Ik heb er ook niks mee. Maar als er markt voor is wordt het gewoon verkocht. De klant is koning.
Net als met auto's, de een heeft genoeg aan een VW en de ander wil perse een Ferrari. Ieder zijn meug.
Daar zie ik nog wel enige verschil. Met een Ferrari koop je wel een stukje techniek. Of het je ding is, is een andere zaak. Bij de audio producten waar ik het nu over heb is het 100% suggestief. Het zijn de bio-stabielen onder de audio producten (
https://nl.wikipedia.org/wiki/BioStabil_2000) nu is het wel zo dat als mensen er heel sterk in gaan geloven dat het ook daadwerkelijk helpt. Subjectieve beleving is dan echt.
Totdat ze geconfronteerd worden met de werkelijkheid, dan zijn ze of om of beledigd.
Dat een subjectieve beleving je hobby kan beïnvloeden en leuk kan maken is prima. Ik sta ook niet negatief tegenover alternatieve geneeswijzen. Maar er is wel een grens. En waar wil je die leggen? Bij ASR legt men elke keer bloot via metingen dat het gebakken lucht is wat men koopt. Het weerwoord is dan snel dat men niet alles kan meten. En in theorie klopt dat ook, maar de audio band is niet zo ingewikkeld. Hoe mensen in hun bovenkamer denken dat het een verbetering is misschien wetenschappelijk wel interessant. Daar is waarschijnlijk ook onderzoek na gedaan. Ik vind niet dat mensen die geloven in deze producten gek zijn, sterker nog, ik heb zelf ook aan mee gedaan en dacht dat kabels en versterkers verschil maken. Nu ben ik zelf wel zo gek als een deur (zal even deze open deur zelf even intrappen

). Uiteindelijk door voorbeelden is het mij duidelijk dat mijn bovenkamer een loopje met mij neemt en ik denk dat het anders klinkt door beïnvloeding van buiten. Soms vraag ik mij hoe gek we het gaan maken. De audio BH, voor als je vrouw naast je zit mee te luisteren (PS, ik heb patent op deze vinding, laat dat duidelijk zijn). Nu zullen mensen vinden dat ik ze in de maling neem, maar als je kijkt wat men allemaal verzint in deze branche dan vraag je soms af waarom men die producten wel serieus neemt.