer dan de Adam vloerstaanders.
De reden is eigenlijk een te kleine luisterruimte om ze tot hun recht te laten komen.

Onderstaande buisjes in de eindversterker.