Auteur Topic: Beeld en geluid anders dan met een TV?  (gelezen 13217 keer)

Frits Denon

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • Elac addict
Beeld en geluid anders dan met een TV?
« Gepost op: 16 november 2023, 09:40:40 »
Onze led TV doet het nog goed, maar is al best wel al oud. Op de TV zitten wel app's voor Netflix en zo, maar die werken niet meer, daarom heb ik er een Apple TV bij.

Nu wij Ziggo hebben en we met ZiggoGo heel veel kunnen bekijken, vraag ik mij af of ik aan een goed en groot genoeg beeldscherm met ingebouwde (of losse) PC met draadloos toetensbord en muis niet genoeg heb.

Wat moet je dan nog met een TV met ingebouwde tuner?

DVD afspelen via dat scherm zou ook fijn zijn, maar eerlijkheid halve moet ik zeggen dat we ook dat weinig gebruiken.

Geluid moet natuurlijk wel via de stereoset hier. Met de Radio website is dan de internet tuner ook overbodig geworden.

Is zoiets te realiseren of wil ik iets wat niet kan?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

dickster

• Hero Member
Re: Beeld en geluid anders dan met een TV?
« Reactie #1 Gepost op: 16 november 2023, 10:00:00 »
Onze led TV doet het nog goed, maar is al best wel al oud. Op de TV zitten wel app's voor Netflix en zo, maar die werken niet meer, daarom heb ik er een Apple TV bij.

Nu wij Ziggo hebben en we met ZiggoGo heel veel kunnen bekijken, vraag ik mij af of ik aan een goed en groot genoeg beeldscherm met ingebouwde (of losse) PC met draadloos toetensbord en muis niet genoeg heb.

Wat moet je dan nog met een TV met ingebouwde tuner?

DVD afspelen via dat scherm zou ook fijn zijn, maar eerlijkheid halve moet ik zeggen dat we ook dat weinig gebruiken.

Geluid moet natuurlijk wel via de stereoset hier. Met de Radio website is dan de internet tuner ook overbodig geworden.

Is zoiets te realiseren of wil ik iets wat niet kan?
In theorie klopt je verhaal maar Beeldschermen of monitoren in een behoorlijk tv formaat zijn fors duurder dan een televisie. Een Iiyama 55" monitor zit al ver over de €600 terwijl een samsung 55"televisie je €420 kost. Ik heb geen idee aan wat voor maat je zit te denken maar een televisie is een betere deal dan een monitor. Zeker als je groter wilt dan 55". Bij de Lidl bieden ze zelfs een grundig 55" 4K smart TV
aan voor €299.

grts Dick
« Laatst bewerkt op: 16 november 2023, 10:05:16 door dickster »
Advance Paris Myconnect 250
musical fidelity round table
everything but the box terra 2 en subterranean 2
Dropveters als bekabeling

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2023, 09:38:27 »
Ons scherm is nu 42" en op die plek kan het ook niet groter. Bij Bol staan ze voor rond de 400,- / 500,-.

Het gaat mij om het idee. Via een draadloos toetsenbord en een muis is dan alles te bedienen. Via Ziggo-Go kun je alles zien wat je wilt. En je hebt via websites Spotify etc. en internetradio ook tot je beschikking.

Ook geen TV AB meer nodig. De PC kan dan een Nuc zijn, dacht ik. Bij mijn laatste opdrachtgever gebruiken ze deze ook in vergaderzalen met een groot scherm, toetsenbord en een muis. Die dan met Win, ik zou Linux willen hebben.
« Laatst bewerkt op: 17 november 2023, 09:41:11 door Frits Denon »
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

dickster

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2023, 10:48:17 »
Ik spiegel mijn iMac naar mijn televisie en dan heb ik ook de wereld aan mijn voeten. Bedoel je dat? Dan kan ik alles bedienen via muis en toetsenbord. Het enige waar je dan je A.B voor nodig hebt is om de tv aan te zetten.

grts Dick

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2023, 11:25:33 »
Ik spiegel mijn iMac naar mijn televisie en dan heb ik ook de wereld aan mijn voeten. Bedoel je dat? Dan kan ik alles bedienen via muis en toetsenbord. Het enige waar je dan je A.B voor nodig hebt is om de tv aan te zetten.

grts Dick

Je hebt waarschijnlijk een smart tv met internet etc. Dat heb ik niet. Daarom overweeg is het anders te gaan doen als de oude TV vervangen moet worden. Een LCD beeldscherm met Nuc, draadloos toetsenbord en muis zou dan de oplossing kunnen zijn. Geen smart TV met TV tuner en AB meer nodig, denk ik dan.

dickster

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2023, 11:36:37 »
Je hebt nu een smart tv zonder internet aansluiting?

grts Dick

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2023, 12:07:34 »
Ik heb een hele oude smart TV met internetaansluiting en oude apps, waarvan het merendeel al niet meer werkt. Gewone TV en het beeld is goed: Panasonic TX-L42E6E

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 17 november 2023, 12:09:45 »
Een Android kastje werkt ook prima met alle televisies en beeldschermen.
An inability to grasp science is no argument against it....

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2023, 12:12:27 »
Een Android kastje werkt ook prima met alle televisies en beeldschermen.

Wat is dan een Android kastje? Een Nuc met Android als besturingssysteem?

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2023, 08:12:00 »
Klopt, een Android kastje is simpel gezegd een kastje dat draait op Android met een netwerkaansluiting en WiFi, een HDMI aansluiting, digitale audio out en de mogelijkheid om Android apps te downloaden voor alle mogelijk denkbare contentaanbieders.

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2023, 09:37:23 »
Okay. Ik ben gisteren even bij de lokale IT winkel geweest. Hij begreep mijn vraag helemaal. Zat er zelf ook al aan te denken. Ik wil dan een nuc met Linux als besturingssysteem en dat ik de mogelijkheid hou om er ook een andere Linux op te kunnen zetten. Klein toetsenbord met muisje erbij en het zou kunnen werken.

Beeldscherm alleen, 42" in mijn geval, is veel te duur. Dan is een nieuwe TV van dat formaat een veel goedkopere oplossing. Ik kan het nu eerst ook met mijn eigen TV gaan proberen en dat ga ik doen.

Geen oude schoenen weggooien, voordat je nieuwe hebt. Als het goed werkt hoef ik alleen een internet abbo te houden met Ziggo-Go of in het geval van KPN itv erbij en kan mijn internet tuner en Apple TV ook uit het TV meubel.

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #11 Gepost op: 18 november 2023, 09:57:41 »
Het gemak van een Android kastje is dat het specifiek voor tv gebruik is ontwikkeld qua bediening ( denk aan gemak voor huisgenoten). Ook apps als Ziggo go en kpn iptv werken echt beter op Android dan op Linux via browser. ( zeg ik als Linux enthousiast en gebruiker).

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #12 Gepost op: 18 november 2023, 10:18:25 »
Het gemak van een Android kastje is dat het specifiek voor tv gebruik is ontwikkeld qua bediening ( denk aan gemak voor huisgenoten). Ook apps als Ziggo go en kpn iptv werken echt beter op Android dan op Linux via browser. ( zeg ik als Linux enthousiast en gebruiker).

Qua bediening heb je wel een punt, maar mijn vrouw werkt ook al jaren met Linux, sinds we afscheid genomen hebben van Win.

Een specifiek Android kastje ben ik wel benieuwd naar, alhoewel ik via de browser wel meer mogelijkheden heb, denk ik. Je hebt ook media centre desktops: https://www.tecmint.com/linux-media-center-distros/ maar daar heb ik niet zoveel mee. komt op mij weer beperkend over Heb je een link van het Android kastje?

Be Tweeter

• Hero Member
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #13 Gepost op: 18 november 2023, 11:59:18 »
Het werkt precies hetzelfde als iedere Android tv dus als je een winkel binnenstapt voor een demo dan weet je hoe het werkt.

linkje naar plaatjes en omschrijving.

Cijfertoetsen voor kanalen zijn naar mijn mening  altijd praktisch binnen kpn of Ziggo apps

dickster

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 18 november 2023, 14:41:33 »
Maar als ik het goed begrijp is zo'n mediaspeler er om een  tv smart te maken?
Frits, heb je al gekeken wat de huidige smart tv's al kunnen? Ik heb gewoon een Mac mini op mijn tv aangesloten en aan de gang met je toetsenbord en muis. Muziek loopt via mijn soundbar of via de speakers of over allebei. 
Als ik naar de specs van die mediaspeler kijk dan heeft mijn televisie die ook allemaal. Ik heb tv via odido en dat gaat via een utp aansluiting.
Ik denk dat je iets aan het proberen gaat wat met de huidige televisie's allang standaard is. Ik kan de Mac mini van mijn eigen computer ook gewoon casten naar mijn televisie enz enz.
En als je niet groter kunt dan 42" dan vallen de prijzen ook erg mee voor een televisie.

grts Dick