Auteur Topic: Is het mogelijk?  (gelezen 8554 keer)

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Is het mogelijk?
« Gepost op: 08 november 2022, 10:48:03 »
Hallo daar!


Ik heb een (lastige) vraag over het horen van eventuele verschillen in je set ná een aanpassing.

We hebben ze allemaal wel gehoord en of gelezen, de véle topics van mensen die een bepaalde aanpassing hebben gedaan aan hun set en zeggen mooi verschil te horen waar die aanpassing dan verantwoordelijk voor is.
Die aanpassing kan dan een nieuwe kabel of switch zijn.  Laten we er in dit voorbeeld van uitgaan dat het een van die twee is.

Waar ik mij erg sterk over verbaas is dat mensen dat écht kunnen horen.  Waarom je mij daar sterk over verbaas is het volgende: Floriana de aanpassing doet luister je bijvoorbeeld nog een kwartier erg goed naar je zet op een gewenst (luid) volume, nu zit je de boel stop en schakel je je set uit.  Vervolgens loop je naar jezelf en vervangt de boel en start je set opnieuw weer op.
Zoiets duurt minimaal 1 minuut.  Dus je verkeerd dan minimaal een minuut in de stilte in je kamer.
Je oren brein wennen weer aan deze stilte, net zoals ze daarvoor gewend waren aan de muziek met een luid volume.
Als je na een minuut stilte de boel weer aanzetten op dezelfde luide volume, komt de muziek echt goed binnen! Je hebt als het ware weer een nieuwe ervaring waarop je oren en je brein zich weer aan moeten passen.

Nu m’n vraag.  Hóe is het mogelijk dat er blijkbaar veel mensen nog exact weten hoe het voor die aanpassing klonk tot in het kleinste detail?

Je hebt het dus over een geheugen want 1 minuut niets gehoord.
En een aanpassing van stil naar luid volume.

Is zoiets mogelijk??   (Ik heb zelf een goed gehoor en kan echt nooit met zekerheid zeggen ook maar een klein verschil te horen)



Met vriendelijke groet,
« Laatst bewerkt op: 08 november 2022, 12:11:42 door Focal »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 08 november 2022, 18:07:45 »
Leuk item.  Ik nuanceer zoiets altijd.  Men zegt verschillen te horen maar of er werkelijk waar verschil is, is niet met zekerheid te stellen.  Wellicht denkt men verschil waar te nemen op grond van de handelingen die ze verricht hebben.  Die kans is immers ook reëel.

Ik heb in het verleden heel wat luisteraars op bezoek gehad, die kwamen luisteren naar een set die door velen de hemel in geprezen was.  Als ik in de proloog aangaf dat ze nog nooit zoiets gehoord hadden, was het nadien zo dat ze altijd wel opmerkingen hadden waarom het niet zo goed was.  De personen die ik op voorhand influisterde dat het allemaal wel meeviel en ze op het hart druke dat ze niets moesten verwachten zodat het alleen maar mee kon vallen, waren allemaal lyrisch in hun lofuitingen.

Ik heb soms wat woorden gewijd aan luistersessies.  Allemaal audioliefhebbers met vaste overtuigingen.  Bij de een was het een vaste overtuiging dat het veel geld moest kosten, de ander hoorde in alle gevallen verschillen en alles wat er tussen ligt.  Stuk voor stuk aardige kerels want aan de onbeschoften heb ik geen letter besteed.

Onderstaand wat leesvoer en ik hoor graag wat je conclusie is t.a.v. de verhalen en dit in relatie tot je vraag:

Ene J. uit P. was er vast van overtuigd dat hij onder alle omstandigheden zijn eigen speakers zou herkennen:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Zou-jij-blind-je-eigen-speakers-herkennen-4.pdf

Jaap was altijd op zoek naar het betere kabeltje.  Hij kwam ook op bezoek en beleefde een middag die hij nog nooit had meegemaakt:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Hififreak-bleef-thuis-en-verwelkomde-Jaap-en-JBL-4.pdf

Rut was veel bij mij geweest en had veel beluisterd.  Vervolgens maar eens iets meegenomen en naast zijn set gezet:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/De-uitnodiging-van-RuT-en-de-vertwijfeling-die-erop-volgde.-4.pdf

Dat hebben we nog een keertje gedaan:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Hififreak-op-bezoek-bij-Rut-en-neemt-zijn-eigen-budgetset-mee-4.pdf

De helaas te vroeg overleden Joske kwam ook op de koffie:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Hififreak-bleef-thuis-en-verwelkomde-Joske-en-assistent-JBL-4.pdf

en tot slot:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Een-middagje-vol-verrassingen-in-huize-Hififreak-2.pdf

« Laatst bewerkt op: 08 november 2022, 18:09:58 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 08 november 2022, 18:54:56 »
Ik heb moeite met de verschillen horen. Wissel wel eens buizen, maar horen?, eigenlijk niet. Als buizen kapot zijn dat hoor als je ze wisselt.
Ik heb 2 paar luidsprekers die ik wel wissel, ongeveer 2x per jaar, wil ik horen waarom ik de B&W's gekocht heb. Ik hoor verschil als ze naast elkaar staan er verwisseld worden. Kom ik op zolder en weet niet wat er speelt hoor ik niet welke luidsprekers op dat moment aangesloten zijn.
Ben altijd verbaast als mensen grote verschillen horen, alsof er een nieuwe set staat te spellen
Eens buizen altijd buizen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 08 november 2022, 18:58:11 »
Leuk item.  Ik nuanceer zoiets altijd.  Men zegt verschillen te horen maar of er werkelijk waar verschil is, is niet met zekerheid te stellen.  Wellicht denkt men verschil waar te nemen op grond van de handelingen die ze verricht hebben.  Die kans is immers ook reëel.

Ik heb in het verleden heel wat luisteraars op bezoek gehad, die kwamen luisteren naar een set die door velen de hemel in geprezen was.  Als ik in de proloog aangaf dat ze nog nooit zoiets gehoord hadden, was het nadien zo dat ze altijd wel opmerkingen hadden waarom het niet zo goed was.  De personen die ik op voorhand influisterde dat het allemaal wel meeviel en ze op het hart druke dat ze niets moesten verwachten zodat het alleen maar mee kon vallen, waren allemaal lyrisch in hun lofuitingen.

Ik heb soms wat woorden gewijd aan luistersessies.  Allemaal audioliefhebbers met vaste overtuigingen.  Bij de een was het een vaste overtuiging dat het veel geld moest kosten, de ander hoorde in alle gevallen verschillen en alles wat er tussen ligt.  Stuk voor stuk aardige kerels want aan de onbeschoften heb ik geen letter besteed.

Onderstaand wat leesvoer en ik hoor graag wat je conclusie is t.a.v. de verhalen en dit in relatie tot je vraag:

Ene J. uit P. was er vast van overtuigd dat hij onder alle omstandigheden zijn eigen speakers zou herkennen:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Zou-jij-blind-je-eigen-speakers-herkennen-4.pdf

Jaap was altijd op zoek naar het betere kabeltje.  Hij kwam ook op bezoek en beleefde een middag die hij nog nooit had meegemaakt:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Hififreak-bleef-thuis-en-verwelkomde-Jaap-en-JBL-4.pdf

Rut was veel bij mij geweest en had veel beluisterd.  Vervolgens maar eens iets meegenomen en naast zijn set gezet:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/De-uitnodiging-van-RuT-en-de-vertwijfeling-die-erop-volgde.-4.pdf

Dat hebben we nog een keertje gedaan:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Hififreak-op-bezoek-bij-Rut-en-neemt-zijn-eigen-budgetset-mee-4.pdf

De helaas te vroeg overleden Joske kwam ook op de koffie:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Hififreak-bleef-thuis-en-verwelkomde-Joske-en-assistent-JBL-4.pdf

en tot slot:
https://www.hififreak.nl/wp-content/uploads/2020/01/Een-middagje-vol-verrassingen-in-huize-Hififreak-2.pdf
Hey!

Wat een leuk en interessant antwoord!   Ik ga de links lezen en kom er later op terug!

Ik heb mij altijd verbaasd over wat men allemaal kon horen en/of herinneren na een kabel of switch te hebben verwisseld.   Vaak zijn de eventuele verschillen bizar klein, zo niet nihil.  Voor een dergelijke verwisseling is best wat tijd nodig en IK schrik mij vaak kapot van het volume waarnaar ik voor de verwisseling heb geluisterd en moet het juist vaak wat zachter zetten omdat m’n oren alweer gewend waren aan de stilte in huis.

Vindt het raar dat je hierover eigenlijk weinig leest en vroeg mij af hoe de ervaring van anderen hierin is?   Want psycho-akoestiek en diverse valkuilen van het brein spelen echt wel mee hierin.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 08 november 2022, 19:01:21 »
Ik heb moeite met de verschillen horen. Wissel wel eens buizen, maar horen?, eigenlijk niet. Als buizen kapot zijn dat hoor als je ze wisselt.
Ik heb 2 paar luidsprekers die ik wel wissel, ongeveer 2x per jaar, wil ik horen waarom ik de B&W's gekocht heb. Ik hoor verschil als ze naast elkaar staan er verwisseld worden. Kom ik op zolder en weet niet wat er speelt hoor ik niet welke luidsprekers op dat moment aangesloten zijn.
Ben altijd verbaast als mensen grote verschillen horen, alsof er een nieuwe set staat te spellen
Haha,.. erg mooie en eerlijke reactie!  Bedankt!

Nou dit dus. Ik zit ook meer in uw hoek,.. en dat bedoel ik qua eerlijkheid en nuchterheid.
Bij mij gaan de nekharen al vaak overeind staan als men een dag/nacht verschil horen in een data kabel.  Maar onderbouwen dat het plausibel wordt??… nee. Nooit.

Ik had trouwens wel verwacht dat u verschil zou bemerken bij het verwisselen van een oude buis. De waarden zijn dan toch best verlopen denk ik?

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 08 november 2022, 19:09:09 »
Mensen horen altijd dingen waar ik niet op let, het gaat mij om het grote geheel en niet op details. Het niet horen zal veel onwetendheid mijnerzijds zijn. Spreekt mij het geluid aan of niet.
Eens buizen altijd buizen.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 08 november 2022, 20:12:17 »
Ik denk dat ik wel eens verschil hoor maar ben daar niet zeker van.
Mogelijk is het wel denk ik voor mensen met een absoluut gehoor.
I love vintage.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 08 november 2022, 20:28:21 »
Absoluut gehoor heeft niets te maken met het onderwerp. Dit gaat over verschil horen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 08 november 2022, 21:27:49 »
Mensen horen altijd dingen waar ik niet op let, het gaat mij om het grote geheel en niet op details. Het niet horen zal veel onwetendheid mijnerzijds zijn. Spreekt mij het geluid aan of niet.

Eens. Ik denk dat anders het luisteren ook wel erg vermoeiend gaat worden.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 08 november 2022, 21:39:40 »
Oneens. Naar details luisteren is niet vermoeiend. Zeker niet als dat er in de opname talrijk zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

The music sounds better, when you know who's playing it

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 08 november 2022, 21:44:53 »
Oneens. Naar details luisteren is niet vermoeiend. Zeker niet als dat er in de opname talrijk zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

Dat is wat anders. Luisteren naar muziek met details is voor mij wat anders, kan juist heel fijn en verrassend zijn, dan ingespannen zitten te luisteren naar verschillen.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 08 november 2022, 21:56:24 »
Renes had het over details, daar reageerde jij op, en vervolgens ik.
Maar ontspannen naar evt verschillen luisteren kan ook hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

The music sounds better, when you know who's playing it

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #12 Gepost op: 09 november 2022, 22:12:41 »
Het mooiste argument die elke keer terug komt in deze discussies als de “believers” een punt willen maken is: “mijn vriendin kwam de kamer in en hoorde gelijk dat het beter klonk”. Het enige wat mijn vrouw zegt als ze de mancave in komt is “mag het wat zachter”  :rofl:
Vaak zie je mensen wortelen met kabeltjes, zekeringen, voedingen en andere spirituele toevoegingen aan hun audio systeem. Natuurlijk als ze er gelukkig van worden, leven en laten leven. Wat mij vaak opvalt is dat men aan akoestiek weinig kan doen, het staat in een woonkamer er worden compromissen gemaakt. Soms zie je foto’s waar de badkamer akoestiek van af druipt, maar toch volhouden dat die zekering het geluid totaal heeft verbeterd. Maar goed, voor deze audiofielen is dit ook hun hobby. Ik zie wel veel mensen die fabrikanten napraten, maar geen idee hebben waar ze het over hebben. Niet dat ik alles weet, oh nee, zeker niet. Ik leer altijd van technische mensen op verschillende fora. Met plezier natuurlijk de stukjes gelezen van Hififreak (mocht ook een keer luisteren in zijn grot met een aantal andere forum leden, altijd leuk).

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #13 Gepost op: 09 november 2022, 22:49:03 »
Heel wat luistersessies meegemaakt in allerlei omstandigheden en alleen bij luidspreker vergelijken hoor ik daadwerkelijk zo'n verschil dat ik denk "dat is verschil". Dan weet ik niet wat er speelt het enige wat ik hoor is verschil. Dat verschil is soms positief en soms negatief. Bij één van de laatste vergelijken die we hadden in Veenendaal was het monitoren vergelijk, voor mij waren daar best wel verschillen te horen, ik meen dat het actieve Adams waren die mij positief opvielen.
Ik stond daar 25 jaar terug heel anders in, dacht ook dat kabels en andere toebehoren verschil in klank konden maken. Ik kocht Monsters 950i interlinks in de veronderstelling nu wordt het beter, ja dat viel toch tegen ik hoorde het niet. Dan ga je lezen en gaat de audiohobbywereld voor je open en kies je een richting.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Is het mogelijk?
« Reactie #14 Gepost op: 09 november 2022, 23:32:31 »
Het is soms jammer dat het tussen de twee kampen tot een botsing komt. Op dit forum is het vrij rustig, maar op andere fora kunnen de gemoederen behoorlijk oplopen. Heel wat “believers” in mijn mancave mogen ontmoeten, stuk voor stuk aardige mensen, maar op fora wordt je met de nek aangekeken als je niet geloofd dat kabels verschillend klinken. Tot ze een keer komen luisteren. Welke kabels gebruik jij? Iets wat jullie de dropveter noemen  ;)