Auteur Topic: Hoever gaan met EQ?  (gelezen 2630 keer)

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Hoever gaan met EQ?
« Gepost op: 21 maart 2023, 11:58:19 »
Hallo!   


Ik heb een vraagje over hoever je zou kunnen/moeten gaan met een EQ aanpassing in een bepaald frequentie gebied?

Ik pas via REW (Room Equalization Wizzard) een Room Correction filter toe in Roon, en nou zit ik te denken of het veilig(er) is in een bepaald frequentie gebied verder te gaan dan het aantal db dat ik nu toepas.
Bepaalde dips corrigeer ik nu met max 5 db, en dit is denk ik veiliger met name in het lage gebied.
Gezien je natuurlijk altijd een stukje onder de max van je speaker output moet blijven denk ik dat het wellicht veilig kan om frequenties in het 200Hz - 7Khz gebied iets verder te boosten.  Zeg een 8db.

Ik zat hier eens over na te denken ivm wat video’s die ik zag dat men rustig een Harman curve toepaste met een boost van 8-10Db ik het laag. En ook nog met een sterk aflopend hoog! (Zodat je dus nog minder snel het idee hebt dat het luid staat)

Gezien ik altijd nog wel voorzichtig ben met zulke aanpassingen dacht ik, laat ik hier eens de vraag stellen over wat de ervaringen zijn op dit vlak.

Qua luidheid speel ik vrij veilig is mijn idee. Wanneer ik het idee heb dat het echt luid staat meet ik zo’n 80, hooguit 85Db gemiddeld.


Met vriendelijke groet,
Niek

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hoever gaan met EQ?
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2023, 13:38:51 »
Dat hangt helemaal af van het type filter dat je kiest. Welke kwaliteit daar is gebruikt. Iir, fir of fft bijvoorbeeld. Maar ook de transformatie die toegepast is. Kortom, er is geen zinnig woord over te zeggen.

Ik wil niet meer zonder, de precisie en mogelijkheden geven bij mij een bijzonder resultaat. In theorie hoef je niet eens meer een scheidingsfilter te gebruiken. Of een correctienetwerk bij breedbanders.

En ik gebruik een cpu van een laptop of desktop voor het dsp werk. Met real-time processing. Momenteel heb ik de 5 bands equalizer nagemaakt die in de Sansui versterker zit.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Hoever gaan met EQ?
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2023, 13:54:42 »
Dat hangt helemaal af van het type filter dat je kiest. Welke kwaliteit daar is gebruikt. Iir, fir of fft bijvoorbeeld. Maar ook de transformatie die toegepast is. Kortom, er is geen zinnig woord over te zeggen.

Ik wil niet meer zonder, de precisie en mogelijkheden geven bij mij een bijzonder resultaat. In theorie hoef je niet eens meer een scheidingsfilter te gebruiken. Of een correctienetwerk bij breedbanders.

En ik gebruik een cpu van een laptop of desktop voor het dsp werk. Met real-time processing. Momenteel heb ik de 5 bands equalizer nagemaakt die in de Sansui versterker zit.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk
Hallo Jacco!


Ik denk dat het FFT filter gebruikt wordt. Althans dat haal ik uit de instellingen die ik voor REW gebruik.

Heb deze setup aangehouden qua instellen.
(Even door-scrollen naar punt 5)

https://blog.roonlabs.com/digital-room-correction/


Ik gebruik m’n Mac (M2) voor de processing en Roon, en dat gaat vrij prima

Qua speakers gebruik ik een breedbander.   Heb zelf een wat lastige kamer en zo ook qua plaatsing, dus ben erg blij met een tool als dsp

Uiteraard is het niet heilig, maar het geluid is aardig op te poetsen op deze manier. En wil daar ook wat voorzichtig ik zijn en niet al te enthousiast bepaalde dips boosten. (Vaak helemaal niet slim zelfs)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hoever gaan met EQ?
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2023, 15:59:29 »
Ja, zo heb ik het ook ongeveer gedaan. Werkt vrij intuitief en als het even kan zou ik het aantal banden beperken tot een minium. Ik gebruik de gratis variant Equalizer APO onder Windows en sinds kort PulseEffects onder Ububuntu Linux.

Groet,
Jacco

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Hoever gaan met EQ?
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2023, 16:17:18 »
Ja, zo heb ik het ook ongeveer gedaan. Werkt vrij intuitief en als het even kan zou ik het aantal banden beperken tot een minium. Ik gebruik de gratis variant Equalizer APO onder Windows en sinds kort PulseEffects onder Ububuntu Linux.

Groet,
Jacco
Ik heb zelf nog naar wat andere programma’s gekeken naast REW. Laatst ook Dirac geprobeerd maar werkt helaas niet in mijn setup.  Zocht naar programma’s die ook correcties maken in het tijdsdomein, maar verder is alles Windows gebaseerd. Wat ik erg raar vindt.

Voor nu snap ik m’n nieuwe metingen niet meer zo sinds ik m’n nieuwe Mac (en dus ook een nieuwe versie van REW) heb.   De metingen zijn nu ineens enorm dynamisch. Erg veel verschil in harde/zachte pieken/dalen waarvan ik niet geloof dat ik daarna luister.   Heb er nog geen vinger achter gekregen of alles goed staat of dat er toch een instelling verkeerd staat?
Daar moet ik nog eens naar kijken.