Auteur Topic: Peiling: versterkervergelijk Sony TA-FE370 versus ...  (gelezen 19885 keer)

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Peiling: versterkervergelijk Sony TA-FE370 versus ...
« Reactie #135 Gepost op: 23 april 2023, 20:50:37 »
Het was een erg leuke middag bij Michael. Misschien kan Jacco een start maken met het beschrijven van onze belevenissen. Hij heeft er tenslotte het meest verstand van. Maar het was verrassend! ;)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Peiling: versterkervergelijk Sony TA-FE370 versus ...
« Reactie #136 Gepost op: 23 april 2023, 21:16:35 »
Ik schiet al vast een verhaaltje in:
Jacco was mooi op tijd en is na een bakkie koffie gelijk aan de slag gegaan met aansluiten. Mijn mancave is meestal een beetje koud (15 graden) dus ik had de verwarming aangedaan, maar die kon vanwege het noeste werk van Jacco gelijk weer uit  ;).
Na aansluiten moest de boel ingeregeld worden. We kwamen er al snel achter dat het lang stil staan van de schakelkast de relais geen goed hadden gedaan. Op één stand was de linker luidspreker duidelijk zachter en wat er een soort gekraak waarneembaar. Dit gooide helaas roet in het eten voor een goede ABX test. We hebben nog wel even geschakeld in de hoop dat de contacten van het relais na een paar keer schakelen weer goed zouden functioneren, maar helaas. Het verschil tussen de Sony en de Denon (en we hebben later ook mijn NAD aangesloten om een defecte Sony uit te sluiten) was niet te horen. Was er geen storing aanwezig in de schakelkast dan had ik geen verschil kunnen horen.
We hebben de rest van onze tijd gebruikt om te luisteren naar een paar Celestion 3 luidsprekers (zowel gesloten als basreflex). Zeer leuke luidsprekers! Voorkeur in mijn cave ging uit naar de basreflex. We hebben ook mijn Rogers LS3/5A vergeleken met deze luidsprekers. Die Celestions zijn zeker niet verkeerd. Als laatste mijn buizenversterker met OLS aangezet. Deze vielen het meest in de smaak.
Jacco en ik hebben de middag afgesloten met een lekker hapje bij eetcafé Roodnoot bij mij in de buurt.
Beiden heren bedankt voor de gezellige middag!
« Laatst bewerkt op: 23 april 2023, 21:18:45 door mmuetst »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Peiling: versterkervergelijk Sony TA-FE370 versus ...
« Reactie #137 Gepost op: 23 april 2023, 21:37:21 »
Biertjes die middag: Van der streek play ground voor de mannen die nog moesten rijden (IPA met maar 0,5%).
Voor de gastheer zelf: Karmeliet tripel.
Tijdens het eten voor Jacco een Utregs Wit en voor mij een kwaaie Quadruppel  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 april 2023, 21:43:52 door mmuetst »

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Peiling: versterkervergelijk Sony TA-FE370 versus ...
« Reactie #138 Gepost op: 23 april 2023, 21:38:53 »
Jam, jam. :P
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Peiling: versterkervergelijk Sony TA-FE370 versus ...
« Reactie #139 Gepost op: 23 april 2023, 22:39:50 »
mmuetst, in de eerste plaats dank voor de gastvrijheid. Frits ook dank voor het gezelschap en de actieve deelname. Het was weer hele onderneming.

Want er komt heel wat kijken bij een goed gekalibreerd vergelijk. Dat is toch al gauw een Ypsilon kattenbak vol. Ik begon nattigheid te voelen toen 1 van de kanalen zich niet liet kalibreren, het level was aan het verlopen. Nu was dat gelukkig bij de eerste poging al, ik koos het haperende kanaal bij toeval als mijn referentie. Na wat uitwisselen van kabels en uiteindelijk ook versterkers was het wel duidelijk dat 1 van de contacten te vies was geworden om te gebruiken. We hadden dus nu de situatie te pakken waarbij 1 van de versterkers daadwerkelijk niet naar behoren presteerde. Dat moest dan toch ook aan te tonen zijn middels een ABX. Dat bleek ook zo te zijn waarbij in feite de test zelf wel werkt, mits de verschillen groot genoeg zijn. We hebben 1 poging gedaan, maar het verschil was dusdanig duidelijk aanwezig dat het verder niet zinnig geacht werd. De conclusie was dan ook unamien en verder testen was daarom niet nodig.

Deze conclusie luidde: het defect aan het linker kanaal van de Sony en later de NAD was het enige dat opviel qua verschil. Alleen luisterend naar het rechterkanaal zou er een random uitslag uitgekomen zijn. "dit is niet te doen"

Wat er daarop volgde was een aangename afwisseling van diverse luidsprekers. En muziek. De OLS op de buizenbak was voor mij de best klinkende. Daar werd toen Frits al naar huis was nog even een stukje Amused to Death gedraaid om de blaffende honden te horen die rechts moeten staan. Dat had ik zelf nog nooit zo gehoord, maar het bleek dat ik naar de verkeerde honden heb geluisterd. Net hier in mijn mancave de track opgezet en nu hoor ik ze hier ook gelukkig van rechts komen. Kan ik in ieder geval rustig slapen.

Verder inderdaad lekker gegeten en flink nagekletst. Tot de volgende keer maar weer.

Groet,
Jacco

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Peiling: versterkervergelijk Sony TA-FE370 versus ...
« Reactie #140 Gepost op: 24 april 2023, 06:27:37 »
Goed om te zien dat het een geslaagde audio liefhebbers dag is geweest.
Helaas paste het niet in mijn agenda anders was ik er ook graag bij geweest.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Peiling: versterkervergelijk Sony TA-FE370 versus ...
« Reactie #141 Gepost op: 24 april 2023, 07:37:17 »
De conclusie van deze ABX test was natuurlijk dat je zo'n leuke schakelkast niet te lang ongebruikt op zolder moet laten liggen  :D

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Peiling: versterkervergelijk Sony TA-FE370 versus ...
« Reactie #142 Gepost op: 24 april 2023, 17:34:14 »
Jammer dat het niet gelukt is. Hoewel ik uitslag wel kon raden had ik het graag objectief beluisterd willen weten. Maar als het maar gezellig was.  :cheers:
Feiten geven niets om gevoelens.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Peiling: versterkervergelijk Sony TA-FE370 versus ...
« Reactie #143 Gepost op: 24 april 2023, 18:10:17 »
Fijn dat het een gezellige middag was! Stond toch als een paal boven water, dat er geen verschil tussen het geluid van versterkers zit, maar het was leuk geweest dat het ook even aangetoond was.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Peiling: versterkervergelijk Sony TA-FE370 versus ...
« Reactie #144 Gepost op: 03 mei 2023, 10:52:51 »
PS @Jacco heb je het biertje al geproefd?


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Peiling: versterkervergelijk Sony TA-FE370 versus ...
« Reactie #145 Gepost op: 03 mei 2023, 11:18:03 »
Nog niet, staat nog af te koelen.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn FNE-NX9 met Tapatalk