Bestaan er verschillen in ferrofluid of is het een vaste magnetische vloeistof ? Veroudert de eerste ferrofluidvulling na zo'n jaar of vijftien of is dat ook verschillend ?
Ongetwijfeld, echter zie ik dat luidspreker fabrikanten het niet zelf verkopen. Je komt dan meestal op websites uit van zelfbouw luidsprekers of leveranciers die ook randen van woofers verkopen. Wanneer het vervangen moet worden is moeilijk te zeggen. Hangt waarschijnlijk ook van af waar de luidsprekers hebben gestaan, en de kwaliteit van de ferrofluid kan ook een rol spelen. Maar vanwaar deze vraag?
Ik heb namelijk verschillende aanbieders van ferrofluid gevonden en ook verschillende prijzen. Op het internet staan ook formules om zelf ferrofluid te maken
Ik heb ook gelezen dat de levensduur van ferrofluid heel verschillend kan zijn en dat zal o.a. temaken hebben met de ruimte waarin de speakers hebben gestaan.
Mijn Epos luidsprekers hebben ook tweeters met een ferrofluidvulling, maar voor zover ik kan beoordelen klinken de tweeters nog steeds zoals ze horen weer te geven. Maar voor het geval dat de ferrofluid toch een keer vervangen moet worden ben ik mij al vast wat aan het orieënteren.