Auteur Topic: Wat is van belang?  (gelezen 16949 keer)

Focal

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
Re: Wat is van belang?
« Reactie #45 Gepost op: 24 januari 2024, 18:10:51 »
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden....en sommige mensen willen misschien niet eens naar Rome.
Precies dat

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #46 Gepost op: 24 januari 2024, 18:18:53 »
Ik snap sowieso niet dat jij je gaat verdiepen in een breedbander en er vervolgens achter komt dat die dingen niet voldoen. Fijn dat ze een mooi midden hebben maar waarom denk jij dat er tweeters en woofers zijn uitgevonden?  En vervolgens ga jij naar een breedbander luisteren en je afvragen of het met een 8" beter kan klinken???? Heb jij je weleens afgevraagd waarom breedbanders niet de standaard zijn in audioland??? Ik kan je wel vertellen waarom hoor. Kom eens luisteren naar een echte speaker.

grts Dick
speel hier met een van de beste tannoy's ooit gebouwd, namelijk de Dmt 15mkII, kasten zelf gebouwd naar exacte specs van tannoy, alleen stuk zwaarder, originele wegen 45kg,mijn versie ruim 65kg, 140 liter netto, 15" papieren tulipwafeguide unit met een rendement van 101db en een zeer fase reine weergave...en toch bouw ik kleine breedband kasten, units van 7cm tot max 12cm, liefst zonder corretie, dus filterloos...en dat is nu net de truuk,geen rommel van spoelen en condensatoren =is fase verschuiven hoe goed het ontwerp ook is...snachts met weinig of geen omgeving lawaai, klein bezetting muziek en liefst aangestuurd met een single end buizenversterker, heeft iets magisch...je moet alleen geen metal of volledig orkest op oorlog sterkte willen spelen...en Dick,scroll lekker door naar wat jij interessant vindt en blijft weg uit dit draadje.

Focal

• Hero Member
Wat is van belang?
« Reactie #47 Gepost op: 24 januari 2024, 20:38:00 »
Ik snap sowieso niet dat jij je gaat verdiepen in een breedbander en er vervolgens achter komt dat die dingen niet voldoen. Fijn dat ze een mooi midden hebben maar waarom denk jij dat er tweeters en woofers zijn uitgevonden?  En vervolgens ga jij naar een breedbander luisteren en je afvragen of het met een 8" beter kan klinken???? Heb jij je weleens afgevraagd waarom breedbanders niet de standaard zijn in audioland??? Ik kan je wel vertellen waarom hoor. Kom eens luisteren naar een echte speaker.

grts Dick
speel hier met een van de beste tannoy's ooit gebouwd, namelijk de Dmt 15mkII, kasten zelf gebouwd naar exacte specs van tannoy, alleen stuk zwaarder, originele wegen 45kg,mijn versie ruim 65kg, 140 liter netto, 15" papieren tulipwafeguide unit met een rendement van 101db en een zeer fase reine weergave...en toch bouw ik kleine breedband kasten, units van 7cm tot max 12cm, liefst zonder corretie, dus filterloos...en dat is nu net de truuk,geen rommel van spoelen en condensatoren =is fase verschuiven hoe goed het ontwerp ook is...snachts met weinig of geen omgeving lawaai, klein bezetting muziek en liefst aangestuurd met een single end buizenversterker, heeft iets magisch...je moet alleen geen metal of volledig orkest op oorlog sterkte willen spelen...en Dick,scroll lekker door naar wat jij interessant vindt en blijft weg uit dit draadje.
Dát is dus ook precies wat ik merk, je lijkt echt naar de opname te luisteren. Is er meer micro dynamiek dan ik met m’n andere speakers heb bemerkt. Er fijne details komen gewoon bovendrijven.
Denk ook echt dat het gunstig is dat er geen filter tussen zit.  Het is heel direct en realistisch allemaal.

Natuurlijk weet ik dat ik met dit soort speakers geen rockconcert of groot klassiek orkest kan neerzetten.  Nee, ik luister vooral akoestisch/instrumentaal werk. Het liefst klein intiem werk.
Het is gewoon levendig.  Dit gezegd hebbende blijft het een raar gezicht met zulke kleine drivers wat er dan aan muziek uitkomt.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2024, 20:54:33 door Focal »

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #48 Gepost op: 24 januari 2024, 20:49:50 »

grts Dick
Dát is dus ook precies wat ik merk, je lijkt echt naar de opname te luisteren. Is er meer micro dynamiek dan ik met m’n andere speakers heb bemerkt. Er fijne details komen gewoon bovendrijven.

Natuurlijk weet ik dat ik met dit soort speakers geen rockconcert of groot klassiek orkest kan neerzetten.  Nee, ik luister vooral akoestisch/instrumentaal werk. Het liefst klein intiem werk.
Het is gewoon levendig.  Dit gezegd hebbende blijft het een raar gezicht met zulke kleine drivers wat er dan aan muziek uitkomt.
pressies,daarom meerdere wegen hier, Rush op de Tannoy en Miles kind off bleu op breedband van 7cm tot max 12cm...

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #49 Gepost op: 24 januari 2024, 22:14:02 »

grts Dick

Heel voorzichtig zeg ik dan dat breedbanders in hoofdtelefoons wel de standaard zijn.   Zelfs helemaal ongefilterd.
Maar ik zeg ook excuses, het gaat hier over luidsprekers.

Ik weet uit ervaring dat breedbandluidsprekers heel weinig fout doen maar ook heel veel niet kunnen.
Ze kunnen absoluut magisch klinken.   

En ik lees hier ook met belangstelling. 

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.

Focal

• Hero Member
« Reactie #50 Gepost op: 25 januari 2024, 13:29:14 »

grts Dick

Heel voorzichtig zeg ik dan dat breedbanders in hoofdtelefoons wel de standaard zijn.   Zelfs helemaal ongefilterd.
Maar ik zeg ook excuses, het gaat hier over luidsprekers.

Ik weet uit ervaring dat breedbandluidsprekers heel weinig fout doen maar ook heel veel niet kunnen.
Ze kunnen absoluut magisch klinken.   

En ik lees hier ook met belangstelling. 

Marcel
Nou, daar zeg je zowat. Hoofdtelefoons.  Daar had ik het met m’n audiomaat nog over ivm zijn Sennheiser HD800 hoofdtelefoon. Deze heeft 5cm drivers.  Da’s maar 2cm kleiner in diagonaal er mijn drivers 🫢
En als je dan hoort wat voor volwassenen geluid er uit m’n kleine speakers komt..  Wel apart hoor.

Tja.. wat kleine breedbanders dan niet kunnen. Heel diep en heel hoog.  Wat betreft dit laatste is het niet echt boeiend gezien we dat toch niet horen. Het laag is natuurlijk een ander verhaal.
En toch kan ik het dan ook niet laten te refereren aan de testen van HifiFreak en dat hij mensen dubbel blind heeft laten luisteren naar goedkope 8cm breedbanders en deze mensen waren nadien stomverbaasd. Dat er zo’n mooi en compleet geluid uit die speakers kwam.
Ik roep altijd maar naar audiofielen die vaak met de mooiste verhalen komen over hoe iets werkt in audioland, dat we vooral luisteren met onze ogen!   Als we het enkel op gehoor moeten doen valt 99% van de grootspraak knetterhard door de spreekwoordelijke mand en blijft er niets over van de grote claims die men eerder deed.

Ik luister vooral in dit laatste perspectief naar audio/muziek

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
« Reactie #51 Gepost op: 25 januari 2024, 16:46:01 »
Als je niet weet waar je naar luistert is bijna onmogelijk om aan te duiden waar je naar luistert.
Ik heb 2 soorten luidsprekers, Jean Marie Reynaud Sonate en B&W cdm7nt. Als ik op zolder kom en er speelt wat maar ik weet niet welke kan ik niet zeggen wat er speelt. Ga ik ze met elkaar vergelijken hebben de B&W's de voorkeur.
Eens buizen altijd buizen.

Focal

• Hero Member
« Reactie #52 Gepost op: 25 januari 2024, 17:15:09 »
Als je niet weet waar je naar luistert is bijna onmogelijk om aan te duiden waar je naar luistert.
Ik heb 2 soorten luidsprekers, Jean Marie Reynaud Sonate en B&W cdm7nt. Als ik op zolder kom en er speelt wat maar ik weet niet welke kan ik niet zeggen wat er speelt. Ga ik ze met elkaar vergelijken hebben de B&W's de voorkeur.
Juist. En daarom zeg ik in zóveel audiofora/audio groepen op FB dat men vooral met hun ogen luistert.   Men heeft van te voren al zaken opgezocht, het ingedeeld of het goed/slecht is. Welk segment. Of men ziet de apparatuur en velt al snel een oordeel in welke categorie de spullen horen en daarmee wat z’n oordeel ongeveer gaat zijn vóórdat diegene geluisterd heeft.   Zo gaat zowat elk oordeel in audioland.

Wat mist er dan bij de Sonate t.o.z van de cdm7nt?
Beide lijken heel dikke prima speakers!

renes

• Hero Member
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
« Reactie #53 Gepost op: 25 januari 2024, 17:45:24 »
Ik mis in de JMR een beetje het midden, maar andere luisteraars vinden dat weer een pluspunt van de JMR. Ik neem maar aan dat er daarom zoveel soorten luidsprekers bestaan en zoveel soorten muziek voor ieder wat wils. Ik luister veel naar blues, jazz en americana en daar doen de B&W's het prima op in combinatie met buizenversterking.
Ik las dat jouw luidsprekers prijzig zijn, zou er dan niet aan gaan verbouwen. Misschien inruilen voor iets wat meer jouw smaak is. Of het veranderen moet de audiohobby op zich zijn.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2024, 17:49:20 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Focal

• Hero Member
« Reactie #54 Gepost op: 25 januari 2024, 19:59:12 »
Ik mis in de JMR een beetje het midden, maar andere luisteraars vinden dat weer een pluspunt van de JMR. Ik neem maar aan dat er daarom zoveel soorten luidsprekers bestaan en zoveel soorten muziek voor ieder wat wils. Ik luister veel naar blues, jazz en americana en daar doen de B&W's het prima op in combinatie met buizenversterking.
Ik las dat jouw luidsprekers prijzig zijn, zou er dan niet aan gaan verbouwen. Misschien inruilen voor iets wat meer jouw smaak is. Of het veranderen moet de audiohobby op zich zijn.
Kán. Ik merk dat vooral bij de wat oudere B&W’s het hoog best afloopt en dat die bij de JMR weer wat vlakker kan zijn wat dan de indruk van een minder midden heeft.
Heb zelf véél met roomcorrectie/dsp gespeeld en weet hoezeer een beetje minder/meer  laag/midden/hoog van invloed is op de beleving én andere (laag/midden/hoog) gebieden.  0.5db meer hoog heeft al het effect dat het laag minder krachtig is bijvoorbeeld.   Wel erg leuk om te ervaren wat zulke dingen doen vind ik.

Tja.. vindt verbouwen dan een echt groot woord. Het is gewoon een driver verwisselen.
Máár, ik ga nog niks doen hoor.   Ben hooguit aan het verkennen of het überhaupt een optie is.
En,.. zo duur zijn die drivers nou ook weer niet. Een goeie zit zo tussen een €60 - €120 p.st ongeveer.  Tja..

Maar goed, vergeet niet. Deze drivers zijn dan custom made (al klinkt dat deftiger dan het is) kan ik ze niet bijbestellen. Is ook nuttig te weten dat er andere opties zijn vind ik.

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #55 Gepost op: 26 januari 2024, 09:08:45 »
Juist. En daarom zeg ik in zóveel audiofora/audio groepen op FB dat men vooral met hun ogen luistert.    .....................

Maar vooral op FB wil die categorie, met veelal gebrek aan ervaring en kennis uit de blaadjes, helemaal niet geconfronteerd worden.
Als ze dan geconfronteerd worden met een ander geluid of een ervaring opdoen, zoals ik bij herhaling beschreven heb, vallen ze bij zichzelf van hun voetstuk en  gaan ze in de verdediging en brengen ze zaken in die geen hout snijden.  De gemoederen lopen dan hoog op en krijgen ze bijval van die of gene die aan de hobby verdient.  Ik meng me al helemaal niet meer in die discussie en heb de meeste van die clubjes al lang geleden vaarwel gezegd.

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #56 Gepost op: 26 januari 2024, 12:43:08 »
Juist. En daarom zeg ik in zóveel audiofora/audio groepen op FB dat men vooral met hun ogen luistert.    .....................

Maar vooral op FB wil die categorie, met veelal gebrek aan ervaring en kennis uit de blaadjes, helemaal niet geconfronteerd worden.
Als ze dan geconfronteerd worden met een ander geluid of een ervaring opdoen, zoals ik bij herhaling beschreven heb, vallen ze bij zichzelf van hun voetstuk en  gaan ze in de verdediging en brengen ze zaken in die geen hout snijden.  De gemoederen lopen dan hoog op en krijgen ze bijval van die of gene die aan de hobby verdient.  Ik meng me al helemaal niet meer in die discussie en heb de meeste van die clubjes al lang geleden vaarwel gezegd.
maar dat speelt ook op diverse audio forums,zo is een forum met jomanda voodoo, als je daar kritisch bent,wordt je geband....

Focal

• Hero Member
« Reactie #57 Gepost op: 26 januari 2024, 12:46:37 »

maar dat speelt ook op diverse audio forums,zo is een forum met jomanda voodoo, als je daar kritisch bent,wordt je geband....
Dat ben ik dus ook meermaals 🫣

Je hoeft alleen maar kritische vragen te stellen.  Niemand wil eens beter naar zichzelf kijken. Iedereen wil liever constant in hetzelfde rondje blijven lullen.  Zo wordt je toch niet wijzer denk ik dan

Maar goed, da’s een ander topic.

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #58 Gepost op: 26 januari 2024, 13:27:41 »
Ik heb wel eens van die 'Jomanda behandelde ' apparatuur gerepareerd. Bijenwas, kurk en andere zooi erin plakken en verbeteren op afstand konden ze als de beste maar 'hands on' repareren viel buiten de competenties.
An inability to grasp science is no argument against it....

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #59 Gepost op: 26 januari 2024, 14:06:22 »
Ik heb wel eens van die 'Jomanda behandelde ' apparatuur gerepareerd. Bijenwas, kurk en andere zooi erin plakken en verbeteren op afstand konden ze als de beste maar 'hands on' repareren viel buiten de competenties.
ben is een keer gaan luisteren van zo'n voodoo set...na twee  minuten melde ik dat de tweeters uit fase stonden en 1 bas luidspreker niet de goede crossover had..vraag me dan werkelijk af wat men dan wel hoort