Auteur Topic: Genieten van audio  (gelezen 24762 keer)

AudionoteMK

• Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
Genieten van audio
« Gepost op: 04 juli 2023, 10:11:56 »
Hoi, ik ben al 40 jaar bezig met audio. Audio installaties kopen/ruilen/verkopen/upgraden etc...
Als ik luister dan bekruipt bij mij altijd het gevoel dat ik iets mis. Er zijn LP's die fantastisch klinken en dat geluid wil ik graag houden, maar dan komt de volgende en mis ik dit/dat weer. Geldt ook voor cd's. De neiging om weer te sleutelen met kabels etc,.. ligt op de loer. Het lijkt wel een kok van een 3 sterren restaurant die steeds perfecter/uitdagender wil werken.
Kom ik bij anderen en die genieten van de performer/teksten en dat waardeer ik. Mijn collectie aan geluidsdragers klinkt ongeveer 60% geweldig. Nu koop ik alleen heel selectief om zo dit nog hoger te krijgen. De resterende 40% zal ik nooit gebruiken bij bezoek. Ook als we ergens zijn en mijn partner vind iets mooi, zal ik altijd die overweging maken.
Graag lees ik ook jullie strubbel met deze verslavende hobby en mogelijk komen er afkicktips langs.
Schiet maar los! Gr Mart

Frits Denon

• Hero Member
  • Elac addict
Re: Genieten van audio
« Reactie #1 Gepost op: 04 juli 2023, 10:21:03 »
Het lijkt mij dan aan de geluidsdragers te liggen. Jouw installatie laat horen wat goed en wat minder goed opgenomen is. Is heel normaal als je een goede installatie hebt en goede oren.

Dat dit onrust geeft is vervelend, dan zou ik de mindere geluidsdragers LP's en CD's scheiden van de betere. Dan wordt je niet steeds overvallen bij een wisseling.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac; FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

dickster

• Hero Member
« Reactie #2 Gepost op: 04 juli 2023, 10:37:07 »
Daar kan ik me helemaal in vinden Frits. Ik heb ook behoorlijk wat cd's in mijn verzameling die gewoon beroert klinken. Het is dus zonde van je tijd en geld om die slecht opgenomen cd's of andere geluidsdragers te willen compenseren in je installatie omdat het probleem zich daar helemaal niet bevindt. Wat slecht is opgenomen ga jij in je installatie niet omzetten naar ineens wel goed opgenomen. Hou je geld in je zak en check gewoon of je cd's goed zijn opgenomen.

grts Dick
Advance Paris Myconnect 250
musical fidelity round table
everything but the box terra 2 en subterrenean 2
Dropveters als bekabeling

JohnK

• Global Moderator
  • Hero Member
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2023, 11:31:35 »
Ik luister naar muziek die ik mooi vind en niet zoals sommigen die hun muziekkeuze altijd afstemmen op de kwaliteit van de opname. Dan doe je jezelf ernstig tekort mijns inziens... Als iets goed klinkt is het meegenomen en ja, ik gebruik ook wel een aantal opnames om te horen of het bij een ander goed klinkt of als ik zelf vernieuwingsdrang krijg.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

dickster

• Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 04 juli 2023, 11:37:10 »
Ik luister naar muziek die ik mooi vind en niet zoals sommigen die hun muziekkeuze altijd afstemmen op de kwaliteit van de opname. Dan doe je jezelf ernstig tekort mijns inziens... Als iets goed klinkt is het meegenomen en ja, ik gebruik ook wel een aantal opnames om te horen of het bij een ander goed klinkt of als ik zelf vernieuwingsdrang krijg.
Ik luister ook naar muziek die ik mooi vind maar ik heb hier in de cd verzameling echt wel cd's die het aanhoren niet waard zijn en die draai ik dus gewoon niet meer.

grts Dick

Audiofreak

• Hero Member
  • those oldies but goodies
« Reactie #5 Gepost op: 04 juli 2023, 12:15:50 »
Ik luister naar muziek die ik mooi vind en niet zoals sommigen die hun muziekkeuze altijd afstemmen op de kwaliteit van de opname. Dan doe je jezelf ernstig tekort mijns inziens... Als iets goed klinkt is het meegenomen en ja, ik gebruik ook wel een aantal opnames om te horen of het bij een ander goed klinkt of als ik zelf vernieuwingsdrang krijg

Ik luister ook naar muziek die ik mooi vind maar ik heb hier in de cd verzameling echt wel cd's die het aanhoren niet waard zijn en die draai ik dus gewoon niet meer.

grts Dick

Ik hoor ook liever een mooie opname en minder klinkende CD's worden dan ook minder vaak of helemaal niet gedraaid.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2023, 17:28:20 door Audiofreak »
CD-speler: Sony XA5ES; Marantz CD-94/II; Pioneer PD-7700
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7
Sub-woofer: Elac Sub 2040 esp

Johndv

• Hero Member
  • Liever een Adam!
« Reactie #6 Gepost op: 04 juli 2023, 12:53:44 »
Ik zou de kabels zo laten zoals ze nu zijn, met bekabeling behaal je geen winst. Ook met versterkers en cd-spelers niet, als ze goed functioneren zal je geen verschil horen tussen versterkers of cd-spelers onderling.

Wat overblijft zijn de luidsprekers en als je daar ook tevreden mee bent, is er veel winst te behalen in goede opnamens. Als je dat ook al hebt moet je gewoon je rust bewaren en accepteren dat het is zoals het is.

Vincent SA-T1 vv - Cambridge Audio azur 851W ev - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Johndv

• Hero Member
  • Liever een Adam!
« Reactie #7 Gepost op: 04 juli 2023, 12:58:22 »
Ik luister naar muziek die ik mooi vind en niet zoals sommigen die hun muziekkeuze altijd afstemmen op de kwaliteit van de opname. Dan doe je jezelf ernstig tekort mijns inziens... Als iets goed klinkt is het meegenomen en ja, ik gebruik ook wel een aantal opnames om te horen of het bij een ander goed klinkt of als ik zelf vernieuwingsdrang krijg

grts Dick

Ik hoor ook liever een mooie opname en minder klinkende CD's worden dan ook minder vaak gedraaid.
Slechte opnames komen er bij mij niet in, ookal is de muziek nog zo mooi. Ik kan er gewoon niet naar luisteren en erger me er stevig aan. Eén liedje trek ik nog wel, maar een hele cd?

Vooral nadat ik Adam luidsprekers in huis heb gehaald, is het wel heel duidelijk, wat een goede of slechte opname is. Erg duidelijk zelf.
Vincent SA-T1 vv - Cambridge Audio azur 851W ev - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Jansen!

• Hero Member
« Reactie #8 Gepost op: 04 juli 2023, 13:15:06 »
Ook een Steinway kan, afhankelijk van akoestiek en temperatuur, de ene keer fantastisch klinken en de andere keer als een "gewone" piano.
En dat "het klinkt net niet helemaal lekker"-gevoel laat ik dus gewoon. Hetzelfde nummer klinkt de ene keer perfect en de andere keer een stuk minder op dezelfde installatie.
Ik houd me er niet meer mee bezig. Tevredenheid is ook goed...

dickster

• Hero Member
« Reactie #9 Gepost op: 04 juli 2023, 13:34:47 »
Ook een Steinway kan, afhankelijk van akoestiek en temperatuur, de ene keer fantastisch klinken en de andere keer als een "gewone" piano.
En dat "het klinkt net niet helemaal lekker"-gevoel laat ik dus gewoon. Hetzelfde nummer klinkt de ene keer perfect en de andere keer een stuk minder op dezelfde installatie.
Ik houd me er niet meer mee bezig. Tevredenheid is ook goed...
Ook daar heb je een punt. Vroeger luisterde ik vooral naar wat ik niet hoorde en dan wordt audio een dure hobby. Tegenwoordig luister ik met veel plezier naar een hele modale set.

grts Dick

Marcel Dali

• Hero Member
« Reactie #10 Gepost op: 05 juli 2023, 06:53:24 »
De vraag is to be or not to be.
Luister je naar je set of luister je naar muziek.

Naar je set luisteren kan een enorme dure zoektocht tot gevolg hebben. Frustraties komen op je pad.
Naar muziek luisteren kan een enorme voldoening geven.

Heb je geluk dat je muziek kunt luisteren in een akoestisch goede ruimte..............................................

Slecht opgenomen muziek is soms wat moeilijker tot je te nemen. Maar het blijft muziek. 

Ik luister zelf altijd met hoofdtelefoon en slechte masters / opnames vallen dan altijd vreselijk door de mand.
Maar als het muziek is welke ik mooi vind luister ik er wel naar. 

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Philips CD100 - Lake People G103 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT 1990 pro  - Denon AH-D2000 (met Geekria earpads) - Hifiman HE400se - Hifiman Sundara.

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #11 Gepost op: 05 juli 2023, 08:46:16 »
Garbage in, garbage out !  ;)
Versterkers: Denon PRA-1500, Harman Kardon Citation 16a; Quad 44 en Quad 405-II; Sony V-7700
Luidsprekers: Celestion 3; Heybrook HB-2; Epos M12.2;  JPW ML510; Realistic Minimus 7

Vintage lover

• Hero Member
  • Platenspelers en zo.
« Reactie #12 Gepost op: 05 juli 2023, 09:23:56 »
Elke dag luister ik een uur of twee naar muziek via de bandrecorder cassettedeck of platenspeler, soms mag de cd speler ook meedoen.
In de loop der jaren veel apparaten gehad en weer verkocht. Speur nog wel naar leuke dingen maar geef er niet meer veel geld aan uit.
Ik geniet van mijn set en van muziek.
Een aantal jaren geleden mijn single verzameling verkocht, maar nu weer een bescheiden verzameling. Ik koop alleen nog wat ik echt wil hebben.
Ik rommel wat met de open baffles, ik maak ze breder hoger smaller en telkens klinkt het weer anders. Leuke hobby.
I love vintage.

Johndv

• Hero Member
  • Liever een Adam!
« Reactie #13 Gepost op: 05 juli 2023, 11:42:13 »
Garbage in, garbage out !  ;)
Amen broeder!  Toppie!

Audiofreak

• Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 05 juli 2023, 12:29:13 »