De afgelopen week een Grimm PW 1 phonotrap op bezoek gehad. Die is ontworpen door Peter van Willemswaard (als ik de naam goed schrijf). Ik heb bij show op de Koningshof vorig jaar een voordracht van hem gevolgd. Hij vertelde daar dat de componenten van zijn phonotrap zorgvuldig uitgeselecteerd waren. Dat was zeer tijdrovend geweest (zeker omdat je bij dat uitselecteren volgens mij niet kan volstaan met 1 element lijkt mij.) Wat er ook van zei, ik vond de Grimm in combinatie met mijn Benz Ruby Z element niet ideaal klinken in mijn systeem. Ik miste toch wel het ietwat solide karakter wat ik bij mijn Pass Kloon en zijn tijdelijke vervanger de Ayre gewend was. Ik had ook de idee dat het midhoog in vergelijking ietwat “dik” klonk. Dat vond ik niet prettig. En voor de duidelijkheid ik heb behoorlijk “gespeeld” met impedanties.
Nu heb ik hier wel eens gelezen, dat er weinig/geen (klank) verschillen zijn tussen phonotrappen. Dat is toch niet mijn ervaring. De Pass Kloon en de Ayre verschillen geluidsmatig niet erg veel van elkaar. Ze klonken beiden ook gelijk goed en zeker na een avondje luisteren. Het verschil met de twee andere phonotrappen was echter evident. Waar zou dat nu aan kunnen liggen? Ik denk aan een paar dingen. Zowel de Pass Kloon als de Ayre delen in ieder geval dezelfde jfet. Daarnaast heeft het Benz element een stuk hogere impedantie dan de meeste topelementen. Zou de ene phonotrap daar gevoeliger voor zijn dan de andere? Ik weet het verder niet - suggestie zijn welkom.
Door een zeer ongelukkige omstandigheid kon ik de Ayre alsnog overnemen en dat heb ik gedaan. Wat ik met de kapotte Pass Kloon ga doen weet ik verder nog niet. Deze jfets zijn niet meer commercieel te krijgen en bovendien is de bouwer overleden. Een audiovriend die de Kloon ook gebouwd heeft wees me erop dat het MC gedeelte waarschijnlijk nog prima in prima staat was. Die zou ik volgens hem dus makkelijk kunnen (laten) ombouwen als head Amp voor bij een (buizen) MM phono versterker. Nu heb ik nog een Ampearl MM phono versterker staan bedoeld voor een tweede set. Wellicht een idee
Tot slot. Ik geef hierboven geen enkel waardeoordeel over de Grimm of over welke andere phono versterker dan ook. Met een ander element doet de Grimm het misschien wel veel beter dan de Ayre. Alleen in combinatie met mijn Benz was hij naar mijn oren (!) minder dan de Grimm.