Auteur Topic: Wat staat er vandaag op het menu?  (gelezen 432881 keer)

Audiofreak

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #2700 Gepost op: 29 oktober 2024, 12:43:28 »
Stieneke doet er van alles bij, zuur in alle soorten, ik doe alleen uitgebakken spek. makkelijke maaltijd maar wel lekker. Vroeger, voor de Hak potten, kocht je 5 kg bruine bonen. Die moest je eerst een nacht laten weken en dan koken.

Dat ken ik nog van vroeger. We weken nu alleen nog maar zoute snijbonen een nachtje in het water. Met oud en nieuw eten we (ontzoute) snijbonen gemengd met witte bonen, gestampte aardappelen, spek en rookworst.
Dit is een traditie in onze woonplaats die heden ten dage nog maar weinig plaatsgenoten kennen
Dat is ons nieuwjaars eten ook, stamppot snijbonen met witte bonen erdoor, wordt en spek erbij. Dat is traditiegetrouw aan de streek waar je thuis is, in mijn geval Zuidoost Drenthe. Vroeger stond er een Keulse pot bij mijn grootouders in de kelder. Er moest eerst gecontroleerd worden hoe zout het was en of er afgekookt moest worden.

Keulsepot met andijvie en een ronde plank met een steen erop en idem met de zoute snijbonen.
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp; Tuner: Quad FM-4

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
« Reactie #2701 Gepost op: 29 oktober 2024, 15:04:26 »
Er stond een 2e Keulse pot met witte kool en wat zout, dat werd dan zuurkool.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #2702 Gepost op: 29 oktober 2024, 16:42:49 »

Ja en die is me toch lekker !!!
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7

renes

• Hero Member
« Reactie #2703 Gepost op: 29 oktober 2024, 16:51:20 »

Ja, die was veel lekkerder dan wat er nu te koop is in de winkel. Het is allemaal aangepast naar wat de vrouw van de inkoper lekkerder vindt. Net als de andijvie en witlof van tegenwoordig, het bittere is eraf gekweekt.
Waarom de vrouw van de inkoper? De inkoper neemt monsters van het in te kopen product mee naar huis en daar proeft o.a. de vrouw des huizes het en die geeft haar mening. Haar mening is een dikke vinger in de pap want de inkoper valt onder de boekhouders en die hebbe alleen verstand van cijfers en verder nergens van. Ja ik heb mijn bedenkingen over boekhouders, ben een ervaringsdeskundige in hoe dit werkt.

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #2704 Gepost op: 29 oktober 2024, 18:35:52 »

Ja, die was veel lekkerder dan wat er nu te koop is in de winkel. Het is allemaal aangepast naar wat de vrouw van de inkoper lekkerder vindt. Net als de andijvie en witlof van tegenwoordig, het bittere is eraf gekweekt.
Waarom de vrouw van de inkoper? De inkoper neemt monsters van het in te kopen product mee naar huis en daar proeft o.a. de vrouw des huizes het en die geeft haar mening. Haar mening is een dikke vinger in de pap want de inkoper valt onder de boekhouders en die hebbe alleen verstand van cijfers en verder nergens van. Ja ik heb mijn bedenkingen over boekhouders, ben een ervaringsdeskundige in hoe dit werkt.

Ik vind witlof duidelijk anders smaken dan vroeger. Het bittere smaakje is er inderdaad helemaal van af. Hetzelfde vind ik bijvoorbeeld ook met tomaten. Als je vroeger in de tuin langs de tomatenstruiken liep kon je ze heel goed ruiken. Bloemkool smaakte naar mijn idee ook veel voller.

renes

• Hero Member
« Reactie #2705 Gepost op: 30 oktober 2024, 13:34:13 »
Stieneke kweekt tomaten en die smaken heel anders dan die uit de supermarkt. Als je eigen tomaten hebt geproefd laat je supermarkt tomaten liggen.
Stieneke heeft de hele tuin, voor en achter, omgetoverd tot moestuin. Tegen de tuin voor thuis wordt door sommigen raar aangekeken maar we eten er vanaf je kunt oogsten er al uit. Dat mensen er raar tegen aankijken vindt ze ook stiekem wel mooi, net zo tegendraads als ik. 8)

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #2706 Gepost op: 30 oktober 2024, 16:15:30 »
Niks mis met een tuin waaruit je heerlijke dingen kunt halen.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Tempus fugit, memento mori.
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #2707 Gepost op: 31 oktober 2024, 20:10:22 »
Vandaag een quiche gemaakt en het ziet er van de buitenkant prima uit.

Dit was altijd "ons" gerecht, lekker samen kliederen. Ik sneed dan de groenten en andere harde dingen. Mijn beste helft kon dan lekker morsen, klungelen en de boel bij elkaar brengen. We gebruikten een springvorm en dat ging wel eens mis. Deze is voor jou, lief.

Helemaal van scratch zelf gemaakt. Hier het recept, het is gebaseerd op een recept van Jaques Pepin. (voor als ik het zelf niet meer kan terugvinden)

Oven verwarmen op 200℃ bovenwarmte en de steen op 180℃. Dat is dan voor een pizzaoven.
Quichevorm bodemdiameter 20,5 cm
Ovenrooster om de bakvorm iets van de steen te tillen. Kan misschien ook plat op de steen, moet nog uitgeprobeerd worden.

Deeg
  • 100 gram koude ongezouten roomboter in blokjes
  • 180 gram tarwebloem, hier Caputo Nuvola
  • 2 tl suiker
  • 1/2 tl zout
  • 70 gram koud water, was ietwat veel en kan wat minder (maar werkt op zich prima, deeg is dan wat nattig)

In een foodprocessor / keukenmachine pulserend mixen. Is een verrassend simpele manier om bloem en boter te "kneden" tot een bruikbaar deeg.

Bodem voorbakken
Bakvorm invetten met de knijpfles halvarine (bv Becel Original). Deeg in de bakvorm en bakpapier of aluminiumfolie er op. Daarop bakbonen en 30 minuten in de oven.

Vulling
150 gram "Spek voor pannenkoeken" in de magnetron krokant bakken. Tussen keukenpapier 4+ minuten op 750W (moet nog bepaald worden). Daarna in stukjes snijden en dat komt dan op de bodem.

1 ui en 1 prei snijden en aanfruiten in een koekenpan. Eventueel met  knoflook. Dat is dan de tweede laag.
50 gram kaas, dat is dan de derde laag.

2 grote eieren klutsen, aangevuld met 130 gram volle Jersey melk en 130 gram Blue Band voor Koken kookroom. 1/2 tl zout en 1/2 tl peper. Uitgieten in de bakvorm en 40 - 45 minuten in de oven afbakken.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2024, 21:09:12 door dekkersj »
Impulsresponsie: hernoem van "pdf" naar "7z", en uitpakken.
::
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041
De dood is niet het einde, het is onderdeel van de levenscirkel.

renes

• Hero Member
« Reactie #2708 Gepost op: 31 oktober 2024, 20:14:27 »
Die ziet er lekker uit. Toppie!
Wij hadden vandaag iets vergelijkbaars, een bloemkooltaart. Er lagen nog een stuk bloemkool, wat gekookte aardappels en spek in de koelkast, daar heeft Stieneke een taart van gemaakt. Het smaakte goed.

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Tempus fugit, memento mori.
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #2709 Gepost op: 31 oktober 2024, 20:20:41 »
Klinkt goed.

Net een puntje op en dit is gewoon goed gelukt. Quiche loste ook goed, werkt fantastisch. Ik had hem met knijpfles halvarine ingevet.

Groet,
Jacco
Impulsresponsie: hernoem van "pdf" naar "7z", en uitpakken.
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041
De dood is niet het einde, het is onderdeel van de levenscirkel.

renes

• Hero Member
« Reactie #2710 Gepost op: 31 oktober 2024, 20:38:54 »
In margarine zit emulgator dat helpt bij het lossen, helpt daarom beter dan olie en boter. In de koekjesindustrie wordt een emulgator ( lecithine) wel toegevoegd aan het deeg als het koekje niet goed wil lossen van de ovenband.
Dat de quiche goed gaar gebakken is, het deeg laat los van de vorm, helpt mee om deze makkelijk te laten lossen.

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #2711 Gepost op: 31 oktober 2024, 21:31:38 »
Simpel hutspot met hachee

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
« Reactie #2712 Gepost op: 02 november 2024, 19:35:50 »
Frietje en frikandel speciaal.....lekker wah.
Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

renes

• Hero Member
« Reactie #2713 Gepost op: 02 november 2024, 19:47:27 »
Frietje en frikandel speciaal.....lekker wah.
Eindelijk fatsoenlijk eten ;D
Hier vandaag restjesdag, gehaktbal, hutspot, doperwten, aardappelpuree, van alles wat.

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
« Reactie #2714 Gepost op: 03 november 2024, 18:51:15 »
Wat eten we vandaag....

Denk we gaan maar eens op de Italiaanse keuken focussen en zelf een lasagne maken.
Eigengemaakte bechamelsaus, gezeefde tomaten, feta met spinazie en overheerlijke parmezaanse kaas.
Nu lekker in den oven.
Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200