Auteur Topic: Zoektocht naar een al dan niet gecombineerd apparaat voor schijfjes en streamen  (gelezen 387 keer)

bst

• Trade Count: (0)
  • Sr. Member
Omdat ik onlangs een album van een band heb gekocht dat helemaal niet op een fysiek medium uitkomt, ben ik weer eens gaan nadenken over wat ik daar qua afspelen graag mee zou willen. Daar zijn een paar opties voor, maar apparaten die doen wat ik dan in gedachten heb zijn minder makkelijk te vinden dan ik vermoedde.

Het leukste zou ik het vinden als ik een apparaat kan vinden dat mijn blu-ray speler kan vervangen door een apparaat met de afmetingen van een normaal hifi apparaat waar naast een blu-ray drive ook een harde schijf in zit voor het afspelen van lokale bestanden (op de harde schijf van dat apparaat zelf dus, niet vanaf een NAS of door er een USB stick in te stoppen) en dat ik kan bedienen met een app vanaf mijn telefoon, zonder dat ik daarvoor een TV hoef aan te zetten. Het zou mooi zijn als dat apparaat ook muziek kan streamen via mijn telefoon voor de zeldzame momenten dat ik nog eens een streaming dienst aanzet, maar dat is niet essentieel. Een digitale uitgang is wel gewenst. 

Een (iets minder aantrekkelijk) alternatief zou zijn dat de blu-ray speler gewoon blijft staan en dat ik mijn telefoon als opslag gebruik voor FLAC bestanden van muziek die ik veel en graag luister en dat ik die via wifi kan streamen naar mijn stereoset, waarbij ik wederom niet gebruik wil maken van een NAS, maar direct bestanden op het filesystem van mijn telefoon via wifi wil kunnen streamen. Ik vond daar wel apparaatjes voor maar die lijken allemaal uit productie te zijn en niet meer verkrijgbaar. Ik heb ook gekeken naar een wiim mini, maar als ik de handleiding goed lees lijkt dat apparaatje dit niet te kunnen (als het wel zo is dan hoor ik dat graag van iemand met praktijkervaring :))

Ik heb ook geprobeerd of ik met een raspberry pi die ik nog had liggen iets vergelijkbaars kon maken dat redelijk netjes weggewerkt kon worden achter mijn versterker met OpenElec erop, maar op een of andere manier lijkt dat alleen te willen werken als ik er een losse harde schijf aan koppel want kopieer acties naar het lokale filesystem lijken niet te willen werken, ook niet na meerdere keren proberen en opnieuw installeren. Omdat ik daar geen verdere informatie over kon vinden heb ik geconcludeerd dat dat dus niet helemaal voldoet aan mijn wensen.

Ik heb wel gekeken naar een HTPC met kodi erop, maar de behuizingen van die dingen zijn vaak waanzinnig lomp en dat zou in deze tijd niet echt meer nodig moeten zijn. Een apparaat van een wat beperktere omvang (zoals iets ter grootte van een blu-ray speler dus :D) zou gezien de afmetingen van een blu-ray drive en een M2 SSD van 1 TB zou volgens mij technisch wel moeten kunnen. Maar kennelijk is het nogal niche, want ik zie er niet echt apparaten die dat out of the box zo doen :)

Nog even voor het geval dat niet duidelijk is, ik wil nadrukkelijk niet mijn set vervangen door een all-in-one achtig apparaat dat ook als versterker of cd-speler zou dienen.

Heeft er iemand tips voor me hoe ik dit zou kunnen doen? Zijn er van dit soort apparaten verkrijgbaar?
« Laatst bewerkt op: 06 september 2024, 08:11:00 door bst »
Liefhebber van oud spul: B&W Matrix 801, Thorens TD160B MkII, Pioneer PDS601/Denon DA500, Onkyo P5030 & AVM Evolution V3

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
Re: Zoektocht naar een al dan niet gecombineerd apparaat voor schijfjes en streamen
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2024, 17:39:56 »
PlayStation een optie?

Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

bst

• Trade Count: (0)
  • Sr. Member
Re: Zoektocht naar een al dan niet gecombineerd apparaat voor schijfjes en streamen
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2024, 12:19:30 »
Daar had ik nog niet eerder aan gedacht. Dank voor de tip! Ik heb er naar gekeken, ik zie dat er een app is voor de afstandsbediening, maar dat werking alleen gegarandeerd is op een aantal pixel telefoons. Ik weet ook niet helemaal zeker of ik met een PS4 FLAC files kan afspelen vanaf de interne harddisk. Ik heb net gekeken op de website https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/play-video-music-discs-usb-drives/#nodiscmet de handleiding voor het afspelen van muziek, en daar wordt als enige optie geboden om die muziek vanaf een USB drive af te spelen. Het lijkt er dus op dat de interne harddisk alleen voor spellen gebruikt mag worden.
Liefhebber van oud spul: B&W Matrix 801, Thorens TD160B MkII, Pioneer PDS601/Denon DA500, Onkyo P5030 & AVM Evolution V3