Auteur Topic: Supertweeter  (gelezen 4970 keer)

renes

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Supertweeter
« Reactie #30 Gepost op: 18 december 2024, 21:39:54 »
Dat bedoel ik ;D
In Houten hebben we verschillende luidsprekers gehoord, ik heb geen een gehoord waar een supertweeter iets zou toevoegen.
« Laatst bewerkt op: 18 december 2024, 21:57:48 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #31 Gepost op: 18 december 2024, 21:58:06 »
Dat bedoel ik ;D

Klopt Rene. De "tweeties" van Elac zijn super. Niks extra nodig.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
« Reactie #32 Gepost op: 19 december 2024, 07:24:41 »
Dat bedoel ik ;D

Ik weet niet of ze bij Elac daar ook zo over denken aangezien ze zelf ook bouwen.
Te weten 4 Pi Plus V

Denk dat de gemaakte vergelijking met sub niet geheel juist is omdat meeste speakers rond de 40 hz hangen.
Vanaf meen ongeveer 28hz heb je met een sub een hoorbaar verschil.

Elac jet tweeter gaat al tot 50 Khz
Mij lijkt dat je een vermeerdering krijgt... Die heel anders afstraalt.
Vraag is hoe dat zich verhoudt met elkaar.
Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #33 Gepost op: 19 december 2024, 08:41:40 »
Dat bedoel ik ;D

Ik weet niet of ze bij Elac daar ook zo over denken aangezien ze zelf ook bouwen.
Te weten 4 Pi Plus V

Denk dat de gemaakte vergelijking met sub niet geheel juist is omdat meeste speakers rond de 40 hz hangen.
Vanaf meen ongeveer 28hz heb je met een sub een hoorbaar verschil.

Elac jet tweeter gaat al tot 50 Khz
Mij lijkt dat je een vermeerdering krijgt... Die heel anders afstraalt.
Vraag is hoe dat zich verhoudt met elkaar.

Ik heb laatst met iemand gesproken die de PI gehad heeft. Hij vond het uiteindelijk te onrustig worden door het rondstralend effect via de wanden.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #34 Gepost op: 19 december 2024, 09:52:31 »
Mocht je al zo'n rondstraler willen, dan gewoon een systeem aanschaffen waar zoiets geïntegreerd is.

En zo zijn er nog velen.

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
« Reactie #35 Gepost op: 19 december 2024, 11:18:20 »
Nieuwe Jet tweeter heeft nagenoeg dezelfde specs op het rond stralen na.
Zijn supertweeterts die tot 100Khz gaan. Volgens mij heeft dat weinig zin tenzij je " Flipper" heet.
Wat je vaker ziet is dat fabrikanten meer inzetten op de waveguide zodat het meer coherent is aan de midrange en je een veel mooier stereobeeld krijgt.
Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #36 Gepost op: 19 december 2024, 11:35:47 »
Nieuwe Jet tweeter heeft nagenoeg dezelfde specs op het rond stralen na.
Zijn supertweeterts die tot 100Khz gaan. Volgens mij heeft dat weinig zin tenzij je " Flipper" heet.
Wat je vaker ziet is dat fabrikanten meer inzetten op de waveguide zodat het meer coherent is aan de midrange en je een veel mooier stereobeeld krijgt.

Dat schijn Elac met het type 6 ook gedaan te hebben. Verschil tussen de oudere zilverkleurige 3 en de zwarte 5 is dat de 5 verder naar beneden gaat, 2500Hz. Voor het zo belangrijke middengebied een plus. Reviewers vonden dat de Elac's met de 5 meer "Engels" begonnen te klinken.

Audiofreak

• Hero Member
  • those oldies but goodies
« Reactie #37 Gepost op: 19 december 2024, 11:45:22 »
Nieuwe Jet tweeter heeft nagenoeg dezelfde specs op het ro nd stralen na.

Dat schijn Elac met het type 6 ook gedaan te hebben. Verschil tussen de oudere zilverkleurige 3 en de zwarte 5 is dat de 5 verder naar beneden gaat, 2500Hz. Voor het zo belangrijke middengebied een plus. Reviewers vonden dat de Elac's met de 5 meer "Engels" begonnen te klinken.

Vandaar dat ik alleen nog maar Engelse speakers heb  ;) (sic)
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #38 Gepost op: 19 december 2024, 13:32:05 »
Nieuwe Jet tweeter heeft nagenoeg dezelfde specs op het ro nd stralen na.

Vandaar dat ik alleen nog maar Engelse speakers heb  ;) (sic)

Ieder mens maakt fouten. ;) ;D

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #39 Gepost op: 19 december 2024, 17:12:54 »
 :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.

Carl

• Hero Member
« Reactie #40 Gepost op: 19 december 2024, 17:54:14 »
Dat bedoel ik ;D
In Houten hebben we verschillende luidsprekers gehoord, ik heb geen een gehoord waar een supertweeter iets zou toevoegen.

En heb je dat zelf uitgeprobeerd Renes? De beste les die ik van Rob Wilms van de hifi winkel heb gehad was “dat je eerst moet luisteren voor te oordelen”.

renes

• Hero Member
« Reactie #41 Gepost op: 19 december 2024, 18:10:42 »
Nee dat hoef ik ook niet. Alles wat ik gehoord heb in Houten klonk in balans, er zat wel verschil in geluid maar er waren geen luidsprekers bij waar je bij dacht doe maar niet.
Zit nuchter in elkaar en denk als een luidspreker extra dingen nodig heeft om goed te klinken zijn het geen goede luidsprekers. Subwoofer hoef ik ook niet, ben niet van de monitoren en dus ook niet nodig bij mij op zolder. Ben niet op zoek naar beter of het beste geluid, ik luister met tevredenheid naar muziek. Ben bij veel mensen thuis geweest om te luisteren en elke keer als ik dan thuiskom denk ik: bij mij klinkt het goed geen reden tot verandering. Natuurlijk zijn er sets bij waarvan ik graag eigenaar zou zijn maar om dat nu te gaan aanschaffen?, nee.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2024, 18:12:26 door renes »

Carl

• Hero Member
« Reactie #42 Gepost op: 19 december 2024, 19:10:54 »
Prima zo Renes. Ik zit wel anders in elkaar. Ik vind het wel leuk om dingen te proberen en zeker nu want ik heb mijn set weer redelijk in balans na de verhuizing naar het souterrain. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik (heel) veel tweaks heb uitgeprobeerd en eigenlijk niets zelf heb gehouden en/of gekocht. In die zin komen we ongeveer op hetzelfde uit.

Ik speel nu een lp van Jan Morks “strike up the band” een live opname bij Penhold in 1984. Klinkt echt goed.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2024, 19:25:10 door Carl »

renes

• Hero Member
« Reactie #43 Gepost op: 19 december 2024, 19:42:52 »
Ik probeer eigenlijk nooit dingen uit, set waar ik nu naar luister staat er zo'n 20 jaar. De vvs is het nieuwste apparaat, een nieuw pick-up element niet meegerekend. De vvs heeft een paar weken terug een onderhoudsbeurt gehad en is  weer 100%. Deze is nog nooit zo stil geweest en dat met buizen van 82 jaar oud, Sylvania type 67. Heb geluk dit ik een kameraad heb die buizenversterkers ontwerpt en maakt als hobby, wijlen Sander88 was onder de indruk van het ontwerp en de bouw ervan wat ik een mooi compliment voor mijn kameraad vond.
Ik heb geluk gehad met de zolder, vanaf het begin klonk het goed en geen reden voor tweaks. Samen met mijn kameraad een beetje geschoven met de luidsprekers en spelen maar, het staat er nog net zo als 20 jaar terug.
Soms zet ik de stoel een stuk naar voren, dichter op de luidsprekers wat een ander geluidsbeeld geeft maar keer iedere keer terug naar af. Heb een paar JMR Sonata's die ik soms wissel met de B&W's cdm7nt om dan weer tot de conclusie te komen dat ik de B&W's 22 jaar geleden terecht heb gekocht. Wisselen kan niet meer, na Houten zijn de JMR's in de woonkamer komen te staan om een stel monitoren,  Mission M51, af te lossen. Ik luister nu minder vaak naar de koptelefoon.
Zowel de B&W's, de JMR's en ik hebben geen supertweeter nodig. Ik heb geen supertweeter oren, alles boven ongeveer 12000Hz hoor ik niet meer.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2024, 19:55:14 door renes »

Carl

• Hero Member
« Reactie #44 Gepost op: 19 december 2024, 22:57:25 »
Ik zal eens even bij je setbeschrijving kijken René. Buizen interesseren me wel. Ik ben zelf 12 jaar geleden verhuist. Dat huis heeft veel meer mogelijkheden dus nu eindelijk een dedicated listening room en nieuwe LS.
Die DM 7 heeft mijn vorige buurman, maar die zijn toch veel ouder? Ik heb ze tijdens vakanties wel uitgeprobeerd.Dat je steeds op dezelfde opstelling uitkomt herken ik trouwens wel. Ik zit nu bijna op het punt dat ik de beste opstelling in mijn ruimte heb gevonden. En experimenteren zit nu eenmaal in mijn bloed. Gelukkig ook op het gebied van muziek  :banana:

PM ik haalde de DM 7 en CDM 7 door elkaar - sorry
« Laatst bewerkt op: 19 december 2024, 23:00:30 door Carl »