Auteur Topic: Harbeth luidsprekers  (gelezen 4090 keer)

Audiofreak

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • those oldies but goodies
Harbeth luidsprekers
« Gepost op: 04 juni 2024, 20:22:27 »
Wie heeft er ervaring met Harbeth luidsprekers ?
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
Re: Harbeth luidsprekers
« Reactie #1 Gepost op: 05 juni 2024, 12:41:32 »
Ik heb ze een keer kort gehoord bij de man waar ik de Accuphase van kocht. Maar toen had ik mijn aandacht ergens anders op gericht. ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 05 juni 2024, 13:04:51 »
Ik heb ze een keer kort gehoord bij de man waar ik de Accuphase van kocht. Maar toen had ik mijn aandacht ergens anders op gericht. ;D

Dat kan ik me goed voorstellen Frits !  ;)
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
« Reactie #3 Gepost op: 05 juni 2024, 20:51:53 »
Dat zijn toch die sinaasappelkistjes met zwarte schroeven en vreselijk goede units erin ?
Staan bij mij zeker in de top 5 van beste speakers.
Niet de mooiste qua uiterlijk maar wel vreselijk goed.
Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 05 juni 2024, 20:57:45 »
Dat zijn toch die sinaasappelkistjes met zwarte schroeven en vreselijk goede units erin ?

Het schijnen hele goede weergevers te zijn, maar ik vraag mij af wat ze anders of beter doen dan andere gerespecteerde luidsprekerfabrikanten  :think:

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 05 juni 2024, 21:09:45 »

Het schijnen hele goede weergevers te zijn, maar ik vraag mij af wat ze anders of beter doen dan andere gerespecteerde luidsprekerfabrikanten  :think:

Nou niet schijnen ze zijn gewoon echt goed.
Pin me er niet op vast maar ik geloof dat ze de luidsprekerkast intern helemaal dood maken  (verzwaren)
Verder gebruik maken van dure units en filtering.
Vooral de hele dure monitoren van 10K wegen 38 Kg per stuk en dat is niet voor niets.
En als je er zo naar kijkt is je 1e gedachten... En waarom betaal ik zoveel voor deze speaker... Optisch oogt het namelijk heel cheap

Vintage lover

• Hero Member
  • Platenspelers en zo.
« Reactie #6 Gepost op: 05 juni 2024, 22:24:50 »
Ik heb er twee types van beluisterd.
1x een half uurtje bij het kleinste type, en bij audiomaat hier in Tilburg de grote een uurtje.
Als was er erg van gecharmeerd, ze klonken op zowel zacht en hoger volume erg goed in mijn oren.
Maar goed, het is al jaren geleden.
I love vintage.

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #7 Gepost op: 06 juni 2024, 09:12:06 »
Optisch oogt het namelijk heel cheap

Het beeld is als het ware een knipoog naar de oude BBC monitoren zoals Rogers, die ook zo'n uiterlijke verschijning hadden en toonaangevend waren.
Sommige modellen van B&W ook en later Graham Audio, Falcon, Chartwell enz.

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2024, 10:27:20 »

Het beeld is als het ware een knipoog naar de oude BBC monitoren zoals Rogers, die ook zo'n uiterlijke verschijning hadden en toonaangevend waren.

Ik geloof je direct... maar ik heb daar geen weet van.
De 1e keer dat ik ze zag dacht ik dat ze een grapje maakte omtrent de prijs. Serieus van mening dat ik voor de gek werd gehouden en kon het dan ook maar moeilijk geloven. Totdat er een hele goede demo werd gegeven en de  229 van verbazing openviel, wat een prachtige speaker was dit.
Nou doen lelijke speakers over het algemeen goed bij me... Zo ook verrast door TAD monitoren.

Harbeth vaker tegengekomen door de jaren... als ik dan een zolder had wist ik het wel! ;)

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 07 juni 2024, 12:26:22 »

Ik geloof je direct... maar ik heb daar geen weet van.
De 1e keer dat ik ze zag dacht ik dat ze een grapje maakte omtrent de prijs. Serieus van mening dat ik voor de gek werd gehouden en kon het dan ook maar moeilijk geloven. Totdat er een hele goede demo werd gegeven en de  229 van verbazing openviel, wat een prachtige speaker was dit.
Nou doen lelijke speakers over het algemeen goed bij me... Zo ook verrast door TAD monitoren.

Harbeth vaker tegengekomen door de jaren... als ik dan een zolder had wist ik het wel! ;)

Ik ga me er eens verder in verdiepen.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 08 juni 2024, 10:36:53 »
Stukje geschiedenis:

Maar ook kritisch:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/harbeth-monitor-30-speaker-review.11108/

Maar kijk ook even naar pagina 15 van de discussie na de meting, wat zijn subjectieve ervaring is met deze luidspreker.

Over het algemeen klinken deze luidsprekers vriendelijk en zullen daarom in de smaak vallen. Heb zelf nog niet de gelegenheid gehad om ze te beluisteren.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2024, 11:01:58 door mmuetst »

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #11 Gepost op: 08 juni 2024, 17:38:33 »
Jaren geleden ging het puur over het sausje (men sprak toen over een bult) dat er overheen gedrapeerd was en velen beviel.
Hoe dan ook, de Nederlandse importeur zal je met raad en daad bijstaan.    ;)

klikkerdeklik

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 08 juni 2024, 18:30:42 »
Ben alleen bekend met de oude modellen, rustige pretige weergave, niet saai zoals Dutch & Dutch 8c....daar ging ik van gapen na twee nummers

Carl

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 19 juni 2024, 21:30:19 »
Ik heb de 30 een jaar of 10 geleden een paar weken in huis gehad en vond ze in de huiskamer niet echt goed klinken. Vervolgens heb ik ze op zolder uitgeprobeerd op een Quad 34/306 en dat was wel behoorlijk goed. Ik had ze echter niet willen ruilen voor mijn toenmalige Monitor Audio 20 SE die wel worden genoemd als behorend bij de beste LS ooit gemaakt in Engeland. Ik vind de Harbeths trouwens ook behoorlijk aan de prijs. Erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld Graham.LS 5/7
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2024, 22:22:50 door Carl »

bram freestone

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2024, 06:41:51 »

Altijd een voorkeur gehad voor engelse speakers...meestal vond ik ze te klein....dan blijft over een harbeth kwa grote alleen veels te duur,hieronder een alternatief.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65