Auteur Topic: Alternatieve audio beleving  (gelezen 8729 keer)

mmuetst

• Trade Count: (0)
  • Hero Member
Alternatieve audio beleving
« Gepost op: 15 oktober 2023, 11:06:02 »
Ik vraag me af of het de laatste jaren erger is geworden met dure kabels, speciale blokjes, zekeringen enz om het audio genot subjectief te verhogen. Je ziet steeds meer dealers deze rommel verkopen. Goed, exotische kabels zijn al wel langer in de handel, maar het lijkt dat het steeds gekker wordt.
Heeft onze hobby dit eigenlijk wel nodig? En is het niet schadelijk voor het imago?
Op het Dutch audio event stond een DAC/Streamer combinatie die €110.000 moest kosten (je je leest het goed €110K) en als ik er naar kijk denk ik, wat een gedrocht. En het zou mij ook niks verbazen dat als dit spul gemeten wordt het nog eens een hele slechte SINAD score haalt.

Weten we dan van gekkigheid niet meer wat we moeten aanbieden in deze branche? En zo gaan we wel de goede weg op met als deze producten?
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2023, 11:08:24 door mmuetst »

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
Re: Alternatieve audio beleving
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2023, 12:25:15 »
Ik heb er ook niks mee. Maar als er markt voor is wordt het gewoon verkocht. De klant is koning.

Net als met auto's, de een heeft genoeg aan een VW en de ander wil perse een Ferrari. Ieder zijn meug.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Ener

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2023, 12:40:24 »

Net als met auto's, de een heeft genoeg aan een VW en de ander wil perse een Ferrari. Ieder zijn meug.
Het grote verschil is dat een Ferrari wel een verschil is met een VW.
Feiten geven niets om gevoelens.

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2023, 12:42:26 »

Ja, vaak slechter. ;)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Hififreak

• www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2023, 12:44:50 »
Het is aantoonbaar dat bepaalde producten die verkocht worden, slechts enkel het verschil maken wat er aan winst gegenereerd wordt.
Zulks verkopen met een onzinverhaal betekent in onvervalst Nederlands gewoon oplichterij.

Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2023, 12:48:08 »
Ik heb er ook niks mee. Maar als er markt voor is wordt het gewoon verkocht. De klant is koning.

Daar zie ik nog wel enige verschil. Met een Ferrari koop je wel een stukje techniek. Of het je ding is, is een andere zaak. Bij de audio producten waar ik het nu over heb is het 100% suggestief. Het zijn de bio-stabielen onder de audio producten (https://nl.wikipedia.org/wiki/BioStabil_2000) nu is het wel zo dat als mensen er heel sterk in gaan geloven dat het ook daadwerkelijk helpt. Subjectieve beleving is dan echt.
Totdat ze geconfronteerd worden met de werkelijkheid, dan zijn ze of om of beledigd.
Dat een subjectieve beleving je hobby kan beïnvloeden en leuk kan maken is prima. Ik sta ook niet negatief tegenover alternatieve geneeswijzen. Maar er is wel een grens. En waar wil je die leggen? Bij ASR legt men elke keer bloot via metingen dat het gebakken lucht is wat men koopt. Het weerwoord is dan snel dat men niet alles kan meten. En in theorie klopt dat ook, maar de audio band is niet zo ingewikkeld. Hoe mensen in hun bovenkamer denken dat het een verbetering is misschien wetenschappelijk wel interessant. Daar is waarschijnlijk ook onderzoek na gedaan. Ik vind niet dat mensen die geloven in deze producten gek zijn, sterker nog, ik heb zelf ook aan mee gedaan en dacht dat kabels en versterkers verschil maken. Nu ben ik zelf wel zo gek als een deur (zal even deze open deur zelf even intrappen  ;) ). Uiteindelijk door voorbeelden is het mij duidelijk dat mijn bovenkamer een loopje met mij neemt en ik denk dat het anders klinkt door beïnvloeding van buiten. Soms vraag ik mij hoe gek we het gaan maken. De audio BH, voor als je vrouw naast je zit mee te luisteren (PS, ik heb patent op deze vinding, laat dat duidelijk zijn). Nu zullen mensen vinden dat ik ze in de maling neem, maar als je kijkt wat men allemaal verzint in deze branche dan vraag je soms af waarom men die producten wel serieus neemt.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2023, 12:50:59 door mmuetst »

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2023, 13:01:05 »
Nieuw van mmuetst de audio BH

Heeft u dat ook, zit je lekker muziek te luisteren en zit je vrouw naast je in een sexy alles onthullende BH. Je hoort de extra resonantie, jitter en ook de extra afleiding houdt je van je concentratie af om nog serieus muziek te kunnen luisteren. Wel nu, mmuetst heeft voor u de audio BH. Deze is van saai huidskleur materiaal die voorkomt enige resonantie in de ruimte en zorgt ook nog eens voor vermindering van akoestische reflecties. Ook jitter en noice floor wordt verbeterd.
Voor de speciale prijs van €530,95 kunt u deze bij mij bestellen. U mag natuurlijk hem 30 dagen proberen, maar houd in de gaten dat deze BH minimaal 300 uur inspeeltijd nodig heeft.

Wel nu…..als dit een kabel was geweest had niemand uit de audio wereld geroepen dat dit belachelijk is en dat ik mensen voor gek zet….

PS de audio slip is binnenkort ook leverbaar als extra upgrade.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2023, 13:02:58 door mmuetst »

dickster

• Hero Member
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2023, 13:19:18 »

Klopt helemaal. Een Ferrari was en is zwaar overpriced, onhandig en mechanisch slecht en kan alleen maar dingen waar je als koper niks aan hebt. Acceleratie en topsnelheid zijn beide zo goed als onbruikbaar. Dan is een Volkswagen een betere keuze als het gaat om betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. En zo is het met zo'n dure dac ook. Prachtige kast met indrukwekkende verlichting, ledjes en nog meer onnodige zaken die niks toevoegen. Waarschijnlijk een middle of the road dac bezetting en dan gewoon de hoofdprijs vragen.
Er indrukwekkend uitzien betekend niet automatisch dat iets ook goed is.

grts Dick
Advance Paris Myconnect 250
musical fidelity round table
everything but the box terra 2 en subterrenean 2
Dropveters als bekabeling

Bryston power

• Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • Een dag niet genoten is een dag niet geleefd!!
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2023, 13:35:16 »
Audio is voor ons een beleving die anders is dan voor 'normale mensen '. Wij zijn als kinderen onder de kerstboom die helemaal in trance zijn van de verlichting die erin hangt. Het is namelijk de gehele sfeer die ervoor zorgt hoe wij de muziek beleven. En dat stukje is niet te meten. Of het nu een wapperende VU meter is, een belt drive aangestuurde lp speler, een puck die mee de cd speler ingaat of overbemeten versterkers waardoor jij anders gaat luisteren en dus ook anders ervaart. En dat BH verhaal is natuurlijk gewoon kolder... Ik luister tegenwoordig zonder en dat is gewoon vele malen beter ;)
Je hebt overal mensen voor en dit soort discussies waren er niet geweest als stroom, signaal etc zichtbaar zouden zijn geweest. En dan bedoel ik niet het kijken naar een multimeter.
Roksan Attessa - Dynaudio Emit 30 - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2023, 13:58:16 »
En dat BH verhaal is natuurlijk gewoon kolder... Ik luister tegenwoordig zonder en dat is gewoon vele malen beter ;)
De recenties zijn anders lovend:
“Toen mijn vriendin met de BH de kamer in kwam ging er echt een gordijn open. De achtergrond werd zwarter en ik hoorde veel meer lucht tussen de noten. De Sound stage werd ook groter en dieper. Ik kon duidelijk horen dat er minder jitter was en ook minder ruis. Wij willen niets anders meer”  ;)
Komt dit verhaal je bekend voor? Ik lees het wel 1000x op verschillende fora. Het ene verhaal nog geweldiger dan het andere. En ik kan er echt helemaal niks mee. Het zegt niks, maar wordt toch als betrouwbaar advies gegeven aan mensen die het ook willen proberen of info willen hebben. En ja, ik wordt blij van wappers maar ga niet roepen dat het daardoor beter klinkt. En ja ik wordt blij van een mooie buizenversterker, maar ga niet zeggen dat het beter klinkt dan een transistor versterker. Daar zit nu net het verschil….gewoon nuchter zonder toeters en bellen en af en toe een vleugje humor. En ik kan zeker genieten van mijn set zonder als deze nonsens.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2023, 14:03:49 door mmuetst »

Johndv

• Hero Member
  • Liever een Adam!
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2023, 17:26:01 »

Klopt helemaal. Een Ferrari was en is zwaar overpriced, onhandig en mechanisch slecht en kan alleen maar dingen waar je als koper niks aan hebt. Acceleratie en topsnelheid zijn beide zo goed als onbruikbaar. Dan is een Volkswagen een betere keuze als het gaat om betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. En zo is het met zo'n dure dac ook. Prachtige kast met indrukwekkende verlichting, ledjes en nog meer onnodige zaken die niks toevoegen. Waarschijnlijk een middle of the road dac bezetting en dan gewoon de hoofdprijs vragen.
Er indrukwekkend uitzien betekend niet automatisch dat iets ook goed is.

grts Dick
VW en betrouwbaarheid gaan niet samen Dick!
Vincent SA-T1 vv - Cambridge Audio azur 851W ev - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

dickster

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2023, 20:31:40 »
Geloof me John. Als je VW met een Ferrari vergelijkt zijn het wonderen van betrouwbaarheid ;D ;D

grts Dick

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2023, 21:16:43 »
VW, Ferrari, maar niemand heeft het over mijn eigen wonder BH, zo jammer hè jongens. Maar de verkoop gaat als een razende. Nooit gedacht dat er zoveel audiofielen interesse hebben voor dit mooie product.
Eerst merken ze niks, maar ja, je moet wel 300 uur inspelen. Dus een beetje geduld is wel op zijn plaats.

dickster

• Hero Member
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2023, 21:26:36 »
Ik ben gewoon bang dat ik zo'n degelijk product hier niet in huis kan krijgen Michael. De wil is er heus wel ;D ;D

grts Dick

mmuetst

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2023, 21:33:22 »
Ik ben gewoon bang dat ik zo'n degelijk product hier niet in huis kan krijgen Michael. De wil is er heus wel ;D ;D

grts Dick
Ook daar heb ik oplossingen voor Dick, HSS