Auteur Topic: Luidsprekerkabel van audiomaat  (gelezen 6986 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2022, 18:48:10 »
Maak van je hart geen moordkuil, zou ik zeggen.
Grappig dat, toen er een miljoen dollar mee te verdienen viel, niemand in staat bleek kabelverschillen onder gecontroleerde omstandigheden waar te nemen en dat deze kabel dan precies zou laten horen waar de drummer zat en hoe hij de ketels en deksels. beroerde.
Het doet me een beetje denken aan een klant die bij ons in de winkel meldde dat hij van een bij ons aangeschafte CD precies kon horen hoe de muzikanten van het Concertgebouworkest op het podium verdeeld waren.
Nadat hij vertrokken was meldde een andere klant ( die toevallig deel uitmaakte van dat muziekgezelschap) dat ze tijdens de opname volstrekt anders opgesteld waren..
Ik kan natuurlijk zeggen: "Probeer ze, laat je verrassen en neem een metertje of wat extra want mogelijk wil je de boel nog eens verplaatsen" maar ik hou me liever bij wat ik er werkelijk van vind op grond van dertig jaar beroepsmatige ervaring als reparateur en troubleshooter op audiogebied.
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #16 Gepost op: 28 december 2022, 06:15:04 »
Eens met Johndv. Waarom vraag je om deze specifieke kabel?

Wellicht omdat de man meer informatie wil aangaande deze kabel. 

Voor het overige: Als ik kijk op de site krijg ik altijd een vreemd gevoel tussen navel en knieën als ik dit soort teksten en producten voorgeschoteld krijgt.

https://www.audiomaat.nl/tuning/m-bags/

Zo heeft de een dit, de ander dat en zo hebben we allemaal wat.   ;)

Mijn gevoel had iets van dat er uuuhhhhh eeehhhhhmmm gevoel wordt verkocht ipv techniek.
Maar inderdaad een ieder moet doen en laten wat hij/zij wil.

Om de vraag nog even te beantwoorden.
Nee, ik heb geen ervaring met eerder genoemde kabel van Audiomaat.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #17 Gepost op: 28 december 2022, 10:20:38 »
Van de site, over de luidsprekerkabels;

Citaat
Speakers zijn verschillend en presteren verschillend op een stroomsnoer. Met deze 3 diktes is het mogelijk iedere speaker te voorzien van de juiste stroomkabel voor audio.

Of een speaker veel of weinig stroom gebruikt is geen keuze criterium. Alle kabels kunnen met gemak de gevraagde stroom transporteren. Het gaat er om hoe ze klinken met de kabel.

De Gold is vaak de gulden middenweg en ook het meest verkocht maar er zijn meer uitzonderingen dan regels.

Een te dikke stroomkabel voor audio geeft een te groot beeld, te vol, te rijk, te weinig aftekening, te vet, te te te te te. Alles te in beeld en toon.

Een te dunne kabel geeft te veel transparantie, te weinig toon, te veel definitie, te weinig geheel, te weinig flow, te te te te. Alles te in beeld en toon.

De juiste kabel laat te verdwijnen en geeft het meest homogene geheel in beeld en toon. Alles draait om balans en verhoudingen.

De juiste kabel waar je alles juist mee kan bekabelen bestaat niet. Er is wel een juiste bekabeling mogelijk en die bestaat altijd uit verschillende kabels die het geheel naar een ander nivo kan tillen. 

Een kabel werkt nooit alleen in een set, het is het geheel dat de kwaliteit bepaald. Een kabel is slechts boodschapper / transporteur.

M-WAY cables&powerstrips zijn gemaakt voor optimaal transport voor audio.


Eerst krijgen kabels allerlei eigenschappen dan wel kwaliteiten toegedicht om vervolgens te eindigen met een alinea waarbij, en ik citeer nogmaals;
Citaat
Een kabel is slechts boodschapper / transporteur.

Slechts een constatering.

 :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #18 Gepost op: 28 december 2022, 10:55:58 »
Bijzonder verhaal van Audiomaat. Maar in elk geval is de TS geholpen met leesvoer.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2022, 12:12:15 »
Wat een verhaal zeg!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #20 Gepost op: 28 december 2022, 12:24:23 »
Ach ja, dit soort verhalen doet al zo lang de ronde !  :sceptic:

SlowhandEJ

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #21 Gepost op: 28 december 2022, 17:31:38 »
Waaruit blijkt die onderbouwing volgens jou?

Lees de artikelen over netwerk opbouw en gebruik van een switch.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #22 Gepost op: 28 december 2022, 17:56:14 »
In verband met geluidskwaliteit bij binaire data via netwerken kan ik wel iets vertellen.
Het is zo goed als onmogelijk om een verschil in datakwaliteit te krijgen met goedwerkende netwerkswitches en -kabels. Waar de verkopers van "audiofiele" netwerktoestellen op rekenen is dat mensen niet weten dat in een netwerk een overdacht van data van punt A naar punt B 100% accuraat moet zijn. Ook met goedwerkende (en dat zijn ze lang niet allemaal!) "audiofiele" netwerktoestellen is dat zo. Accuraat is accuraat he. En met een klok heeft dat ook allemaal niks te maken. Ja, er is een ritme waarmee data in de vorm van netwerkpakketjes doorheen het systeem geleid worden. Maar dat is helemaal inherent aan de netwerkprotocollen (en daar zijn er maar liefst 7 lagen van niveau's van). Voor muziek tellen er in een netwerk maar twee dingen: de oorsprong in punt A waarbij de muziek ofwel van analoog naar digitaal gaat, of van een digitale bron wordt afgetakt, en als tweede het doel in punt B waarbij de binaire data weer omgezet wordt naar analoog. Als er een verschil in ritme zou optreden tussen punt A en punt B, noemen we dat jitter. Jitter kan echter niet optreden in een netwerk. Daar komt data immers 100% accuraat aan. Zelfs als er zware problemen zijn met de kabels of de apparatuur: dan worden de netwerkpakketjes herhaald totdat ze correct aangekomen zijn. Dus zelfs bij dergelijke problemen is de data die aankomt nog steeds 100% accuraat. Wat kan er dan mislopen? Als er zoveel netwerkpakketjes herhaald moeten worden, en er nauwelijks of zelfs helemaal geen perfect aankomen, dan kan de vloeiende toevoer staken en geneneert het systeem een fatele netwerkfout. Als dat tijdens weergave van muziek gebeurt, spreken we van een dropout (een duidelijke pauze in de muziek). Daarom gebruikt men bij telefonie vaak een ander netwerkprotocol dat UDP heet: dat zendt data zonder ooit aan de ontvangerkant te controleren of die correct aangekomen is. Dan heb je nooit dropouts, maar omdat de data dan niet meer accuraat is kun je wel vervorming krijgen. Bij telefonie besloot men dat het beter is dat de spraak blijft vloeien en neemt men voor lief dat die af en toe vervormd klinkt.  Bij muziekweergave doen we dat niet. Daar werken we met dezelfde protocollen als die van computers voor het versturen van binaire data. En dan kun je dus bij fysieke problemen (of soms ook softwareproblemen) dropouts krijgen. Een manier om dat op te vangen is gebruik te maken van een buffer: dan houden we van enkele seconden tot een volledige minuut in een buffer bij zodat we altijd vloeiende muziek kunnen garanderen. Het betekent dan wel dat de muziek pas begint te spelen als die buffer gevuld is. En het betekent ook niet, dat er dan helemaal geen problemen meer kunnen ontstaan. Als de netwerkdata staakt of als er maar heel weinig correcte netwerkpakketten toekomen, dan zul je dat echt wel merken. En dan is het zeker tijd om je hoofd niet in het zand te steken en actief op zoek te gaan naar de problemen en die te verhelpen. Mijn eigen netwerk werkt absoluut correct, zowel draadloos als bekabeld, en doet dat al vele jaren. Vandaar dat ik muziek probleemloos via mijn netwerk kan afspelen zonder enig probleem of hoorbaar maar fout artefact. Wat in de opname zit, wordt weergegeven. Iets anders niet. En ik heb geen enkele "audiofiele" netwerkswitch of netwerkkabel in gebruik. Dat is dan ook dikke geldgraaiende onzin.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2022, 17:58:33 door Bloom »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #23 Gepost op: 28 december 2022, 17:57:56 »
Waaruit blijkt die onderbouwing volgens jou?

Lees de artikelen over netwerk opbouw en gebruik van een switch.
Te gemakkelijk. Waaruit blijkt die onderbouwing volgens jou?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #24 Gepost op: 03 januari 2024, 21:13:39 »
Ja, ik heb ervaring met deze kabel, en ik kan daar heel kort over zijn, deze firma verkoopt de grootste onzin. Als je €750,00 voor 2 meter kabel moet neerleggen dan gaan er alarmbellen rinkelen.
https://www.audiomaat.nl/3dw-gold-luidsprekerkabel-116955210.html
Een luidsprekerkabel heeft geen aarde draad nodig. Sterker nog, als je die verkeerd gebruikt kun je zelfs je versterker opblazen (hangt van de versterker af).
Verder denk ik dat hier op het forum de meesten zo nuchter over kabels denken dat ik mij niet kan voorstellen dat men dit soort bedragen uit geeft aan een stukje luidspreker kabel van 2 meter.
Wil je een een subjectief (of wel een kletskoek verhaal over kabels) antwoord ipv onze objectieve advies, ga dan naar een forum als audiofreak of HTforum. Daar gelooft men wel in dit soort oplossingen.
Denk je, hé interessant, zo heb ik er nog niet naar gekeken, dan adviseer ik je gewoon kabel te kopen bij de bouwmarkt of een leverancier zoals allekabels. Met het geld wat je dan over houd kun je zeker een paar maal lekker met je partner uit eten gaan. Ik denk dat je met 2.5mm2 wel gaat redden (als je toch maar 2 meter nodig hebt).
PS dit advies is geheel gratis.

Grappig, ik zie nu pas dat dit al een jaar oud is, en dat die firma die veel te dure kabels nog steeds verkoopt…
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2024, 21:23:00 door mmuetst »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #25 Gepost op: 03 januari 2024, 21:24:20 »
Nou,

Er is een tijd geweest dat het geld er was en ik mij lekker mee liet slepen in de hobby. Het duurste setje nieuw aangeschafte luidsprekerkabels door mijzelf kostte destijds (rond 2006 gok ik zo); € 1.800,00 ( 2 x 2,5 m Nirvana SL)

En ja; Zonde geld geweest.
Had ik er plezier van; Jawel
Heb ik er spijt van; Neen.
Mis ik de kabel; Niet

 ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #26 Gepost op: 03 januari 2024, 21:45:59 »
Nou,

Er is een tijd geweest dat het geld er was en ik mij lekker mee liet slepen in de hobby. Het duurste setje nieuw aangeschafte luidsprekerkabels door mijzelf kostte destijds (rond 2006 gok ik zo); € 1.800,00 ( 2 x 2,5 m Nirvana SL)

En ja; Zonde geld geweest.
Had ik er plezier van; Jawel
Heb ik er spijt van; Neen.
Mis ik de kabel; Niet

 ;)
Tja, de kosten die de fabrikanten moeten maken om een fantastisch verhaal bij zo’n kabel te verzinnen kost natuurlijk ook het één en ander.
Maar plezier hebben is zo wie zo onbetaalbaar  ;)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #27 Gepost op: 04 januari 2024, 09:40:57 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bst

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 355
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #28 Gepost op: 04 januari 2024, 13:33:57 »
Die van Akiko weten ook wel van wanten zeg, een interlink van meer dan 800 euro en een stroomkabel van 100+, dat hakt er in.

Ik heb weliswaar geen ervaring met de kabels waar de starter van dit topic naar vraagt, maar ik heb wel veel verschillende (dure) kabels gebruikt van MIT, Nordost, van de Hul, etc. Mijn ervaring is dat als je een set degelijke kabels hebt (die helemaal niet waanzinnig duur hoeven te zijn) met stevige aansluitingen voor goed contact, dat je het verschil tussen een MIT kabel van 500 euro per meter en een fatsoenlijke stevige koperkabel van 10 euro per meter niet kunt horen in een blinde test.

Je kunt wel door de beleving en autosuggestie een verbetering horen en er daardoor meer plezier aan beleven. Daar is niks mee. Als je dat leuk vindt, dan kan het de moeite zijn. Toch zou ik dan aanraden om een middenweg te zoeken en een goede kabel te zoeken die er leuk genoeg uitziet voor je beleving, zonder dat het een te grote bak met geld kost. Ik denk dat je dan het beste uit bent.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Luidsprekerkabel van audiomaat
« Reactie #29 Gepost op: 04 januari 2024, 14:33:59 »
Ik heb voor iemand die geen verschil tussen kabels kan horen, best prijzige kabel. Waarom? Gewoon omdat het kon en omdat ik het een mooi merk vind.

Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.