Auteur Topic: Is het mogelijk?  (gelezen 8552 keer)

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #30 Gepost op: 14 november 2022, 18:52:17 »
Als je wetenschappelijke antwoorden zoekt, misschien dan sites opzoeken die daar over gaan.
Er zijn hier al diverse reacties geweest,  maar je blijft dezelfde vragen herhalen hier.

En wat is een 'beter' antwoord?
Elk antwoord is dan subjectieve beleving. Tenzij je , zoals ik aan gaf , het echt wetenschappelijk gaat zoeken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 18:55:30 door Wilco »
The music sounds better, when you know who's playing it

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #31 Gepost op: 14 november 2022, 18:54:59 »
Ik geloof niet dat daar een wetenschapper op los gelaten hoeft te worden of het moet al iemand zijn met audio als hobby en het hobbymatig wetenschappelijk wil doen. Verschillen in het horen van wijzigingen in stereosets, daar moet je voor naar de fabrikanten en dan wordt het van wc-eend test wc-eend als beste.
Ik denk dat d audiohobby zo voor jezelf is dat het onbelangrijk is hoe een ander het hoort, jij moet er naar luisteren. Als iemand het helemaal ruk vindt klinken ga jij dan alles veranderen?, ik niet. 'n Beetje zelfverzekerdheid is op z'n plaats, als jij het mooi vindt klinken, houden zo en niet teveel van anderen aantrekken.
« Laatst bewerkt op: 14 november 2022, 18:59:53 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #32 Gepost op: 14 november 2022, 19:35:40 »
Ik kan je die uitslag al wel geven: daar gaat 50/50 uit komen. Hoe je de test ook opzet  ;D

Groet,
Jacco
Waarom denk je dat?
Dat denk ik niet, ik weet het zeker.

Je hebt 2 uitkomsten: je hoort het wel of niet. Inmiddels is duidelijk dat het niet te horen is, anders hadden we wel ten minste 1 goed voorbeeld dat door wie dan ook herhaald kan worden. Je had voor dergelijke testen net zo goed dove konijnen kunnen gebruiken, die komen ook op 50/50.

Groet,
Jacco

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #33 Gepost op: 14 november 2022, 19:41:26 »
Afgelopen zaterdag had ik een luistersessie in een aangeklede aangename ruimte met gordijnen en panelen als wandbekleding zie foto.

Nu dacht ik zou dat echt de verschillen gaan maken?  Zie mijn opstelling met de muur.

Geen idee, het proberen waard ? Misschien.






Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Dat kan zeker. Het zal reflecties verminderen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #34 Gepost op: 15 november 2022, 20:04:36 »
Mensen, dank voor de reacties

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #35 Gepost op: 16 november 2022, 15:07:01 »
Op de valreep nog een wetenschappelijk onderzoek voor je gevonden...wel met een knipoog bekijken  ;)
Het mooie van de tegenstanders van ABX is dat ze melden dat mensen die meedoen aan een ABX test qua hersengolven in een andere modus zitten dan als ze thuis relaxed naar hun set zitten te luisteren. Daarom zou de uitkomst van een ABX test niet werken. Echter zijn er ook mensen die onbewust in de veronderstelling zijn dat ze naar een dure kabel aan het luisteren zijn, maar in werkelijkheid naar een goedkope dropveter aan het luisteren zijn.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #36 Gepost op: 16 november 2022, 15:14:19 »
Het eerste deel van je post onderschrijf ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

The music sounds better, when you know who's playing it

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #37 Gepost op: 17 november 2022, 14:33:03 »
Op de valreep nog een wetenschappelijk onderzoek voor je gevonden...wel met een knipoog bekijken  ;)
Het mooie van de tegenstanders van ABX is dat ze melden dat mensen die meedoen aan een ABX test qua hersengolven in een andere modus zitten dan als ze thuis relaxed naar hun set zitten te luisteren. Daarom zou de uitkomst van een ABX test niet werken. Echter zijn er ook mensen die onbewust in de veronderstelling zijn dat ze naar een dure kabel aan het luisteren zijn, maar in werkelijkheid naar een goedkope dropveter aan het luisteren zijn.
Dank voor je reactie nog    Maakt mij niet uit hoor of er nog verder gereageerd wordt, ik praat wel verder.

Ja het filmpje is wel grappig. Natuurlijk erg sarcastisch. Beschrijft wel goed wat er gebeurd met mensen en de mensen op internet die van alles weten.
Ik ben zelf van de nuchtere inslag en heldere perspectieven.   Ik kijk ook graag naar de (technische) uitleg van o.a Amir van AudioScienceReview. Zijn testen en uitleg daarbij vind ik erg verhelderend. Passen ook erg goed bij mijn bevindingen en gedachten over bepaalde zaken.

Wat betreft ABX testen. Eigenlijk zou je gewoon geblinddoekt een luisterruimte in moeten lopen, en niet pas de blinddoek om als je al van alles gezien heb in die ruimte.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #38 Gepost op: 17 november 2022, 15:21:42 »
Wat betreft ABX testen. Eigenlijk zou je gewoon geblinddoekt een luisterruimte in moeten lopen, en niet pas de blinddoek om als je al van alles gezien heb in die ruimte.
Dat is precies wat Hififreak heeft gedaan met een aantal bezoekers van zijn luisterruimte. De uitkomst is leuk om te lezen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #39 Gepost op: 17 november 2022, 17:27:30 »
Wat betreft ABX testen. Eigenlijk zou je gewoon geblinddoekt een luisterruimte in moeten lopen, en niet pas de blinddoek om als je al van alles gezien heb in die ruimte.
Dat is precies wat Hififreak heeft gedaan met een aantal bezoekers van zijn luisterruimte. De uitkomst is leuk om te lezen.
Ja!.. vind ik echt leuk gedaan door hem!  Houd dat wel van.  Spijkers met koppen slaan en we gaan het echt helemaal doen op het gehoor.

Dan blijkt dat we toch echt door de mand vallen haha.

Vandaar m’n vraag ook of men écht zo goed is dergelijke verschillen te horen én te onthouden als de boel een tijdje uit staat.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #40 Gepost op: 17 november 2022, 19:25:42 »
Maar goed, dat antwoord heb je dus.

Groet,
Jacco

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #41 Gepost op: 17 november 2022, 20:52:51 »
Het moet waarschijnlijk een 'beter' antwoordt zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
The music sounds better, when you know who's playing it

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Is het mogelijk?
« Reactie #42 Gepost op: 18 november 2022, 15:09:01 »
Het moet waarschijnlijk een 'beter' antwoordt zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
Tuurlijk zou ik een beter, meer definitief antwoord willen hebben.   Weet niet of je het doorhebt, maar zowat 80-90% van de discussies op audiofora gaan over iets dergelijks.

De voorbeelden in dit draadje en diverse goede onderzoeken/metingen van apparatuur en kabels geven best goed aan dat men zulke verschillen niet kan horen en/of meten.
Het zou juíst erg verhelderend werken dat er een wetenschappelijk onderzoek is gedaan in hoeverre men een auditief geheugen heeft?  Dat het wetenschappelijk vast is gesteld dat mensen zoiets wel/niet kunnen.
Nu blijft het altijd een ‘wellus/nietus’ verhaal en dat metingen niet het hele verhaal vertellen, of er is natuurlijk weer iets mis in een vergelijking’s test, want niet de juiste kabel oid gebruikt bla bla bla

Snap wel dat hier doordrammen geen zin heeft, net zoals de reacties hier niet doorslaggevend zijn     Maar het zou wel eens leuk zijn als zo’n kwestie gewoon afgelopen is want het is bewezen dat men zulke minieme verschillen niet kan waarnemen en of kan onthouden.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2022, 15:21:28 door Focal »

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #43 Gepost op: 18 november 2022, 16:21:36 »
Weet niet of je het door hebt , maar de wetenschap heeft tegenwoordig wel wat belangrijkere dingen aan hun hoofd gezien de wereld ontwikkelingen.

En als jij zegt dat het bewezen is dat minieme verschillen niet te onthouden zijn/niet waarneembaar zijn, dan is de kwestie toch afgelopen?

Goed dat je met je eind conclusie je eigen vraag beantwoord hebt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 18 november 2022, 16:25:25 door Wilco »
The music sounds better, when you know who's playing it

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #44 Gepost op: 18 november 2022, 16:39:27 »
@Wilco volgens mij ben jij een beetje klaar in dit draadje? 

:think: