Auteur Topic: Wat staat er vandaag op het menu?  (gelezen 268238 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1575 Gepost op: 06 mei 2021, 21:57:47 »
Doe een keer een test, wie weet.
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1576 Gepost op: 06 mei 2021, 22:00:45 »
Het feit dat het een E-nummer is, geeft aan dat er veel onderzoek naar is gedaan en een van de veiligste producten is. Anders krijgt het niet een dergelijk "predikaat". Ik ken de verschijnselen en ook dat er veel controverse over is, misschien toch een andere oorzaak?

Maar goed, het is iets wat je zelf niet hoeft toe te voegen natuurlijk. Ik zou er zelf voorzichtig mee zijn omdat het toch ook een zout is, weliswaar met een umami versterkende smaak. Kan ook met champignons denk ik dan.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1577 Gepost op: 06 mei 2021, 22:02:50 »
Doe een keer een test, wie weet.
Dat hoeft niet, want we kennen de uitkomst en dat heeft niets te maken met inbeelding. Ik heb zelf ook weleens ve-tsin in de keuken gebruikt zonder dat ze dat wist en ze reageerde er vrijwel onmiddellijk na het eten op met een opgejaagd gevoel.

Maar nogmaals, dat gaat niet voor een ieder op en de meeste mensen zullen er totaal geen last van hebben.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1578 Gepost op: 06 mei 2021, 22:08:40 »
Het feit dat het een E-nummer is, geeft aan dat er veel onderzoek naar is gedaan en een van de veiligste producten is. Anders krijgt het niet een dergelijk "predikaat". Ik ken de verschijnselen en ook dat er veel controverse over is, misschien toch een andere oorzaak?

Maar goed, het is iets wat je zelf niet hoeft toe te voegen natuurlijk. Ik zou er zelf voorzichtig mee zijn omdat het toch ook een zout is, weliswaar met een umami versterkende smaak. Kan ook met champignons denk ik dan.

Groet,
Jacco

Het gaat ook niet om een grote groep mensen, maar wel om mensen met een intolerantie voor die stof.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1579 Gepost op: 06 mei 2021, 22:11:11 »
Uitkijken dus. Maggi uit het flesje is ook een voorbeeld van smaakversterking, net als tomaten, sardientjes, oude en Parmezaanse kaas. Allemaal producten die een extra smaak geven aan veel gerechten, het puntje op de i.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1580 Gepost op: 06 mei 2021, 22:12:22 »
Uitkijken dus. Maggi uit het flesje is ook een voorbeeld van smaakversterking, net als tomaten, sardientjes, oude en Parmezaanse kaas. Allemaal producten die een extra smaak geven aan veel gerechten, het puntje op de i.

Tja en vaak heel lekker !
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2021, 22:14:58 door Audiofreak »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1581 Gepost op: 06 mei 2021, 22:18:57 »
Het lekkerste is vaak niet het beste. Komt bij dat de door-eet-factor een belangrijk onderdeel is van productontwikkeling.
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1582 Gepost op: 06 mei 2021, 22:20:12 »
Ja, hier wordt ook gewag gemaakt van een bamisoort die niet in de supermarkt te verkrijgen is. Dit lijkt toch het begin te zijn van de speurtocht.


Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1583 Gepost op: 06 mei 2021, 22:25:18 »
Ja, hier wordt ook gewag gemaakt van een bamisoort die niet in de supermarkt te verkrijgen is. Dit lijkt toch het begin te zijn van de speurtocht.


Groet,
Jacco
Voor een goede bami kun je beter naar een toko gaan. Ik ga sowieso voor mijn Indonesische of Chinese creaties naar een goede toko.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1584 Gepost op: 06 mei 2021, 22:29:26 »
En hier wordt trouwens ook ve-tsin gebruikt.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1585 Gepost op: 06 mei 2021, 22:31:19 »
En hier wordt trouwens ook ve-tsin gebruikt.

Groet,
Jacco
Ja, waarom ook niet als geen van de gezinsleden er achteraf geen last van heeft !

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1586 Gepost op: 06 mei 2021, 22:43:26 »
Nou ja, ik heb het hier niet in de kast staan dus hier gaat het dan gewoon zonder.

Maar, de grote vraag is natuurlijk: kan dit ook op de barbecue (en waarom niet) en hoe zou het dan smaken? De bami koken zal wel lukken en daarna wokken wellicht ook wel. Ik heb immers een gietijzeren wok.

Groet,
Jacco

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1587 Gepost op: 06 mei 2021, 22:49:36 »
Je hebt een hoge temperatuur nodig en dat lukt met een BBQ wel.
In de toko heb je wel meer keus dan in het Chinees/Indisch schap in de supermarkt. Bij de Chinees krijg je dikkere stevige bami, er zit beet aan.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2021, 23:36:07 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1588 Gepost op: 11 mei 2021, 18:43:19 »
Vanmiddag de prettige mededeling dat mijn betere helft zichzelf te goed gedaan heeft met studiedag-eten, hetgeen uitstekend verzorgd was zo te horen. Voor mij betekent het dat ik mijn eigen maaltje bij elkaar moet jagen. Yeah!

Net in braadstoombakjes gedaan: platte ribben in cassis en gekruid met souvlaki kruiden. Of het wat is? Geen idee, ga ik straks achter komen. En een kleine aardappel ingeprikt en gaat zo gepoft worden. Of het wat is? Ik denk het wel. Wortel en witte koolsalade is er nog ruim. Of dat wat is? Nee, maar die vezels etc moet ik wel hebben.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1589 Gepost op: 11 mei 2021, 18:46:22 »
Vanmiddag de prettige mededeling dat mijn betere helft zichzelf te goed gedaan heeft met studiedag-eten, hetgeen uitstekend verzorgd was zo te horen. Voor mij betekent het dat ik mijn eigen maaltje bij elkaar moet jagen. Yeah!

Net in braadstoombakjes gedaan: platte ribben in cassis en gekruid met souvlaki kruiden. Of het wat is? Geen idee, ga ik straks achter komen. En een kleine aardappel ingeprikt en gaat zo gepoft worden. Of het wat is? Ik denk het wel. Wortel en witte koolsalade is er nog ruim. Of dat wat is? Nee, maar die vezels etc moet ik wel hebben.

Groet,
Jacco

Waar haal je die receptuur vandaan ?