Auteur Topic: Streamen vs bluetooth aptx met Spotify en de toekomst.  (gelezen 1349 keer)

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Lid van de Adam's family
Streamen vs bluetooth aptx met Spotify en de toekomst.
« Gepost op: 24 oktober 2023, 18:35:15 »
Zit even nog met een aantal vragen mbt tot streaming. Ik zit naar een aantal vesterkers te kijken die zowel een bluetooth verbinding alsmede de bluosapp hebben. Goed met het laatste stelt je in staat om highres audio bestanden te luisteren met bijv. Tidal.
Begrijp dat Spotify ook bezig is met Highres audio maar voor nu hebben ze een bitrate van 320 kb.
De bluos module als optie op een versterker kost verschillend per merk tussen de 5 a 600 euro... maar eiigenlijk ben je dan al genoodzaakt om Qbus of Tidal te gaan gebruiken.

Aptx codec zit ook niet stil en kan ook al praktisch 24 bit gaan leveren.
Dan voel ik al een leuke ABX op komen., Maar aangezien ik ook al op leeftijd begin te komen ga ik me afvragem of ik het verschil echt ga horen.

In deze link wordt het streamen prima uitgelegd:

https://www.hobo.nl/streaming.html

Wie heeft hier wat aan toe te voegen ... op of aanmerkingen?

Groet Bryston
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

JohnK

• Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Streamen vs bluetooth aptx met Spotify en de toekomst.
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2023, 18:58:32 »
Je bent wel een hele grote knapperd als je verschil weet te duiden boven de 256kb.
Mij lukt het niet dus al die high res vind ik onzin. Spotify vind ik goed genoeg.
Maar ik ben wel weer zo’n idioot die vinyl afhankelijk van de mastering beter vind klinken

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Bloom

• Hero Member
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2023, 22:53:21 »
Maar ik ben wel weer zo’n idioot die vinyl afhankelijk van de mastering beter vind klinken
Dat is helemaal geen idiote mening, zeker als het over popmuziek gaat. Voor vinyl en voor digitaal worden vaak heel andere masters gebruikt. En ja, platenmaatschappijen hebben ook nu nog steeds de gewoonte om zowat alle dynamiek weg te halen uit de masters voor digitaal omdat het dan goed klinkt op mobiele afspeeltoestelletjes en smartphones. Het is wraakroepend dat ze die gekortwiekte master dan ook gebruiken om er cd's mee te maken die niét afgespeeld worden via mobiele toestellen. En als een vinylmaster dan meer dynamiek krijgt, zal die beter klinken.

Nog afgezien van de dynamiek kunnen er voor vinyl ook andere keuzes gemaakt zijn in het afmixen van de verschillende geluidsbronnen, zodat er een ander stereobeeld en 3D-podium kan optreden ten opzichte van de master voor digitaal. Soms is dat beter, soms ook niet. Dat de keuzes verschillen heeft te maken met de product managers die aangesteld worden voor vinyl en voor digitaal: dat zijn twee mensen met eigen meningen en dus kunnen ze andere keuzes maken en doen ze dat ook.

Tenslotte moet ik er ook op wijzen dat wie dacht dat bij vinyl alles van begin tot einde digitaal is, van een koude kermis kan thuiskomen als ik je vertel dat tegenwoordig alles digitaal opgenomen, afgemixt en gemasterd wordt. Ook voor vinyl. Alleen als het op de vinylmaster gegraveerd moet worden, gebeurt de conversie naar analoog. Er zijn een paar mensen die zich bezighouden met rechtstreeks van de opname studio op een vinylmaster graveren, maar die zijn zeer dun gezaaid en de bekende platenfirma's doen dat niet, die doen alles digitaal.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2023, 23:23:41 »
Tidal levert alleen CD (wat voldoende is) en MQA kwaliteit, (waar nogal ophef over is, en geen high-RES is).
Streamer bedrijven als Qobuz leveren wel High-RES. Maar bij ASR hebben ze wel eens laten zien dat niet alle High-RES echt is. Sommige opnames zijn helemaal niet op die manier opgenomen en later kunstmatig high-RES gemaakt. Wat streamers betreft. Versterkers van NAD kun je uitvoeren met een Bluesound module. Of je koopt een losse Bluesound streamer (maar dat is gewoon een los kastje). Zoals de Node van Bluesound.
Blue-OS is de software die op Bluesound streamers en modules draait.
Momenteel kijk ik zelf naar Eversolo. Leuke streamer/voorversterker met een mooi scherm. Komt zowel gebruikersvriendelijk als technisch heel goed uit de bus. Maakt gebruik van Android als besturingssysteem.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2023, 23:32:24 door mmuetst »

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2023, 06:23:22 »
Tidal levert alleen CD (wat voldoende is) en MQA kwaliteit, (waar nogal ophef over is, en geen high-RES is).
Streamer bedrijven als Qobuz leveren wel High-RES. Maar bij ASR hebben ze wel eens laten zien dat niet alle High-RES echt is. Sommige opnames zijn helemaal niet op die manier opgenomen en later kunstmatig high-RES gemaakt. Wat streamers betreft. Versterkers van NAD kun je uitvoeren met een Bluesound module. Of je koopt een losse Bluesound streamer (maar dat is gewoon een los kastje). Zoals de Node van Bluesound.
Blue-OS is de software die op Bluesound streamers en modules draait.
Momenteel kijk ik zelf naar Eversolo. Leuke streamer/voorversterker met een mooi scherm. Komt zowel gebruikersvriendelijk als technisch heel goed uit de bus. Maakt gebruik van Android als besturingssysteem.

Is of gaat Tidal niet stoppen met MQA.  De firma achter MQA is toch failliet?
Tot nu toe ben ik meer dan tevreden met mijn Bluesound Node 3.  Samen met Qobuz maakt dat echt muziek.
Qobuz heeft minimaal 16 bit 44,1kHz.   Vaak zie ik staan 24 bit met 44,1 kHz 48 kHz 96 kHz en heel som 192 kHz en heel soms 16 bit 48 kHz.
Of het allemaal echt oorspronkelijk meer dan 16 bit 44,1 kHz is weet ik niet. Kan ik niet controleren.
Wat me wel opvalt is dat oorspronkelijk analoog opgenomen muziek , van voor het digitale tijdperk, via Qobuz met 24 bit 96 kHz wel erg goed klinkt.
Ik zou zelf geen bluetooth willen hebben voor Hifi.  Geen idee of ik het verschil zou horen, maar mijn gemoedstoestand vind het niet goed genoeg voor de audio beleving.
Als ik weet wat er aan het spelen is, Qobuz of Spotify, hoor ik toch verschil in het nadeel van Spotify.
Of ik het blind kan aangeven, geen idee.

Marcel

Sony CDP XB920QS - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Philips CD 100 - Lake People G103 - Beyerdynamic DT1990 pro.

Ener

• Sr. Member
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2023, 08:44:38 »
Tidal levert nu ook high res via flac. Het lijkt er op dat MQA over aan het gaan is. Niet dat je hoort, maar toch.
Feiten geven niets om gevoelens.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2023, 11:26:02 »
MQA is overgenomen door NAD zie hier het artikel op hifi.nl
Ik zie dat Tidal dat nog steeds aanbied.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2023, 11:28:35 door mmuetst »

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2023, 12:31:59 »
Goed bovenstaand is helder:

Op dit moment kijk ik naar deze versterker. Die is er in 2 uitvoeringen namelijk de intergrated en de streaming versie.
Versterkers zijn identiek qua opbouw op de Bluosmodule na waar je 600 euro meer voor moet betalen.
Op zich is dat al een beetje raar want de Bluoshub is al voor minder dan 300 te koop.

Als ik met mijn Samsung telefoon S23 via bluetooth ga werken zit ik met een APTX codec en BT versie 5.3.
Ik stream via Spotify en Youtube music op  dit moment en ik vraag me dan ook werkelijk nu af of ik echt iets ga missen zonder de Bluosapp .... Die overigens heel goed werkt.

Denk dat je echt heel goed moet gaan zitten luisteren en je systeem moet kennen wil je verschil kunnen duiden?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2023, 12:51:30 »
Wist niet dat je met Roksan ook BluOS kunt gebruiken. Ik denk dat de hardware gewoon van Roksan is en dat ze nog voor BuOS licentie geld moeten betalen, daarom zal het wel duurder zijn dan producten van Bluesound en NAD.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2023, 12:54:24 door mmuetst »

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2023, 13:02:49 »
Als ik met mijn Samsung telefoon S23 via bluetooth ga werken zit ik met een APTX codec en BT versie 5.3.
Ik stream via Spotify en Youtube music op  dit moment en ik vraag me dan ook werkelijk nu af of ik echt iets ga missen zonder de Bluosapp .... Die overigens heel goed werkt.

Denk dat je echt heel goed moet gaan zitten luisteren en je systeem moet kennen wil je verschil kunnen duiden?
Denk niet dat je verschil gaat horen. Ik denk dat je het vooral voor het gemak moet doen. BuOS is wel heel prettig om mee te werken is mijn ervaring. Maar ik kan ook heel goed uit de voeten met de app van Spotify.

Bryston power

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2023, 13:13:33 »

Denk niet dat je verschil gaat horen. Ik denk dat je het vooral voor het gemak moet doen. BuOS is wel heel prettig om mee te werken is mijn ervaring. Maar ik kan ook heel goed uit de voeten met de app van Spotify.

Bluos is idd een hele mooie en fijne app om mee te werken.
2e hands kan ook nog best veel. Maar het moet wel een functie hebben en anders vind ik het zonde geld.
En het alternatief bestaat al in goedkopere versie..

Ener

• Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2023, 16:13:17 »
MQA is overgenomen door NAD zie hier het artikel op hifi.nl
Ik zie dat Tidal dat nog steeds aanbied.

Ik zeg ook, levert ook. Eerst leverde Tidal alleen maar mqa.
Feiten geven niets om gevoelens.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2023, 20:15:21 »
Ik zeg ook, levert ook. Eerst leverde Tidal alleen maar mqa.
Duidelijk