Auteur Topic: Buizen, of toch m’n oude SS?  (gelezen 6700 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #15 Gepost op: 05 maart 2023, 09:50:19 »
Voor meer info verwijs ik altijd naar dit stukje info van DHTRob . Een uitgebreide uitleg waarom een luidspreker wel of niet geschikt is voor een buizenversterker. Als de fabrikant uitlegt dat hun luidsprekers speciaal zijn ontworpen voor buizenversterker dan hebben ze rekening gehouden dat deze luidsprekers zo veel mogelijk ohms reageren op de versterker.
De link hierboven legt uit waarom.
Verder nog wat tips. Pas op voor goedkope Chinese versterkers. De transformatoren kunnen van slechte kwaliteit zijn en ik zie ook metingen van versterkers die echt om te huilen zijn. De ontwerpen kloppen dan gewoon niet. Ik volg al een tijdje deze dame op haar YouTube kanaal heeft ze onder andere de Boyuurange Reisong A12
Google maar eens op deze versterker en dan vooral de positieve recensies van deze versterker, om je dood te lachen.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #16 Gepost op: 05 maart 2023, 10:40:53 »
Vraag; waar is het omslagpunt waar een minder dan deze rampenbak vervormende buizenversterker beter gaat klinken dan een SS? Waarom zijn de mensen van deze 'raving reviews' gestoord en waarom zijn positieve subjectieve ervaringen van minder vervormende buizengebakjes wél van meerwaarde? Ik heb indertijd ook zeer genoten van mijn 2 x 2 Watt klasse A grijze Philipsbakje maar was het werkelijk beter dan de gebakken strandzandplakjes waar ik voordien en sindsdien naar luisterde? Moet het niet gewoon zo weinig mogelijk vervormen, zo veel mogelijk vermogen leveren, zo weinig mogelijk onderhoud vereisen en zo weinig mogelijk elektriciteit gebruiken? 
An inability to grasp science is no argument against it....

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #17 Gepost op: 05 maart 2023, 11:53:27 »
Kameraad van me bouwt buizenversterkers als hobby. Eerst voor zichzelf 1 en later heeft hij 6 voor/eind versterkers combi gemaakt voor medeliefhebbers van audio en muziek. Ik had geluk mijn B&W CDM7NT klonken verassend goed aan de buizen ev en ik heb nu buizenversterkers. Dat heeft te maken met de uitganstrafo's begreep ik van mijn kameraad. Goede trafo's zijn duur, snap dan wel de waarschuwing voor die heel goedkope Chinese dingen.
Dat het goed klikt tussen de versterker en de luidsprekers is niet geheel toevallig want er is rekening mee gehouden tijdens de bouw van de ev. Zou ik buizen hebben genomen als het geen kameraadbouw was, nee dan had ik gewoon een Naim hebben staan of een Quad. Hoor je dan geen verschil, niet in het geluid zelf maar wel in beleving, ik word niet luistermoe, met mijn Rotel 980 set wel.
Kom ik thuis van een muziekdag dan luister altijd even naar mijn set en dan denk ik: jaha, dat klinkt toch wel heel goed, of het de versterkers zijn of de ruimte maakt mij niet het klinkt goed. Geen reden tot verandering.
Buizen of iets moderner?, gewoon proberen. Ik heb gekozen voor buizen, gaan ze onherstelbaar kapot komt er iets nieuws. Gaat waarschijnlijk de Denon Heos II versterker naar zolder.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2023, 11:56:53 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #18 Gepost op: 05 maart 2023, 13:24:00 »
Voor meer info verwijs ik altijd naar dit stukje info van DHTRob . Een uitgebreide uitleg waarom een luidspreker wel of niet geschikt is voor een buizenversterker. Als de fabrikant uitlegt dat hun luidsprekers speciaal zijn ontworpen voor buizenversterker dan hebben ze rekening gehouden dat deze luidsprekers zo veel mogelijk ohms reageren op de versterker.
De link hierboven legt uit waarom.
Verder nog wat tips. Pas op voor goedkope Chinese versterkers. De transformatoren kunnen van slechte kwaliteit zijn en ik zie ook metingen van versterkers die echt om te huilen zijn. De ontwerpen kloppen dan gewoon niet. Ik volg al een tijdje deze dame op haar YouTube kanaal heeft ze onder andere de Boyuurange Reisong A12
Google maar eens op deze versterker en dan vooral de positieve recensies van deze versterker, om je dood te lachen.
Hee kerel! Thanks voor je reactie!    Ik had toevallig al wat filmpjes gezien over hoe de impedantie van belang is.  Er blijkt best een voordeel te zitten als versterker en luidspreker daarin goed matchen idd.

Dat van die Chinese amps was mij ook bekend. Het lijkt van buiten allemaal mooi… maar schijn bedriegt!  Ik had al een technisch stukje van iemand geleden die zo’n amp eens openhaalde en de boel eens goed bekeek.  Nou, dat was niet mis!  Gevaarlijke voeding die eigenlijk gelijk omgebouwd moest worden, bepaalde zaken die open en bloot lagen waaraan je makkelijk een flinke shock kon krijgen.

Nog niet te spreken over de drama wat die vrouw in het filmpje liet zien.
Da’s toch wel heel erg!


Zat ook al voorzichtig te kijken of ik misschien niet iets zelf kan bouwen?  Ben niet geheel onhandig, maar wat onderdelen kopen en een versterker in elkaar flansen gaat wat bruggen te ver
Ik heb in principe alleen een eindversterker nodig en daarmee wordt het wellicht wat goedkoper en simpeler te doen?

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #19 Gepost op: 05 maart 2023, 14:06:33 »
Kameraad van me bouwt buizenversterkers als hobby. Eerst voor zichzelf 1 en later heeft hij 6 voor/eind versterkers combi gemaakt voor medeliefhebbers van audio en muziek. Ik had geluk mijn B&W CDM7NT klonken verassend goed aan de buizen ev en ik heb nu buizenversterkers. Dat heeft te maken met de uitganstrafo's begreep ik van mijn kameraad. Goede trafo's zijn duur, snap dan wel de waarschuwing voor die heel goedkope Chinese dingen.
Dat het goed klikt tussen de versterker en de luidsprekers is niet geheel toevallig want er is rekening mee gehouden tijdens de bouw van de ev. Zou ik buizen hebben genomen als het geen kameraadbouw was, nee dan had ik gewoon een Naim hebben staan of een Quad. Hoor je dan geen verschil, niet in het geluid zelf maar wel in beleving, ik word niet luistermoe, met mijn Rotel 980 set wel.
Kom ik thuis van een muziekdag dan luister altijd even naar mijn set en dan denk ik: jaha, dat klinkt toch wel heel goed, of het de versterkers zijn of de ruimte maakt mij niet het klinkt goed. Geen reden tot verandering.
Buizen of iets moderner?, gewoon proberen. Ik heb gekozen voor buizen, gaan ze onherstelbaar kapot komt er iets nieuws. Gaat waarschijnlijk de Denon Heos II versterker naar zolder.
Jij merkt dus duidelijk een goed verschil in die buizenversterker met uitgangtrafo’s die goed op jou luidsprekers zijn afgestemd?

Als ik jou verhaal zo een beetje lees haal ik eruit dat het erg natuurlijk klinkt. Ligt makkelijk in het gehoor.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #20 Gepost op: 05 maart 2023, 14:33:32 »
Vraag; waar is het omslagpunt waar een minder dan deze rampenbak vervormende buizenversterker beter gaat klinken dan een SS? Waarom zijn de mensen van deze 'raving reviews' gestoord en waarom zijn positieve subjectieve ervaringen van minder vervormende buizengebakjes wél van meerwaarde? Ik heb indertijd ook zeer genoten van mijn 2 x 2 Watt klasse A grijze Philipsbakje maar was het werkelijk beter dan de gebakken strandzandplakjes waar ik voordien en sindsdien naar luisterde? Moet het niet gewoon zo weinig mogelijk vervormen, zo veel mogelijk vermogen leveren, zo weinig mogelijk onderhoud vereisen en zo weinig mogelijk elektriciteit gebruiken?
Is er niet, gaat mij puur om de beleving. Ik compenseer mijn energie slurpende buizenversterker door zonnepanelen en het niet hebben van kinderen. Super lage energie voetprint  ;)
Subjectief vind ik mijn buizenversterkers lekkerder klinken. De beleving met de mooie gloeiende buizen zullen daar zeker een rol bij dragen. Objectief geen speld tussen te krijgen, transistor versterkers zijn meettechnisch beter in alle opzichten.
Om die rede zal ik daarom nooit een buizenversterker aanraden. Maar als iemand het wil proberen, dan kun je maar beter iets goeds kopen dan een slecht ontwerp uit China.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #21 Gepost op: 05 maart 2023, 15:02:59 »
Jij merkt dus duidelijk een goed verschil in die buizenversterker met uitgangtrafo’s die goed op jou luidsprekers zijn afgestemd?

Als ik jou verhaal zo een beetje lees haal ik eruit dat het erg natuurlijk klinkt. Ligt makkelijk in het gehoor.
Het klikte met de B&W's en besloten dat ik wel een buizen ev wilde hebben, ik had al een buizen vv. Samen met mijn kameraad uitgebreid geluisterd en het goed bevonden. B&W staat niet bekend als buizenvriendelijk maar dit ging wonderwel goed, kameraad was ook enigszins verbaast dat het zo goed klonk. Ik weet niet of ik een goed verschil hoor in buizenversterkers, die ik heb is de enige die aan de B&W's heeft gehangen.
Het klinkt natuurlijk en ik kan aanwijzen waar wat staat te spelen, ligt ook aan de soort muziek die ik speel, blues, jazz en americana, meestal 75dB. Ligt inderdaad gemakkelijk en vanzelfsprekend in het gehoor. Ik hoef nooit iets anders of het moet al kapot gaan, ik heb levenslange garantie dat scheelt.
Vervorming en energieslurpend?, het zal wel maar dat interesseert mij niet, ziet er fraai uit, het klinkt goed en de verwarming kan uit op zolder.
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2023, 15:07:45 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #22 Gepost op: 05 maart 2023, 17:17:16 »
Een andere insteek zou kunnen zijn om buizengebakjes zo te ontwerpen dat ze hetgeen de luidsprekers aan niet-lineaire vervorming produceren, teniet te doen. Een soort anti-niet-lineaire vervorming. Makkelijk zal dat overigens niet zijn, maar niet onmogelijk.

En of er een impedantiematch is, kan ook gemeten worden. Gewoon de klemspanning meten tov een recht referentiesignaal en die twee signalen, linker- en rechterkanaal van een ADC, op elkaar delen in het frequentiedomein.

Groet,
Jacco

AudionoteMK

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #23 Gepost op: 24 maart 2023, 12:10:00 »
Audio Innovation 500 zag ik 2e hands staan. Eenmaal beluisterd op jouw speakers en je vergeet de AVM. Gewoon ongecompliceerd geluid met mid/hoog dat je aandacht blijft trekken.