Vandaag een quiche gemaakt en het ziet er van de buitenkant prima uit.
Dit was altijd "ons" gerecht, lekker samen kliederen. Ik sneed dan de groenten en andere harde dingen. Mijn beste helft kon dan lekker morsen, klungelen en de boel bij elkaar brengen. We gebruikten een springvorm en dat ging wel eens mis. Deze is voor jou, lief.

Helemaal van scratch zelf gemaakt. Hier het recept, het is gebaseerd op een recept van Jaques Pepin. (voor als ik het zelf niet meer kan terugvinden)
Oven verwarmen op 200℃ bovenwarmte en de steen op 180℃. Dat is dan voor een pizzaoven.
Quichevorm bodemdiameter 20,5 cm
Ovenrooster om de bakvorm iets van de steen te tillen. Kan misschien ook plat op de steen, moet nog uitgeprobeerd worden.
Deeg- 100 gram koude ongezouten roomboter in blokjes
- 180 gram tarwebloem, hier Caputo Nuvola
- 2 tl suiker
- 1/2 tl zout
- 70 gram koud water, was ietwat veel en kan wat minder (maar werkt op zich prima, deeg is dan wat nattig)
In een foodprocessor / keukenmachine pulserend mixen. Is een verrassend simpele manier om bloem en boter te "kneden" tot een bruikbaar deeg.
Bodem voorbakkenBakvorm invetten met de knijpfles halvarine (bv Becel Original). Deeg in de bakvorm en bakpapier of aluminiumfolie er op. Daarop bakbonen en 30 minuten in de oven.
Vulling150 gram "Spek voor pannenkoeken" in de magnetron krokant bakken. Tussen keukenpapier 4+ minuten op 750W (moet nog bepaald worden). Daarna in stukjes snijden en dat komt dan op de bodem.
1 ui en 1 prei snijden en aanfruiten in een koekenpan. Eventueel met knoflook. Dat is dan de tweede laag.
50 gram kaas, dat is dan de derde laag.
2 grote eieren klutsen, aangevuld met 130 gram volle Jersey melk en 130 gram Blue Band voor Koken kookroom. 1/2 tl zout en 1/2 tl peper. Uitgieten in de bakvorm en 40 - 45 minuten in de oven afbakken.
Groet,
Jacco