Auteur Topic: analoge genoegens van Carl  (gelezen 5524 keer)

Carl

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
Re: analoge genoegens van Carl
« Reactie #90 Gepost op: 01 oktober 2024, 21:14:13 »
Daarom speel ik meestal een cd, ik vind het beter klinken en veel minder gedoe. Dat nu lp's beter verkocht snap ik niet, het geluid is gewoon. Over een tijdje komen die lp's 2e hands te koop want er komen krassen op en kampvuurgeluiden.
Heb wel 2 Thorens 160 staan met  goede elementen, die zijn voor de lp's die ik nog heb uit vroegere tijden, maar zoals ik al zei die worden weinig gespeeld.
een goede dt met dito element klinkt gewoon lekker,sommige stukken zelfs heel wat aangenamer dan het digitale loudnesswar,cdspeler gebruik ik niet meer,Spotify premium klinkt idem aan cd's in mijn beleving, wel super handig met je telefoon muziek zoeken vind het erg ontspannend met een glaasje wishkey.

Eindelijk met elkaar eens DMT  :popcorn:
toch niet helemaal, cd's kunnen wel degelijk beter klinken dan vinyl, love over gold bijvoorbeeld, klinkt digitaal toch echt stukken beter dan vinyl,vandaar dat ik zeg,aangenamer,maar beslist niet beter...

Love over gold is dan ook een digitale opname DMT.

Carl

• Hero Member
« Reactie #91 Gepost op: 01 oktober 2024, 21:18:24 »
Wanneer op print opgebouwd in elk geval solderingen nalopen.
Elco's nameten op capaciteit. Voorversterkerbuisjes slijten niet snel. Schakelaars en potmeters nalopen op kraak en overgangsweerstanden.
Kanalen nazien op gelijke versterking.

Bedankt !

Carl

• Hero Member
« Reactie #92 Gepost op: 01 oktober 2024, 21:22:42 »
Volgens mij had Jacco alternatieven voor die J-Fets op het oog. ( Ik neem aan dat het hier om de twee-FET's-in-één-huisje versie gaat).
[...]
Ja, heeft nog geen handen en voeten gekregen maar dat zou te vervangen moeten zijn. De dubbele is dan een JFE2140 van TI, daar zijn ook enkele versies van te verkrijgen. Het enige is dat er pcb-verloopjes gemaakt moeten worden (maar dat is op zich geen moeilijke opgave).

Groet,
Jacco

Roger had het over 2sk389.

Hij kon een vervanger maken met 2sk170. Ik zal jouw alternatief doorsturen.

Bedankt!

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Tempus fugit, memento mori.
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #93 Gepost op: 01 oktober 2024, 21:41:35 »
Volgens mij had Jacco alternatieven voor die J-Fets op het oog. ( Ik neem aan dat het hier om de twee-FET's-in-één-huisje versie gaat).
[...]
Ja, heeft nog geen handen en voeten gekregen maar dat zou te vervangen moeten zijn. De dubbele is dan een JFE2140 van TI, daar zijn ook enkele versies van te verkrijgen. Het enige is dat er pcb-verloopjes gemaakt moeten worden (maar dat is op zich geen moeilijke opgave).

Groet,
Jacco

Roger had het over 2sk389.

Hij kon een vervanger maken met 2sk170. Ik zal jouw alternatief doorsturen.

Bedankt!
Nou ja, die 2SK389 is een dubbele. Je kunt wel gaan pielen met 2 losse 2SK170's maar dat is niet hetzelfde. Die k389 heeft ook een hogere max drain-source spanning. Maar dat zal niet zo erg zijn, waarschijnlijk is de voedingspanning niet hoger dan 40 volt.

De TI vervanger is op papier een beter alternatief, en gewoon verkrijgbaar momenteel. Ook een Vds max van 40 volt en is meer een vervanger voor de 2SK100 in die zin. Maar een K389 vervangen zal ook goed gaan, mits de drain - source spanning dus niet boven de 40 volt komt. De K389 heeft wel een andere pitch dan een K100. Voor die K100 ben ik op het internet al verloop-pcb's tegengekomen, voor die K389 nog niet.

Groet,
Jacco
Impulsresponsie: hernoem van "pdf" naar "7z", en uitpakken.
::
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041
De dood is niet het einde, het is onderdeel van de levenscirkel.

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #94 Gepost op: 01 oktober 2024, 21:44:39 »
Daarom speel ik meestal een cd, ik vind het beter klinken en veel minder gedoe. Dat nu lp's beter verkocht snap ik niet, het geluid is gewoon. Over een tijdje komen die lp's 2e hands te koop want er komen krassen op en kampvuurgeluiden.
Heb wel 2 Thorens 160 staan met  goede elementen, die zijn voor de lp's die ik nog heb uit vroegere tijden, maar zoals ik al zei die worden weinig gespeeld.
een goede dt met dito element klinkt gewoon lekker,sommige stukken zelfs heel wat aangenamer dan het digitale loudnesswar,cdspeler gebruik ik niet meer,Spotify premium klinkt idem aan cd's in mijn beleving, wel super handig met je telefoon muziek zoeken vind het erg ontspannend met een glaasje wishkey.

Eindelijk met elkaar eens DMT  :popcorn:
toch niet helemaal, cd's kunnen wel degelijk beter klinken dan vinyl, love over gold bijvoorbeeld, klinkt digitaal toch echt stukken beter dan vinyl,vandaar dat ik zeg,aangenamer,maar beslist niet beter...

Love over gold is dan ook een digitale opname DMT.
zijn ook genoeg oude analoge opnames die op cd beter klinken dan op vinyl, vooral oude Genesis klinkt beter op cd dan vinyl,er zijn nog veel meer die op cd beter zijn dan vinyl,maar helaas zijn er ook heel veel die op cd niet lekker gaan, dan is de vinyl versie weer stukken aangenamer...het is ook nooit goed...
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2024, 21:50:02 door Dmt 15 mkII »

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #95 Gepost op: 01 oktober 2024, 22:11:14 »
LSK389, is dat misschien iets
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Tempus fugit, memento mori.
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #96 Gepost op: 01 oktober 2024, 22:14:07 »
LSK389, is dat misschien iets
Zijn tegenwoordig ook via Mouser te verkrijgen. Dat is wel eens anders geweest, bleek vrij moeilijk om die te pakken te krijgen. Is wel een andere behuizing, maar verder zijn het de beoogde vervangers. Er is nog een lagere capaciteit variant ook.

Maar die JFE2140's van TI zijn beterder.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2024, 22:18:38 door dekkersj »
Impulsresponsie: hernoem van "pdf" naar "7z", en uitpakken.
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041
De dood is niet het einde, het is onderdeel van de levenscirkel.

Carl

• Hero Member
« Reactie #97 Gepost op: 01 oktober 2024, 22:52:13 »
Ik zal het doorgeven Jacco. Het is me even niet duidelijk wat je met “beter” bedoelt. Bedoel je “beter klinkend”.  Het is me overigens niet duidelijk waarvoor die jfets allemaal gemaakt zijn. Toch niet allemaal voor audio lijkt me?

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #98 Gepost op: 02 oktober 2024, 08:15:35 »
Indertijd werden veel halfgeleiders ontwikkeld en geproduceerd  et audio in het achterhoofd want audio was toen nog 'big'.
'Beter' kan te maken hebben met versterkingsfactor, lineariteit,capaciteit tussen de aansluitingen ( van belang bij hoogohmige toepassingen en hogere frequenties).
Allemaal eigenschappen waar een ontwerper rekening mee moet houden en die hem het leven moeilijk of juist makkelijk maken.
In dit geval van twee transistoren van hetzelfde stukje silicium in één behuizing is het behoorlijk zeker dat ze zich eender gedragen en dat kan in een trapje waar in en uitgangsspanning gelijk moeten zijn ( O V DC bijvoorbeeld in een phonotrapje) gewenst zijn
An inability to grasp science is no argument against it....

Carl

• Hero Member
« Reactie #99 Gepost op: 02 oktober 2024, 12:31:15 »
Ik blijf leren Arjan.

dickster

• Hero Member
« Reactie #100 Gepost op: 02 oktober 2024, 14:22:08 »
En voornamelijk de verkeerde dingen aangeboden door jouw audiogoeroes.

Dick
Advance Paris Myconnect 250
musical fidelity round table
T+A criterion TCI 2E
Cardas quadlink 5c

Carl

• Hero Member
« Reactie #101 Gepost op: 10 oktober 2024, 11:57:14 »
Noem eens een voorbeeld Dick  :yeah: Op een of andere manier schat je me totaal verkeerd in. Ik heb verder geen Guru’s, maar laat me wel op verschillende terreinen adviseren.

Inmiddels heb ik mijn Conrad Johnson buizen voor - en eindversterker bij een (zeer) deskundige afgeleverd voor een 25 jaar onderhoudsbeurt. Was verder nog in prima conditie bleek bij de inspectie. Ik hoop dat hij eind volgende week klaar is want ik mis hem natuurlijk wel. Daarna ga ik op zoek naar een nieuwe phono trap. Nu heb ik indertijd heel wat phonotrappen in huis gehad. De Pass XP 17 krijgt de eerste kans. Is ook zeer ruim instelbaar wat ik prettig vind. Als ik de Pass Kloon op orde krijg dan gaat hij naar mijn zoon.
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2024, 12:45:57 door Carl »

dickster

• Hero Member
« Reactie #102 Gepost op: 10 oktober 2024, 15:25:38 »
Noem eens een voorbeeld Dick  :yeah: Op een of andere manier schat je me totaal verkeerd in. Ik heb verder geen Guru’s, maar laat me wel op verschillende terreinen adviseren.

Inmiddels heb ik mijn Conrad Johnson buizen voor - en eindversterker bij een (zeer) deskundige afgeleverd voor een 25 jaar onderhoudsbeurt. Was verder nog in prima conditie bleek bij de inspectie. Ik hoop dat hij eind volgende week klaar is want ik mis hem natuurlijk wel. Daarna ga ik op zoek naar een nieuwe phono trap. Nu heb ik indertijd heel wat phonotrappen in huis gehad. De Pass XP 17 krijgt de eerste kans. Is ook zeer ruim instelbaar wat ik prettig vind. Als ik de Pass Kloon op orde krijg dan gaat hij naar mijn zoon.
Je laat je adviseren door audio guru's in plaats van mensen zonder financieel belang. En je gaat er klakkeloos vanuit dat die mannen het allemaal bij het rechte eind hebben.

Dick
T+A criterion TCI 2E
Cardas quadlink 5c

Carl

• Hero Member
« Reactie #103 Gepost op: 10 oktober 2024, 19:00:49 »
Op hifi gebied laat ik me zeker adviseren Dick net als op velerlei ander gebied tot de kapper aan toe. Voordat ik echter hifi koop wil ik het tenminste (!) altijd eerst een week thuis uitproberen. Ik heb ook een vaste meeluisteraar die heel erg “ongelovig” is. Dat is toch een hele rationele werkwijze?

Maar ook buiten de hifi zul je je vaak moeten laten adviseren want nogmaals je kan niet van alles verstand hebben. Ik heb wel zo mijn “trucjes” om voorstellen op velerlei gebied te checken. Ik realiseer me daarbij terdege dat achter  adviezen ook belangen, meningen, hobby zelfs e.d. zitten. En er gaat zeker soms wat fout - leermoment 😉

Ik ben professioneel nogal betrokken geweest bij opdrachtverlening van overheidswege . Als technische adviesbureaus ons adviseerden hadden ze altijd een groot financieel belang. We lieten wel heel duidelijk weten dat ze niet terug hoefden te komen als ze geen goede adviezen gaven  :)

« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2024, 19:11:27 door Carl »

dickster

• Hero Member
« Reactie #104 Gepost op: 11 oktober 2024, 00:23:04 »
Het interesseert me geen reet op welke vlakken jij overheidswege  betrokken bent. Daar heb ik nog nooit naar gevraagd. Waar het mij om gaat is dat jij schermt met allerlei namen uit de audiowereld en daar je info en wijsheden vandaan haalt. Het is prima dat jij minstens een week luistert naar speakers en dan overtuigd bent van de kwaliteiten maar stop met het noemen van allerlei "experts" op het gebied van audio.
Je maakt jezelf van allerlei dingen wijs ingefluisterd door.....

Dick
T+A criterion TCI 2E
Cardas quadlink 5c