Auteur Topic: Wat staat er vandaag op het menu?  (gelezen 265047 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1305 Gepost op: 29 juli 2020, 21:21:36 »
Ja, en waar ze opgegroeid zijn etc etc. Staat allemaal netjes op de verpakking. nog niet de kwaliteit die ik ken van een Duitse slager, of uit de Ardennen. Maar alvast een zeer grote vooruitgang.

Vrijdag staat het koningsmaal op het programma, de Picanha Invertida (staartstuk binnenstebuiten klaargemaakt). Morgenavond het stuk vlees (1670 gram) uit de diepvries halen, komt zo rechtstreeks van de boer. Eens kijken of ik een ster kan verdienen. Ik pieker me suf over de manier van klaarmaken. Een combinatie van indirect dichtbij en veraf op een gietijzeren grill op een verhoging. Met rookgordijn om te beginnen en daarna doorwarmen tot zeg 54 graden Celsius. Slapeloze nachten!

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1306 Gepost op: 01 augustus 2020, 17:45:56 »
Zojuist de laatste hand gelegd aan een rijsttafel voor 8 personen en nu zweet ik me helemaal k...t !

nasi goreng
ajam ketjap
rendang
sambal goreng telor
sambal goreng boontjes
gefruite uitjes
zelfgemaakte Javaans/Surinaamse sambal
kroepoek
seroendeng

Dat wordt selamat makan !

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1307 Gepost op: 01 augustus 2020, 17:51:34 »
Smakelijk!

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1308 Gepost op: 01 augustus 2020, 17:53:10 »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1309 Gepost op: 01 augustus 2020, 18:47:25 »
Dankjewel Jacco & Paul. Kennelijk smaakte het eten goed wnt ze hebben werkelijk alles opgegeten  !

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1310 Gepost op: 01 augustus 2020, 18:50:12 »
Hoe maak je die sambal eigenlijk? Heb ik nog nooit gemaakt.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1311 Gepost op: 01 augustus 2020, 19:23:00 »
Hoe maak je die sambal eigenlijk? Heb ik nog nooit gemaakt.

Groet,
Jacco

Heel eenvoudig Jacco. Uitjes en knoflook fruiten, één madame Jeanette en 2 tot 3 rode pepers toevoegen (fijnhakken of kneuzen) even mee laten sudderen en dan een eetlepel azijn en 2 klontjes suiker toevoegen en inkoken tot het vocht grotendeels verdampt is.

De hoeveelheid madame Jeanette en rode peper hangt af van de pittigheid die je het gerecht wil toekennen.
Kijk uit me de madame Jeanette, want je moet net als bij de rode peper de zaadjes verwijderen en veeg daarna niet per ongeluk met je vingers in je ogen.


Op het internet kun je overigens zat verschillende sambal recepten vinden
Men vond deze sambal lekker fris van smaak !.



« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2020, 19:42:28 door Audiofreak »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1312 Gepost op: 01 augustus 2020, 21:04:35 »
Was een tijdje terug in een Toko in Den Haag, door de vele soorten zie je de sambal niet meer. Daar stonden zeker 40 tot 50 soorten sambal.
Heb wel eens een pot sambal gekregen van een Molukse mevrouw toen ik bij Vanderheul in Assen werkte. Dat is wel andere koek dan sambal van Conimex. Ben niet bang voor pittig of scherp maar dat deed gewoon zeer. De mevrouw het gemaakt had deed altijd een eetlepel door een kop soep, groentesoep wordt dan ineens rood als tomatensoep en voor de niet ingewijden niet te eten zo scherp.
http://www.food-info.net/nl/national/ww-peper.htm
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2020, 21:06:09 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1313 Gepost op: 01 augustus 2020, 21:52:52 »
Ik heb veel Molukse feesten meegemaakt en daar was natuurlijk altijd sambal bij. Volgens strenge regels gemaakt door de oudere dames.
Sommigen zeer heet, maar de meeste zeer smakelijk en in hitte zeer variërend. Vandaar dat ik nog regelmatig in Assen de toko plunder.
Mocht dat niet lukken, dan koop ik Koningsvögel sambal.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1314 Gepost op: 01 augustus 2020, 21:53:29 »
Was een tijdje terug in een Toko in Den Haag, door de vele soorten zie je de sambal niet meer. Daar stonden zeker 40 tot 50 soorten sambal.
Heb wel eens een pot sambal gekregen van een Molukse mevrouw toen ik bij Vanderheul in Assen werkte. Dat is wel andere koek dan sambal van Conimex. Ben niet bang voor pittig of scherp maar dat deed gewoon zeer. De mevrouw het gemaakt had deed altijd een eetlepel door een kop soep, groentesoep wordt dan ineens rood als tomatensoep en voor de niet ingewijden niet te eten zo scherp.
http://www.food-info.net/nl/national/ww-peper.htm
Ik vind Conimex  producten niet zo smakelijk en vaak aan de zoute kant. Ik maak de boemboes liever zelf met verse kruiden.
Als je toch een kant en klare boemboe wilt gebruiken neem dan bijvoorbeeld een boemboe van Koningsvogel.

http://www.koningsvogel.nl/recepten

Als jezelf een sambal maakt kun je ook zelf bepalen hoe pittig of je hem maakt. Ik heb één keer in mijn leven Indonesisch eten (van een toko) gehad wat zo heet was, dat ik na het eten geen gevoel meer in mijn lippen had en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2020, 22:03:33 door Audiofreak »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1315 Gepost op: 01 augustus 2020, 22:24:38 »
Ik zei Conimex als vergelijking van een product uit de supermarkt. Wij hebben het nooit want we kopen dat soort dingen bij de toko of in Grunn of in Den Haag. Samen met sojasauce en een heleboel andere oosterse dingen.
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1316 Gepost op: 02 augustus 2020, 09:53:32 »
Ga er binnenkort eens naar kijken, eerst mijn zuurdesem cultuur kweken. Ik ben namelijk op zoek naar een smakelijke sambal voor bij de frietjes.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1317 Gepost op: 02 augustus 2020, 10:51:28 »
Ga er binnenkort eens naar kijken, eerst mijn zuurdesem cultuur kweken. Ik ben namelijk op zoek naar een smakelijke sambal voor bij de frietjes.

Groet,
Jacco
Jacco, de keuze is reuze en kijk maar eens wat rond op het internet. De bekendste soorten zijn sambal oelek, sambal badjak, sambal brandal en sambal manis (manis = zoet).

De sambal die ik eerder omschreef is een eigen creatie met een Surinaams (Madam Jeanette) en een Indonesisch  (lombok = rode peper) tintje.

Sambal oelek is de meest pure vorm.

Even wat anders !Als je eens met een klassiek gerecht aan het experimenteren wilt gaan moet je eens een Entrecote beurre café de Paris bereiden. Behoudens een goede entrecote heb je voor de beurre de Paris zo'n 25 ingrediënten nodig. (ik denk niet dat die allemaal in jouw keukenkastje staan).
Dit is werkelijk een culinair topgerecht.

« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2020, 11:08:17 door Audiofreak »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1318 Gepost op: 02 augustus 2020, 22:38:26 »
Misschien ga ik wel eens zoiets maken. Ziet er goed uit. De kappertjes zijn hier niet aanwezig omdat mijn betere helft daar niet van houdt. Verder missen alleen de marjolein, de dille en de dragon. Hoewel die laatste er eigenlijk wel zou moeten zijn. Ansjovis houd ik dan weer niet van, maar is hier in deze contreien goed aan te komen. Staat de streek om bekend zelfs.

Hier stond vandaag een ogenschijnlijk eenvoudig menu op. Zelf hamburgerbroodjes bakken, die ik helemaal naar de haaien heb geholpen. Kennelijk zat er nogal wat vijandelijk gist in het witbier dat ik uitgekozen had. Vorige keer ging het met pils als een tierelier... Anyway, de hamburgers zijn wel erg goed geslaagd. Zo lust ik ze tenminste. Voor twee personen (en zes burgers van zeg ruim 100 gram):
- 300 gram half-om-half gehakt
- 300 gram tartaar
- 1 tl chipotle poeder
- 1 tl kaneel
- 1 tl kardemom
- 1 el provencaalse kruiden
- 2 el zoutverlaagde sojasaus
- 1 el worcester saus
- 1/2 rode ui gesnipperd, fijn brunoise gesneden
- 1 ei, die gebruik je ook om de broodjes te glazen en sesamzaadjes op te strooien
- 1 beschuit of paneermeel
- beetje peper
- 3 teentjes knoflook

Inmiddels al wel wat variatie hierop bedacht, kaneel en kardemom halveren en 1 tl mosterzaad erbij. Chipotle mag ook wel 2 tl worden, denk ik. Iets van tabasco past ook wel, niet te veel overigens. En dan voor de liefhebber wat blauwaderkaas gekruimeld door het gehakt kneden.

Met de hamburgerpers van de HEMA (die ik van de kleine grote held voor mijn verjaardag heb gekregen) maak je burgers die netjes in een pita passen.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2020, 22:50:12 door dekkersj »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1319 Gepost op: 03 augustus 2020, 00:23:42 »
Als je een vleesgerecht eens wil ondersteunen met een lekker aardappelgerecht dan kun je daarvoor roseval aardappeltjes gebruiken

Ingrediënten

750 gr roseval aardappeltjes wassen en in stukken gesneden (in de schil laten) in een ovenschaal doen
3 tot 5 teentjes knoflook, uit de knoflookpers
2 takjes verse rozemarijn
enkele takjes verse tijm
30 gr fijn geraspte parmesaanse kaas
versgemalen zout en peper
3 tot 5 eetlepels olijfolie
verse gehakte peterselie

oven 10 minuten voorverwarmen

de aardappeltjes in een ovenschaal bestrooien met zeezout en vers gemalen witte peper
de knoflook en de parmezaanse kaas toevoegen en door de aardappeltjes mengen
de takjes tijm en rozemarijn tussen de aardappeltjes wegwerken
de aardappeltjes met olijfolie besprenkelen en 20 tot 25 minuten in de oven laten garen

Als de aardappeltjes gaar zijn de gehakte peterselie en eventueel nog wat zeezout over de aardappeltjes strooien
De takjes tijm en rozemarijn verwijderen..