Auteur Topic: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio  (gelezen 311 keer)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.527
  • Lid van de Adam's family
Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Gepost op: 03 april 2024, 00:12:23 »
https://www.alpha-audio.net/nl/review/interlinks-doen-toch-niets-32-rca-kabels-gemeten-en-beluisterd/

Interessant onderzoek betreffende bekabeling zoals ook vaak besproken op fora.
Wat vinden we hiervan?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2024, 08:33:24 »
Dat we al tientallen jaren beter kunnen meten dan horen en dat er altijd mensen blijven die zullen zeggen dat ZIJ dat gemeten verschil ook hóren en daaropvolgend geld aan deze zaken gaan uitgeven.
 
An inability to grasp science is no argument against it....

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #2 Gepost op: 03 april 2024, 09:42:52 »
Niets, dat kabelgeleuter is voor mij een gepasseerd station. Heb al 20 jaar dezelfde kabels en ben niet van plan om dat te veranderen.
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2024, 09:52:37 »
Er zit bij mij 50 cm kabel van goede kwaliteit van een paar euro tussen Bluesound en Lake People.  Werk goed.  Ik hoor muziek.
Kan goed zijn dat ze allemaal in de extremen anders meten.  Maar ik ben er nog niet van overtuigd dat ik het verschil ga horen. Zeker niet blind.

Maar wel een leuke en uitgebreid verslag van een omslachtige uitgebreide meting.
Ik lees ergens wel iets wat van groot belang is. Een goede kabel hoeft niet duur te zijn.
Zijn exotische exorbitant dure kabels wel iets wat moet kunnen?  Ja, want een ieder is vrij om te bepalen hoeveel geld hij aan auto's, drank, muziek/muziekspullen etc. wil en kan uitgeven.

Marcel


Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #4 Gepost op: 08 april 2024, 17:12:48 »
Ik heb de test bekeken, het is weer van droevige kwaliteit. Men kan met mooie termen gooien dat de gemiddelde leek hier blind intrapt.

Een voorbeeld:
“Het meten van kabels is niet gemakkelijk. Dat lijkt wellicht gek. Het is toch super eenvoudig om een ‘sweep’ van 20 Hz tot 20 KHz door een kabel te sturen en te kijken wat de afwijking is? Dat is inderdaad eenvoudig. De eenvoudigste meetapparatuur kan dat. Echter zegt dat niets. En wel om meerdere redenen”

En dan denk je ze komen nu met een super waterdichte theorie, maar helaas.

“Allereerst meten alle interlinks kaarsrecht van 20 Hz tot 20 KHz. Zelfs tot 100 kHz is het gros gewoon recht binnen minder dan 0,1 dB. Kortom: daar hoeven we niet te zoeken. En voor wie nu zegt: zie je wel… er is geen verschil! Pak drie kabels en ga eens goed luisteren: er is wel een hoorbaar verschil. Het zit echter niet in de frequentierespons”

Spannend…..waar komen ze mee?

“Bovendien is een sweep geen simulatie van de werkelijkheid: muziek is vele malen complexer. Er zijn grote en zeer kleine dynamiekverschillen en razendsnelle transienten. Dat is een compleet andere belasting van een kabel dan een testtoon of sweep”

Dit is natuurlijk wel te testen, je kunt ipv één toon een multi toon gebruiken en dan zo gek maken als je maar wilt. Zo’n multi toon klinkt een beetje als een orgel en is zeker te meten.

“De vraag is natuurlijk: hoe simuleer je een dynamisch stuk muziek? Eerlijk: dat hebben we nog niet kunnen doen, maar we hebben wel meer inzicht gekregen in hoe een kabel reageert op een extreem snelle puls (we gebruiken een puls met een breedte van 2ns in onze tests)”

2ns weet u hoeveel hz dat is? Ik heb het even uitgerekend: 499999999 laten we het afronden op 500Mhz. En dat geven ze ook toe:

“Dit simuleert in zekere zin de snelle transienten in muziek, al is de bandbreedte die nodig is voor zo’n puls wel nogal extreem (500 MHz). Tenminste: als je hem perfect wil reproduceren. Echter was dat niet de opdracht in deze test”

Maar dit simuleert helemaal niks wat met muziek te maken heeft. Dit is de de bullshit die Alpha verkoopt om tot een meting te komen om jou te laten geloven dat wat zij doen wetenschap is.
Muziek, hoe complex dan ook is echt tussen 20 en 20K hz.

Hierna komt er nog veel meer bla bla bla die tenenkrommend is. Helaas heeft Alpha geen nul test gedaan met twee kabels. Er kan altijd een klein verschil zitten in weerstand van kabels, maar dat maakt het nog geen filter. Een nul test laat het verschil zien tussen twee kabels en kun je gewoon doen met echte muziek ipv een 2ns puls en dan kun je zien wat er overblijft. Ik kan je verklappen, niks.

Dus conclusie van deze test: waardeloos. Wil je een duurdere kabel kopen omdat het je subjectief een beter gevoel geeft, vooral doen! Wil je echt verbetering in je geluid? Dan moet je het toch echt gaan zoeken in akoestiek of luidsprekers.







dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #5 Gepost op: 08 april 2024, 18:29:00 »
Je kunt complexe muziek ook gebruiken als meetsignaal. Dat deed ik altijd met mijn vice versa metingen. Maar dat hebben die goochemerts kennelijk nog niet door.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn FNE-NX9 met Tapatalk


Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.332
  • Elac addict
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2024, 19:11:56 »
Ik heb er gewoon niks mee. Voor mij geneuzel in de marge. Maar laat ieder doen wat hij leuk vindt en geld voor over heeft. ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2024, 19:52:55 »
Ik heb er gewoon niks mee. Voor mij geneuzel in de marge. Maar laat ieder doen wat hij leuk vindt en geld voor over heeft. ;D
Helmaal mee eens, maar de vraag was:
“Interessant onderzoek betreffende bekabeling zoals ook vaak besproken op fora.
Wat vinden we hiervan?” Jacco en ik hebben even onze ongezouten mening even gegeven  :D

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #8 Gepost op: 08 april 2024, 20:17:47 »
Wat vinden we hiervan?”, het antwoord van Frits en mij is: niets.
Eens buizen altijd buizen.

Johnwx

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #9 Gepost op: 08 april 2024, 20:34:40 »
Tis wel leuk maar wat toon je aan ?

Is het hoorbaar !

En niet echt een semi blinde test deze vaste mannen zwepen elkaar op en ze hebben een super geheugen

Dropveter is standaard al slecht maar niet het lef om blind


Dit was vroeger al zoveel mensen gefopt
« Laatst bewerkt op: 09 april 2024, 08:28:02 door Johnwx »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #10 Gepost op: 08 april 2024, 20:38:00 »
Het is een site die niet onafhankelijk is en men is aan hun sponsoren wel verplicht om verschillen te verkondigen. 
Vanuit die bril bekijk ik het en enkel en alleen daarom al willen ze graag de discussie op eigen terrein plaats laten vinden.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #11 Gepost op: 08 april 2024, 22:49:25 »
En in tegenstelling t.o.v. een ASR platform dulden ze bij Alpha geen kritische commentaar.
Ze hebben bij hun eerste kabel filmpje op YouTube heel snel het commentaar uitgezet, want ze kregen nogal (terechte) commentaar op hun review. En ook in deze review laten ze via het samenvalt filmpje weten dat ze niet zitten te wachten op opbouwende kritiek.

Johnwx

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 16
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #12 Gepost op: 09 april 2024, 08:33:45 »
Ze hebben het nu al steeds meer over anders niet beter of slechter

En citaat van 1 van de heren:


En bepaalde kabels brengen niet wat ik zoek.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Onderzoek RCA kabels door Alpha Audio
« Reactie #13 Gepost op: 09 april 2024, 22:07:40 »
En een goede kabel op de juiste plek kan echt voor verschil zorgen. Zo heb ik laatst bij Restaurant Nomono de kabel van één van hun Thorens platenspeler vervangen en, jawel de brom was na vervangen weg!
En die kabel was een paar tientjes van Sommer Kabel, mooi spul en kost nog eens een drol als je het zelf in elkaar knutselt.