Auteur Topic: Ocos LS kabel  (gelezen 2167 keer)

Audiofreak

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • those oldies but goodies
Re: Ocos LS kabel
« Reactie #75 Gepost op: 07 juli 2024, 21:51:54 »
Ik geloof overigens wel dat als je set geplaatst is in een goede akoestische omgeving waar de LS optimaal zijn geplaatst subtiele verschillen (eerder) hoorbaar zijn. Daar verschil ik met de gangbare mening hier.

Nee hoor.  Een goede ruimte betekent meer horen.  Alleen als ik doorgaans foto's zie van ruimten, denk ik vaak laat maar zitten.

En.....meer horen is een verschil met minder horen !!!  8)

Dat lijkt mij de enige logische conclusie, wil niet weten hoe je hier op komt.

Gewoon het grote audioboek voor beginners van Salomo P. Snuffel geraadpleegd  ;)
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2024, 21:54:29 door Audiofreak »
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Dynaudio Audience 42 en Epos M12.2
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp

Carl

• Hero Member
« Reactie #76 Gepost op: 09 juli 2024, 12:19:53 »
Nee hoor.  Een goede ruimte betekent meer horen.  Alleen als ik doorgaans foto's zie van ruimten, denk ik vaak laat maar zitten.

Ruimten zijn vaak toch wel erg onvoorstelbaar Henk.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2024, 20:44:36 door Hififreak »

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #77 Gepost op: 09 juli 2024, 20:45:35 »

Ruimten zijn vaak toch wel erg onvoorstelbaar Henk.
Het is onvoorstelbaar hoe sommigen als een kip zonder kop zitten te kloten met een set en zich druk maken over een draadje, terwijl de galmbak waarin ze zitten niet aangepakt wordt.  De audiofiel is erg onvoorspelbaar in het streven naar het hoge einde en daarbij ontbreekt het vaak aan ervaring en nuchter verstand.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2024, 21:02:48 door Hififreak »

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

• Hero Member
« Reactie #78 Gepost op: 09 juli 2024, 23:39:26 »
Ik heb in twee huizen gewoon in de woonkamer gespeeld zonder specifieke maatregelen Henk. In beide gevallen had ik zeker een bovengemiddeld geluid. Kwestie van een zorgvuldige opstelling van LS en opletten bij koop meubels en kleden. Met een dedicated listening room kom je wel een stuk verder, maar voor wie is dat weggelegd?

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #79 Gepost op: 10 juli 2024, 07:40:02 »
Ik draai al jaren (bijna 25 jaar) in een aparte luistergrot met een meer dan bovengemiddeld resultaat, als ik afga op de reacties van het luisterend publiek dat affiniteit heeft met realistische weergave.  Voor veel hifimenschen is een aparte luisterruimte te realiseren (Jan, René, Peter) binnen de grenzen van hun (onroerend goed) mogelijkheden, maar velen verkiezen toch de huiskamer met alle nadelige gevolgen van inrichting, beperkende opstelling enz.

Waarom heb je niet gekozen voor hoogpolige vloerbedekking? 
Heb je vochtproblemen in de ruimte?
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2024, 10:50:22 door Hififreak »

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Carl

• Hero Member
« Reactie #80 Gepost op: 10 juli 2024, 09:38:31 »

Ik had dit dikke wollen kleed nog Henk en het ziet er gewoon goed uit in deze ruimte. Verder genoeg absorptie. Ik wil  zeker ook geen overdemping.

De luchtvochtigheid in een kelder/souterrain is altijd hoog in de zomer. De warme buitenlucht kan gewoon meer vocht bevatten. In de koele kelder zal dat dan condenseren. Een uurtje per dag een
Luchtonvochter lost dat probleem op.

Een van de buitenmuren is niet 100 procent waterdicht. Moet een keer open.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2024, 09:43:27 door Carl »

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
« Reactie #81 Gepost op: 10 juli 2024, 10:59:14 »
In de woonkamer luisteren was onmogelijk met 3 vrouwen in huis. Ik zit sinds een jaar of 15 op zolder en bevalt uitstekend.
Weinig last van de ruimte als ik in de handen klap klinkt er geen echo. Op de vloer ligt een dik vloerkleed en de ruimte is voldoende aangekleed, ben er tevreden mee. Als ik mijn geluid vergelijk met de sets die ik hoor tijdens luisterdagen heb ik eigenlijk niets te wensen. Er zijn er bij die indrukwekkend klinken maar kom ik dan thuis en zet mijn set aan dan denk ik, ja het mag wel zo. Geen reden om te veranderen. Zal ook te maken hebben met mijn muziekkeus, geen hardrock maar blues, jazz, americana en jaren 60/70 pop. Daar zit nogal wat muziek bij waarvan de opnames niet al te best zijn maar als de muziek goed is is dat geen probleem.
Wat bekabeling betreft waren de luidsprekerkabels bij de koop van de luidsprekers in, volgens mij Monster. De interlinks zijn kameraadbouw omdat ze een bepaalde lengte moesten hebben, 1 meter lang, kabel die in Ericsson mobiele telefoons werd gebruikt. Destijds toen Ericsson uit Emmen verdween heeft hij een deel van de inboedel van de ontwikkelingsafdeling opgekocht.
Kameraad bouwt buizenversterkers en buizenmicrofoons en gebruikt zelf dropveters en van die platte computer kabel als luidsprekerkabel want dat past onder de laminaatvloer. Man van de techniek en hecht geen waarde aan kabels, ze moeten van pluggen voorzien zijn die passen. Hij zegt ook ga eens dichter op de luidsprekers zitten, een soort van studioopstelling. Inderdaad dat luistert heel goed.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2024, 12:35:27 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

• Hero Member
  • those oldies but goodies
« Reactie #82 Gepost op: 10 juli 2024, 12:49:16 »
Ik draai al jaren (bijna 25 jaar) in een aparte luistergrot met een meer dan bovengemiddeld resultaat, als ik afga op de reacties van het luisterend publiek dat affiniteit heeft met realistische weergave.  Voor veel hifimenschen is een aparte luisterruimte te realiseren (Jan, René, Peter) binnen de grenzen van hun (onroerend goed) mogelijkheden, maar velen verkiezen toch de huiskamer met alle nadelige gevolgen van inrichting, beperkende opstelling enz.

In de jaren zestig van de vorige eeuw maakte mijn audio vriend mij al attent op de opvallend goede weergave van de (eenvoudige) set van zijn zoon op hun zolder.

Ik zit al meer dan 20 jaar met mijn audio-apparatuur in de zolderkamer, na ongeveer 30 jaar van mijn huiskamer gebruikt gemaakt te hebben. Gelukkig heb ik een echtgenote die niet moeilijk deed over de enorme bulk aan apparatuur in de woonkamer.

Ik heb jarenlang van mijn Infinity Q2 speakers genoten, maar op een zeker moment vond ik het geheel qua afmetingen toch wel erg dominant in de woonkamer en inmiddels hadden we ook een zoon.

Ik heb overigens nooit spijt gehad van mijn beslissing om naar de zolderkamer te verhuizen en ik heb nog geen speaker gehad die in deze ruimte niet wilde klinken.

« Laatst bewerkt op: 10 juli 2024, 13:30:57 door Audiofreak »
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Dynaudio Audience 42 en Epos M12.2
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp

Markus

• Trade Count: (4)
  • Hero Member
« Reactie #83 Gepost op: 10 juli 2024, 13:50:42 »
Ik had dit dikke wollen kleed nog Henk en het ziet er gewoon goed uit in deze ruimte. Verder genoeg absorptie. Ik wil  zeker ook geen overdemping.

Hoe wil je dat bereiken?
Dat gaat in mijn optiek niet. Mogelijk dat je wel de ene onbalans dempt en daarmee een nieuwe introduceert, denk ik dan.

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Carl

• Hero Member
« Reactie #84 Gepost op: 10 juli 2024, 15:11:02 »
Het frequentieverloop in de kamer is na behandeling door RivaSono zeer goed Marcus. Alleen onder de 200 Hz heb ik problemen. Op een of andere manier heb ik daar met de Final 12 plus inclusief de goede opstelling van de LS geen last van. Overdemping schijnt inderdaad niet vlug voor te komen. Ik ben er toch wel een beetje huiverig voor.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2024, 15:13:11 door Carl »

dickster

• Hero Member
« Reactie #85 Gepost op: 10 juli 2024, 20:28:42 »
zou het een goed idee zijn om eens te gaan genieten van je set in plaats van te luisteren naar wat je tekort komt?
Zomaar een idee hoor.

Dick
Advance Paris Myconnect 250
musical fidelity round table
T+A criterion TCI 2E
Cardas quadlink 5c

Carl

• Hero Member
« Reactie #86 Gepost op: 10 juli 2024, 21:54:55 »
Ik vond het zoeken naar nieuwe LS best lastig Dickster. Toen ik het met de Finals op orde had maakte ik weer lange avonden. Door de dood van mijn broer heb ik nu even geen geduld om te luisteren en zaterdag ontvluchten we de Vierdaagse voor twee weken 😀 Verder ben ik eigenlijk nergens specifiek mee bezig (op de vervanging van de lift van de arm na) want ik heb het nog nooit zo goed gehad. Ik begrijp eigenlijk niet waar je op doelt.

PS de Ocos heb ik gekocht omdat ik in de nieuwe ruimte een langere kabel nodig had. Met de kabel daarvoor heb ik minstens 25 jaar gespeeld. Zoon is gelukkig net verhuist.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2024, 22:44:39 door Carl »

dickster

• Hero Member
« Reactie #87 Gepost op: 10 juli 2024, 23:03:53 »
Dat je eindeloos blijft melden wat er allemaal nog een tandje beter kan en dat je daar naar op zoek bent d.m.v bijv  kabeltjes die wel of niet gekruld of lineair zijn terwijl we je al erg lang proberen uit te leggen dat dat allemaal geen verschil gaat brengen. Maar kennelijk geeft jij liever 10 roodjes aan het verbeteren van je akoestiek en dan nog ben je niet tevreden. Dat dus.

Dick
Advance Paris Myconnect 250
musical fidelity round table
T+A criterion TCI 2E
Cardas quadlink 5c

Carl

• Hero Member
« Reactie #88 Gepost op: 10 juli 2024, 23:46:49 »
Investeren in akoestiek lijkt me toch wel een goede investering Dick - misschien wel de beste?

De communis opinio op dit forum is gewoon een andere dan van andere fora. Bloom wordt bijvoorbeeld niet erg serieus genomen op het High End forum als hij het over kabels heeft. En hier ik weer wat minder als ik erover begin  :banana2:

En ieder heeft zo zijn eigen aanpak. Jan bijvoorbeeld wisselt extreem veel klassieke LS. Ik probeer weer voortdurend mijn systeem te perfectioneren. Door wat SPDIF kabels te vergelijken heb ik het daar nu wel zoals ik het wil. Ondertussen gewoon lekker geluistert hoor. In alle hobby’s zit wel iets extreems. Dat maakt het gewoon leuk (voor mij dan).
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2024, 23:52:29 door Carl »

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #89 Gepost op: 11 juli 2024, 00:32:30 »
Dat je eindeloos blijft melden wat er allemaal nog een tandje beter kan en dat je daar naar op zoek bent d.m.v bijv  kabeltjes die wel of niet gekruld of lineair zijn terwijl we je al erg lang proberen uit te leggen dat dat allemaal geen verschil gaat brengen. Maar kennelijk geeft jij liever 10 roodjes aan het verbeteren van je akoestiek en dan nog ben je niet tevreden. Dat dus.

Dick
voor velen is dat een groot deel van de hifi hobby, streven naar de beste tingel tangel,het is Carl zijn feestje, niets mis mee toch?,en Carl zal best enorm van de muziek en zijn set genieten,hoe jij het beleeft is weer jou manier, ook niets mis mee, leven en laten leven,zelf ook al lang niet meer bezig met onderste uit de kan halen,ben gezegend met een redelijk goede akoestiek in de woonkamer, heb de spullen die altijd al graag wou hebben,dus uiterst tevreden,ben meer aan de slag met goed herstel van vintage luidsprekers en modelbouw op kleine 1/72 schaal, en zo beleeft ieder zijn hobby's,en Carl..vooral blijven posten,lees de stukjes graag hoe je naar je heilige graal gaat,erg interessant!.
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2024, 00:47:11 door Dmt 15 mkII »