Auteur Topic: Ocos LS kabel  (gelezen 25399 keer)

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Ocos LS kabel
« Reactie #120 Gepost op: 20 juli 2024, 19:49:30 »
Het enige wat je volgens mij met kritiek kan doen Carl is kijken of je ergens een denkfout hebt gemaakt.

Waarom blijven roeptoeteren dat jij wel verschil hoort en dit boven alle technische kennis stelt, echter nooit de uitgestoken hand gepakt hebt dit te bewijzen in een setting die kan aantonen dat je het werkelijk bij het juiste eind hebt?  Het klinkt als de sportman die er zeker van is Mike Tyson te kunnen verslaan, maar niet ingaat op de uitnodiging dit in een duel te bevestigen.

Het probleem is echter dat mijn repeteerbare (!) waarnemingen anders zijn of beter gezegd waren (leeftijd speelt nu natuurlijk mee).
Het zijn de woorden die velen spraken voordat ze bij mij in de stoel gingen zitten en heel veel stof tot nadenken hadden na een middagje audiohobby.

Overigens veel plezier gewenst in onze gedeelde hobby, maar je uitlatingen worden niet onderbouwd, slechts herhaald.

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Dmt 15 mkII

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
« Reactie #121 Gepost op: 20 juli 2024, 23:00:18 »
Toch ook wel jammer dat Carl niet een middag de moeite neemt voor mijn voorstel om de luidsprekers naast elkaar te zetten en een mono singaal te gebruiken met 1 oscos en 1 gamma 2.5 kwadraat gamma kabel,schokkende ervaring heeft ie niet meer,misschien toch bang voor een ontluisterende ervaring? wat mij stoort is eigenlijk is het blijven noemen van audio goeroes die hun geld verdienen met snake oil, die zullen immers nooit melden dat ze geen verschil horen  je gaat natuurlijk nooit je broodwinning tegenwerken zo dom zijn ze natuurlijk niet, doet een beetje denken aan een jenever reclame van Jules Deelder.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2024, 23:06:23 door Dmt 15 mkII »

dickster

• Hero Member
« Reactie #122 Gepost op: 20 juli 2024, 23:10:47 »
Dat is nou precies wat ik al een paar posts geleden meldde. Hij schermt continu met namen die hun centjes verdienen in de audiobranche dus per definitie
Allerlei verschillen horen tussen apparatuur, interlinks, luidsprekerkabel  en aanverwante artikelen. De mensen hier met elektrotechnische opleidingen veegt hij voor het gemak maar op de hoop non believers ipv mensen waar hij beter naar kan luisteren.

Dick
Advance Paris Myconnect 250
musical fidelity round table
everything but the box terra 2 en subterrenean 2
Dropveters als bekabeling

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Tempus fugit, memento mori.
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #123 Gepost op: 20 juli 2024, 23:16:32 »
[...]
Ik sta altijd voor kritiek open
[...]
En wat heb je er tot nu toe mee gedaan? Even beperken tot het onderwerp van de draad graag (om te voorkomen dat het straks over een tandarts of gyropractor oid gaat).

Groet,
Jacco

Het enige wat je volgens mij met kritiek kan doen Jacco is kijken of je ergens een denkfout hebt gemaakt.
Nou ja, je kunt het ook meteen hardop naast je neer leggen. Scheelt een hoop beleefdheidsgedoe over een weer. En om je vraag te beantwoorden: ja, je maakt een denkfout. Je hebt hem alleen nog niet eigen gemaakt. En ik kan het je heel eenvoudig maken: verschillen in kabels zoals die hier worden bedoeld zijn of een technische fout of het is verbeelding. Wat overigens niet wegneemt dat juist die verbeelding onderdeel is van het audioproces. Dat is dan wat mij betreft ook het eindstation.

Natuurlijk snap ik wel dat jij 1000 keer meer verstand van technische zaken hebt dan ik. Het probleem is echter dat mijn repeteerbare (!) waarnemingen anders zijn of beter gezegd waren (leeftijd speelt nu natuurlijk mee). Daar komt bij dat ik veel andere mensen ken zoals bijvoorbeeld Roger Poulussen en Hans van Liempd die wel een behoorlijke technische achtergrond hebben en die ook verschillen in kabels waarnemen.
Die "andere mensen" zijn dan ook nog op reis. Bon voyage  :ciao:

En het ligt ook sterk aan de waarnemingen en in hoeverre de urgentie gevoeld wordt om die aan de tand te voelen. Vaak meegemaakt dat er niet ingegaan werd op uitnodigingen om het verschil te duiden in een blinde test. Of waarbij op het laatst toch de keutel werd ingetrokken.

Zelf heb ik op een bepaald ogenblik de stoute schoenen aangetrokken en verschil proberen te duiden bij 1 en dezelfde kabel. Dat lukte en dat maakte op mij zoveel indruk dat ik verder wel geloofde. En op zoek (en gevonden) naar een waterdichte test die ook daadwerkelijk het verschil vastlegt. Dus niet eerst de ene en daarna de andere, maar echt een verschil.

[...], maar ik ga echt niet mijn zorgvuldig uitgezochten kabels vervangen door die van de Gamma omdat jullie denken dat die hetzelfde hetzelfde klinken.
Dit is wel de kern volgens mij. Ten eerste denk ik dat niet, ik weet het zeker. En ik heb een meetmethode die dat ook kan staven.

Bovendien ontkent het dat je openstaat voor kritiek, je incasseert het beleefdheidshalve. Want je gaat het toch echt niet doen.

Groet,
Jacco
Impulsresponsie: hernoem van "pdf" naar "7z", en uitpakken.
::
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041
De dood is niet het einde, het is onderdeel van de levenscirkel.

Audiofreak

• Hero Member
  • those oldies but goodies
« Reactie #124 Gepost op: 21 juli 2024, 10:18:25 »
Toch ook wel jammer dat Carl niet een middag de moeite neemt voor mijn voorstel om de luidsprekers naast elkaar te zetten en een mono singaal te gebruiken met 1 oscos en 1 gamma 2.5 kwadraat gamma kabel,schokkende ervaring heeft ie niet meer,misschien toch bang voor een ontluisterende ervaring? wat mij stoort is eigenlijk is het blijven noemen van audio goeroes die hun geld verdienen met snake oil, die zullen immers nooit melden dat ze geen verschil horen  je gaat natuurlijk nooit je broodwinning tegenwerken zo dom zijn ze natuurlijk niet, doet een beetje denken aan een jenever reclame van Jules Deelder.

Lijkt me overigens een goede methode om de (niet hoorbare) verschillen aan te geven !  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2024, 10:20:34 door Audiofreak »
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp; Tuner: Quad FM-4

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #125 Gepost op: 21 juli 2024, 12:29:05 »
Het is , denk ik, ook een hele hoge drempel om toe te moeten geven dat je totaal voor noppes nada niks veel geld hebt uitgeven.
In dit geval als het om verschillen in de weergave van geluid gaat bij diverse kabels.

Als je elke dag geniet van je mooie dikke voorzien van mooie kleuren en schitterende dikke aansluitpluggen kabels, dan moet je dat vooral doen.
Geniet je meer van je set met dure kabels, vooral doen.

Maar hou het daarbij en neem een keer aan dat het waarneembare verschil er is door je eigen instelling , je hersenen en niet je oren.

Ik trek absoluut niet in twijfel dat iemand verschillen waarneemt tussen kabels.  Maar.....................
Zodra je niet meer weet wat er tussen je CD speler en je versterker zit ga je het niet meer horen. Niet meer waarnemen en niet meer beleven.

Ik heb het hier vast wel al een keer en misschien vaker dan een keer verteld.
Ik vind het leuk om naar hifi shows te gaan.  Kijken en luisteren is leuk en vaak is het gezellig.

Maar goed. Een demo van een kabel fabrikant / verkoper.
Het ging om een demo van diverse kwaliteiten HDMI kabels voor de overdracht van een PCM signaal.
Er werd een mooi verhaal verteld en vooral werd er steeds verteld wat de duurdere kabel beter doet dan de vorige goedkopere kabel.
De goedkope dropveter werd vooral afgekraakt.
Wat heel erg opviel is dat 99 % van het publiek in de kamer precies hoorde wat de meneer verteld had over waar de kabel zo goed is zou moeten zijn.
Toen nog een keer de dropveter er tussen en daarna de duurste kabel nog een keer. Met dat de muziek gestart werd hoorde we zeggen dat er nu toch echt weer muziek te horen was. iedereen beaamde dat.
Er werden na afloop veel kabeltjes verkocht.
Iemand in het publiek maakten tegelijk dezelfde opmerking: "het gaat hier om een digitaal signaal, het werkt of het werkt niet. Wel of geen geluid. Niet diverse kwaliteiten van geluid. Kun je uitleggen waardoor de door jou aangegeven verschillen door komen?".
We kregen geen antwoord alleen een blik die gelukkig niet echt kon doden.
Voor mij was het heel duidelijk dat er gebakken lucht werd verkocht.

Hou je van gebakken lucht?  Geniet er van. Jouw feestje, jouw beleving van je hobby.
Er zijn meer takken van sport waar veel soorten van geroosterde, gegrilde en gebraden lucht wordt verkocht.
Daar roken veel schoorstenen erg goed van. Moet iedereen helemaal zelf weten.

Marcel

Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.

bst

• Hero Member
« Reactie #126 Gepost op: 22 juli 2024, 08:41:59 »
Het is , denk ik, ook een hele hoge drempel om toe te moeten geven dat je totaal voor noppes nada niks veel geld hebt uitgeven.

Nee hoor, dat is helemaal niet moeilijk  :) Ik heb al meerdere keren in verschillende draadjes benoemd dat ik in het begin van deze hobby, aangespoord door mensen die het zeker wisten, dacht verschil te horen tussen loopwerken, kabels, versterkers, etc. Ik ben er dan ook vol voor gegaan in de tijd en heb tientallen sets kabels gekocht (en weer verkocht) die soms honderden euro's kostten. En ook zeker een stuk of 20 versterker(sets) versleten en een een vergelijkbaar aantal luidsprekersets. Het was leuk om te doen en met anderen op de bank op zoek te gaan naar de verschillen. En vervolgens ook, naar aanleiding van opmerkingen van meer nuchtere types, blinde tests te gaan doen vervolgens te constateren dat als er al verschil was, dat dan waarschijnlijk tussen mijn oren zat en dat dan in ieder geval niet het geld waard was. Dus toen gingen de MIT, Nordost, Siltech en andere veel te dure kabels samen met mijn veel te dure loopwerk weer de deur uit. Ik heb nu nog wel een paar kabeltjes die eigenlijk ook te duur zijn aan mijn luidsprekers hangen, maar dat is gewoon omdat ik ze visueel mooier vind dan doorkijk-koperkabel. En ze kostten ook maar een paar tientjes teveel, dat is wel een verschil met de honderden euro's die ik eerder teveel uitgaf. Mijn interlinks zijn gewoon fatsoenlijke dropveters en die doen het prima. Helemaal niet moeilijk om toe te geven dus. Ik geef dan ook van harte toe dat ik veel te veel geld heb uitgegeven aan deze hobby, en dat mijn eindversterker met wappers ook veel te duur is voor wat ie doet. Maar ik geniet er wel van, en dat is wat telt  ;D
Liefhebber van oud spul:
B&W Matrix 801 Mk2, B&W 802s80, B&W DM5
Thorens TD160B MkII
Pioneer PDS601/Philips CD614/Sony CDP-XE270/Denon DA500
Onkyo P5030 & AVM Evolution V3
Onkyo M5000R & Onkyo P3000R
En nog wat ander los klein spul...

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #127 Gepost op: 22 juli 2024, 10:29:38 »
 Good Posting

Uitzonderingen bevestigen de regel.  ;D ;D

Er zijn mensen die leren en er zijn mensen die 30 jaar lang dezelfde fout maken, ervaring noemen.
Volgens mij staat het laatste bij JohnK onder zijn postjes.

Als je kennis vergroot is door geld uit te geven aan (te) dure zaken dan is het gewoon schoolgeld geweest.
En goed besteed dan. Toch?

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.

bst

• Hero Member
« Reactie #128 Gepost op: 22 juli 2024, 11:15:12 »

Als je kennis vergroot is door geld uit te geven aan (te) dure zaken dan is het gewoon schoolgeld geweest.
En goed besteed dan. Toch?

Marcel

Zeker! Alles waar je wat van kan leren terwijl je er ook nog op een plezierige manier tijd mee doorbrengt lijkt mij prima besteding!
Liefhebber van oud spul:
B&W Matrix 801 Mk2, B&W 802s80, B&W DM5
Thorens TD160B MkII
Pioneer PDS601/Philips CD614/Sony CDP-XE270/Denon DA500
Onkyo P5030 & AVM Evolution V3
Onkyo M5000R & Onkyo P3000R
En nog wat ander los klein spul...

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
« Reactie #129 Gepost op: 22 juli 2024, 12:36:24 »
Zo'n 20 jaar geleden was ik er net op tijd bij om tot inzicht te komen en de oren te openen. Via het hififorum kwam ik toen voor het eerst bij audiodagen in de studio van Han. Daar werd ik bekend met het kabeltesten en hoe dat te doen. Nooit verschillen gehoord. Precies op tijd de testen meegemaakt want als je het niet gehoord heb trap je zo maar in de kabelmarketing verhalen van de "experts". Na die dagen altijd met gefronste wenkbrauwen de verhalen gelezen van de "experts" in de audiobladen.
Op demonstratiedagen van de audiohandel wel discussie gehad met de mensen aldaar. Meestal als een van de weinigen die kritisch en wantrouwend was over de handel. Het gelaber van de wonderen die verricht werden op audiogebied. Al die mensen met gouden oortjes die het allemaal zo goed weten, geloven en horen.
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #130 Gepost op: 24 juli 2024, 10:35:07 »
Zo'n 20 jaar geleden was ik er net op tijd bij om tot inzicht te komen en de oren te openen. Via het hififorum kwam ik toen voor het eerst bij audiodagen in de studio van Han. Daar werd ik bekend met het kabeltesten en hoe dat te doen. Nooit verschillen gehoord. Precies op tijd de testen meegemaakt want als je het niet gehoord heb trap je zo maar in de kabelmarketing verhalen van de "experts". Na die dagen altijd met gefronste wenkbrauwen de verhalen gelezen van de "experts" in de audiobladen.
Op demonstratiedagen van de audiohandel wel discussie gehad met de mensen aldaar. Meestal als een van de weinigen die kritisch en wantrouwend was over de handel. Het gelaber van de wonderen die verricht werden op audiogebied. Al die mensen met gouden oortjes die het allemaal zo goed weten, geloven en horen.

Daar ben ik ook bij geweest en dat waren inderdaad enorme ogen en oren openers.
Erg gezellige en leerzame dagen.

Marcel

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
« Reactie #131 Gepost op: 24 juli 2024, 13:59:00 »
Ik vond het heel mooie dagen, ik keek er altijd naar uit. Net zoals naar de dagen in Veenendaal.
We moeten maar eens nadenken of er mogelijkheden zijn voor een herstart van deze dagen.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2024, 14:07:28 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Tempus fugit, memento mori.
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #132 Gepost op: 24 juli 2024, 19:26:30 »
Ik ben nu al voor.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn FNE-NX9 met Tapatalk

Impulsresponsie: hernoem van "pdf" naar "7z", en uitpakken.
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041
De dood is niet het einde, het is onderdeel van de levenscirkel.

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #133 Gepost op: 24 juli 2024, 19:39:29 »
Lijkt mij ook wel weer eens gezellig..eh informatief en leerzaam.
An inability to grasp science is no argument against it....

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #134 Gepost op: 24 juli 2024, 19:54:48 »
M.b.t. de opmerking van Rene en de bijval: We kunnen hier verder:

https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,3750.msg234109.html#msg234109

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.