Ik snap sowieso niet dat jij je gaat verdiepen in een breedbander en er vervolgens achter komt dat die dingen niet voldoen. Fijn dat ze een mooi midden hebben maar waarom denk jij dat er tweeters en woofers zijn uitgevonden? En vervolgens ga jij naar een breedbander luisteren en je afvragen of het met een 8" beter kan klinken?
Heb jij je weleens afgevraagd waarom breedbanders niet de standaard zijn in audioland??? Ik kan je wel vertellen waarom hoor. Kom eens luisteren naar een echte speaker.
grts Dick
Heel voorzichtig zeg ik dan dat breedbanders in hoofdtelefoons wel de standaard zijn. Zelfs helemaal ongefilterd.
Maar ik zeg ook excuses, het gaat hier over luidsprekers.
Ik weet uit ervaring dat breedbandluidsprekers heel weinig fout doen maar ook heel veel niet kunnen.
Ze kunnen absoluut magisch klinken.
En ik lees hier ook met belangstelling.
Marcel
Nou, daar zeg je zowat. Hoofdtelefoons. Daar had ik het met m’n audiomaat nog over ivm zijn Sennheiser HD800 hoofdtelefoon. Deze heeft 5cm drivers. Da’s maar 2cm kleiner in diagonaal er mijn drivers 🫢
En als je dan hoort wat voor volwassenen geluid er uit m’n kleine speakers komt.. Wel apart hoor.
Tja.. wat kleine breedbanders dan niet kunnen. Heel diep en heel hoog. Wat betreft dit laatste is het niet echt boeiend gezien we dat toch niet horen. Het laag is natuurlijk een ander verhaal.
En toch kan ik het dan ook niet laten te refereren aan de testen van HifiFreak en dat hij mensen dubbel blind heeft laten luisteren naar goedkope 8cm breedbanders en deze mensen waren nadien stomverbaasd. Dat er zo’n mooi en compleet geluid uit die speakers kwam.
Ik roep altijd maar naar audiofielen die vaak met de mooiste verhalen komen over hoe iets werkt in audioland, dat we vooral luisteren met onze ogen! Als we het enkel op gehoor moeten doen valt 99% van de grootspraak knetterhard door de spreekwoordelijke mand en blijft er niets over van de grote claims die men eerder deed.
Ik luister vooral in dit laatste perspectief naar audio/muziek