Auteur Topic: Elac luidsprekers  (gelezen 11064 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #15 Gepost op: 05 januari 2023, 12:27:30 »
Mijn speakers staan 2 meter uit elkaar en ik zit op 2,3 meter er vanaf.

Belangrijk is hoe ver de speakers van de zijwanden en de achterwand af staan, want plaatsing speelt samen met de akoestiek van de luisterruimte een cruciale rol v.w.b. de kwaliteit van de weergave.
Een luisterplek op 2/3 van de ruimte is ook wenselijk. (maar ik geloof dat ik in herhaling val  ;))

Buiten mijzelf zijn er 2 forum leden geweest die het bij mij hebben gezien en gehoord, Renes en JohndV. Misschien kunnen zij er iets over zeggen. Maar hoe dan ook, de opstelling is zoals die is, kan er weinig aan veranderen in de ruimte die beschikbaar is.

Er zit maar één ding op; Verbouwen!

 ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #16 Gepost op: 05 januari 2023, 12:28:43 »
Zo aan hun eerdere reacties te horen klonk het goed ! :)

Dat staat ook niet ter discussie

 ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #17 Gepost op: 05 januari 2023, 12:34:42 »
Zo aan hun eerdere reacties te horen klonk het goed ! :)

Dat staat ook niet ter discussie

 ;)

Het is ook maar een constatering  ;)
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2023, 12:37:02 door Audiofreak »

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.530
  • Liever een Adam!
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #18 Gepost op: 05 januari 2023, 12:34:59 »
Mijn speakers staan 2 meter uit elkaar en ik zit op 2,3 meter er vanaf.

Belangrijk is hoe ver de speakers van de zijwanden en de achterwand af staan, want plaatsing speelt samen met de akoestiek van de luisterruimte een cruciale rol v.w.b. de kwaliteit van de weergave.
Een luisterplek op 2/3 van de ruimte is ook wenselijk. (maar ik geloof dat ik in herhaling val  ;))

Buiten mijzelf zijn er 2 forum leden geweest die het bij mij hebben gezien en gehoord, Renes en JohndV. Misschien kunnen zij er iets over zeggen. Maar hoe dan ook, de opstelling is zoals die is, kan er weinig aan veranderen in de ruimte die beschikbaar is.
De ruimte is niet groot, maar de Elac's pruimen het, ze klinken gewoon erg goed.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #19 Gepost op: 05 januari 2023, 16:55:07 »
Frits,  Fijn dat je gelukkig bent met zoals het nu klinkt.

Het zal een muur van geluid zijn en dat maakt indruk.  De ruimte is m.i. de beperkende factor en begrijp me goed, er is altijd wel wat af te doen aan welke ruimte ook.  Men grijpt niet voor niets vaak naar dsp enz. 

Ik denk dat je je speakers niet terug kent in een ruimte waarin je meer afstand van muren en achterwand kunt nemen en je luisterzetel niet pal voor een achterwand staat. 

Belangrijker: Laat je vooral niet demotiveren door mijn analyse, want het gaat in alle gevallen om het genieten van doosjes en muziek, ongeacht waar dat ten gehore gebracht wordt.  Voor mijzelf heb ik wel de optelsom gemaakt: Als ik ooit mijn luisterruimte op zou moeten geven, dan ga ik over tot de aanschaf van een goede koptelefoon.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #20 Gepost op: 05 januari 2023, 16:58:19 »
 Good Posting

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #21 Gepost op: 05 januari 2023, 17:01:09 »
Frits,  Fijn dat je gelukkig bent met zoals het nu klinkt.

Het zal een muur van geluid zijn en dat maakt indruk.  De ruimte is m.i. de beperkende factor en begrijp me goed, er is altijd wel wat af te doen aan welke ruimte ook.  Men grijpt niet voor niets vaak naar dsp enz. 

Ik denk dat je je speakers niet terug kent in een ruimte waarin je meer afstand van muren en achterwand kunt nemen en je luisterzetel niet pal voor een achterwand staat. 

Belangrijker: Laat je vooral niet demotiveren door mijn analyse, want het gaat in alle gevallen om het genieten van doosjes en muziek, ongeacht waar dat ten gehore gebracht wordt.  Voor mijzelf heb ik wel de optelsom gemaakt: Als ik ooit mijn luisterruimte op zou moeten geven, dan ga ik over tot de aanschaf van een goede koptelefoon.

Dank! Mijn ruimte is inderdaad niet groot. Ik heb echter geen verticale wanden, behalve de wanden links en rechts. Voor en achter zijn beide schuine dakvlakken ca 50 graden hoek.Ik zit op zolder.

Ik heb mij Hepta Fourtune's een keer in de achterkamer gehad i.v.m. openhaard schade herstel in de voorkamer.(Aardbeving gedoe). Daar zat ik dan inderdaad op een grotere afstand en had veel ruimte achter mij en de speakers. Dat klonk inderdaad erg goed.

Maar ik ben over boven zeer tevreden en heb een goede koptelefoon (Sennheizer). Maar geef mij de Elac's maar.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #22 Gepost op: 05 januari 2023, 17:05:34 »
Het zijn hele mooie en indrukwekkende luidsprekers Frits, waar je heel lang plezier van kunt hebben.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #23 Gepost op: 05 januari 2023, 17:17:22 »
Het zijn hele mooie en indrukwekkende luidsprekers Frits, waar je heel lang plezier van kunt hebben.

Dat is ook de bedoeling, Jan.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #24 Gepost op: 05 januari 2023, 18:54:35 »
Jullie glijers; j'adore Elac  :love: :love:

 ;D

 :cheers: ;)



Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #25 Gepost op: 05 januari 2023, 19:32:48 »
Jullie glijers; j'adore Elac  :love: :love:

 ;D

 :cheers: ;)

Glijers ? Wel nee, wij zijn gewoon rasechte liefhebbers van dat audiomerk uit Kiel !  "Es lebe Elac !".  Banana4

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #26 Gepost op: 05 januari 2023, 19:37:52 »
Altijd leuk om even te bekijken en een beter beeld te krijgen van dit mooie merk:




Have fun!

Thomas Werner is met recht een goede ambassadeur van Elac!
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2023, 19:39:33 door Frits Denon »
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #27 Gepost op: 05 januari 2023, 19:50:36 »
Het klonk gewoon goed, zo goed dat de 249's ook bij mij op zolder hadden kunnen staan. Frits zit er verder vanaf dan ik , bij mij staan de luidsprekers 2 m uit elkaar en zit er 2 m vanaf en ze staan ietwat ingedraaid.
Je hebt altijd te maken de ruimte die je tot je beschikking hebt en daar moet je het mee doen. De ruimte van Frits is niet de grootste maar de 249 doen het er goed. In een grotere ruimte zullen nog beter klinken denk ik, met meer ruimte achter de luidsprekers vooral. De muziek geeft Frits af en toe kippenvel daar gaat het om.
Eens buizen altijd buizen.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #28 Gepost op: 05 januari 2023, 19:53:06 »
De muziek geeft Frits af en toe kippenvel daar gaat het om.

Regelmatig, Rene. ;)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Elac luidsprekers
« Reactie #29 Gepost op: 05 januari 2023, 19:57:46 »
De muziek geeft Frits af en toe kippenvel daar gaat het om.

Regelmatig, Rene. ;)
Dan heb je het goed voor elkaar. Toppie!
Eens buizen altijd buizen.