Tidal levert alleen CD (wat voldoende is) en MQA kwaliteit, (waar nogal ophef over is, en geen high-RES is).
Streamer bedrijven als Qobuz leveren wel High-RES. Maar bij ASR hebben ze wel eens laten zien dat niet alle High-RES echt is. Sommige opnames zijn helemaal niet op die manier opgenomen en later kunstmatig high-RES gemaakt. Wat streamers betreft. Versterkers van NAD kun je uitvoeren met een Bluesound module. Of je koopt een losse Bluesound streamer (maar dat is gewoon een los kastje). Zoals de Node van Bluesound.
Blue-OS is de software die op Bluesound streamers en modules draait.
Momenteel kijk ik zelf naar Eversolo. Leuke streamer/voorversterker met een mooi scherm. Komt zowel gebruikersvriendelijk als technisch heel goed uit de bus. Maakt gebruik van Android als besturingssysteem.
Is of gaat Tidal niet stoppen met MQA. De firma achter MQA is toch failliet?
Tot nu toe ben ik meer dan tevreden met mijn Bluesound Node 3. Samen met Qobuz maakt dat echt muziek.
Qobuz heeft minimaal 16 bit 44,1kHz. Vaak zie ik staan 24 bit met 44,1 kHz 48 kHz 96 kHz en heel som 192 kHz en heel soms 16 bit 48 kHz.
Of het allemaal echt oorspronkelijk meer dan 16 bit 44,1 kHz is weet ik niet. Kan ik niet controleren.
Wat me wel opvalt is dat oorspronkelijk analoog opgenomen muziek , van voor het digitale tijdperk, via Qobuz met 24 bit 96 kHz wel erg goed klinkt.
Ik zou zelf geen bluetooth willen hebben voor Hifi. Geen idee of ik het verschil zou horen, maar mijn gemoedstoestand vind het niet goed genoeg voor de audio beleving.
Als ik weet wat er aan het spelen is, Qobuz of Spotify, hoor ik toch verschil in het nadeel van Spotify.
Of ik het blind kan aangeven, geen idee.
Marcel