Auteur Topic: Ribbon tweeter, welke? Bestaande zelfbouwspeakers redesigned  (gelezen 6451 keer)

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Ribbon tweeter, welke? Bestaande zelfbouwspeakers redesigned
« Reactie #15 Gepost op: 18 december 2023, 13:51:16 »
Niet alles moet je geloven wat ze bij Hifi.nl schrijven.   ;)

De basis is een AMT, zie info in deze link, die ze naar zeggen onderhanden genomen hebben.

Ze zijn die AMT's pas gaan gebruiken toen ze het bedrijf A.R.E.S. overnamen van Klaus Heinz die voor hij Adam Audio begon, o.a. de merken A.R.E.S en Arcus  startte.

Link: https://hifi-wiki.com/index.php/Arcus

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

• Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • Tempus fugit, memento mori.
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #16 Gepost op: 18 december 2023, 21:57:16 »
Aan de andere kant, waarom moet het een ribbon zijn? Ik ben even verder aan het kijken geweest en Visaton heeft best een aardig alternatief voor de G 25 FFL. Die laatste heeft deze grafiek (waarbij het zij opgemerkt dat anno 1998 de grafiek er anders uit zag (!)):

En een high end alternatief zou dit dan worden (zegge en schrijve 175 euro):

Ja, dit is dan bij 1 watt op 1 meter afstand. Wellicht dat het anders cq dramatisch gaat worden bij hoge belastingen. Ik zou nu even niet weten waarom ik uberhaupt een ribbon zou willen?

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 18 december 2023, 22:07:26 door dekkersj »
Impulsresponsie: hernoem van "pdf" naar "7z", en uitpakken.
::
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041
De dood is niet het einde, het is onderdeel van de levenscirkel.

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #17 Gepost op: 18 december 2023, 22:47:42 »
Niet alles moet je geloven wat ze bij Hifi.nl schrijven.   ;)

De basis is een AMT, zie info in deze link, die ze naar zeggen onderhanden genomen hebben.

Ze zijn die AMT's pas gaan gebruiken toen ze het bedrijf A.R.E.S. overnamen van Klaus Heinz die voor hij Adam Audio begon, o.a. de merken A.R.E.S en Arcus  startte.

Link: https://hifi-wiki.com/index.php/Arcus

Interessant leesvoer. Dank!
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #18 Gepost op: 18 december 2023, 23:31:23 »
Aan de andere kant, waarom moet het een ribbon zijn? Ik ben even verder aan het kijken geweest en Visaton heeft best een aardig alternatief voor de G 25 FFL. Die laatste heeft deze grafiek (waarbij het zij opgemerkt dat anno 1998 de grafiek er anders uit zag (!)):

En een high end alternatief zou dit dan worden (zegge en schrijve 175 euro):

Ja, dit is dan bij 1 watt op 1 meter afstand. Wellicht dat het anders cq dramatisch gaat worden bij hoge belastingen. Ik zou nu even niet weten waarom ik uberhaupt een ribbon zou willen?

Groet,
Jacco
waarom een ribbon? Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden, de getoonde visaton tweeter is een hele mooie, maar wel vreemd dat je 175 euro voor een unit uit wil geven,met de vraag in je opening post voor "goedkoope" oplossing, vind namelijk behoorlijk aan de prijs,zeker met de visaton ws 130 als laagdriver,zeker een goed woofertje hoor,zelf altijd in mijn auto' gebruikt,zou zelf dan een klasse betere woofer paken,een SBS b.v,ga je toch nog een ribbon als optie bekijken,dan zou je is naar de Fountek NeoCd 2.0 (169euro)kijken,enorm rendement 97db die je dus behoorlijk moet dempen, verhoogt behoorlijk de belastbaarheid en reduceert de vervorming, gaat immers met twee vingers in de neus spelen,zijn maar wat gedachtes hoor,wie ben ik! grtz uit rotjeknor

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #19 Gepost op: 19 december 2023, 13:16:08 »
Dat is natuurlijk wel een goed argument. Maar eigenlijk zou ik ze dan side by side moeten vergelijken, wellicht wel iets om te overwegen. Qua prijs maken ze elkaar niet zo veel en is wel het overwegen waard. Die laagunits zouden er ook twee gaan worden, dus wat duurder mag dan wel.

Ik ben zo links en rechts aan het zoeken naar een Thiele Small parameters database. Die heb ik ooit gehad. De driverselectie is dan op basis van bepaalde verhoudingen en het benodigde volume. Niet iedere driver is dan geschikt voor mijn toepassing.

Groet,
Jacco
Downsampling: https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,36.msg164041.html#msg164041

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #20 Gepost op: 19 december 2023, 14:50:09 »
Dat is natuurlijk wel een goed argument. Maar eigenlijk zou ik ze dan side by side moeten vergelijken, wellicht wel iets om te overwegen. Qua prijs maken ze elkaar niet zo veel en is wel het overwegen waard. Die laagunits zouden er ook twee gaan worden, dus wat duurder mag dan wel.

Ik ben zo links en rechts aan het zoeken naar een Thiele Small parameters database. Die heb ik ooit gehad. De driverselectie is dan op basis van bepaalde verhoudingen en het benodigde volume. Niet iedere driver is dan geschikt voor mijn toepassing.

Groet,
Jacco
Database speakerboxlite.com

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #21 Gepost op: 21 december 2023, 14:16:42 »
Moet nog de data eruit zien te krijgen, zo plat heb ik er niet zo veel aan.

In het boek van Vance Dickason staat overigens dat de MTM opstelling later met een 4de orde Linkwitz Riley gedaan wordt. Ik denk dat ik dat advies eens ga opvolgen. Hier overigens het seriefilter:

ie ook hier wat achtergrond.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 21 december 2023, 14:18:58 door dekkersj »

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #22 Gepost op: 21 december 2023, 14:40:31 »
Moet nog de data eruit zien te krijgen, zo plat heb ik er niet zo veel aan.

In het boek van Vance Dickason staat overigens dat de MTM opstelling later met een 4de orde Linkwitz Riley gedaan wordt. Ik denk dat ik dat advies eens ga opvolgen. Hier overigens het seriefilter:

ie ook hier wat achtergrond.

Groet,
Jacco
ah,top dit soort leesvoer lees ik graag, zelf spelend met een heel simpel 1e orde op de tweeter,merk staat ook bekend om de fase reinheid van hun luidsprekers.

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #23 Gepost op: 21 december 2023, 15:08:55 »
Dit zal uiteindelijk ook faserein moeten gaan worden, het somsignaal welteverstaan. Moet alleen nog een berg wiskunde tegenaan, maar dat zal wel gaan lukken.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn FNE-NX9 met Tapatalk

Dmt 15 mkII

• Hero Member
« Reactie #24 Gepost op: 21 december 2023, 16:28:39 »
Dit zal uiteindelijk ook faserein moeten gaan worden, het somsignaal welteverstaan. Moet alleen nog een berg wiskunde tegenaan, maar dat zal wel gaan lukken.

Groet,
Jacco

ongetwijfeld!

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #25 Gepost op: 21 december 2023, 16:31:06 »
Maar niet meer vandaag, anders gaat het teveel op werk lijken..

Groet,
Jacco

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
« Reactie #26 Gepost op: 21 december 2023, 16:38:08 »
Kijk anders ook eens bij Peerless of Seas.
Deze merken worden ook heel vaak gebruikt bij zelfbouw. Van goedkoop tot heel duur...alle smaken zijn aanwezig.
Fountek... Is idd ook een vaak genoemde
Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #27 Gepost op: 21 december 2023, 19:13:25 »
Even diagonaal gekeken en daar zitten voor de laagdrivers kanshebbers bij. Maar het komt er op neer dat ik de database zelf zal moeten gaan aanleggen... Is best wel een heel werkje. Maar goed, het houdt je van de straat  ;)

Groet,
Jacco

dekkersj

• Global Moderator
  • Hero Member
    • amorgignitamorem.nl
« Reactie #28 Gepost op: 25 december 2023, 14:51:54 »
Alle 5 inch drivers van Soundimports.eu opgenomen in een spreadsheet:

Driver database and calculations in ods formaat

De browser zal een foutmelding geven over het certificaat waar het vandaan komt, maar in dit geval is dat wel okay. De gesloten en basreflex box berekeningen zitten erbij. Dit allemaal bij een aangenomen kastverlies van Ql = 7. Het is ook meteen rekentool, je kunt er zelf ook drivers aan toevoegen en mee verder rekenen. Waar ik in ieder geval naar op zoek ben is een zo laag mogelijk f-3 getal en een praktische/handzame waarde voor het box volume. Voorzover ik het nu kan zien, wordt het een paartje Tang Band W5-1138SM of W5-1138SMF. Passen waarschijnlijk samen in het volume wat het nu is.

Ik zal het verder nog uitwerken met simpele sorteertooling, lijkt me handig. Maar dat heeft weinig haast, dus verwacht er weinig van  ;)

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 26 december 2023, 15:34:45 door dekkersj »