Auteur Topic: Is het mogelijk?  (gelezen 8719 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #15 Gepost op: 10 november 2022, 00:20:06 »
Ik kan met beide kampen heel goed overweg, heb bedenkingen maar dat lijdt niet tot onenigheid. Als ik niet met iemand door één deur kan ligt het niet aan de audio maar aan het soort persoonlijkheid waar ik moeite mee heb.
Eens buizen altijd buizen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #16 Gepost op: 10 november 2022, 17:15:38 »
Leuk item.  Ik nuanceer zoiets altijd.  Men zegt verschillen te horen maar of er werkelijk waar verschil is, is niet met zekerheid te stellen.  Wellicht denkt men verschil waar te nemen op grond van de handelingen die ze verricht hebben.  Die kans is immers ook reëel.

Ik heb in het verleden heel wat luisteraars op bezoek gehad, die kwamen luisteren naar een set die door velen de hemel in geprezen was.  Als ik in de proloog aangaf dat ze nog nooit zoiets gehoord hadden, was het nadien zo dat ze altijd wel opmerkingen hadden waarom het niet zo goed was.  De personen die ik op voorhand influisterde dat het allemaal wel meeviel en ze op het hart druke dat ze niets moesten verwachten zodat het alleen maar mee kon vallen, waren allemaal lyrisch in hun lofuitingen.

Ik heb soms wat woorden gewijd aan luistersessies.  Allemaal audioliefhebbers met vaste overtuigingen.  Bij de een was het een vaste overtuiging dat het veel geld moest kosten, de ander hoorde in alle gevallen verschillen en alles wat er tussen ligt.  Stuk voor stuk aardige kerels want aan de onbeschoften heb ik geen letter besteed.

Onderstaand wat leesvoer en ik hoor graag wat je conclusie is t.a.v. de verhalen en dit in relatie tot je vraag:

Ene J. uit P. was er vast van overtuigd dat hij onder alle omstandigheden zijn eigen speakers zou herkennen:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Zou-jij-blind-je-eigen-speakers-herkennen-4.pdf

Jaap was altijd op zoek naar het betere kabeltje.  Hij kwam ook op bezoek en beleefde een middag die hij nog nooit had meegemaakt:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Hififreak-bleef-thuis-en-verwelkomde-Jaap-en-JBL-4.pdf

Rut was veel bij mij geweest en had veel beluisterd.  Vervolgens maar eens iets meegenomen en naast zijn set gezet:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/De-uitnodiging-van-RuT-en-de-vertwijfeling-die-erop-volgde.-4.pdf

Dat hebben we nog een keertje gedaan:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Hififreak-op-bezoek-bij-Rut-en-neemt-zijn-eigen-budgetset-mee-4.pdf

De helaas te vroeg overleden Joske kwam ook op de koffie:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Hififreak-bleef-thuis-en-verwelkomde-Joske-en-assistent-JBL-4.pdf

en tot slot:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Een-middagje-vol-verrassingen-in-huize-Hififreak-2.pdf
Hè hè,.. daar ben ik dan.  Wat turbulente dagen achter de rug, maar heb de verslagen doorgelezen.
Erg interessant! .. en leuk te lezen!  Vind het fijn te lezen dat er gelukkig ook ‘toetsenbord ridders’ zijn die daad bij woord voegen en gezellig op bezoek komen om de boel eens écht te testen.

Dat is overigens erg leuk gedaan! Men heeft geen flauw idee waarnaar ze luisteren en stiekem tussendoor een wissel gedaan waardoor men op het spreekwoordelijke verkeerde been stond en ze het spoor volledig bijster waren.
Men dacht naar een bepaald type luidspreker te luisteren en het was compleet wat anders. Of naar een bepaald audiocomponent zoals een goedkope cd speler waarvoor velen hun neus ophalen.
Was echt wel verbaasd te lezen dat sommigen gewoon (vrijwel) geen verschillen horen tussen bepaalde luidsprekers,.. wat velen toch beschouwen als ‘een verschil van dag en nacht’

Heb zo’n test zelf nooit gedaan en ga altijd bij mijzelf te rade in hoeverre je nog verschil kunt horen, en, hoe je brein je vermogen te horen beïnvloed.  En daar bedoel ik mee dat je eigenlijk al bevooroordeeld bent door te zien waarnaar je luistert. 
Het hele gebeuren sluit wel aan bij mijn gedachten over wat men kan horen en hoe men a ook s bevooroordeeld is door de verandering in hun setup.

Wat ik ook leuk vond te lezen én kan beamen zijn de grootse klanken uit en zeer kleine breedbander.  Dat men dus níet snapte dat het grootse geluid uit zo’n kleine driver kwam.
Zelf heb ik hier (na Magnepan en Martin Logan speakers gehad te hebben) een mooie set witte Finalé Audio Vivace Mini’s staan.  (Zie link onderaan)
Dit zijn vrij speciale speakers speciaal gebouwd voor een speciaal type buis/buizenversterker. Die ik niet heb overigens,.. maar heb bij de bron wat zaken middels dsp geregeld en dat gaat behoorlijk prima.
Terug naar de speaker. Al het geluid komt uit een 7cm breedband drivertje, en meet 50hz ‘in room’
Het is best een rare gewaarwording de speaker te zien.. en dat met het zeer complete geluid als geheel te zien/horen. Eigenlijk geloven je ogen je oren niet.
Erg leuk! Houd wel van dat soort aparte zaken;-)


Finalé Vivace Mini

http://www.finaleaudio.com/the-new-vivace-mini/

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #17 Gepost op: 10 november 2022, 17:31:47 »
Het is soms jammer dat het tussen de twee kampen tot een botsing komt. Op dit forum is het vrij rustig, maar op andere fora kunnen de gemoederen behoorlijk oplopen. Heel wat “believers” in mijn mancave mogen ontmoeten, stuk voor stuk aardige mensen, maar op fora wordt je met de nek aangekeken als je niet geloofd dat kabels verschillend klinken. Tot ze een keer komen luisteren. Welke kabels gebruik jij? Iets wat jullie de dropveter noemen  ;)
Ja dat vind ik dus ook!  Men is zó overtuigd van hun eigen kunnen dat alle ratio overboord gaat.

Er zijn ook kundige mensen die écht goed een switch van boven tot onder doormeet, en géén enkele verschillen kunnen meten tussen een zogenaamde audiofiele en goedkope switch.
Maar tóch horen mensen verschillen.

Tja.. apart.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #18 Gepost op: 10 november 2022, 20:49:11 »
Bekijk het volgende filmpje maar:
Wat die netwerk switch betreft, tja fabrikanten spelen er mooi op in. Maar de data die via een netwerk komt is altijd correct, daar zit een protocol achter wat TCP heet. Je ziet de mooiste kreten dat zo’n switch het signaal opnieuw klokt om jitter te voorkomen  :rofl: je moet het maar kunnen verzinnen.
Jitter is voor veel mensen het tover woord, zodra het jitter voorkomt dat is het goed. Je zou bijna gaan denken dat jitter een enge ziekte is. Als je mensen duidelijk maakt dat de streamer de data eerst in een buffer zet en dan pas afspeelt, snappen ze het het niet. Ik vraag dan altijd om de netwerk kabel uit de streamer te trekken, en jawel het ding blijft door spelen. Dan bedenkt men dat er ruis mee komt vanuit de switch. Maar bij ASR hebben ze dat al een keer laten zien via een meting dat er geen ruis mee komt (en ASR meet met hele gevoelige apparatuur die dat kan detecteren). En als je dan objectief alles hebt uitgelegd dat die switch geen verschil maakt dan komen ze met het subjectief ABC
A: ik hoor toch verschil
B: Niet alles wat wij horen kun je meten.
C: De wetenschap is niet de waarheid.
Dan haal ik mijn schouders op en laat ze maar met hun te dure switch in een badkamer akoestiek  ;)

Over manipulatie gesproken:
Tijdens een competitie bij HiFiKlubben tussen mijn Translator Reflexion en een set nieuwe Dali Opticon 6 luidsprekers vonden de luisteraars de Opticon mooier klinken. Totdat ik bij mijn luidsprekers (de Translators) het volume iets omhoog deed. Er ging een aha door de luisterzaal heen. Het zaaide toch wel de enige verwarring. De enige dame in de zaal bleef voor de Dali kiezen “deze zag er mooier uit”  :D
« Laatst bewerkt op: 10 november 2022, 20:55:27 door mmuetst »

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #19 Gepost op: 12 november 2022, 17:35:05 »
Bekijk het volgende filmpje maar:
Wat die netwerk switch betreft, tja fabrikanten spelen er mooi op in. Maar de data die via een netwerk komt is altijd correct, daar zit een protocol achter wat TCP heet. Je ziet de mooiste kreten dat zo’n switch het signaal opnieuw klokt om jitter te voorkomen  :rofl: je moet het maar kunnen verzinnen.
Jitter is voor veel mensen het tover woord, zodra het jitter voorkomt dat is het goed. Je zou bijna gaan denken dat jitter een enge ziekte is. Als je mensen duidelijk maakt dat de streamer de data eerst in een buffer zet en dan pas afspeelt, snappen ze het het niet. Ik vraag dan altijd om de netwerk kabel uit de streamer te trekken, en jawel het ding blijft door spelen. Dan bedenkt men dat er ruis mee komt vanuit de switch. Maar bij ASR hebben ze dat al een keer laten zien via een meting dat er geen ruis mee komt (en ASR meet met hele gevoelige apparatuur die dat kan detecteren). En als je dan objectief alles hebt uitgelegd dat die switch geen verschil maakt dan komen ze met het subjectief ABC
A: ik hoor toch verschil
B: Niet alles wat wij horen kun je meten.
C: De wetenschap is niet de waarheid.
Dan haal ik mijn schouders op en laat ze maar met hun te dure switch in een badkamer akoestiek  ;)

Over manipulatie gesproken:
Tijdens een competitie bij HiFiKlubben tussen mijn Translator Reflexion en een set nieuwe Dali Opticon 6 luidsprekers vonden de luisteraars de Opticon mooier klinken. Totdat ik bij mijn luidsprekers (de Translators) het volume iets omhoog deed. Er ging een aha door de luisterzaal heen. Het zaaide toch wel de enige verwarring. De enige dame in de zaal bleef voor de Dali kiezen “deze zag er mooier uit”  :D
Hey! Leuke reactie!;)   Ja dat van die test (filmpje) herken ik.  Kon je ook mooi zien in de afgelopen twee jaar met corona(maatregelen)  De meerderheid doet toch wat de meerderheid doet.
En da’s in audioland niet anders.  Toch een soort van schaamte er niet bij te horen??

Van een switch snap ik het niet zo goed. Als je weet wat zo’n ding doet… en gelijk wat de dac chip doet móet je je toch eens achter de oren krabben of het technisch wel mogelijk is een verbetering te horen?
En dan komen we gelijk bij het menselijk perspectief hierin, en wat ik in m’n opening zeg,… kun je überhaupt wel zoiets weten én horen nadat je set toch een beste tijd uit heeft gestaan?
Ik zeg dat het wel heeeeel erg onwaarschijnlijk wordt nog zaken aan te wijzen.

Haha.. ja mooie test met het volume.  Het wordt echt anders wanneer het volume maar íets omhoog gaat.
Zelf speel ik regelmatig met de DSP hier en het wordt echt anders als je het volume een fractie verhoogd.  Ik heb bijvoorbeeld een high-shelf vanaf een 1khz en als ik die (volgens de software) met 0.10db verhoog is de klankbalans hoorbaar anders.  Het kan nét ff dat mooie verschil geven waarnaar je zoekt.
Het kan dus ook in een luistertest net die ene speaker net ff mooier laten klinken uiteraard


Ben vandaag bezig geweest 2x een netkabel te maken. Toch eens horen of het wat doet ipv erover te lezen.
Dus de boel gevlochten, RF mantel eromheen. Gewoon normaal goede connectoren.
Verwacht er helemaal niets van… maar voor een paar euro toch eens testen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #20 Gepost op: 12 november 2022, 20:28:44 »
Vraag me nog wat af.   Zijn er wel eens dergelijke tests gedaan met kwestie die ik aandraag?
Dus mensen wat laten horen en vervolgens is er een lange stilte, en er wordt wel/niet wat veranderd in de setup.  En vervolgens moet men horen óf het anders klinkt of niet.

En… misschien zijn er testen gedaan in hoeverre mensen nog precies kunnen horen na bijvoorbeeld een minuut stilte, en dan op het zelfde volume als ervoor de muziek weer aan.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #21 Gepost op: 12 november 2022, 23:42:06 »
Ik weet het niet of er zulke testen zijn maar wat wil je dan testen? Voor mij persoonlijk nutteloos, ik luister naar muziek in mijn omgeving en ben daar zeer tevreden mee. Ik luister al 15 jaar met veel genoegen naar dezelfde setup en al 21 jaar naar dezelfde luidsprekers.. Veranderen?, dat doe je alleen als je niet tevreden bent met je geluid of er is iets kapot gegaan. Of willen veranderen moet een deel van je audiohobby zijn.
Dat intensief luisteren naar hetzelfde hou je ook niet vol, diverse keren naar hetzelfde muziekie te luisteren vind ik persoonlijk heel vervelend haak dan ook af na de 2x keer luisteren, zoals de meesten merk ik op muziekdagen.
Luidsprekers met elkaar vergelijken oké maar de rest?, inderdaad een vraagteken en voor mij overbodig.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 00:30:48 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #22 Gepost op: 13 november 2022, 21:45:57 »
Ik weet het niet of er zulke testen zijn maar wat wil je dan testen? Voor mij persoonlijk nutteloos, ik luister naar muziek in mijn omgeving en ben daar zeer tevreden mee. Ik luister al 15 jaar met veel genoegen naar dezelfde setup en al 21 jaar naar dezelfde luidsprekers.. Veranderen?, dat doe je alleen als je niet tevreden bent met je geluid of er is iets kapot gegaan. Of willen veranderen moet een deel van je audiohobby zijn.
Dat intensief luisteren naar hetzelfde hou je ook niet vol, diverse keren naar hetzelfde muziekie te luisteren vind ik persoonlijk heel vervelend haak dan ook af na de 2x keer luisteren, zoals de meesten merk ik op muziekdagen.
Luidsprekers met elkaar vergelijken oké maar de rest?, inderdaad een vraagteken en voor mij overbodig.
Wat ik dan zou willen testen?  Nou, of mensen überhaupt in staat zijn om een verschil te horen na een minuut stilte en je veranderde iets wat nihil verschil geeft, of juist helemaal geen verschil.

Daar gaat het juist om.  Je oren wennen aan die minuut stilte, en krijgen dan weer een volle lading muziek en db’s te verwerken.  Je perceptie is behoorlijk van slag lijkt mij.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #23 Gepost op: 13 november 2022, 22:01:27 »
Ik kan je die uitslag al wel geven: daar gaat 50/50 uit komen. Hoe je de test ook opzet  ;D

Groet,
Jacco

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #24 Gepost op: 13 november 2022, 22:43:50 »
Zo te lezen denk ik dat we nogal verschillen in hoe we de muziekhobby beleven. Het gaat mij vooral om te luisteren naar muziek en daar de emotie van meekrijgen. Krijg ik kippenvel of niet is de vraag. Het kunnen horen van verschillen tussen onderdelen of veranderingen is een deel van de hobby die ik bijna nooit doe. Ik heb wel eens buizen met elkaar vergeleken, dezelfde types alleen andere merken b.v Telefunken, Siemens, Philips, enz enz. Dit om er achter te komen of er verschillen waren onderling om buizen te kopen ter vervanging van. Heb geen verschillen gehoord mijn voorkeur ging dan uit naar Siemens en Philips omdat die betaalbaarder waren. Beetje wat jij wil doen want die buizen wisselen duurt even, eruit, erin , warm worden en dan pas luisteren.
Jij gaat uit van goed kan altijd beter ik ga er vanuit dat als het goed is houden zo, voor mij allebei goede principes. Ik ben niet opzoek naar steeds maar beter.
Het is natuurlijk ook een geldkwestie, had ik daar meer als voldoende van had ik waarschijnlijk andere luidsprekers gehad want dat is nog wel een wens. Nog 1x nieuwe luidsprekers. Welke weet ik niet. Ik kan mij indenken dat ik een winkelier met de voor mij goede merken laat langs komen en zeg dit zijn de versterkers dit is de ruimte laat maar horen.
« Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 22:52:41 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #25 Gepost op: 14 november 2022, 12:48:55 »
Ik kan je die uitslag al wel geven: daar gaat 50/50 uit komen. Hoe je de test ook opzet  ;D

Groet,
Jacco
Waarom denk je dat?

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #26 Gepost op: 14 november 2022, 12:57:47 »
Zo te lezen denk ik dat we nogal verschillen in hoe we de muziekhobby beleven. Het gaat mij vooral om te luisteren naar muziek en daar de emotie van meekrijgen. Krijg ik kippenvel of niet is de vraag. Het kunnen horen van verschillen tussen onderdelen of veranderingen is een deel van de hobby die ik bijna nooit doe. Ik heb wel eens buizen met elkaar vergeleken, dezelfde types alleen andere merken b.v Telefunken, Siemens, Philips, enz enz. Dit om er achter te komen of er verschillen waren onderling om buizen te kopen ter vervanging van. Heb geen verschillen gehoord mijn voorkeur ging dan uit naar Siemens en Philips omdat die betaalbaarder waren. Beetje wat jij wil doen want die buizen wisselen duurt even, eruit, erin , warm worden en dan pas luisteren.
Jij gaat uit van goed kan altijd beter ik ga er vanuit dat als het goed is houden zo, voor mij allebei goede principes. Ik ben niet opzoek naar steeds maar beter.
Het is natuurlijk ook een geldkwestie, had ik daar meer als voldoende van had ik waarschijnlijk andere luidsprekers gehad want dat is nog wel een wens. Nog 1x nieuwe luidsprekers. Welke weet ik niet. Ik kan mij indenken dat ik een winkelier met de voor mij goede merken laat langs komen en zeg dit zijn de versterkers dit is de ruimte laat maar horen.
Och,.. denk dat we niet zo heel veel verschillen hoor;)
Tuurlijk ben ik ook bezig het beste uit m’n set te halen, maar op een geven moment is de max wel bereikt.   Hoe weet je dat? Door je wat te verdiepen in hoe de boel werkt.   En dan kom je vanzelf in de bekende grijze gebieden en dan liggen suggestive zaken op de loer.
En we kennen allemaal de grote verhalen van bepaalde tweaks die voor de ene een wereld van zouden geven, en de ander merkt er niets van.
Hoe kan zoiets??
Vaak genoeg dingen gelezen die uiterst merkwaardig zijn getest op een set die delicate verschillen helemaal niet kan laten horen.
En mensen op een betere set horen dezelfde tweaks helemaal niet.
Dan vind ik het toch wel interessant hoe mensen die een veeeel te positieve reactie hebben op bijvoorbeeld een andere kabel tot zo’n waarneming komen. 

Meer is het niet

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #27 Gepost op: 14 november 2022, 12:59:56 »
@Focal,waar wil je nou eigenlijk naar toe?

Je hebt je vragen gesteld, mensen hebben gereageerd. Misschien niet naar je zin.


Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
The music sounds better, when you know who's playing it

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #28 Gepost op: 14 november 2022, 15:20:55 »
Afgelopen zaterdag had ik een luistersessie in een aangeklede aangename ruimte met gordijnen en panelen als wandbekleding zie foto.

Nu dacht ik zou dat echt de verschillen gaan maken?  Zie mijn opstelling met de muur.

Geen idee, het proberen waard ? Misschien.






Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk


Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #29 Gepost op: 14 november 2022, 18:40:55 »
@Focal,waar wil je nou eigenlijk naar toe?

Je hebt je vragen gesteld, mensen hebben gereageerd. Misschien niet naar je zin.


Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
Ben je geïrriteerd?  Daar lijkt het op.

Waar ik naartoe wil is een beter antwoord op m’n vragen dan m’n eigen subjective antwoorden.

Ben wel benieuwd of er echt degelijke (wetenschappelijke) testen zijn gedaan in hoe goed mensen zijn in verschillen horen zoals ik ze aangaf in m’n OP.

Voor zover heb ik leuke en interessante antwoorden gehad die m’n vermoedens bevestigen.

Verder zie ik geen probleem om dit draadje te verlengen en kan er best over door-gefilosofeerd worden.