Er is denk ik meer aan de hand dan het geen interesse meer hebben in Hifi spullen.
De gevestigde Hifi / High end merken maken , naar mijn idee , producten die in de jaren 80 en 90 blijven hangen.
Daarnaast maken ze, ook naar mijn idee, spullen die niet heel erg goed presteren. Het kan inmiddels allemaal heel veel beter tegen veel minder kosten.
Kijken we alleen naar een DAC. In de hifi winkel kan ik vaak alleen kiezen voor een duur apparaat met matige specs met alleen een prachtig verkooppraatje om e.e.a wat de prijs betreft geloofwaardig te maken.
Dat dure apparaat is vaak veel minder goed dan het veel goedkopere kastje wat ik via het WWW kan bestellen in een goed gesorteerde webshop.
Voorbeeld: Mijn Topping dacje van om en nabij €100,- heeft veel betere specs dan menig dacje van €4000,- of meer.
Ik denk dat er zeker wel belangstelling is voor goed geluid. Maar je hebt allang geen mega dure kasten nodig om serieus goed geluid te krijgen.
Als je goed geluid wil hebben , heb je een goede luisterruimte nodig. Geen mega dure spullen en tuinslang dikke kabels die van Ijslands vulkaanstof zijn gemaakt.
Als je serieus goed personal audio wil hebben dan heb je aan een telefoon een tablet of een laptop en een goed USB Dacje en een betaalbare goede hoofdtelefoon genoeg om ultiem goed geluid te hebben.
Ik vind het niet gek dat de audio verkopende middenstand het zwaar hebben.
Ze moeten misschien stoppen met het verkopen van gebakken audio lucht en moderne goede bataalbare producten gaan verkopen.
Die paar mensen die geld over hebben voor high-end die vinden de audio boetiek of juwelier toch wel. Bentley dealers zijn er ook niet zo heel veel.
ik speel met een setje van Streamer Dac versterker hoofdtelefoon samen €1650,- . En dat klnkt , in mijn oren, zeer goed. Ik geniet van muziek en hoor muziek en geen audiokastjes.
De streamer en de hoofdtelefoon komen bij Wifimedia vandaan , die zitten op een industrieterrein.
De Dac heb ik via marktplaats en heb ik bij een particulier opgehaald. De versterker heb ik besteld bij Thoman.
Okay je moet een beetje zoeken en wat research doen.
Moet ik dan naar de audiojuwelier die me alleen dat probeert aan te smeren waar hij het meeste op kan verdienen? Moet ik me dan hele dure kabels laten aansmeren die voor de kostprijs van rustig zonder lachen en spiervertrekken van de verkoper van €10.000,- en die ook nog moeten inspelen?
Ja meneer deze versterker heeft misschien wat minder goede specs dan die andere die 5000 euro minder kost maar hij klinkt wel veel beter. Hij maakt echt muziek met meer emotie.
De maker van deze versterker heeft zelf uren en uren geluisterd en vind dat deze veel beter muziek maakt. Die kan ik u echt aanraden.
En hoort u het thuis niet kunt u ook altijd nog een speciale voeding kopen en de versterker nog een keer upgraden omdat dat misschien nodig is omdat u vuile stroom thuis heeft.
Dat hoort u niet met de goedkopere versterker omdat die dat niet kan blootleggen.
Moet ik het verhaal nog langer maken? De audiojuwelier pleegt zelfmoord.
Je kunt nu met een telefoon van enkele honderden euro met een USB dacje van 150 euro en een hoofdtelefoon van rond de 100 tot 200 euro meer high-end geluid krijgen dan je met doosjes van enkelen tienduizenden euros kunt krijgen. ik zou dan wel Tidal of Qobuz kiezen of Apple music of Amazon music kiezen boven Spotify. Spotify blijft hangen in de tijd dat datareductie nodig was.
Dat is niet meer nodig.
Kun je het horen? Geen idee. Een en ander hangt voor de volle hondert procent af van de master die gebruikt wordt. De master die de muziekmaatschappij naar de streamingdienst heeft gestuurd.
Oh ja, De diverse streamingdiensten veranderen zelf helemaal totaal nul komma nul niets aan het bestand wat ze streamen naar de klant.
Alleen spotify gebruikt OggVorbis voor de datareductie. Het is meetbaar en aantoonbaar dat je dan iets anders te horen krijgt dan het origineel.
Marcel
p.s ja het klopt dat een 75ohm coax kabel (SPdif)voor overdracht van PCM de juiste is.
En voor Toslink is een net kabeltje met goed passende stekers meer dan supergoed om datzelfde PCM signaal naar de overkant te krijgen.