Auteur Topic: Buizen, of toch m’n oude SS?  (gelezen 6783 keer)

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Buizen, of toch m’n oude SS?
« Gepost op: 26 februari 2023, 22:03:14 »
Hallo!

Ik wil hier een vraag neerleggen over wat jullie denken, jullie ervaring is met deze twee verschillende versterker typen.

Ik bezig namelijk een mooie AVM Evolution A2 en deze is wel een keer aan een revisie toe, máár, misschien moet ik wel naar wat anders uitkijken? …namelijk buizen.  Waarom buizen?  Ik bezit ook een erg fijn setje luidsprekers genaamd Finalé Audio Vivace Mini (zie link onderaan).  Dit zijn kleine vloerstaanders met een 7cm breedbander die een weerstand van 16 Ohm heeft.  Ideaal voor buizen dus. Sterker nog.. deze speakers zijn gemaakt voor kleine buizenversterkers.

Zelf heb ik nog nooit een buizenversterker gehoord, maar in combinatie met mijn speakers moet dat heel goed klinken. Aldus de beloften van de fabrikant.  Het is een hele toer om de boel in te pakken en door het land te rijden om eens wat te beluisteren, dus ik dacht laat ik hier eens peilen of ik er (waarschijnlijk) op vooruit ga als ik m’n AVM zou inruilen voor een kleine buizenversterker.

Wat is jullie gedachten hierover?


Dank!

Finalé Audio Vivace Mini

http://www.finaleaudio.com/the-new-vivace-mini

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2023, 22:23:45 »
Die AVM Evolution A2 is niet verkeerd, maar heeft natuurlijk wel zijn leeftijd. Ik zou hem eens na laten kijken en zo nodig laten servicen.

Maar, als je toe bent aan iets anders laat je dan niet tegenhouden. ;)

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.331
  • Elac addict
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2023, 22:24:03 »
Als de speakers er eigenlijk voor gemaakt zijn zou ik zeggen: DOEN!

Carpe diem. ;)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.365
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2023, 22:50:20 »
Afhankelijk waar je woont wil ik wel een keer met wat buizen versterkers jou kant op komen om eens uit te proberen? Stuur me maar een PM. Komende tijd al wat afspraken staan, dus het kan effen duren dat ik tijd heb.

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 139
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2023, 13:54:12 »
Ik las hetvolgende ... Finalé Audio is van oorsprong een fabrikant van buizenversterkers uit Canada en is voor luidsprekers een samenwerking aan gegaan met het eveneens Canadese Arteluthe van ontwerper Robert Gaboury,...

Misschien eerst eens bij hen ten rade gaan. (Mijn bescheiden mening).
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2023, 13:57:10 »
Die AVM Evolution A2 is niet verkeerd, maar heeft natuurlijk wel zijn leeftijd. Ik zou hem eens na laten kijken en zo nodig laten servicen.

Maar, als je toe bent aan iets anders laat je dan niet tegenhouden. ;)
Heb een aantal mails de deur uit gedaan ivm reparatie, waarvan één naar een importeur. Ik weet dat AVM geen service manuals deelt, en da’s natuurlijk erg nadelig wil een andere monteur de versterker nakijken en afregelen.

Maar denk ook dat wanneer de versterker naar de fabrikant gaat dit een lieve duit gaat kosten.

En dan denk ik misschien het geld bij een leuke buizenversterker leggen? Maar echt géén idee of ik een ‘geluid’skwaliteit sprong’ kan/mag verwachten wanneer ik naar een 16 Ohm buizenversterker ga?  Daar moet dan wel een bepaald fundament voor zijn wil ik dat overwegen.
Ook gezien buizen natuurlijk wat ‘bewerkelijker’ zijn dan een SS versterker.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2023, 13:58:44 »
Afhankelijk waar je woont wil ik wel een keer met wat buizen versterkers jou kant op komen om eens uit te proberen? Stuur me maar een PM. Komende tijd al wat afspraken staan, dus het kan effen duren dat ik tijd heb.
Dát is bijzonder vriendelijk aangeboden. Dank!

Ik houd dit in m’n achterhoofd gezien ik net wat mails de deur uit heb gedaan ivm reparatie.

Misschien dat een ‘weer frisse AVM’ wel net zo mooi klinkt als een leuke buizenversterker?

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2023, 14:02:12 »
Ik las hetvolgende ... Finalé Audio is van oorsprong een fabrikant van buizenversterkers uit Canada en is voor luidsprekers een samenwerking aan gegaan met het eveneens Canadese Arteluthe van ontwerper Robert Gaboury,...

Misschien eerst eens bij hen ten rade gaan. (Mijn bescheiden mening).
Dank voor uw reactie!

Ja ik had dat ook in m’n hoofd,.. al denk ik dat het heel snel zoiets gaat worden als: ‘wij van wc-eens adviseren,….   Juist.

Het gaat natuurlijk om die 16 Ohm en dat buizen daar blijkbaar floreren.

JuKe Box

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 139
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2023, 14:20:38 »
Ik las hetvolgende ... Finalé Audio is van oorsprong een fabrikant van buizenversterkers uit Canada en is voor luidsprekers een samenwerking aan gegaan met het eveneens Canadese Arteluthe van ontwerper Robert Gaboury,...

Misschien eerst eens bij hen ten rade gaan. (Mijn bescheiden mening).
Dank voor uw reactie!

Ja ik had dat ook in m’n hoofd,.. al denk ik dat het heel snel zoiets gaat worden als: ‘wij van wc-eens adviseren,….   Juist.

Het gaat natuurlijk om die 16 Ohm en dat buizen daar blijkbaar floreren.

Je kan altijd informeren, en als ze met de WC eend komen vraag je de WC eend om thuis een tijdje te beoordelen.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2023, 14:26:06 »
Het is geen kwestie van buizen die daar zouden floreren, het is een kwestie van de juiste uitgangstransformator gebruiken voor de buis-luidsprekercombinatie. Verder is de ene buizenversterker de andere niet ( lees: de een is gevoeliger voor impedantieschommelingen dan de ander).
An inability to grasp science is no argument against it....

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2023, 15:08:50 »
Ik las hetvolgende ... Finalé Audio is van oorsprong een fabrikant van buizenversterkers uit Canada en is voor luidsprekers een samenwerking aan gegaan met het eveneens Canadese Arteluthe van ontwerper Robert Gaboury,...

Misschien eerst eens bij hen ten rade gaan. (Mijn bescheiden mening).
Dank voor uw reactie!

Ja ik had dat ook in m’n hoofd,.. al denk ik dat het heel snel zoiets gaat worden als: ‘wij van wc-eens adviseren,….   Juist.

Het gaat natuurlijk om die 16 Ohm en dat buizen daar blijkbaar floreren.

Je kan altijd informeren, en als ze met de WC eend komen vraag je de WC eend om thuis een tijdje te beoordelen.
Dat is waar idd.   Zal eens een poging wagen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2023, 15:15:22 »
Het is geen kwestie van buizen die daar zouden floreren, het is een kwestie van de juiste uitgangstransformator gebruiken voor de buis-luidsprekercombinatie. Verder is de ene buizenversterker de andere niet ( lees: de een is gevoeliger voor impedantieschommelingen dan de ander).
Hoe dat precies (technisch) zit weet ik niet. Enige wat ik lees is dat buizen blijkbaar beter klinken op 16 Ohm,.. dus met een 16 Ohm transformator.
Geen idee waarom dat is? .    Da’s misschien het omgekeerde van dat buizenversterkers laag Ohm’ige luidsprekers niet (erg)fijn vinden.
Dat zal dan te maken hebben met (veel) stroom kunnen leveren plus hogere vervorming ivm lagere dempingfactor.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2023, 15:20:12 »
Het is geen kwestie van buizen die daar zouden floreren, het is een kwestie van de juiste uitgangstransformator gebruiken voor de buis-luidsprekercombinatie. Verder is de ene buizenversterker de andere niet ( lees: de een is gevoeliger voor impedantieschommelingen dan de ander).
Hoe dat precies (technisch) zit weet ik niet. Enige wat ik lees is dat buizen blijkbaar beter klinken op 16 Ohm,.. dus met een 16 Ohm transformator.
Geen idee waarom dat is? .    Da’s misschien het omgekeerde van dat buizenversterkers laag Ohm’ige luidsprekers niet (erg)fijn vinden.
Dat zal dan te maken hebben met (veel) stroom kunnen leveren plus hogere vervorming ivm lagere dempingfactor.

Je hebt een PM !

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2023, 16:30:25 »
Het is geen kwestie van buizen die daar zouden floreren, het is een kwestie van de juiste uitgangstransformator gebruiken voor de buis-luidsprekercombinatie. Verder is de ene buizenversterker de andere niet ( lees: de een is gevoeliger voor impedantieschommelingen dan de ander).
U heeft een PB.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Buizen, of toch m’n oude SS?
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2023, 21:08:15 »
Toch nog even wat heen en weer gemaild met Finalé Audio ivm wat meer info wat de speaker nou eigenlijk doet op een buizenversterker.

Deze antwoorden gekregen.

Eerste mail;

Hi Niek,
In general, the best tube design is a more linear output device than transistor. With small full range drivers like the Mini, this is noticeable in that solid state amps just don't sound smooth enough. It's hard to explain this in objective terms. But be assured, the Mini was designed and voiced with single-ended and paralleled tubes (2A3 triode).
Best regards,
Noam


Tweede mail:


Hi Niek,
You can drive them with an 8 Ohm amp, that's ok.

A 16 Ohm full range driver like is used in the Mini is designed to be extremely easy to drive:
- no crossover network
- the high impedance is friendly to tubes
- the driver's Thiele-Small parameters (Qts in particular) make it more efficient than the "consumer specs" suggest: the driver has sympathetic damping so it requires very little current from the amp

All this is to say that yes, you can drive the Mini easily with a few tube watts, it behaves more like 96-97dB than 92. I wouldn't hesitate to use a good 2A3 SET - at least in a modest size room, with most music.

Note that tube amplifiers usually have output transformers with multiple secondary taps - with Finalé amps for example, there is almost always a 4, 8 and 16 secondary in the transformer. We often connect only two of them, to keep the chassis (and circuit) cleaner. But there is usually a third option available, which may be a custom request.

Hope this helps,



Ben nu toch voorzichtig aan het rondkijken naar een buizenversterker en of dit nu qua kosten een beetje kan. Hun eigen amps zijn een beetje kostbaar.