Auteur Topic: De Phillips DAC 1541 chip.  (gelezen 488 keer)

bram freestone

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
De Phillips DAC 1541 chip.
« Gepost op: 29 september 2024, 07:54:56 »
Dat een phillips dac 40jr na dato nog steeds de klangmatig de beste is word hieronder beschreven en het waarom...begin maar bij 12.50... mzk
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
Re: De Phillips DAC 1541 chip.
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2024, 09:48:05 »
Deze meneer heeft de klok horen samplen maar weet niet waar de bits hangen.
Hij haalt, volgens mij, oversamplen en upsamplen door elkaar.
Er werd bij Philips bij DA conversie ook niet geïnterpoleerd, voor zover ik weet, maar tussen elke twee gemeten samples werd bij een nulwaarde gezet waardoor het geen kwestie van ' zomaar een tussenliggende waarde raden, was maar waardoor er wél een simpeler te filteren signaal ontstond. Bij NOS en een 44.1kHz  sampling heb je complexe analoge filters nodig, die door sommige NOS adepten ook soms nog weggelaten worden en ja, dan krijg je klankverschillen die eerder door onvolkomenheden van de achter de TDA liggende schakeling komen dan door vermeende eigenschappen van de ( prima) Philips chip
 Mogelijk ben ik abuis maar dat hoor ik dan ook graag
« Laatst bewerkt op: 29 september 2024, 09:53:01 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2024, 09:54:16 »
Bron https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/hifi-forum-tda-1541a-dac-review.29432/

Conclusion
I was pleasantly surprised by the low level of the distortion in this TDA-1541A implementation. Everything else, especially noise level, is unremarkable to poor. I see nothing that indicates it would perform better than any modern DAC. Considering how much it costs, I can't think of a reason for such a device to exist other than audiophile myths around older DAC chips "sounding better."

Johnwx

• Full Member
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2024, 12:34:13 »
Deze meneer heeft de klok horen samplen maar weet niet waar de bits hangen.
Hij haalt, volgens mij, oversamplen en upsamplen door elkaar.
Er werd bij Philips bij DA conversie ook niet geïnterpoleerd, voor zover ik weet, maar tussen elke twee gemeten samples werd bij een nulwaarde gezet waardoor het geen kwestie van ' zomaar een tussenliggende waarde raden, was maar waardoor er wél een simpeler te filteren signaal ontstond. Bij NOS en een 44.1kHz  sampling heb je complexe analoge filters nodig, die door sommige NOS adepten ook soms nog weggelaten worden en ja, dan krijg je klankverschillen die eerder door onvolkomenheden van de achter de TDA liggende schakeling komen dan door vermeende eigenschappen van de ( prima) Philips chip
 Mogelijk ben ik abuis maar dat hoor ik dan ook graag

helemaal goed

vind altijd grappig hoe mensen denken over alleen een chip, terwijl het toch als een compleet ding moet worden gezien wat goed werkt chip voeding schakelingen etc.

er zijn in verleden door technics yamaha ook mooie spelers gemaakt met eigen chips

het is niet moeilijk om een cd speler met de duurste mooiste chip slecht te laten klinken

ZAL AFSLUITEN MET HOOFDLETTERS zie ik net  ;D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Audiofreak

• Hero Member
  • those oldies but goodies
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2024, 16:31:40 »
Ik gebruik sinds 1990 de Marantz CD-94 mk II met 2 x Philips TDA1541A-S1 (Single Crown).
Ik hoor geen verschil tussen mijn Marantz CD-94 mk II en mijn Sony XA-5 ES speler.
Het enige verschi vind ik, dat de lade van de Sony heel en beheerst zijn werk doet en de Marantz slikt de CD zo ongeveer in.
Neemt niet weg dat het beide mooie apparaten zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2024, 16:54:18 door Audiofreak »
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp

wim72

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2024, 00:39:02 »
Geen verstand van DAC's en gebruikte (Philips) chips maar bij o.a. PS Audio en Octave Records gebruikt met het format DSD (gezamelijk ontwikkeld door Philips en Sony) als basis voor studio opnames en afspelen van digitale content via DAC dus Philips heeft in het verleden toch wel hele mooie en goede digitale zaken ontwikkeld.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2024, 00:41:48 door wim72 »

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2024, 09:58:00 »
De laddernetwerk-DAC's waren state of the art in de tijd dat ze gebruikt werden en klonken hoorbaar beter dan bijvoorbeeld de eerste éénbitters van Sony maar dan vooral op hele zachte passages, die gingen 'knersen' bij die éénbitters.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2024, 12:42:22 »
Geen verstand van DAC's en gebruikte (Philips) chips maar bij o.a. PS Audio en Octave Records gebruikt met het format DSD (gezamelijk ontwikkeld door Philips en Sony) als basis voor studio opnames en afspelen van digitale content via DAC dus Philips heeft in het verleden toch wel hele mooie en goede digitale zaken ontwikkeld.
Wel jammer dat juist PS Audio dit soort "Audiofiele" producten maakt:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-ps-audio-perfectwave-directstream-dac.9100/
Dat doet Philips dan wel beter  ;D

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #8 Gepost op: 30 september 2024, 13:01:58 »
Aiaiai, dat is een zeperd voor die prijs.
Ik heb weleens een netspanningsconditioner van ze gerepareerd waarin schandalig slechte elco's zaten.

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 30 september 2024, 21:55:07 »
Ik zie wel meer flinke zeperts voorbij komen van heel erg duur audio spul.

Het verkoopverhaal is vaak goed zodat de koper er veel geld voor over heeft.
Gevoel heeft vaak de overhand.  En je moet maar net de grafiekjes en de cijfertjes van reviews en testen weten te interpreteren.
Overigens moet je ook hier bij uitkijken dat je geen appels met peren zit te vergelijken.

En dan nog weten verkopers recht vaak krom te kletsen en krom recht te kletsen.
Een mooi zinnetje vind ik altijd dat een goed metend apparaat kil klinkt en niet muzikaal kan zijn.
Ben ik het niet mee eens. Slecht mijn mening.

Marcel

Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.

bram freestone

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 01 oktober 2024, 00:14:09 »
Tis wel indrukwekkend welke hi end merken deze philips dac gebruikte...jazelfs sony gebruikte deze dac in zijn ES series.....
http://www.lampizator.eu/lampizator/TDA1541%20corner/TDA1541.html
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65