Auteur Topic: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?  (gelezen 25868 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Gepost op: 05 januari 2023, 06:53:15 »
Spotify gebruik ik al aardig wat jaren.
Op het werk op een bluetooth speakertje via de telefoon werk altijd erg fijn.
Thuis op de Raumfeld en de Beyerdynamic was het ook altijd goed genieten. De Raumfeld is naar de eeuwige jachtvelden.

Spotify is een hele goede dienst als je nieuwe muziek wil ontdekken.
De algoritmes die zij gebruiken zijn heel erg goed.
De app werkt zeer goed en is meesterlijk overzichtelijk.
Maar ze streamen wel gecrompimeerde data en gebruiken daarvoor Ogg Vorbis 320 kbits/s.
je zou het verschil met CD eigenlijk niet moeten kunnen horen. 
Uiteraard hangt het ook bij Spotify af van de kwaliteit van de bron.
Maar......ik heb toch elke keer als ik dan met dezelfde hoofdtelefoon naar CD luister met de good old Sony het idee dat de muziek toch wat makkelijker de oren in stroomde.
De muziek was anders, opener, er waren toch meer laagjes en instrumenten waarneembaar.
Terug naar Spotify......en eehhh ja toch eigenlijk best goed.
En hetgeen ik echt mooi bleef vinden werd op CD gekocht.

Met de komst van de nieuwe streamer, de Bluesound Node kwam ook de kriebel om eens een andere streamingdienst te gaan proberen.
Dus proefabbo op Tidal Hifi  en op Amazon Music Unlimited.
Eerste indruk is bij beide zeer goed. 
Tidal heeft een goed werkende app en vanuit de app kun je meteen aangeven dat je wil luisteren via de Bluesound.  Net als Spotify heeft Tidal connect.
Dat werkt erg fijn.
Amazon heeft geen connect maar werkt wel weer samen met de app van Bluesound.  Het werkt net iets omslachtiger. Maar het werkt.
Wat je in de app van Tidal of Amazon in je favorieten lijstje zet komt ook in de favorietenlijstjes van de Bluesound.
De algoritmes van Tidal werken denk ik bijna of net zo goed als die van Spotify.
Bij Amazon hebben ze dat nog lang niet op orde. je moet meer zelf je best doen om muziek te vinden die je mooi vindt.

Tidal streamt in CD kwaliteit bij een Hifi abbo.  Dat kost je €9,99 per maand  Als je meer wil dan wordt het flink duurder.  Voor €19,99 per maand krijg je Master kwaliteit en MQA. 
Tot 24 bit 192 kHz.
Amazon streamt tot aan 24 bit 192 kHz en dat kost je €9,99 per maand.
Beide verzorgen gewoon goed geluid.  Beide lijken inderdaad in ieder geval CD kwaliteit te leveren. 
Het lijkt inderdaad beter te zijn dan Spotify.

Maar Tidal werkt met MQA en dat is iets wat mij niet kan bekoren.
Master Quality Authenticated.  Dat zou volgens Meridian Audio het Walhalla moeten zijn in digitale audio.
Daar zou je alles zo te horen krijgen zoals de artiest het in de studio heeft bedoelt.  Alle door audiofielen bedachte kreten zoals ruimte en p.r.a.t en zwarte achtergrond zouden we dan gaan horen.
MQA is niets meer en niets minder dan datacompressie. 
Alleen als je extra betaald dan mag en krijg je van de zendkant een vlaggetje wat op je MQA gecertificeerde apparaat MQA aan zet en de gecomprimeerde data weer uitpakt.
En alle muziek diensten betalen aan Meridian voor het gebruik van MQA.
Kort door de bocht, MQA is iets wat me zwaar tegen staat.
MQA is iets wat door Meridian met heel veel tam tam aan de man is gebracht en het is slechts een wassen neus waar makkelijk geld mee wordt verdient. 
Tenminste als ik het goed begrepen heb werkt het zo.

Amazon Music Unlimited werkt met FLAC.  Dat is ook een datacompressie systeem.  Maar FLAC wordt aan de ontvangstkant weer uitgepakt en is er Lossless muziek.
FLAC werkt net zoiets als ZIP bestanden.  Uitgepakt heb je het origineel weer terug.
Bij MQA heb je, denk ik, ook het origineel terug na uitpakken als het MQA vlaggetje aan staat.
Maar waarom nog een keer mensen zo gek zien te krijgen om tegen betaling iets te doen als er al iets is wat niet betaald hoeft te worden.
Tenminste, ik denk dat FLAC kostenloos gebruikt mag worden.

Ik ga aan het einde van de proefabbo's denk ik verder met Amazon Music Unlimited.
Zoeken is wat moeilijker en de app is wat minder mooi , maar het werkt goed genoeg samen met Bluesound.

Kom er maar in.
Ik lees graag wat anderen hebben en ervaren en waarom er voor een bepaalde dienst is gekozen.
En uiteraard hoe luister je naar je streamingdienst?

Marcel
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2023, 07:50:10 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2023, 08:47:55 »
Internet radio beschouw je ook als een streaming dienst?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2023, 08:52:53 »
Internet radio beschouw je ook als een streaming dienst?

Eeeehhhh  uuuuhhhhh Ja.  Het is geen dienst maar wel streaming audio.
Dus kom maar op.

 ;D Marcel ;D
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2023, 09:10:17 »
Sinds Ziggo geen FM meer uitzend op de kabel hier ben ik in de TV set beneden over op internetradio. Dit kan ik doen  met mijn Denon DNP 720ae.

 https://www.denon.com/nl-nl/product/network-audio-players/dnp-720ae

Voordeel van deze is dat ik ook nog naar FM kan luisteren. Met FM gebruik ik hetzelfde apparaat in de set boven.

Voor de ontvangst wel een abbo op Vtuner moeten nemen.
Zenders zoeken doe ik op het schermpje van de DNP. Heb ook een Denon app op mijn I-phone, maar dat gebruik ik nog weinig. Moet daar nog steeds aan wennen. Wellicht helpt mij dat om nog eens wat met Spotify o.i.d. te gaan doen. Dan zal een dedicated I-pad misschien handiger zijn. Heb wel eens Spotity werkend gekregen op de Denon. Was een heel gedoe. Waarschijnlijk de reden dat ik het destijds maar links heb laten liggen. Zal dan mogelijk iets anders moeten kopen.

De geluidskwaliteit van de Denon met de internetradio zenders is erg goed. Top 2000 was een genot om naar te luisteren, ook door de nummers die gedraaid werden. :)

Verder dus weinig ervaring met streaming met Spotify o.i.d. Misschien kan iemand mij nog eens op weg helpen met dit gebeuren, maar dan open ik daar wel een draadje over. ;)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2023, 09:20:07 »
Mijn Denon receiver heeft ook Spotify connect.
Als deze aan staat kan ik muziek starten op mijn tablet of telefoon met de Spotify app en dan aangeven dat ik de weergave via de receiver wil.
Dan gaat de receiver zelfs automatich naar deze interne bron.
Werkt perfect.

Of de Denon DNP 720ae ook connect voor Spotify onder de kap heeft weet ik niet.

Het is wel zo dat telefoon/tablet wel in hetzelfde netwerk Wifi en of met kabeltje moeten zitten, anders werkt connect niet.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2023, 09:38:39 »
Ik kan met de app de Denon aanzetten, kom ik net achter.

Connectie met Spotify gaat via Airplay ontdek ik net. Connectie gemaakt en het werkt! Klinkt erg goed. Meer kan ik er nu niet van zeggen.

Wel dat een I-pad hiervoor wel mijn voorkeur zou hebben, liever niet op de Iphone.

En ik ga mij er toch eens wat verder in verdiepen nu ik het weer werkend heb. De Denon app maar eens op een Ipad zetten hier, welke nu hoofdzakelijk gebruikt wordt door mijn kleinzoon van 2. ;D
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2023, 09:45:51 door Frits Denon »
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2023, 09:44:46 »
Een dikke tien jaar; Spotify. De gratis variant, cheap skate die ik ben.

 angel
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2023, 09:52:26 »
Een dikke tien jaar; Spotify. De gratis variant, cheap skate die ik ben.

 angel

Wordt je dan niet helemaal gaar van de reclames?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2023, 10:20:03 »
Ik lift ondertussen een jaar of drie mee op het Spotify abbo van een collega maar heb zelf Tidal, nu nog MQA, straks gewoon Hifi.

Spotify is gemakkelijk omdat het beter werkt met Android en verschillende apparaten. Veel oudere apparaten werken wel met Spotify connect maar niet met andere streamingsdiensten. Zo ook bv. in Google maps bij het navigeren en mijn Denon AVR op de slaapkamer.
Ik heb vervolgens zelf voor Tidal gekozen vanwege een goede aanbieding via Hifi.nl (dacht ik) maar dat loopt binnenkort af en doe ik dus de stap "terug" naar Hifi.

Ik vind de Tidal app fijner werken dan de Spotify app en Tidal is beter geïntegreerd in BluOs (Bluesound en NAD app) wat ik eerder gebruikte maar ook in Roon waar ik nu naar ben overgestapt. Hierdoor heb je aan één app genoeg ipv steeds wisselen tussen Spotify en BluOs. Tidal heeft daarnaast een prima bibliotheek welke vergelijkbaar is (voor zover ik kan zien) met die van Spotify. Daarnaast heb je bij Tidal FLAC-kwaliteit voor een tientje per maand waar Spotify mp3 320 kbps aanbiedt ondanks dat ze al jaren roepen dat ze ook CD kwaliteit gaan leveren.

Ik heb verder geen ervaring met andere streamingsdiensten als Qobus, Amazon music en Apple music.

Groeten...

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2023, 10:47:05 »
Spotify, de betaalversie via een KPN abonnement. Bevalt goed, gebruik het om nieuwe muziek te ontdekken. Heb ik het ontdekt koop ik de cd en voor het echte luisteren wil ik rust en geen gedoe en ga naar de luisterzolder.
Waarom?, zat bij de KPN in en het geluid is goed, kwaliteit ten opzichte van andere diensten weet ik niet dit is tot nu toe de eerste en de beste.
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2023, 11:02:59 »
Spotify is zeker de beste als het gaat om muziek zoeken en vinden.
Ook hetgeen Spotify voorsteld is best vaak raak.
Het navigeren in de app of webversie of zelfs de desktopversie werken fantastisch.
En de bibliotheek van Spotify en Tidal zijn erg groot.  Maar Amazon doet er geloof ik niet voor onder.

Omdat Spotify in "slechts" 320 kbit/s streamt wilde ik eens kijken of het beter zou kunnen.
Amazon streamt tot max ergens in de 3600 kbit/s voor de hoogste kwaliteit als ik het goed heb onthouden.
24 bit 192 kHz.  CD is 16 bit 44,1 kHz.
Of je verschil hoort tussen deze twee. Ik denk alleen als je het weet.
En misschien is dat ook wel zo tussen Spotify en Amazon / Tidal.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2023, 11:35:44 »
De beste geluidskwaliteit zoek ik niet die heb ik op zolder. Ik heb Spotify op de laptop en die bepaalt de kwaliteit en ik vind dat goed. Spotify gaat ook via de Denon versterker en mobiele telefoon, gaat heel goed, het is een soort van vroegere tafelradio of nog vroegere draadradio. Er is muziek en hoe de geluidskwaliteit is doet er eigenlijk niet toe, arbeidsvitaminen.
Eens buizen altijd buizen.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2023, 11:44:20 »
Spotify is zeker de beste als het gaat om muziek zoeken en vinden.
Ook hetgeen Spotify voorsteld is best vaak raak.
Het navigeren in de app of webversie of zelfs de desktopversie werken fantastisch.

Marcel

Desktop versie had ik nog niet eens bij stilgestaan. Is in mijn set boven met de Imac een goede optie. Die is via een USB Dragonfly Red analoog met de Aux 2 van de Denon amp verbonden. Eens kijken.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #13 Gepost op: 05 januari 2023, 11:49:01 »
Er is zelfs een webversie.
Dan hoef je niets te installeren.
Ik weet alleen niet in welke kwaliteit je dan streamt.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Streaming diensten. Welke gebruik je? waarom?
« Reactie #14 Gepost op: 05 januari 2023, 11:57:49 »
Ik gebruik nu de versie via Firefox.

Er is inderdaad ook een programma voor de Mac en heb ik net geïnstalleerd. Wel zo handig. Of het beter is dan de Webversie heb ik geen idee.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.